Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
Ribba
RibbaInnlegg: 35048
05.04.16 16:31
barnimagen: Går langt raskere å parkere selv, og (bank i bordet) på 20 år har jeg aldri noensinne opplevd noen situasjon som skulle tilsi behov for funksjonen.

Kan forstå det kan være en grei funksjon for folk med trange garasjer. Jeg har en utrolig liten garasje, men siden jeg har også en utrolig liten bil (3790 mm lang, 1707 mm brei), så er det ikke noe større problem. 

Om jeg derimot hadde hatt en 5 meter lang og 2 meter bred bil, så hadde det vært en utfordring å komme seg inn og ut av bilen i garasjen. Dog lengden ville jo ikke nødvendigvis ha så mye å si, men i min garasje, som ikke er isolert og deler av reisverket er synlig, så kan man snike opp døra mellom reisverket og dermed kjøpe seg noen ekstra cm med klarning. 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16058
05.04.16 18:44

Vet nesten ikke om man skal le eller gråte når man leser hva denne mannen fra Trøndelag har opplevd med sin 2013 Tesla S P85 til 700.000. Men han har tro på selskapet, for han har bestilt seg en til med levering i sommer. Link til PDF.

Ribba
05.04.16 18:45
nometalhorse: Vet nesten ikke om man skal le eller gråte når man leser hva denne mannen fra Trøndelag har opplevd med sin 2013 Tesla S P85 til 700.000. Men han har tro på selskapet, for han har bestilt seg en til med levering i sommer. Link til PDF.

Man må vist registrere seg.

nometalhorse
05.04.16 19:09
Ribba: Man må vist registrere seg.

Kan kopiere inn her hvis det er interesse.

fcuk
fcukInnlegg: 15478
05.04.16 19:28
nometalhorse: Kan kopiere inn her hvis det er interesse.

Takk, jeg trengte et avbrekk fra sjølmeldinga.

nometalhorse
05.04.16 19:54

Vi gjør et forsøk, men vet ikke om det blir leselig. Del 1 start.

Reserverte P85`en i uke 1,2013 og brukte våren før finalize til å lese meg opp så mye som mulig for å se om bilen kunne fungere som tiltenkt. 

Tok sjansen og låste bestillingen, og prøvekjørte ei uke senere en fin maidag i Trondheim. 

Under prøveturen fortalte representanten om bilen, blant annet om lademuligheter.  Den kunne blant annet lade på samme hurtigladere som Nissan Leaf, og de begynte det å bli mange av. 

Prøveturen gikk greit, og jeg husker at bilen hadde mye hjulstøy og var ustabil bak ved pådrag. 

Kundebilene som skulle leveres til høsten skulle være forbedret på disse punktene. Det viste seg å stemme, i hvert fall på min bil når den var i orden.

Leveringen ble utsatt fra september til 30. oktober, men endelig kom dagen. Bilen ble levert på Cyclone med Hakka R2-dekk, og 21-toms sommerhjulene lå i dekkposer ved siden av bilen. 

En rask gjennomgang viste at tåkelysene på bilen var borte vekk. 

Den lille skriften var visstnok endret før jeg låste bestillingen, så det var det ikke noe å gjøre med, og klappsetene viste seg å være i heltekstil, ikke delskinnutseende slik det så ut som på nettsiden. 

Nuvel, ikke noe jeg hengte meg opp i og det var på tide å laste inn sommerhjulene og ta fatt på veien hjem.

Dessverre kunne ikke de som jobbet der hjelpe meg med å legge dem inn i bilen i tilfelle noe ble skadet, så det fikk jeg fint gjøre egenhendig. Litt spesielt når man henter en bil man nettopp har betalt nesten 700.000 for, men la gå. 

Det som bekymret meg stort var at ladeadapterene til UMC ikke ble levert. Det kunne gi meg store problemer siden bilen skulle brukes i jobb, og jeg hadde gjort et stort arbeid i å kartlegge raske nok lademuligheter via industrikontakter der hvor jeg skulle ferdes. 

Ingen andre muligheter i ytterkantene dessverre, og 13A ville i stor grad gjøre bilen ubrukelig for min del. Men de var like rundt hjørnet i følge DS, og ville bli ettersendt. 

Så var det tid for å kjøre de 20 milene hjem i det kalde høstregnet. 

Bilen var fin å kjøre så lenge man var forsiktig, men det minste sprell og R2-dekkene gjorde at det ikke ble trivelig lenger. 

Ellers var det en magisk opplevelse å kjøre på elektrisitet, uten gir, clutch eller noe annet som hører fossilbiler  Ble veldig forundret over at det ikke gikk an å legge mobilen på naturlige steder i bilen uten at den slo inn på lydanlegget. Prøvde å finne ut hvordan man slo anlegget av, men det var tydeligvis meningen at det skulle stå på hele tiden. Volumkontrollen påvirket av en eller annen grunn ikke nivået på gsm-støyen. 

Pr. januar 2016 fantes det i følge Tesla fremdeles ingen måte å utbedre dette på.

To timer senere stoppet jeg på fergeleiet på Halsa. Her kom flere bort og var nysgjerrige på bilen, men var ikke spesielt imponert over at samtlige lykter i bilen var fulle av dugg. Heldigvis gikk det bort igjen etter et par dager, og har kommet og gått litt avhengig av vær og temperatur.

Nesten to måneder gikk, og jeg utsatte salg av dieselbilen siden jeg ikke kunne bruke Tesla`en noe særlig i jobb på grunn av manglende lademuligheter. 

Salget skulle delfinansiere nybilen, men inntil det skjedde måtte det ordnes med ekstra lån. Samtidig var all forsikringsbonus før over til Tesla`en, slik at forsikringen på dieselbilen ble svært dyr i perioden. 

Etter flere henvendelser hvor jeg viste til hvordan manglende levering av ladeadapterene kostet meg dyrt ble avslått med en takk for tålmodigheten fikk jeg til slutt napp hos en representant som sendte meg et blått adapter. 

Endelig, etter nesten to måneder kunne jeg selge gamlebilen og bruke nybilen på jobbtur. Da hadde dette kostet meg 16.000 kroner ekstra i drivstoff, forsikring og renter.

Det røde adapteret lot imidlertid vente på seg, og det medførte at jeg ikke tok sjansen på å bruke bilen til et par turer før det endelig kom. Da ble det fly og leiebil i stedet.

Kilometrene rullet fort på, og i januar/februar 2014 var det på tide med en tur på verksted for å få gjort noe fiksing. 

Riper i sidevinduer, dugg i ryggelys, gsm-støy på anlegget, vinden blåste «rett gjennom» bilen ved sidevind og pakningene over alle fire dører krøp tilbake og blottla kanten av taktrekket, kosmetisk feil på rattet (hang ei skinnfille ut fra sømmen). 

Jeg ble møtt av Tesla sin representant på en veldig fin måte, og fikk kjøre videre med en Model S loaner. 

Ved henting var bilen nyvasket. De hadde byttet vindu i begge fordørene, men dessverre kom ripene tilbake samme uka. Kromlista på bakluka var byttet, men der var det allerede dugg før jeg rakk starte på turen hjem. 

GSM-støyen hadde de ingen løsning på, og pakningene innvendig var visstnok ikke bedre på disse bilene. Trekken fra sidevinduene skulle vise seg å ha blitt mye verre. Rattet hadde de byttet selv om det kanskje ville vært tilstrekkelig å bare klippe vekk skinnbiten som stakk ut. 

Senere oppdaget jeg at det nye rattet tydeligvis hadde ligget i klem under et eller annet med kanter, for det var to dype merker øverst mot føreren. Regnet med at de ville rette seg ut over tid. Dessverre er de godt synlige enda, mer enn to år senere.

Denne kundebehandleren har forresten sluttet i Tesla. Det er veldig synd, for han møtte mennesker på en utrolig fin måte.

Hjemtur, og bilen rullet jevnt og trutt resten av vinteren. Hadde en del problemer med at hjulbuene pakket seg full av snø slik at hjulene låste seg når man skulle svinge, men etter hvert lærte jeg å stoppe når forholdene var slik at dette skjedde og hakke vekk snø og is før det ble kritisk.

Lading første vinteren var et kapittel for seg. Jeg var bevisst på å ikke la bilen gjøre seg ferdig med ladingen før jeg skulle kjøre, for da gikk alt i rødt med 12v feil og full pakke. Ladet alltid slik at det gjenstod litt når jeg skulle kjøre. Og skulle jeg ikke kjøre koblet jeg fra like før den var ferdig. Det tror jeg berget meg fra å bli stående med flatt 12v batteri. 

Dette ble etter mye om og men løst i løpet av våren. I mellomtiden fikk jeg en Mennekes-kabel av Tesla for å bøte på det verste. Den taklet bare 13A, så jeg fikk begrenset nytte av den.

nometalhorse
05.04.16 19:58

Del 2 start:

Bilen var inne en gang til på våren 2014 da de ønsket å gjøre et nytt forsøk på å fikse riper i sidevinduer og dugg i ryggelys. Begge deler ble mislykket. Vindu førerdør ble byttet, men ripene kom igjen før jeg rakk å komme meg hjem. Dugg i ryggelys var allerede kommet tilbake ved avhenting. Jeg ville også at de skulle se på en knekk fremst på panseret. 

Jeg syntes det var rart at dette skulle ha oppstått med bruk da jeg hadde vært nøye på å følge anvisningene for hvordan det skulle lukkes. Servicerapporten viste at de ikke kunne se noen skade på panseret. Det var nok fordi de hadde notert at det var på et helt annet sted… et stort antall biler klare til utlevering stod ute på parkeringsplassen den dagen, og jeg kostet på meg en liten titterunde. Det var bulk eller knekk på 60-70% av dem. 

Vel, case closed. Ved samme besøket ble bremseskiver foran byttet på grunn av kast.

Ulyden i bakenden som hadde forverret seg siden knappe 20.000km ble normalforklart, og det ble henvist til en Roadster kundebehandleren hadde kjørt som hadde like mye ulyd. 

Så her var det ikke noe galt. På dette besøket ble baklykter fulle av vann og lekkasje i bakluka også utbedret. 

Frunken ble justert da den lakk vann. Dessverre ble den så stram at jeg vegret meg for å bruke den av frykt for å skade panseret. 

Dette ble senere justert litt fram og tilbake ved senere anledninger, og jeg har akseptert litt vannlekkasje mot at det skal gå an å lukke uten å ødelegge noe.

Våren 2014 fikk jeg endelig kjøpe en reserve UMC etter mange avslåtte henvendelser. Heldigvis hadde en av de mest drevne medarbeiderene forståelse for at jeg ville bli stående og ikke rekke avtaler hvis den ene jeg hadde sviktet mens jeg var på jobb. Veldig bra, for mindre enn et år senere røk faktisk UMC`en. 

Den ble for øvrig erstattet på garanti med nyere type.

Når vinterdekkene skulle av etter første vinteren var bilen gått 25.000km. Bakdekkene var noe mer slitt på indre kant (noe jeg feiltolket som midtslitasje der og da). 

Samtidig var det ene fordekket litt rufsete på samme sted – mønsteret hadde kraftig trapping innerst, men det så ok ut på resten av dekket. Tenkte ikke mer på det da, for nå skulle sommerdekkene på. 21-toms turbinhjulene hadde fått ligge i posene sine inne på kontoret mitt for at de ikke skulle bli utsatt for kulde gjennom vinteren. 

Jeg hadde ikke tatt dem ut av posene før nå, og ble umiddelbart forundret over at de var svært ripete på innsiden, nesten som de hadde blitt slengt rundt på et betonggulv. Heftet meg ikke ved det, for dette ville ikke være synlig når de stod på bilen. 

Men jeg stusset veldig over hvordan Conti 5p-dekkene så ut. Store felter i gummien var ruglete, og mange steder var det løse biter som lot seg fjerne med fingrene. Gjorde man det etterlot det seg en grop i slitebanen. Tenkte at dette måtte være feilproduksjon, men at det kanskje ikke hadde noen betydning når de ble litt brukt.

Etter montering ble jeg stående og beundre bilen. Den var virkelig flott med disse hjulene.

Kjøreopplevelsen derimot var ikke bra. Den sporet som et udyr, og det endte med at samboeren min ikke lenger ville kjøre den. Det var så ille at det var nervepirrende å kjøre forbi andre biler, det krevde sin mann å ikke kjøre på den man skulle passere. Støy og forbruk var helt vanvittig, og dekkene slapp brått, tidlig og ukontrollert. 

Tenkte at dette skulle bli bedre når varmen kom etter hvert, men det gjorde dessverre ikke det. 

Og etter 10 uker var dekkene utslitt. Gjennomsnittsberegnet hadde de da rullet mellom 8-9000km. Jeg så hva som holdt på å skje og sendte bilder til Tesla av at indre kant på ene forhjulet holdt på å forsvinne. 

Da ba de meg henvende meg der hvor jeg hadde kjøpt hjulene. Nytt forsøk, de skjønte at dette var dekk de selv hadde solgt og som nettopp var tatt i bruk – og kvitterte med å normalforklare slitasjen siden dette var en tung bil med masse krefter osv. 

Litt senere oppdaget jeg at bakhjulene var i ferd med å bli skjevslitt. 

Ut over det minket mønsteret svært fort på disse dekkene, og det ville nok ikke blitt så veldig mange flere kilometer uten skjevslitasjen heller. Jeg har forresten kjørt andre Model S med denne dekk/felgcomboen, og de hverken sporet, støyet eller slapp like ille som min gjorde. Tipper dekkene var feilvare.

Handlet inn nye Michelin PS2 og satte på i juni 2014. Da forsvant nesten all sporing, og samboeren min ville igjen bruke bilen. 

Jeg sendte en mail til Tesla hvor jeg utfordret dem på om disse Conti-dekkene var av en kvalitet de ville være bekjent av å ha levert.

Mailen ble besvart, bortsett fra dette punktet.

Jeg så fort at ene framdekket her også holdt på å bli ødelagt på indre kant, og bakdekkene minket fortere på innsiden. Heldigvis gikk det mye saktere på disse dekkene, men siden Tesla fremdeles mente at slitasjen var normal og at de ikke kunne gi meg time før om to måneder måtte jeg kjøre noe for at enda et sett dekk ikke skulle bli ødelagt. Tok hjulinnstilling på en MB-verksted for egen regning. Det kostet meg 2500, og slitasjen normaliserte bak, men fortsatte foran. Samtidig sluttet forhjulene å ta borti innerskjermene ved sving.

Senere den sommeren begynte det å knirke i understellet. Samtidig med DU-bytte i september ble en defekt bærearm ble byttet ved det forhjulet som hadde ekstrem slitasje på indre kant. 

Dette hadde nok vært årsaken til feilslitasjen der hele tiden.

Lyden fra drivverket var nå blitt ille. 

Sirkelsaglyd, ballongfiselyden som bare skulle høres ved kraftig pådrag var nå tilstede selv ved moderat regen, lagerlyd ved lav fart, brumming osv. Selv om det ikke var noen god opplevelse å kjøre bilen slik bestemte vi oss for at det ikke skulle ødelegge ferien mens vi ventet på time for utbedring. 

Bilen fungerte heldigvis fint på ferieturen, men unntak at av bremseklossene på begge forhjul begynte å ligge innpå slik at det var en tostemt piping konstant mens vi kjørte. 

Det gikk muligens ikke som det skulle når skivene ble byttet om våren.

Jan
JanInnlegg: 5400
05.04.16 20:01
FredPerry: Nå mener noen at Elon Musk kvalifiserer til Nobels fredpris.

Det er det jeg alltid har hevdet, Teslaeiere er hjernevasket og har t religiøst forhold til saken.

nometalhorse
05.04.16 20:05

Del 3.

Etter en hel dag slik fikk jeg tips om å ta fart bakover og bremse hardt, og da rettet det seg resten av ferieturen – heldigvis.

2. september kom den store dagen, og driveunit ble byttet. Samtidig ble det gjort hjulinnstilling. Da begynte dessverre forhjulene å ta borti innerskjermene igjen. Hvor mye bråk det hadde vært fra driveunit gikk ikke opp for meg før det ble montert en ny – nå var det virkelig stille. 

Slakken i drivverket var ikke redusert merkelig nok. Kromlist bakluke byttet for nte gang, og ny dugg ved avhenting. Bremser ble plukket i stykker og smurt opp, og det ble oppgradert til «cold weather brake package» etter at jeg hadde opplevd sviktende bremser sist vinter. Siden da har bremsene fungert tilfredsstillende.

Meldte tilbake til Tesla om at slakken i drivverket bestod, og lurte på om det var normalt. Det ble besvart med innkalling til nytt driveunit-bytte. Da hadde DU-saken nådd media, og det var mye armer og bein i perioden hvor det ble flydd inn både folk og deler an mass for å håndtere arbeidet. 

Driveunit ble byttet på nytt tidlig i desember 2014. Da var bilen gått 51.000km, og forrige driveunit var rullet 14.000 km. 

Etter avhenting kjente jeg øyeblikkelig at intet var annerledes - ingen ulyd, slik som den forrige. Men slakken i drivverket, som jeg formoder var årsaken til at de valgte å bytte på nytt, var helt uendret.

Vinteren 2014/2015 gikk uten de helt store hendelsene bortsett fra at det begynte å renne aluminiumoksid fra sidespeilene og at det begynte å dø LED`s i det høytsittende bremselyset. Og jeg registrerte en noe ujevn slitasje på bakhjulene. På grunn av tidsmangel hos meg fikk jeg ikke avtalt tid for utbedring før tidlig i april, og kun en dag når det var behov for to. 

Da ble hjulvinklene justert, speilene byttet og de gjorde et nytt forsøk på å komme trekk fra sidevinduene til livs. Klikking fra drivaksler var begynt å oppstå, men det hørte de ikke før jeg tok med tekniker på prøvetur. Vedkommende mente at slik skulle det ikke være, og skulle sjekke videre i systemet om det fantes informasjon på dette.

På tur hjem merket jeg at sidespeilene ikke fungerte med førerprofiler lenger, det var ikke mulig å programmere dem til å tilte ned ved rygging og senere merket jeg at de ikke ble mørke når det lå bil bak. Varmen virket heller ikke. Det skulle vise seg at de hadde montert feil type speil; bilen har tech-pakke mens de hadde montert non-tech speil. 

Videre hadde jeg nå fått en skikkelig suselyd fra trekantvinduet på høyre side ved kjøring. Tidligere var det kun trekk, men ingen suselyd.Videre utover våren oppdaget jeg at bilen holdt på å tygge indre kant på bakhjulene i filler. Dekkene hadde kanskje bare 30% av levetiden igjen, men ble ødelagt i løpet av 4000km. 

Hadde sendt mail+purremail til servicesenteret i perioden uten å oppnå kontakt, og måtte sette på sommerhjulene. Disse var tilsvarende slitt, og ble ødelagt på like mange kilometer. 

Jeg kjøpte et helt nytt hjulsett og kjørte 7000km på disse før jeg fikk kontakt med Tesla og avtalt en hastehjulinnstilling tidlig i juli. Da ble det avdekket at spissingen bak hadde blitt justert feil ved besøket i april, slik at dekkene ble ødelagt. 

Viste bilder av dekkene som var kassert, men det ble aldri noe tema å erstatte noe. Jeg orket heller ikke å bruke tid på det. Livet er for kort. 

Etter korrigeringen ble jeg vist et skjema over hjulvinklene etter nyeste justering. Dette viste at det ved korrigeringen var brukt specs for stålfjæring selv om jeg hadde luft. 

Mange røde tall, men heldigvis hadde de KUN justert spissing bak. Jeg sjekket mot riktige specs, og kunne konstantere at alt nå heldigvis lå godt innenfor toleransene for luftfjæring.

Jeg hadde i løpet av våren begynt å høre tendenser til sirkelsaglyd på tredje driveunit, men nevnte ikke noe om dette ved besøket i juli. Tenkte heller å vente og se om det ble verre slik at det eventuelt ble lettere å høre. Men teknikeren hadde faktisk fanget det opp på egen hånd og gjort lydopptak. Han hadde også hørt klikkingen i drivakslene, og strammet et eller annet slik at både slakke og klikking var eliminert. Fikk en mail en uke senere om at lydopptaket var sendt til USA for vurdering, og at jeg ville bli kontaktet med resultatet. 

Ukene gikk uten at jeg hørte noe samtidig som sirkelsaglyden forverret seg raskt. Purremail ble ikke besvart. 

Når jeg etter hvert fikk kontakt bestilte jeg tid for å kunne ta det som gjenstod; speilene som ikke virket, vindsuset jeg fikk ved besøket i april, døde leds i bremselyset og vurdering av driveunit + en del til. Ventetiden var 4,5 måneder, og det ble satt av fire dager i januar 2016. 

I løpet av høsten kom klikking og slakke i drivakslene tilbake, og dette ble meldt inn via mail. Før vinteren satte inn begynte førerdøren å sprette opp av seg selv når håndtaket gikk ut. Dette ble ordnet på forholdsvis kort varsel. Samtidig oppdaget de riper i førervinduet som hadde vært byttet to ganger tidligere etter dørhåndtaksmekanismen. Visstnok et deksel eller noe slik som ikke var skikkelig festet. Dette ble ordnet samtidig, og vinduet ble byttet for tredje gang. Ved avhenting syntes jeg ruta stakk mye ut i bakkant, og det viste seg dessverre å stemme. 

Her var det rett og slett åpning mellom glass og pakning, og et infernalsk vindsus 30cm fra øret var en realitet. Jeg fikset det midlertidig selv ved å stappe en sammenknørvet plastpose bak pakningen slik at den bygde et par-tre mm ekstra slik at det ble tett. Da kunne jeg bruke bilen i månedene fram mot avtalen i januar uten å ha susing rett i øret.

Nytt besøk i januar. Bilen gikk på nye Hakka 8, og regen var satt til «low» for å spare dekkene. DU-ble byttet, vindsus bakerst på førervindu og trekantvindu passasjerside ble ordnet. Høytsittende bremselys ble reparert – her måtte bakruta tas ut. Solskjermene til forbedret utgave da festene til lokk foran speil var knekt. GSM-støy på anlegget. 

Montert releboks for å muliggjøre 32A enfaselading over type 2. Byttet til riktig type speil. Pluss diverse småting. Fiks for GSM-støy var ikke klar enda. De var tomme for ny type list til bakluka som endelig skulle eliminere dugg. 

På vårpussen senere oppdaget jeg at det er en sprekk i bakluka etter utbedringen av bremselyset, og lysdioden under førerhåndtaket lyser ikke lenger etter at mekanismen ble byttet i høst. 

Ved vårpussen tok jeg tak i de øvre bærearmene foran og antirustbehandlet disse. Her var rusten kommet så langt at de ikke ville overlevd EU-kontroll etter en vinter til, om intet ble gjort. Har ikke reklamert på disse. Det er samboeren min som har kjørt bilen i vinter, men når jeg monterte sommerhjulene , satte regen til standard igjen og tok en prøvetur merket jeg at bilen ormer seg når man gjør et lett pådrag; bakenden vagger først til ene siden og deretter til den andre før den stabiliserer seg. 

Når den går på full regen skjer det samme, bare i motsatt rekkefølge. Bilen var helt stabil før. Og slakke/klikking i drivakslinger er dessverre tilbake for fullt.

Har henvendt meg til et annet servicesenter med forespørsel om de har anledning til å ta tak i det som gjenstår selv om bilen nå er passert 100.000km.

I tillegg til dette har jeg dokumentert et uforholdsmessig stort kapasitetstap på batteriet, og bedt Tesla svare på om det er noe feil, og om ikke – er tapet normalt. Ikke fått tilbakemelding i skrivende stund. Jeg er inneforstått med at ting tar tid, så det er greit nok selv om det er gått 2-3 måneder siden forespørselen.

Det har vært en del gjengangere:
-Konsekvenser av feil i ferd med å utvikle seg har blitt normalforklart, men har vist seg å være (typiske) feil likevel.
-Nye feil oppstår på verkstedet
-Mislykkede utbedringer
-Telefon som ikke besvares
-Mail som ikke besvares («feil på mailsystemet», men man finner likevel mailene når man snakker med andre)
-Feil fra produksjonen som det flere år etter levering ikke finnes løsning på
-Man bruker masse tid på å feilsøke ting ingen vet hvordan har havnet på arbeidsordren, og som ikke er reelle.
-Ikke oppdatert kunnskap hos servicepersonell alltid. 

Jeg droppet i høst innom for å kjøpe et chademo-adapter til P85`en og den kommende 85D`en, men fikk beskjed om at den eldste måtte på verksted for å oppdateres for at adapteret skulle virke. 

Og køen på verkstedet var nesten 6 måneder. Dro derfra med uforrettet sak, og kjøpte et adapter fra et annet servicesenter. Det virket uten videre på begge bilene.

Ribba
05.04.16 21:14

Når man har lest igjennom det der, så er det vel bare en ting å si.

Tesla bør la eierne selv utbedre feilene, slik at det blir stopp på alle de skadene mekanikerne forårsaker på bilene. Tesla kan heller stille med en verkstedhall, online-bruksanvisning på hvordan man utbedrer feilen, og eventuelt kundebehandlere om man sliter med å få det til å utbedre feilen. På denne måten vil jo Tesla kunne spare mye ressurser på å utbedre mangler deres mekanikere har gjort, samt de slipper å betale lønn til diverse mekanikere.

Jeg vil regne med at de fleste Tesla-eierne har full forståelse for det.

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2125
05.04.16 21:20
Ribba: Jeg vil regne med at de fleste Tesla-eierne har full forståelse for det.

Ikke bare vil de ha full forståelse for det, men de vil forgude Elon Musk for denne genistreken.

Tesla må ha noe helt abnormt med garantikostnad per bil. Gjentatte ganger til fiks, bytter støtt og stadig dyre komponenter, og måker ut lånebiler over en lav sko. På den annen side er de i den unike situasjon at de får anledning til å ta særdeles godt betalt for sine biler, og dermed sitter langt bedre egnet til å dekke både garantikost og lånebiler. Skal bli spennende å se hva som skjer når Model 3 kommer med langt lavere marginer, høyt volum og sikkert den typiske amerikanske kvaliteten.

nometalhorse
05.04.16 21:21
Ribba: Jeg vil regne med at de fleste Tesla-eierne har full forståelse for det.

Det tror jeg også. ;-)

Jan
JanInnlegg: 5400
05.04.16 21:34
Ribba: Når man har lest igjennom det der, så er det vel bare en ting å si.

Vedkommende har opplevd mer viderverdigheter med denne ene bilen enn jeg har på 30-40 biler gjennom mer enn 40 år.

Det som er et mysterium, er hvordan noen som tilsynelatende er ved sine fulle fem, velger å kjøpe samme merke og modell en gang til, etter alt han har opplevd.

En sak er at bilen har stadige feil og mangler, men når organisasjonen som skal fikse feilene og følge opp. i tillegg fremstår som totalt inkompetente, er det helt ubegripelig.

Eneste forklaringen må være den tidligere omtalte religiøse overbevisningen.

Ezio
EzioInnlegg: 1531
05.04.16 21:39

Dette er noe av der verste jeg har hørt. Du kjøper bil til nesten trekvart million og du innfinner deg med byggekvalitet lik en olabil? Og likevel kjøper du en ny en tre år senere? Disse Tesla-eierne burde være et spennende masteremne for enhver psykologistudent.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36275
05.04.16 22:27

Stadig fascinerende at Tesla kastet seg på 'trenger ikke rustbeskyttelse', som det refereres til i et av FPs innlegg.

'Rusthauger i saltsørpe'-typer som meg mangler nok bare litt entusiasme.

Makan, rustbehandling på nye biler, da har man litt å lære om moderne biler ja....... rusten kommer, og til hauger skal de bli.

Elbilentusiasmen i 2016 er fascinerende lik elbilentusiasmen man leser om slik den var for hundre år siden.

Småmorsomt med bilproblemer, 'vinden blåste rett gjennom bilen'. Hadde BOS-verksteder 'lekt butikk' hadde de fått seg mange kranglefanter i journalene.

Regned led Forbrukerrådet er tilskrevet.

(Innlegget ble redigert 05.04.16 22:38)

rosmebraad
05.04.16 22:42

*faens iOs*

'Regner med Forbrukerrådet er tilskrevet'.

Spennende å kunne skrive at 'Elon Musk er min #1 helt'. Bedre enn Supermann altså.

Underholdende å lese! Så om Prius er DRILL er altså Model S SIRKELSAG!!

(Innlegget ble redigert 05.04.16 22:59)

Ezio
05.04.16 23:12

Altså jeg forstår det ikke, man skulle da tro at folk som handler bil fra kr 700'000 og oppover har en viss standard. I denne prisklassen får man tross alt godt utstyrte Mercedeser, Audier, BMWer og det som er, hvordan kan folk akseptere så elendig byggekvalitet? Man skulle tro at Tesla-eiere var folk som nettopp hadde gått over fra Lada og Trabant.

Hadde min nye bil hatt så mye feil det første året hadde jeg levert den tilbake og krevd hele kjøpesummen tilbake samt alle utgifter jeg har hatt i forbindelse med feilene og manglene. Burde jo kunne tas til sak mot Tesla i Norge dette.

Hvordan har egentlig noe med så dårlig byggekvalitet bestått kollisjonstester og slikt...?!

(Innlegget ble redigert 05.04.16 23:14)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30715
05.04.16 23:19
Ezio: Disse Tesla-eierne burde være et spennende masteremne for enhver psykologistudent.

For å sitere ett av svarene: 

"Hva er vitsen med denne tråden? Du har jo allerede 500+ poster om de samme feilene/manglene i andre tråder. En salig blanding av vesentlige (hjulinstilling) og tildels fullstendig uvesentlige og endatil kosmetiske feil som også er utbedret. 

Min '13 Tesla har også og har hatt sine små mangler og feil, men etter ca. midtveis i 2014 synes jeg gjennomgående kundeservicen og serviceinnstillingen til Tesla er meget bra, selvsagt dumt at de har ventetid på service, men vesentligeting tar de raskt. Du kan jo prøve å dra til et Nissan-verksted med en Leaf, så kan du se hvor vanskelig enkle ting kan være.

Alle bilmodeller har barnesykdommer. Det dette forumet burde ha fokus på er hvordan en ny Model S i dag er skrudd sammen, ikke hvordan de første sleit med ting som nå er fikset."

Får meg til å tenke på kronikken "50 shades of extremism."

"These bigots can disagree and move on but they don't. They want to harass in an attempt to silence and shut alternatives voices down. They want to enforce one religious and / or political ideology. They will stop at nothing to achieve their aim including accusing Muslims of changing Islam and refusing to accept that Muslims are diverse and believe in different interpretations. This deliberate tactic now being employed against British Muslim is a sinister one because the consequences of implying that someone is a heretic or is committing blasphemy can be fatal. It is a subtle and covert form of extremism. There are 50 shades of extremism and this is one of them."

(Innlegget ble redigert 05.04.16 23:20)

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 8600
05.04.16 23:28

Lurer på hva fyren har brukt bare på dekkene alene.

rosmebraad
05.04.16 23:39

Skal man være saklig så har Prius en ENORMT mindre andel feil enn Tesla. 

Regner med at også vinduer og lakk er av kvaliteten de skal være på Prius. (Mindre påkostet og støyende ja, men lik foreskrevet kvalitet. Og ja, jeg opplevde også Model S so. MEGET støyende, jeg har fortsatt ikke kjørt en stillegående bil.)

Ezio
06.04.16 01:16

For prisen av en Tesla hadde jeg heller kjøpt CLS...

BalleKlorin
BalleKlorinInnlegg: 92
06.04.16 09:44

Denne personen har defintivt fått en mandagsbil som man kan oppleve hos alle fabrikanter. Har selv hatt en TMS og hadde bilen inne på service en gang i året, da skiftet de ting de hadde servicebulletin på, hadde aldri ladeproblemer, driftstopp, vannlekkasjer, osv.

Det Tesla mangler mest på er en proff organisasjon til å håndtere feil som dukker opp, de mangler evne/kompetanse på å reparere ting 1 gang. De er som regel meget serviceinnstillte og prøver så godt de kan å finne løsninger er min erfaring. 

Men per i dag holder jeg meg til min gamle bil, Teslaen er solgt av andre grunner enn selve bilen. Kan ikke utelukke Tesla helt ved en senere anledning, men da gjerne som en mer erfaren og moden organisasjon, for det er der problemet ligger stort sett, ikke selve bilen.

Ezio
06.04.16 10:50

Problemet ligger jo i selve bilen når det blåser rett inn fra siden, dekk blir spist opp osv.

Kan du se for deg hvilken annen leverandør som til 700'000 kr før moms og engangsavgift som hadde levert en så elendig bygget bil? Hadde det vært en en Audi A7 så hadde man ikke hørt enden på visa over hvor elendige VAG er fra eieren...

cjparker
cjparkerInnlegg: 2166
06.04.16 11:11
BalleKlorin: Kan ikke utelukke Tesla helt ved en senere anledning, men da gjerne som en mer erfaren og moden organisasjon, for det er der problemet ligger stort sett, ikke selve bilen.

Organisasjonen må ta syvmilssteg. Hvordan i all verden skal de klare å håndtere kommende reklamasjoner på Model 3 i tillegg til dagens kaos?

Mandagsbiler finnes jos alle merker, men jeg er spent på å se hva som skjer når bilene blir 5+ år gamle (og kundene selv på betale for utbedringer).

m-sport
m-sportInnlegg: 1815
06.04.16 12:19
BalleKlorin: Denne personen har defintivt fått en mandagsbil som man kan oppleve hos alle fabrikanter. Har selv hatt en TMS og hadde bilen inne på service en gang i året, da skiftet de ting de hadde servicebulletin på, hadde aldri ladeproblemer, driftstopp, vannlekkasjer, osv.

Isåfall er mandagsbiler et stort problem hos Tesla. Min bror har knapt hatt sin Tesla i et halvt år og har en feilliste lang som et langt år. Forhandler er vanskelig å ha med å gjøre - og kun det aller mest nødvendige blir rettet opp umiddelbart. Alt annet må vente i månedsvis. Tenk om BMW og Audi hadde opptrådt slik - "vi klarer kanskje å fikse feilene dine om et halvt års tid". 

Goblin_9
Goblin_9Innlegg: 22080
06.04.16 12:26
cjparker: Mandagsbiler finnes jos alle merker, men jeg er spent på å se hva som skjer når bilene blir 5+ år gamle (og kundene selv på betale for utbedringer).

Jeg har lest meg gjennom hele denne tråden, og har kommet til en konklusjon: Fortsett å kjøre Volvo.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30715
06.04.16 13:06
cjparker: jeg er spent på å se hva som skjer når bilene blir 5+ år gamle (og kundene selv på betale for utbedringer).

"Pent brukt Tesla Model P85D selges. Har alle tenkelige options, samt siste softwareoppgradering. Autopilot, barneseter, premium audio, dobbellader, nytt deksel, 700 HK! Tilsvarende ny koster 1 000 000. Drømmebil!

Rep. objekt, som den står.

Original eske og kvittering følger med."

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5565
06.04.16 16:30
cjparker: jeg er spent på å se hva som skjer når bilene blir 5+ år gamle (og kundene selv på betale for utbedringer).

Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget må manne opp...

rosmebraad
06.04.16 21:17

Enig, Forbrukerrådet må skjære gjennom og sette standarden her.

BOS ordner ting veldig kjapt, jeg hadde ikke limt stor gjeld og uker og måneder på å få filset feil.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13575
06.04.16 21:34

Forsikringsselskapene er heller ikke spesielt glad for situasjonen. Når en Tesla blir skadet må den fraktes til Drammen for oppretting og der blir den stående i månedsvis, mens eieren kjører leiebil på selskapets regning.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg