Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
shagalott
shagalottInnlegg: 4394
22.09.15 16:28
dasAuto: Om Teslas fremtid tør ikke jeg å spå så mye,men en Model 3 med 300 km rekkevidde vil nok få det tøft,ikke minst i Europa,når den kommer 1-2 år etter at e-Golf med 300 km rekkevidde er

Har VW bekreftet planer om en ny e-Golf med mye bedre batterikapasitet i løpet av neste år? I dag er vel Golfen på snittet angående rekkevidde.

Og angående Tesla så er vi av eksperter her inne blitt fortalt at el-bilen er ett blindspor og det er derfor ingen andre store produsenter jobber med dette. At Audi og Porsche velger å bruke Frankfurt utstillingen til å promotere elbilkonsepter viser vel at ekspertene her inne har tatt kraftig feil. At 2 tyske Premium produsenter nå jobber "the Tesla way" viser vel at elbilen ikke er så dødsdømt alikevel?

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
22.09.15 18:33

Observerte forøvrig 3 nederlandskregistrerte Tesla i nabolaget i dag, så litt praktisk rekkevidde må den vel ha.

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
22.09.15 19:25
shagalott: Har VW bekreftet planer om en ny e-Golf med mye bedre batterikapasitet i løpet av neste år? I dag er vel Golfen på snittet angående rekkevidde.

Ihvertfall ble en bekjent av meg "frarådet" å kjøpe e-Golf fordi den om et års tid ville ha minst 100 km mer rekkevidde. Denne bekjente av meg er meget god kunde hos selgeren som sa dette.

Når det gjelder rekkevidde er Golfen ikke blant de beste på oppgitt rekkevidde. Den er derimot meget bra på reell range. Den gikk bl.a. lenger enn MB B ED som er oppgitt til å gå 40 km lenger og har 50% større batteri.

En e-Golf med 50-60% større batteri enn dagens og gjerne som stasjonsvogn ville vært en velfungerende nummer 1 bil for de aller fleste.

sabre2
sabre2Innlegg: 12799
22.09.15 19:47

På en liten tur på ca 3500km gjennom 4 europeiske land nylig så jeg 1-en Tesla.

Den sto på én bensinstasjo litt vest for Dresden og sutta på en kabel. Så det er rimelig langt mellom dem, bortsett fra i Nederland og Norge.

Og tror ikke så veldig mange norske beveger seg nedover i Europa, det var ingen å se på ferga, hverken til eller fra Kiel.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
22.09.15 20:03

Tesla-eieren Morten mener han har fått færre hestekrefter enn lovet

Påstand: Tesla kan slet ikke levere de lovede hestekræfter

Jeg skjønner ikke helt svaret fra Tesla. Effektmåleren burde vist 515kW på et eller annet tidspunkt, om enn bare et sekund eller to. Det gjør den ikke. Langt ifra.

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
22.09.15 20:06
sabre2: På en liten tur på ca 3500km gjennom 4 europeiske land nylig så jeg 1-en Tesla.

Så iallefall 4 stk i Spania, bare nå i helgen av ulike nasjonaliteter.

sabre2
sabre2Innlegg: 12799
22.09.15 21:49

250 GTO.

Ja, de måtte vel være fra"forskjellige" land da det i 2013 ble solgt 1-en Tesla i Spania, og etter det kunne se 0 i Tyskland.

I Norge derimot var tallet nesten 2000, og Nederland over 1100.

sabre2
sabre2Innlegg: 12799
22.09.15 22:09

Fant en annen statistikk for Tesla Europa, og der står Tyskland med 191, mens Spania ligger fortsatt på 1.   

shagalott
shagalottInnlegg: 4394
23.09.15 06:38
sabre2: Fant en annen statistikk for Tesla Europa, og der står Tyskland med 191, mens Spania ligger fortsatt på 1.

Ser man på salget av Tesla i Europa så ser det slik ut :

-2013 : 3911 stk.

-2014: 8841 stk.

-2015: 8208 stk. (tom. august.) Dette indikerer ett tall på over 10 000 i Europa i år.

Om dette er en fiasko, kommer vel litt an på hva man sammenligner med.

(Innlegget ble redigert 23.09.15 06:47)

shagalott
shagalottInnlegg: 4394
23.09.15 06:46

Og for de som er interessert, pr. utgangen av August så har Tesla følgende salstall i diverse land rundt om i Europa:

1. Norge 3116

2. Nederland 1131

3. Sveits 992

4. Tyskland 958

5. Danmark 717

6. Sverige 669

7. UK 591

8. Belgia 569

9. Frankrike 428

10. Østerrike 322

(Innlegget ble redigert 23.09.15 06:47)

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2062
23.09.15 11:06
TorAtle: Jeg skjønner ikke helt svaret fra Tesla. Effektmåleren burde vist 515kW på et eller annet tidspunkt, om enn bare et sekund eller to. Det gjør den ikke. Langt ifra.
Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17038
23.09.15 15:26
TorAtle: Tesla-eieren Morten mener han har fått færre hestekrefter enn lovet

Sitat fra artikkelen:

Ingeniøren skriver at Tesla hadde «glemt» å opplyse om at selskapet bruker en spesiell teknikk når de måler 0-100 km/t som heter «one-foot-rollout». Dette betyr at bilen må kjøre én fot (30,84 cm) før målingen begynner.
For raske biler er man altså oppe i 5-6 km/t etter én fot, som betyr at Tesla i realiteten måler fra 6-100 km/t.
I august innrømmet selskapet på sin amerikanske hjemmeside at de faktisk brukte «one-foot-rollout» for å komme ned i 3,3 sekunder.

Det er jo en snedig måte å oppgi 0-100 på. Litt som om jeg skulle si at jeg løper 100 meter på under 10 sekunder (men unnlate å nevne at tiden ble målt fra da jeg tok det andre steget). 

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30544
23.09.15 15:40
TorAtle: Tesla-eieren Morten mener han har fått færre hestekrefter enn lovet

Drit i Syria, den økende arbeidsledigheten, Kinas forestående økonomiske ras, Russlands sabelrasling og at Miljøpartiet plutselig har blitt et parti man må lytte til. Dette er KRISE:

"– Jeg er misfornøyd med at den bruker rundt 0,4 sekunder mer fra 0-100 km/t enn det som ble lovet. Dette utgjør rundt 150 hester. Det er greit at den er kjapp fra 0-50 km/t, men fra 50-120 km/t er det det samme som med P85+. Jeg hadde aldri byttet ut den gamle bilen med denne om jeg hadde visst dette, sier han til Teknisk Ukeblad."

(Innlegget ble redigert 23.09.15 15:40)

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17038
23.09.15 15:53
FredPerry: "– Jeg er misfornøyd med at den bruker rundt 0,4 sekunder mer fra 0-100 km/t enn det som ble lovet. Dette utgjør rundt 150 hester. Det er greit at den er kjapp fra 0-50 km/t, men fra 50-120 km/t er det det samme som med P85+. Jeg hadde aldri byttet ut den gamle bilen med denne om jeg hadde visst dette, sier han til Teknisk Ukeblad."

Vi er vel vitne til et i-landsproblem her, kan vi trygt si. Og det er fort gjort å konstatere at vedkommende ikke skaffet seg elbil på grunn av miljøet...

Windsor
WindsorInnlegg: 6619
23.09.15 16:05
FredPerry: Drit i Syria, den økende arbeidsledigheten, Kinas forestående økonomiske ras, Russlands sabelrasling og at Miljøpartiet plutselig har blitt et parti man må lytte til. Dette er KRISE:

Fyren får neppe mye sympati, men krigen i Syria er selvsagt ingen god grunn for Tesla å svindle kundene så grovt at selv VW ville vært imponert. 

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5514
23.09.15 16:27
FredPerry: Dette er KRISE:

Uavhengig av situasjonen i Syria; Jeg hadde følt meg lurt om bilen ikke levde opp til det selger lovte, kanskje i større grad om det gjaldt hk & 0 - 100, enn NOx. Jeg forstår veldig godt at P85D-eierne er dypt misfornøyde over at produktet til ca. 1 million kroner ikke holder mål. Og juridisk sett nærmer det seg vel en situasjon hvor man har rett på kompensasjon?

Tesla har jo langt på vei innrømmet at de har kommet med falske lovnader, i og med at de har fjernet referanser til 700 hk.

At de bruker 1 ft. roll out på 0 - 100, uten å opplyse om dette, er jo mildt sagt spesielt.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3976
23.09.15 21:38

Kjørte ved siden av en Model S i dag hvor det kom en skjærende lyd fra bilen konstant.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15842
23.09.15 21:43
Kompressor-V8: Kjørte ved siden av en Model S i dag hvor det kom en skjærende lyd fra bilen konstant.

Det er DU som har røket. Låter som en sirkelsag i følge flere. Som den har gjort på veldig mange. Noen har byttet DU 3-4 ganger.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30544
24.09.15 13:26
Kompressor-V8: Kjørte ved siden av en Model S i dag hvor det kom en skjærende lyd fra bilen konstant.

Kjørte bak en Model S her om dagen. Den skjærende lyden kom vel primært fra eget rakleverk, men likte at jeg kunne se min egen bil i speilbildet hele veien. 

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30544
24.09.15 13:29

Og her bør harrylampene bokstavlig talt blinke. 

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5514
24.09.15 14:49
FredPerry: Og her bør harrylampene bokstavlig talt blinke.

Haha. Jeg kunne tenkt meg å se kombinasjonen speillakk & denne selvlysende logoen. Vi snakker verdensrekord i harryfaktor.

Mercedes er ikke langt bak; Lysende idé signert Mercedes Benz

Det som er litt skremmende med MB-versjonen er at den ikke er ettermontert.

3itmarck
3itmarckInnlegg: 7809
27.09.15 07:58

Tesla gjør altså 0-100 på nærmere fire sek. Hvorfor parkerer den da raskere biler på gata og dragstripa? Skyldes det at førerne av raske bensinbiler ikke kan kjøre? Kanskje de også burde kjøre elektrisk. Feil dekk? Førersetet for langt frem? Feil fase på subwoofer? Syltetøy på bakhjula?

Ribba
RibbaInnlegg: 34845
27.09.15 08:09
3itmarck: Tesla gjør altså 0-100 på nærmere fire sek. Hvorfor parkerer den da raskere biler på gata og dragstripa? Skyldes det at førerne av raske bensinbiler ikke kan kjøre? Kanskje de også burde kjøre elektrisk. Feil dekk? Førersetet for langt frem? Feil fase på subwoofer? Syltetøy på bakhjula?

Det er ikke automatisk sånn at en bil som gjør 0-100 marginalt raskere enn en annen bil, vil være den bilen som er lengst framme når begge bilene har nådd 100 km/h. For en bil som gjør f-eks 0-80 på et sekund, men bruker 3 sekunder fra 80-100, vil være merkbart foran en bil som bruker 3 sekunder fra 0-80, men kun et sekund fra 80-100.

Tesla Model S P85D (eller hva den nå heter) er jo veldig rask på de første meterne, og det forspranget tar det tid å hente inn.

3itmarck
3itmarckInnlegg: 7809
27.09.15 08:33

Ja vel. Så den akselererer best opp til.. kanskje 50?

Ribba
RibbaInnlegg: 34845
27.09.15 08:40
3itmarck: Ja vel. Så den akselererer best opp til.. kanskje 50?

I forhold til mange andre biler med ca samme 0-100 tid, ja. Tesla Model S P85D er nok veldig sterk opp til 50 km/h.

LAVPROFIL
LAVPROFILInnlegg: 5148
27.09.15 10:20
3itmarck: Tesla gjør altså 0-100 på nærmere fire sek. Hvorfor parkerer den da raskere biler på gata og dragstripa? Skyldes det at førerne av raske bensinbiler ikke kan kjøre? Kanskje de også burde kjøre elektrisk. Feil dekk? Førersetet for langt frem? Feil fase på subwoofer? Syltetøy på bakhjula?

Min oppfatning er at et er mye lettere for "folk flest" å klare oppgitt 0-100 tid med en Tesla enn for en bensinbil, spesielt hvis det er snakk om manuelt gir. 

Mange bensinbiler vil bare klare sin bestetid med launch control eller med en manuell startteknikk som tilsvarer launch control (noe de færreste behersker).

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15842
27.09.15 10:35
Ribba: I forhold til mange andre biler med ca samme 0-100 tid, ja. Tesla Model S P85D er nok veldig sterk opp til 50 km/h.

På den nye Tesla P90D er det omvendt. Der er effekten begrenset opp til 50, og så får du alt mellom 50 og 100 i følge AMS.

Forskjellen er en nytt batteri, og motorstyring slik at man ta ut 1500 A. 
P85D har alltså varit strypt och inte kunnat leverera den effekt som motorerna har.

Men om jag säger så här: kraften är 1,1G – man accelererar alltså snabbare än man faller eller om man hade hoppar ut från ett flygplan. Så tänk på den hisnande känslan i magen när du hoppar ned från en hög höjd. Fast ännu värre. 

Framförallt segdragningen i fart. Elmotorerna begränsar kraften under 50 km/h men strax över 50 är det maximal ampere som gäller. 50 – 100 km/h går snabbare än man hinner blinka.

Ribba
RibbaInnlegg: 34845
27.09.15 14:41
nometalhorse: Framförallt segdragningen i fart. Elmotorerna begränsar kraften under 50 km/h men strax över 50 är det maximal ampere som gäller. 50 – 100 km/h går snabbare än man hinner blinka.

Rart kompromiss Tesla har gjort, for P90D må den være utrolig treg fra 0-50 hvis 50-100 skal gå på under 0,3 sekunder. :-)

Ellers virker nå Tesla sin strategi bare mer og mer tullete. Det virker som de bare fokusere på å gjøre bilen raskere og raskere, men med tanke hvilken kundegruppe de retter seg mot. "Grønne" sauer, så er det kanskje alt som skal til for å få de "grønne" sauene til å bytte ut sin nåværende Tesla med en ny en.

Sauer i dette sammenhenget blir ikke benyttet som et synonym for "folk flest", men i dette tilfellet blir det brukt for som synonym for "svært dumme, men samtidig godt bemidlede folk".

Kan jo nevne det har vært svært befriende å se tester av MX-5 de siste par dagene. Der har man endelig en bil der fornuften har seiret.

(Innlegget ble redigert 27.09.15 14:42)

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
27.09.15 15:13

Det er nå bare engang slik at ytelser selger biler i de høyere prisklassene.

Tesla Motors har samtidig sørget for en økning i batterikapaisteten på i underkant av 6 %, slike inkrementelle økninger over tid vil være viktige for å bevise elbilens berettigelse, mens høy-ytelsesmodellene er der for å fange de som ønsker det kraftigste, men selvsagt også skape overskrifter.

Jeg medgir at jeg er en av disse som lar meg fascinere over kraftige biler, mange vil mene at En E220 CDI er nok, mens jeg på en annen side storkoser meg bak rattet på E63 S-AMG - hver sin lyst.

Ta gjerne en titt på DragTimes sin sammenligningsvideo av P85D mot P90D for å se hvor vanvittig bilen akselrerer i praksis.

Ribba
RibbaInnlegg: 34845
27.09.15 16:15
PassatGL: Jeg medgir at jeg er en av disse som lar meg fascinere over kraftige biler, mange vil mene at En E220 CDI er nok, mens jeg på en annen side storkoser meg bak rattet på E63 S-AMG - hver sin lyst.

Men er du en av de som trur at en E220 CDI og en E63 S AMG er i praksis samme bil?

Jeg trur ikke at du er det, og jeg trur heller ikke du hadde vært like keen på en E220 CDI med M157 som en E63 S AMG. For ja, sterk motor er skøy, men det er så mye mer som skal til for å at en bil skal være morsom og interessant å kjøre.

Tesla sin PR-strategi er tydelig at de lager ikke biler, men gadges.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg