Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
Ribba
RibbaInnlegg: 35048
05.02.16 13:44
Aveirinha: Festlig å se at man i denne tråden latterliggjør de i «Tesla-menigheten»,

Ja, vi latterliggjør de i "Tesla-menigheten", men det du må skjønne, det er at vi ikke setter alle Tesla-eiere automatisk inn i "Tesla-menigheten". Tesla-menigheten består av Tesla-eiere som passer inn under stereotypen for Tesla-eiere.

Og hvis du hadde lest mer her på VGD-bil, så ville du ha sett at det er ikke bare Tesla-eiere som får høre.

Audi-eiere, BMW-eiere, Subaru Forrest-eiere, Toyota-eiere og mange andre bileiere som oppføre seg som den typiske stereotypen man forbinder med merket/modellen, de får som gjerne høre det ved en eller annen anledning.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5565
05.02.16 15:39
Aveirinha: Det er jo litt synd at man er nødt til å diskutere Tesla og elbil kun med «meningsfeller» (dvs. andre eiere) grunnet barnehageoppførselen til de andre her inne.

Du verden. Her var det sjeldent mye ovenfra-og-ned. 

Det er naturlig at debatten blir spisset på et anonymisert, Internett-basert forum, men det er min opplevelse at modereringen holder debatten saklig (i hvert fall et stykke over barnehagenivå), og at debattanter som er både for og mot statsfinansiert elbilisme har anledning til å få frem sine kronargumenter her, uten at sjikane preger ordutvekslingen.

Hvis du går svanger med et håp om at misjoneringen din skal få debattanter, som i utgangspunktet er mot de ekstreme incentivordningene, til å konvertere og fremelske kuvøseordningen som den norske stat skjenker elbilister fra felleskassa, hvor blytunge biler blir ekstra premiert, så skjønner jeg godt at du blir skuffet og vender snuten mot trosfeller i Tesla-menigheten (dvs. andre eiere).

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5565
05.02.16 15:49
Ribba: Toyota-eiere

Toyota er kanskje det merket som blir utsatt for mest tyn, grenser til mobbing spør du meg.

Samtidig er det ikke mange Toyota-fanbois på dusinet, og Toyopet har ikke vært her på en lang, lang stund (med mindre vedkommende har skiftet nick, noe som i så fall ikke skinner spesielt godt igjennom, subsidiært at jeg er en tanke uoppmerksom).

Så diskusjonene rundt Toyota blir sjeldent spesielt opphetet. De mangler rett og slett en menighet. Innbiller meg at eierne først og fremst ønsker et fremkomstmiddel som på ingen som helst måte skiller seg ut. Med et unntak av Prius-eierne, selvsagt, de skal jo redde verden (men må dessverre se seg slått av elbilistene). Tiden med såkalt Prius-envy ser ut til å være passé, erstattet av en annen påstått misunnelse.

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 29459
05.02.16 16:06
KingsRoad: Du verden. Her var det sjeldent mye ovenfra-og-ned.

Det var ikke meningen, så beklager det. Var egentlig et forsøk på å illustrere at man må søke seg til et forum kun dedikert til den spesielle biltypen eller bilmerket, fordi det ikke er mulig å ha en saklig debatt på et generelt bilforum (som f.eks. her). Og ja, inntrykket er at alle Tesla-eiere, eller elbileiere for den sakens skyld, automatisk blir plassert i en slags «menighet».

Det blir jo harselert med sensureringen på elbilforumet, men samtidig er det jo svært mange kritiske sjeler der inne – men hvor produktivt er det å godta latterliggjøring (dvs. trolling) av elbiler på det n'te året?

Greit nok at det er insentivene som trigger hatfølelsen, men det er jo ikke bare de som blir latterliggjort her? Har for øvrig ingen hensikt å misjonere for noen ting, har jo skjønt at her inne er det plassering av stereotyper som gjelder. Nåde den som våger å skryte av et bilmerke!

Eventuell misjonering må i så fall foregå ansikt-til-ansikt. 

Ribba
RibbaInnlegg: 35048
05.02.16 16:27
KingsRoad: Samtidig er det ikke mange Toyota-fanbois på dusinet, og Toyopet har ikke vært her på en lang, lang stund (med mindre vedkommende har skiftet nick, noe som i så fall ikke skinner spesielt godt igjennom, subsidiært at jeg er en tanke uoppmerksom).

Vi har jo Premonition. Han har jo vært en sterk forkjemper for Corolla GT. :-)

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2133
06.02.16 09:29
Aveirinha: Festlig å se at man i denne tråden latterliggjør de i «Tesla-menigheten»,

Tja, ta deg en stikker på elbilforumet, eller kanskje Facebooksiden til TOCN. Ikke så rent lite de der forsøker å latterliggjøre "fossilmafiaen", og bedriver en selvforherligelse som i høyeste grad bygger opp under menighets-stereotypen.

fcuk
fcukInnlegg: 15479
06.02.16 10:57
barnimagen: Tja, ta deg en stikker på elbilforumet, eller kanskje Facebooksiden til TOCN. Ikke så rent lite de der forsøker å latterliggjøre "fossilmafiaen", og bedriver en selvforherligelse som i høyeste grad bygger opp under menighets-stereotypen.

Rett skal være rett, det mange Tesla-eiere på elbilforum.no som er ganske så åpne med hva de mener om manglene og kvalitetsbristene på bilene sine. For ikke å snakke om hva de har å si om kvaliteten på verkstedjobbene bilene må gjennom.

 

Har kjøpt en Toyota med serienr. som starter med "J", kommer nok aldri til å oppleve noen problemer med den, og det er nok ikke en overdrevent høy forventning engang.

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 29459
06.02.16 12:56
barnimagen: Tja, ta deg en stikker på elbilforumet, eller kanskje Facebooksiden til TOCN. Ikke så rent lite de der forsøker å latterliggjøre "fossilmafiaen", og bedriver en selvforherligelse som i høyeste grad bygger opp under menighets-stereotypen.

Har sjekket ut begge steder og mitt inntrykk av begge er:

Elbilforumet: Består av en en gruppe som har regget seg i påvente av bilen. Disse forsvinner raskt etter at de har fått bilen, med mindre de oppdager en feil. Da fortsetter de debattkarrieren med å klage på alt (jeg sier ikke at det ikke er rettmessig), hvilket gjør at forumet får det til at alle er misfornøyde med deres Tesla. De sensurerer jo heftig, spesielt fra gjester som ønsker å trolle, men det er vel forståelig? Eller? 

FB-siden: Har tittet innom der også, og mitt inntrykk er at siden består av 80% med spørsmål og svar, 10% debatt rundt dagens elbilpolitikk og 10% som ønsker å være det direkte motstykket til "Vi som ønsker elbilen dit pepper'n gror". En god FAQ hadde drept aktiviteten der inne (dersom folk faktisk hadde brukt den) og fått siden til å nettopp fremstå som motstykket til den andre surmaga motpolen.

Nå frekventerer ikke jeg begge steder akkurat veldig aktivt, men har slettes ikke et inntrykk av at begge steder består av en homogen gruppe (ikke engang i nærheten av å være en majoritet) som gir grobunn for en slik generalisering og båssetting. 

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30715
06.02.16 13:17
Aveirinha: Var egentlig et forsøk på å illustrere at man må søke seg til et forum kun dedikert til den spesielle biltypen eller bilmerket, fordi det ikke er mulig å ha en saklig debatt på et generelt bilforum (som f.eks. her)

De fleste "større" bilmerker har jo sine egne merkeforum rundt omkring. Med dertil over snittet engasjerte debattanter, som ofte uttrykker seg på en måte som får deres merke til å fremstå bedre enn andres.

Selv på Mitsubishi-forumet jeg frekventerte tidligere var det enkelte med en sterk oss mot dem-holdning. Selv om det med unntak av Lancer Evo er veldig lite å engasjere seg i innenfor deres bilportefølje. Nå for tiden titter jeg ofte innom Couresportivo.no, forumet for Alfa Romeo og generelt italienske biler, og der er det også menighet/sekttilstander fra tid til annen. Tror man kan finne slikt for samtlige merkespesifike bilforumer.

Selv foretrekker jeg vgd på grunn av det relative mangfoldet vi har her. Ikke nødvendigvis fordi jeg lærer så mye eller får særlig ut av forumet i seg selv, men det er begrenset hvor mange ganger det er moro å høre vitsen om at den femte nullen i Audi-logoen befinner seg bak rattet.

ducatiboy72
ducatiboy72Innlegg: 660
06.02.16 15:10

Kom over denne på Strømme storsenter i dag. Tesla er jo ganske stor så da er det greit å sikre at ingen kommer i nærheten:

http://imgur.com/n5FxVUK

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30715
10.02.16 13:19
ducatiboy72: Tesla er jo ganske stor så da er det greit å sikre at ingen kommer i nærheten:

Veldig sympatisk av eieren å plassere sperrebånd foran strømførende gjenstander da.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5565
10.02.16 15:10
FredPerry: Veldig sympatisk av eieren å plassere sperrebånd foran strømførende gjenstander da.

"På Strømmen tar vi vare på din elektriske bil"

Men sånn halvseriøst; Finnes det noen god forklaring på hvorfor flaket okkuperer fire plasser og er omkranset med sperrebånd?

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2133
10.02.16 16:02
KingsRoad: Men sånn halvseriøst; Finnes det noen god forklaring på hvorfor flaket okkuperer fire plasser og er omkranset med sperrebånd?

Bilen er så diger at den okkuperet hele luka. Dermed parkerer en del av eierne med glede både dobbelt og kvadrupelt for å redusere risikoen for parkeringsbulker. Trikset er visstnok å ta parkeringslapper tilsvarende antall plasser man opptar.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36283
10.02.16 22:51
FredPerry: Selv foretrekker jeg vgd på grunn av det relative mangfoldet vi har her. Ikke nødvendigvis fordi jeg lærer så mye eller får særlig ut av forumet i seg selv, men det er begrenset hvor mange ganger det er moro å høre vitsen om at den femte nullen i Audi-logoen befinner seg bak rattet.

Egentlig latterlig å krangle om bilmerker/typer; viktig å trives med det man kjører! (Være det seg små SUV som trekker hengere......)  

Og på forumet her er en del noe karikerte/vinklede versjoner også, det er jo det som er mangfold! 
(Man setter jo pris på å se 40 år gamle fullsize amcars som forslag når noen spør om råd til en ny småbil.)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36283
10.02.16 22:55
KingsRoad: Så diskusjonene rundt Toyota blir sjeldent spesielt opphetet. De mangler rett og slett en menighet.

De avskriver jo en del potensielle fans ved å ha varierende kvalitet, gå for gir av type "drill" samt gå i feil retning hva aktiv sikkerhet angår. (Store blindsoner ofm. vindusstolper.)

solitude
solitudeInnlegg: 4621
10.02.16 23:57
rosmebraad: gå i feil retning hva aktiv sikkerhet angår. (Store blindsoner ofm. vindusstolper.)

Det må i beste fall være passiv sikkerhet du snakker om. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36283
11.02.16 00:03
solitude: Det må i beste fall være passiv sikkerhet du snakker om.

Nei, jeg snakker om tradeoffen: Store vindusstolper gir trolig med passiv sikkerhet (beskyttelse i tilfelle kollisjon.)

Kompromisset er mindre aktiv sikkerhet da sikten er dårlig med disse store vindusstolpene.

Bilen verner kanskej bedre i tilfelle en ulykke, men skaper større sjanse for å havne i ulykke til å begynne med.

"Bildesignets kompromisser", første klasse. 

solitude
solitudeInnlegg: 4621
11.02.16 11:13
rosmebraad: Kompromisset er mindre aktiv sikkerhet da sikten er dårlig med disse store vindusstolpene.

Det har fortsatt intet med aktiv sikkerhet å gjøre.  Aktive sikkerhetssystemer er ting som ACC, lane assist, ESP, osv.. systemer der bilen aktivt gjør noe for å hindre ulykker.  

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36283
11.02.16 13:50

Nei hva er det da? Hva kaller man et 'system' som kan få en til å snuble oppi/skape ulykker?

For meg virker det som veldig aktivt å se situasjoner og objekter og forholde seg deretter. Men stolpene bidrar vel til at man opptrer passivt.

Ribba
RibbaInnlegg: 35048
11.02.16 14:23
solitude: Det har fortsatt intet med aktiv sikkerhet å gjøre.  Aktive sikkerhetssystemer er ting som ACC, lane assist, ESP, osv.. systemer der bilen aktivt gjør noe for å hindre ulykker.

Jo, det har faktisk noe med aktiv sikkerhet å gjøre.

For aktiv sikkerhet omfatter ikke bare systemer som jobbe aktiv (eller passivt) for å redusere sjansen for ulykker, men det gjelder også konstruksjonen på bilen, der i blant sikt ergonomi og utstyr (f-eks valg av dekk), som øker/redusere sjansen for å havne i en ulykke.

Så har du store blindsoner i en bil, så blir den aktive sikkerheten lavere, rett og slett fordi bilen da gjør jobben vanskeligere for føreren og øker sjansen for en ulykke. 

Passiv sikkerhet er alt av systemer, konstruksjon og utstyr som redusere konsekvensene av en ulykke. Og der er også A-stolpen en del av regnestykket.

(Innlegget ble redigert 11.02.16 14:29)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5565
11.02.16 15:10
rosmebraad: Nei hva er det da? Hva kaller man et 'system' som kan få en til å snuble oppi/skape ulykker?

Virker som om folk snakker forbi hverandre her, og det er jammen ikke rart.

Et system er enkelt og greit en kombinasjon av ting som utgjør en sammensatt helhet, typisk med en oppgave. Så bilen er et system, og her inngår selvsagt stolper & bjelker. Sikkerhetssystemer er sannsynlighets- eller konsekvensreduserende systemer, noen virker sammen med den menneskelige faktor eller en programmerbar enhet, andre uten.

Stolper og bjelker inngår i deformasjonssoner sammen med andre strukturelement, som skal reagere på en bestemt måte gitt en ulykke, og kan sånn sett anses for å ta del i et sikkerhetssystem. Aktivt eller passivt? Det kan diskuteres.

Men hvis vi skal følge NCAP-sjargong så er ikke en stolpe et aktivt sikkerhetssystem, det er et designvalg, et strukturelement som påvirker sikkerheten; En avveining (tradeoff er nevnt) som øker sannsynligheten for at en faresituasjon oppstår, samtidig som den reduserer konsekvensen. Det går også et skille mellom risiko for de inne i bilen, og de utenfor.

For å unngå total avsporing; En Tesla er ekstremt kollisjonssikker (ikke minst pga. robusthet i konstruksjonen) fra et navlebeskuende perspektiv, men nåde den som sitter i en Polo og møter denne 2,2 tonn tunge mastodonten i en møtekollisjon. Bye-bye.

Ingeniørvitenskapen diskriminerer på en god måte mellom aktive og passive sikkerhetssystemer;

"Active safety contrasts to passive safety in that it relies on operator or computer automated intervention, whereas passive safety systems rely on the laws of nature to respond to dangerous events in a favourable manner."

Så da kan man sette A-stolper i en bås, og ESP i en annen, som NCAP gjør.

Håper ikke jeg fremstår som en utydelig besserwisser, for sikkerhet er et viktig tema som fortjener å diskuteres uten begrepsforvirring.

(Innlegget ble redigert 11.02.16 15:13)

solitude
solitudeInnlegg: 4621
11.02.16 16:19
KingsRoad: Ingeniørvitenskapen diskriminerer på en god måte mellom aktive og passive sikkerhetssystemer; "Active safety contrasts to passive safety in that it relies on operator or computer automated intervention, whereas passive safety systems rely on the laws of nature to respond to dangerous events in a favourable manner." Så da kan man sette A-stolper i en bås, og ESP i en annen, som NCAP gjør. Håper ikke jeg fremstår som en utydelig besserwisser, for sikkerhet er et viktig tema som fortjener å diskuteres uten begrepsforvirring.

Syns det var bra forklart det der og er også enig i at det er viktig å forstå begrepene. 

Jeg antok bare at forskjellen mellem aktiv og passiv var åpenbar for alle, men jeg kan kanskje undskylde meg med at jeg er ingeniør :)

 

Ribba
RibbaInnlegg: 35048
11.02.16 23:16
solitude: Jeg antok bare at forskjellen mellem aktiv og passiv var åpenbar for alle, men jeg kan kanskje undskylde meg med at jeg er ingeniør :)

Da setter du i alle fall ikke ingeniører i et godt lys.

For det du og tildels KR enda ikke har skjønt, det er at det ikke må være enten eller, men at det faktisk dreier seg om både og.

A-stolpen, B-stolpen, C-stolpen og D-stolpen påvirker både den aktive og passive sikkerheten.

Derfor har man ingeniører som både tar hensyn til kollisjonsikkerhet (passiv sikkerhet) og ergonomi (aktiv sikkerhet) når disse stolpene skal designes.

For som rosmebraad har vært inne på, dårlig designede A-stolper gir ofte dårlig sikt, noe som påvirker førerens rolle. Og føreren er jo det KR siterte, operatøren av kjøretøyet. 

For å sitere siteringen:
"Active safety contrasts to passive safety in that it relies on operator or computer automated intervention, whereas passive safety systems rely on the laws of nature to respond to dangerous events in a favourable manner."

Med andre ord, ergonomi er noe som påvirker føreren (operatøren) evne til å gjøre intervensjoner ettersom dårlig ergonomi på stolpene gir dårligere sikt.

fcuk
fcukInnlegg: 15479
17.02.16 06:47

Model S vs. Model X - dragtimes.com

Model S til USD 499

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4159
17.02.16 07:11

Ser veldig kvikt ut. Men er jo rart når man mangler det viktigste, motorlyden.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
17.02.16 09:41
Kompressor-V8: Ser veldig kvikt ut. Men er jo rart når man mangler det viktigste, motorlyden.

2016 Geneva Motor Show: BMW 740e iPerformance Plug-in Hybrid

Er egentlig dette noe bedre? Den motoren kommer aldri til å produsere en eneste godlyd i sitt liv. Da tar jeg heller et stort batteri ala Tesla.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5565
17.02.16 20:07

http://money.cnn.com/2016/02/16/autos/tesla-model-s-for-kids-elon-musk/

Det begynner å demre rundt hvordan Tesla skal nå sitt salgsmål på 500.000 enheter innen 2020.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4159
17.02.16 20:37

Med unntak av eventuelle mini-bybiler har jeg definitivt kjøpt min siste motor med under 6 sylindre. 740e, nye XC90 og andre har alle 4 sylindre. ikke en skikkelig komfortgrombil verdig. Skikkelig 7-serie er 750xi.

MacanT
MacanTInnlegg: 11031
26.02.16 22:20

Rart de ikke kan vente til vaskehallen er ledig, eller er denne kanskje utstyrt med siste versjon av Autopilot :)

Morsom kommentar under artikkelen "Drar de Teslan til Knoksen eller setter de den bak Elkjøp?"

(Innlegget ble redigert 26.02.16 22:20)

Jan
JanInnlegg: 5418
26.02.16 23:49
MacanT: Morsom kommentar under artikkelen "Drar de Teslan til Knoksen eller setter de den bak Elkjøp?"

Kondemnerte elbiler kan vel leveres hos Elkjøp. De er pliktige til å ta i retur alt elmateriell. I morgen har jeg tenkt å sette et kjøleskap jeg ikke har bruk for lenger hos min lokale elkjøp.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg