Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
fcuk
fcukInnlegg: 15443
14.03.16 19:32

Brukt Model S som "i prinsippet" har gått 20000km

Elektriske speil: Verdt 20 000,-

Ehh, nei!

Jan
JanInnlegg: 5065
14.03.16 20:08
fcuk: Brukt Model S som "i prinsippet" har gått 20000km

Da har Tourantaxien bare kjørt 200.000 km i stedet for 570.000. Dette fordi den ved 430.000 km fikk satt inn en motor som angivelig hadde gått 60.000.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13340
14.03.16 20:23
fcuk: Elektriske speil: Verdt 20 000,-

Leveres virkelig rådyre Tesla uten elektriske speil? Jeg kan i farten ikke huske sist jeg hadde en bil uten det.

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
14.03.16 20:51

Min onkel hadde en Mazda 626 1986-modell av simpleste utgave. Den hadde en spake til å justere speilet med. Jeg lånte den litt da jeg gikk på gymnaset for 22 år siden. Etter det kan jeg ikke huske å ha justert speil manuelt. 

Kjemi
KjemiInnlegg: 380
14.03.16 21:05
dasAuto: Min onkel hadde en Mazda 626 1986-modell av simpleste utgave. Den hadde en spake til å justere speilet med. Jeg lånte den litt da jeg gikk på gymnaset for 22 år siden. Etter det kan jeg ikke huske å ha justert speil manuelt.

Det er elektrisk innfellbare speil det er snakk om. Elektrisk justering har alltid vært standard.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13340
14.03.16 21:16
Kjemi: Det er elektrisk innfellbare speil det er snakk om.

OK. Det har jeg også betalt ekstra for. I min nåværende bil 2.500 inkludert mva.

Siden alt i en Tesla er fritatt for mva er det bare rett og rimelig at det koster 20.000.

Jan
JanInnlegg: 5065
14.03.16 22:44
Iseran2770: Siden alt i en Tesla er fritatt for mva er det bare rett og rimelig at det koster 20.000.

Jeg har aldri forstått vitsen med slike speil. For meg ser det ut som om de stikker like langt ut etter at de er felt inn. Å betale 20.000 for det fremstår som galskap.

Ezio
EzioInnlegg: 1531
14.03.16 22:53

I tillegg til at det er rimelig kjipt hvis du ødelegger motorikken i dem dersom de har frosset fast. Er vel ikke akkurat stor fare for at det er speilet ditt nabobilen ødelegger...

wingswest
wingswestInnlegg: 10949
14.03.16 22:56
Iseran2770: Siden alt i en Tesla er fritatt for mva

Det er jo ganske utrolig at til og med dekk er fritatt for mva når man kjøper en Tesla. 

Når ordningen er slik den er så burde "bare" selve bilprisen før ekstrautstyr være fritatt mva.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
14.03.16 23:24
Jan: Å betale 20.000 for det fremstår som galskap.

Det er nok en pris for ettermontering...og han har garantert ikke betalt det.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4028
14.03.16 23:47

Jeg hadde kjøpt en Tesla Model S dersom jeg kunne utstyre den med en mva- og avgiftsfri Porsche Panamera som ekstrautstyr. Det må da kunne gå an? Naturlig å ha en bensinbil som ekstrautstyr til en elbil?

Andriken
AndrikenInnlegg: 2465
15.03.16 04:50

Bruker en del drosje gjennom jobben.

Jeg sitter ikke godt bak i Tesla. Jeg kjenner ujevn asfalt godt i rumpen og vindsuset fra sidevindu er verre enn på koreanske billigbiler. Slitte lagre på elmotorene lager også en ekkel lyd.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13340
15.03.16 16:33
Jan: Jeg har aldri forstått vitsen med slike speil. For meg ser det ut som om de stikker like langt ut etter at de er felt inn.

De fleste har på automatikken som gjør at de slår seg inn hver gang de slår av tenningen. Den automatikken slår jeg av.

Men i trenge parkeringshus og på ferjer er det greit å gjøre bilen litt smalere selv om det ikke er med så mange cm på hver side. De som vandrer mellom bilradene med koffertene sine på Color Line er troende til å omtrent rive av speilene i samme slengen.

(Innlegget ble redigert 15.03.16 16:37)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30604
15.03.16 16:43
Iseran2770: De som vandrer mellom bilradene med koffertene sine på Color Line er troende til å omtrent rive av speilene i samme slengen.

På dekk 5 er det også meningen at personell skal kunne ta snarveien over bildekk til lageret for brukte kluter og duker. Hvis jeg har nøkler i beltet når jeg går over der passer jeg på å holde over de for å ikke sneie borti noen biler. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13340
15.03.16 17:58
FredPerry: På dekk 5

Jeg misunner Ferrari-eierne som nekter å kjøre opp på dekk 5 :-)

Jeg har også vært med på noen overfarter der det er såpass få biler at de lar 2 rader med biler bruke 3 felt.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30604
15.03.16 18:27
Iseran2770: Jeg har også vært med på noen overfarter der det er såpass få biler at de lar 2 rader med biler bruke 3 felt.

Vi som jobber der syns også det er litt greit når det er få biler ombord. Når fremre del av dekk 5 ikke er i bruk setter vi opp vegger og spiller innebandy på kvelden. 

Jan
JanInnlegg: 5065
15.03.16 19:30
FredPerry: Vi som jobber der syns også det er litt greit når det er få biler ombord. Når fremre del av dekk 5 ikke er i bruk setter vi opp vegger og spiller innebandy på kvelden.

Bra, håper det er litt moro å jobbe ombord.

Har du sett den svenske såpeserien Rederiet ?

Handlingen der er fra en Finnlandsferge, der er det mye rart som skjer i hvert fall. Prostitusjon, smugling, intriger, maktkamp og en gal styrmann er noen av ingrediensene.

Vi får håpe det står bedre til om bord på Colorline sine båter.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30604
15.03.16 19:38
Jan: Vi får håpe det står bedre til om bord på Colorline sine båter.

Husker Rederiet, men var litt for liten den gangen det gikk på tv. Er nok langt ifra like dramatisk på Color Line, men det er jo noen rare episoder fra tid til annen - uten at det er juicy nok til at man kan lage noen dramaserie ut av det. 

Vi har nok mer til felles med M/S Cinderalla i Färjan

(Innlegget ble redigert 15.03.16 19:40)

Ribba
RibbaInnlegg: 34963
15.03.16 21:39
Jan: Jeg har aldri forstått vitsen med slike speil. For meg ser det ut som om de stikker like langt ut etter at de er felt inn

Den reduserer jo ikke akkurat bredden på bilen med flere meter akkurat, men noen cm her og noen cm der gjør faktisk "underverker" på plassen. For av og til er det nokså trangt om plassen på jobb, og da bruker jeg å benytte meg av dette. Og jeg merker en positiv forskjell (dog ikke av typen verdt 20k forskjell).

Ikke fordi det blir så fryktelig mye lettere for meg å komme meg inn i bilen min, men det blir lettere for de andre å komme seg inn i sine biler, samt at det er også lettere å gå mellom bilene.

Derfor setter jeg også pris når mine kollegaer gjør det samme med sine biler. Litt lettere å bevege seg mellom bilene, samt at man slipper å ha et speil som stjeler litt potensielt rom for å åpne dørene på bilen min.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35900
15.03.16 22:16

Iseran:

elektriske speil? Jeg kan i farten ikke huske sist jeg hadde en bil uten det.

 

*********

Du får titte på Kia Venga. Der kan det godt være spaker på innsiden som man rigler på!

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2088
16.03.16 23:05

I helga fikk jeg bevitne en Model S 2015-modell som endte i brøytekanten. En bekjent skulle ta sin Model S ut av carport'en. Bilen startet og han begynte å kjøre fremover. Rett over i sving for å komme seg ut på veien. Men i stedet for å bremse for å se seg om, fortsatte bilen. Null bremsekraft. Han klarte såvidt å svinge unna nabokona før bilen endte opp i brøytekanten på andre siden av veien. Heldigvis ingen kryssende biler.

Bilen gikk det bra med. Brøytekanten var myk og fin.

Etter hva jeg har fått med meg har det vært en del trøbbel med bremsene til Tesla. Uten at de gidder å bry seg med å gjøre noen recall for å utbedre. De vet hva som er feilen. De vet hvordan det løses. Og likevel har de den holdning at det først er når kunde opplever problemene og varsler Tesla, at de tar aksjon.

Samme ser jeg også andre feil ved bilen. Recall er bare å glemme. Her er det opp til kunde å oppleve problemer, om det så er havari, før de reagerer. En kollega opplevde for ikke så lenge siden at hans Model S ikke ville starte når han skulle hjem fra jobb. Viste seg at en dekktrykksensor var defekt. Det var altså nok til å sette hele bilen ut av spill...

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15918
16.03.16 23:20
barnimagen: Etter hva jeg har fått med meg har det vært en del trøbbel med bremsene til Tesla.

Det tragikomiske er hvordan noen bagatelliser dette på elbilforumet, og hevder at slikt skjer med alle biler fra tid til annen.

Jeg har hatt mange biler etterhvert, og aldri opplevd noen som engang ligner på hva noen Tesla S eiere påstår er normalt.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30604
16.03.16 23:30
nometalhorse: Jeg har hatt mange biler etterhvert, og aldri opplevd noen som engang ligner på hva noen Tesla S eiere påstår er normalt.

Skal bli spennende å se hvordan det går når disse Teslaene blir gamle nok til å måtte EU-kontrolleres. 

(Innlegget ble redigert 16.03.16 23:30)

fcuk
fcukInnlegg: 15443
17.03.16 07:25
barnimagen: I helga fikk jeg bevitne en Model S 2015-modell som endte i brøytekanten. En bekjent skulle ta sin Model S ut av carport'en. Bilen startet og han begynte å kjøre fremover. Rett over i sving for å komme seg ut på veien. Men i stedet for å bremse for å se seg om, fortsatte bilen. Null bremsekraft. Han klarte såvidt å svinge unna nabokona før bilen endte opp i brøytekanten på andre siden av veien. Heldigvis ingen kryssende biler. Bilen gikk det bra med. Brøytekanten var myk og fin. Etter hva jeg har fått med meg har det vært en del trøbbel med bremsene til Tesla. Uten at de gidder å bry seg med å gjøre noen recall for å utbedre. De vet hva som er feilen. De vet hvordan det løses. Og likevel har de den holdning at det først er når kunde opplever problemene og varsler Tesla, at de tar aksjon. Samme ser jeg også andre feil ved bilen. Recall er bare å glemme. Her er det opp til kunde å oppleve problemer, om det så er havari, før de reagerer. En kollega opplevde for ikke så lenge siden at hans Model S ikke ville starte når han skulle hjem fra jobb. Viste seg at en dekktrykksensor var defekt. Det var altså nok til å sette hele bilen ut av spill...

Hver gang jeg plukker opp en mobiltelefon så tenker jeg: Vil jeg virkelig ha en bil som er laget av samme folka som tenkte ut den her?

Til nå har svaret vært nei. Men mirakler kan fortsatt skje.

Det er også mange på fb-gruppen for BWM i3 som etterspør OTA oppdateringer av softwaren på den. Jeg forstår ikke tankegangen, hvorfor skal det være nødvendig å oppdatere softwaren på bilen opptil flere ganger hvert kvartal? Jeg forventer faktisk å få en bil som kommer uten software som har kommet forbi beta-stadiet.

(Innlegget ble redigert 17.03.16 07:29)

fcuk
fcukInnlegg: 15443
17.03.16 07:28
nometalhorse: Det tragikomiske er hvordan noen bagatelliser dette på elbilforumet, og hevder at slikt skjer med alle biler fra tid til annen.

Bremseproblematikken har vært tatt på på elbilforum, og "konsensus" der er at bremser med stort kontaktareal mellom kloss og skive er mer utsatt for dette.

De trøster seg derfor med at også eksotiske biler er utsatt for dette problemet, så da må det jo være bra.

 

Forøvrig: På elbilforumer generelt er konsensus at forurensning = Co2

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15918
17.03.16 10:24
fcuk: Bremseproblematikken har vært tatt på på elbilforum, og "konsensus" der er at bremser med stort kontaktareal mellom kloss og skive er mer utsatt for dette.

Tesla påstår at de har en software kontrollert bil som kan oppgraderes over nettet, og at de ikke klarer å implementere samme løsning som BMW/Audi/Cadillac/Mercedes/etc har hatt i årevis med tørking av klosser under våte forhold er helt merkelig.

Slikt må være viktigere enn å ha de siste km med kjøredistanse på batteriet.

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 8367
17.03.16 10:30
fcuk: Det er også mange på fb-gruppen for BWM i3 som etterspør OTA oppdateringer av softwaren på den. Jeg forstår ikke tankegangen, hvorfor skal det være nødvendig å oppdatere softwaren på bilen opptil flere ganger hvert kvartal?

I dagens samfunn er det jo det man er vant til, oppdatering av apper, oppdatering av software på telefon fra gang til gang. Overrasker ikke at enkelte forventer det samme ift bil.

De vet ikke deres eget beste.

 

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2088
17.03.16 10:40
fcuk: På elbilforumer generelt er konsensus at forurensning = Co2

Samtidig som de nær kreperer av CO2'en som fossilbilene spytter ned i lungene deres, mens de glatt hopper bukk over det faktum at de stakkars kineserne lider under enorme utslipp i forbindelse med produksjonen av særlig batteriene til Model S'ene.

Mens en fossilbil spyr ut sin forurensning jevnt og trutt over livsløpet, har elbilene den ulempe at de har en kort men særdeles intens forurensningshistorie.

Når man leser på elbilforumet og facebook-sidene til Tesla Owners Club Norway, skjønner man hva fanatisme er.

Elbil er jo for all del glimrende for å begrense lokalforurensningen hvor de kjøres. Men de har sine ulemper.

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2088
17.03.16 10:55
fcuk: Det er også mange på fb-gruppen for BWM i3 som etterspør OTA oppdateringer av softwaren på den. Jeg forstår ikke tankegangen, hvorfor skal det være nødvendig å oppdatere softwaren på bilen opptil flere ganger hvert kvartal? Jeg forventer faktisk å få en bil som kommer uten software som har kommet forbi beta-stadiet.

Helt enig. Når jeg kjøper en nyere bil forventer jeg at den fungerer og at software er gjennomtestet og fungererende. Etter noen år kan det sikkert være kjekt med en facelift av mediasystemet, men nødvendig er det ikke. Bil for meg er en transportgjenstand. Jeg er ikke interessert i å sitte og fikle med en skjerm i tide og utide. Ta meg frem. Spill av musikk. Spill av radio. Gi meg et stabilt klimasystem. Vis meg frem til destinasjonen. Hold styr på mobilen min. That's it.

Ser man spesielt på Tesla så slipper de software/firmware stort sett hele tiden. Nye versjoner som retter på noen issues. Og bringer nye bugs. Praktisk med OTA, men hvor ofte har man egentlig bruk for oppdateringer?

Så er spørsmålet jeg mang en gang har stilt de som har hevdet at Model S er så mye mer avansert enn andre biler: Hvorfor?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg