Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13570
01.11.15 19:07
PassatGL: Sammenligner man de to er det ganske åpenbart hvilken av dem som har flest skavanker :D

V8 motorer er dritkjedelige sammenlignet med symaskiner og støvsugere.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16057
01.11.15 19:26
Iseran2770: Hvor er dette klippet fra og når ble det skrevet? Haldex har utviklet seg en smule siden de første generasjonene.

Ferskvare - fra Evo i forbindelse med ny Focus RS.

250GTO
250GTOInnlegg: 9088
01.11.15 19:55
Iseran2770: Din motorinteresse er mer på det teoretiske planet.

Javel? Hvor har du det fra? Forøvrig blir jeg aldri lei av å kjøre bil. Jeg elsker å kjøre bil, men har ikke tolmodighet til transportettapper, og i og med at jeg har noen av verdens beste veier rett utenfor stuedøren, så trenger jeg heller ikke bruke ferien på å dra til alpene..

250GTO
250GTOInnlegg: 9088
01.11.15 19:57
Iseran2770: Troller du? Er en Tesla på 2,2 tonn noe de andre bør ha som et forbilde på kjøreglede. Eller er det Nissan Leaf du er så imponert av?

Teslas største ulempe er ikke at den er en elbil, men at den prøver å være en bensinbil...

250GTO
250GTOInnlegg: 9088
01.11.15 20:00
KingsRoad: Det fremstår som direkte illusorisk å innbille seg at elmotoren, med sine åpenbare skavanker, skal kunne gro frem en "estetikk" som kan måle seg med en V8'er.

Har du sett Top-Gun? Savnet du v8 lyden i f15 flyene? forøvrig har en tradisjonell crossplane v8 så mange skavanker at jeg ofte sliter med å like lyden, spesiellt i motorer med stort volum.

250GTO
250GTOInnlegg: 9088
01.11.15 20:02
Iseran2770: Tvert i mot har den fått mye skryt.

Det har den. Men ikke så mye skryt som en del rene fwd biler.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4146
01.11.15 20:04
250GTO: Høres ut som slik det har vært å kjøre en Mercedes siste 15 år. Dår det er sagt. Hovedårsaken til at du og en del andre ser såpass pessismistisk på elbil har nok hovedsaklig 3 årsaker. For det første ser dere aldri under panseret på en bil, og dere kjører sjelden eldre entusiastbiler. Da ville dere sett at den jevne personbilmotoren er så godt som halvdød allerede. For det andre klarer dere ikke å se hvilke enorme fordeler eldrift har foran tradisjonelle motorer, også på områder som gjelder kjøreglede. For det tredje klarer dere ikke se forbi dagens elektrifiserte bensinbiler. Det er klart at dersom man sammenligner to like biler, feks der den ene har v8 motor og den andre har elmotor, så vil elbilen fremstå som kjedelig. Når elbilen etter noen år har fått utviklet sin egen estetikk, så vil saken være en helt annen.

Det er jo ikke noe poeng å ha så lite lyd som mulig, det er et poeng å kjøre lydløst når man ønsker det og andre ganger høre en herlig motor jobbe ved gasspådrag. Hvis ikke mister man jo store deler av kjøreopplevelsen.

Dine 3 årsaker:

1. Jeg tviler på at det er mer spennende under panseret på en elbil enn på en moderne bensinbil uansett hvor moderne de nye bensinmotorene er i forhold til gamle veteranbiler. Elmotor er kun en bevegelig del og det gir ikke akkurat grunn til mekanisk motorinteresse.

2. Eldrift gir en del fordeler, men også en god del ulemper. Klarer du ikke å se ulempene mener jeg at man ikke er motorinteressert.

3. En V8 motor er uendelig mer spennende enn en elbil. Slik vil det være helt til elmotoren får flott motorlyd. Dieselmotor klarte aldri å ta igjen bensinmotorer på motorlyd, selv ikke de nyeste Audi A6 Allroad med slik buldrende diesellyd klarer å være i nærheten. En elbil med slik lyd?

For det fjerde er et av problemene at elbil er sært og usexy. Det er kun i Norge det er så voldsomt opphauset. I resten av verden er det ingen stor interesse for elbiler. Jeg tipper hybrider tar over.

Hvorfor har du ikke tro på de fremfor elbiler? McLaren P1 og Porsche 918 er jo eksempler på fantastiske biler.

Du hevder at elmotor er som å kjøre Mercedes S-klasse. Vel, S-klasse tilbys nå med V6 333hk + elmotor, altså bensinhybrid 500 E i fantastisk kombinasjon. Den glir lydløst av sted, man slipper å lade, og man kan benytte elbilens fordeler der man trenger det, og høre grom motorlyd når man trenger det. Genial miljøbil. Mangler bare 4WD og mulighet for tilhengerfeste. Da må man i stedet velge GLE 500 E (nye M-klasse). 

(Innlegget ble redigert 01.11.15 20:04)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4146
01.11.15 20:08
250GTO: forøvrig har en tradisjonell crossplane v8 så mange skavanker at jeg ofte sliter med å like lyden, spesiellt i motorer med stort volum.

Det er jo ditt problem. Et problem jeg og veldig mange motorinteresserte ikke har. En grom motor kan være en gammel umoderne konstruksjon. 

Ta for eksempel BMW R6. Den grommeste lyden fra disse kom med forgasserutgavene fra 70/80-tallet. Med injeksjon ble de mer jevne og lineære i lydbildet. Mens jo mer moderne de blir jo mer kjedelig lyd. Lydbildet er fortsatt gromt, men om du hører på en R6 3.0 SI 265 hk med panseret åpent så har de så direkte innsprøytning av man kan høre en tikkelyd som minner om dieselmotorer. Mens i 3.0 i 231hk er ikke denne på samme måte. 231hk har et hakk grommere lyd, men 265hk er mer effektiv og hårfint sterkere.

(Innlegget ble redigert 01.11.15 20:09)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4146
01.11.15 20:13
PassatGL: Akkurat her trodde jeg det var V8-motoren du omtalte og ikke elmotoren. Sammenligner man de to er det ganske åpenbart hvilken av dem som har flest skavanker :D

Helt klart elmotoren. 

Problemet med elmotoren er at den ikke gir kjøreglede utover det å ta lyntoget eller en meget rask skyskaperheis. I tillegg er den avhengig av lagret energi (batterier) siden den ikke selv kan skape energien den selv trenger.

(Innlegget ble redigert 01.11.15 20:14)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4146
01.11.15 20:17
250GTO: Teslas største ulempe er ikke at den er en elbil, men at den prøver å være en bensinbil...

Tenk så kul Tesla Model S kunne vært om den hadde en V8 bensinmotor. Må si jeg hadde fått øynene litt mer opp for den bilen da i så fall.

250GTO
250GTOInnlegg: 9088
01.11.15 20:24
Kompressor-V8: 1. Jeg tviler på at det er mer spennende under panseret på en elbil enn på en moderne bensinbil uansett hvor moderne de nye bensinmotorene er i forhold til gamle veteranbiler. Elmotor er kun en bevegelig del og det gir ikke akkurat grunn til mekanisk motorinteresse. 2. Eldrift gir en del fordeler, men også en god del ulemper. Klarer du ikke å se ulempene mener jeg at man ikke er motorinteressert. 3. En V8 motor er uendelig mer spennende enn en elbil. Slik vil det være helt til elmotoren får flott motorlyd. Dieselmotor klarte aldri å ta igjen bensinmotorer på motorlyd, selv ikke de nyeste Audi A6 Allroad med slik buldrende diesellyd klarer å være i nærheten. En elbil med slik lyd? For det fjerde er et av problemene at elbil er sært og usexy. Det er kun i Norge det er så voldsomt opphauset. I resten av verden er det ingen stor interesse for elbiler. Jeg tipper hybrider tar over. Hvorfor har du ikke tro på de fremfor elbiler? McLaren P1 og Porsche 918 er jo eksempler på fantastiske biler. Du hevder at elmotor er som å kjøre Mercedes S-klasse. Vel, S-klasse tilbys nå med V6 333hk + elmotor, altså bensinhybrid 500 E i fantastisk kombinasjon.

1 Poenget mitt var at med de restriksjonene biler etterhvert har fått, så er det en grov missmatch mellom kompleksitet og hvor bra de er å kjøre.

2. Jeg ser selvfølgelig ulempene, men mesteparten av de kommer til å være borte i løpet av få år.

3. Motoren, ja, hvis man sammenligner 2 like biler med samme motor. Elbil har imidlertid fordeler med komponentpakking som en bensinbil aldri vil kunne matche.

Hybrid i dagens for er for store kompromiser og imponerer derfor lite. Jeg har forøvrig kjørt S-klasse hybrid, og den er slik du beskriver elbiler. En bil uten fører involvering der man bare gir gass, styrer og bremser, og der elektronikken tar hånd om det meste.

250GTO
250GTOInnlegg: 9088
01.11.15 20:25
Kompressor-V8: I tillegg er den avhengig av lagret energi (batterier) siden den ikke selv kan skape energien den selv trenger.

Skaper en v8 den energien den selv trenger???

250GTO
250GTOInnlegg: 9088
01.11.15 20:25
Kompressor-V8: Tenk så kul Tesla Model S kunne vært om den hadde en V8 bensinmotor. Må si jeg hadde fått øynene litt mer opp for den bilen da i så fall.

Den finnes ikke kul, hverken med eller uten v8 motor.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13570
01.11.15 21:01
250GTO: forøvrig har en tradisjonell crossplane v8 så mange skavanker at jeg ofte sliter med å like lyden, spesiellt i motorer med stort volum.

Det høres ut som tåpelige fordommer. Du liker ikke crossplane V8 og derfor hater du lyden. Men biler med bare dekkstøy og vindsus,  ispedd usexye elmotorlyder er flott.

Jeg elsket lyden fra V8'eren jeg eide. Problemet var ikke at jeg hørte for den mye eller for ofte, snarere tvert i mot.

250GTO
250GTOInnlegg: 9088
01.11.15 21:04
Iseran2770: Du liker ikke crossplane V8

Men hvorfor liker jeg ikke crossplane v8?

 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13570
01.11.15 21:06
250GTO: Men hvorfor liker jeg ikke crossplane v8?

Det svarte du på for bare en time siden i denne tråden.

250GTO
250GTOInnlegg: 9088
01.11.15 21:13
Iseran2770: Det svarte du på for bare en time siden i denne tråden.

Nei,jeg skrev at jeg av og til sliter med å like lyden...

 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13570
01.11.15 21:16
250GTO: så trenger jeg heller ikke bruke ferien på å dra til alpene..

Jeg klarer fint transportetappene selv om de kjøremessig selvsagt er kjedelige. Men turer sydover innebærer litt mer i tillegg. Andre kulturer, forhold og språk.

Jeg behersker tysk relativt bra, og i de vestre delene av Alpene får jeg også frisket opp mine noe mer begrensede franskkunnskaper. De siste 5 somrene her jeg også tatt turer til Vestlandet. Det er flere flotte veistrekninger der, men resten er ikke like eksotisk for en innfødt.      

250GTO
250GTOInnlegg: 9088
01.11.15 21:24

Reiser til italia og spania et par ganger i året, og i sommer ble det også frankrike, tyskland og sveit. Synes imidlertid det funker best uten bil :-)

 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4146
01.11.15 21:52

Hybridutgaven av S-klasse er bra fordi den kombinerer elbilens fordeler med bensinmotorens fordeler i en og samme bil. Stille når det trengs, sterk og grom motorlyd, samt uendelig rekkevidde der det trengs. Oppå det hele blir det tilbudt trådløs lading.

Det er ingen elbiler som er komfortable i fjæring eller stillegående per i dag. Hverken Model S, I3, EGolf eller noe kan kalles komfortable. Gode å kjøre er de, men ikke komfortable. Det trenger inn altfor mye hjulstøy.

S-klasse hybrid derimot. Superkomfortabel og superstillegående og da kommer fordelene med stillhet mer til sin rett. Men jeg hadde ikke likt den som ren elbil. Som hybrid derimot -genialt!

(Innlegget ble redigert 01.11.15 21:55)

VGstig
VGstigInnlegg: 1135
01.11.15 22:11

På fredag fylte jeg bensin på en stasjon rett utenfor Bergen, og la merke til 5-6 Tesla'er som stod parkert rett bak meg. Plutselig oppdaget jeg at det satt folk i dem, og skjønte at de stod og ladet. Nesten litt spooky å stå slik i duskregn og tussmørke, side om side, og stirre på en bensinstasjon. Hvor lang tid tar dette, vanligvis?

250GTO
250GTOInnlegg: 9088
01.11.15 22:16
Kompressor-V8: S-klasse hybrid derimot. Superkomfortabel og superstillegående og da kommer fordelene med stillhet mer til sin rett. Men jeg hadde ikke likt den som ren elbil. Som hybrid derimot -genialt!

Hvis S-klassen hadde vært helelektrisk kunne den hatt mye mykere og mer komfortabel fjæring og alikevel bedre veigrep. Det er en av fordelene med elbil. Men for al del S-klasse ville blitt en dårlig elbil.

Jan
JanInnlegg: 5396
01.11.15 22:21

For tre fire dager siden, så jeg en Tesla som stod parkert på tvers, og sperret tre handicapplasser ved det lokale kjøpesenteret. Den berørte ingen av plassene, men hindret adkomsten. Føreren var ikke i nærheten.

Det skal og bemerkes at det var rikelig med ledige plasser , for friske bilister. Disse er også gratis i en time.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30715
01.11.15 22:27
Jan: for friske bilister.

Min drømme-bybil er en Model S med handicap-lapp og diplomatskilter. Kanskje attpåtil stjele noen gule varsellys fra traktoren til faren min, for å være på den sikre siden.

fcuk
fcukInnlegg: 15477
02.11.15 07:22
Jan: For tre fire dager siden, så jeg en Tesla som stod parkert på tvers, og sperret tre handicapplasser ved det lokale kjøpesenteret. Den berørte ingen av plassene, men hindret adkomsten. Føreren var ikke i nærheten. Det skal og bemerkes at det var rikelig med ledige plasser , for friske bilister. Disse er også gratis i en time.

Forhåpentligvis noe "auto pilot" vil få slutt på?

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
02.11.15 09:14

Hvordan vil VGD-menigheten rangere mer NOX-utslipp enn oppgitt kontra at det mangler 200 hk?

MacanT
MacanTInnlegg: 11021
02.11.15 14:37
dasAuto: Hvordan vil VGD-menigheten rangere mer NOX-utslipp enn oppgitt kontra at det mangler 200 hk?

Aner ikke, men på batteribilforumet får de ikkeeksisterende hestene mye oppmerksomhet.

Tråden er oppe i 82 sider nå :)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5565
02.11.15 15:05
250GTO: Har du sett Top-Gun? Savnet du v8 lyden i f15 flyene? forøvrig har en tradisjonell crossplane v8 så mange skavanker at jeg ofte sliter med å like lyden, spesiellt i motorer med stort volum.

Jajamensan; Komisk nok så jeg deler av den på lørdag, som en innsats for å tre inn i rollen som Ice Man (en kamerat var Maverick, ingen var Goose - R.I.P.). 

Dårlig film (som sikkert var veldig mye bedre sent på 80-tallet), men den digitaliserte versjonen bød på bra lyd. Nå gikk diskusjonen på elmotor vs. V8'er i bilapplikasjoner, så jeg er litt usikker på relevansen :)

 

"Don't get exicted, I'm just the wingman."

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5565
02.11.15 15:18
MacanT: Tråden er oppe i 82 sider nå :)

"Blir spennende å se hva Tesla svarer og gjør. Personlig mener jeg ikke saken er sterk nok. I følge poll på forumet her er flertallet fornøyd med bilen sin hvis man ser bort fra de som avventer, da blir det omtrent halvt om halvt."

Og med dette så legger erstatningskåte advokater med provisjon i sikte saken død, en fanboi har nemlig ytret en personlig mening om at saken ikke er sterk nok. Lukter mer håp enn mening, men det får så være.

Denne er også fin;

"Bilen akselererer 0-100 på oppgitt tid; men er målt slik dragracingmiljøet i USA måler bilers aks"

Mange vil si at 0 - 100 er 0 - 100, men her forsøker man i ren desperasjon å redefinere absolutte måltall, fordi det "er målt slik dragracingmiljøet i USA måler bilers aks". 

Gratis underholdning!

MacanT
MacanTInnlegg: 11021
02.11.15 15:47
KingsRoad: Gratis underholdning!

Mye god underholdning på det forumet, koser meg ekstra mye når de krangler innad i menigheten :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg