Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15860
16.05.16 17:37
FredPerry: Kan ikke engang kjøre Oslo - Gardermoen med nrk mp3 uten at signalet faller ut.

Da må det være noe galt med det du har i bilen.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18117
21.05.16 19:18
Ezio: Typisk Norge å skulle være et foregangsland på noe man ikke behøver å endre på.

Og nå er vist ikke bilene bra for miljøet heller.

Antar det er Tesla det siktes til her med sin (over)vekt.


Mener elbiler er like ille for luftkvaliteten som fossilbiler

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
22.05.16 00:40
InternalExile: Og nå er vist ikke bilene bra for miljøet heller. Antar det er Tesla det siktes til her med sin (over)vekt.

Nåvel, det var vel en av de faglig sett tynneste studiene jeg har lest. De kunne iallefall nevnt at studien var sponset av fosilindustrien...

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13281
22.05.16 09:11
250GTO: De kunne iallefall nevnt at studien var sponset av fosilindustrien...

Stå på 250GTO. Om et par år er du på nivå med Frederic Hauge. Oljeindustrien består kun av kjeltringer. Det burde vært forbud mot bensin og dieselbiler for mange år siden. Og du bytter nick fra 250GTO til Tesla.   

M-T
M-TInnlegg: 5120
22.05.16 10:48

Basert på et annet studie har de antatt at det er et lineært forhold mellom vekt og oppvirvling av svevestøv.

Siden de har kommet frem til at elbiler i snitt er 24 prosent tyngre enn tilsvarende modell med forbrenningsmotor, har de i hypotesen antatt at det er 24 prosent mer oppvirvling av veistøv.

Hele studiet er altså basert på antagelser, foretatt av fossilindustrien...

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18117
22.05.16 13:06
M-T: Hele studiet er altså basert på antagelser, foretatt av fossilindustrien...

I motsetting til klimafanatikerne som bare baserer alt på CO2.

fcuk
fcukInnlegg: 15429
22.05.16 13:42
InternalExile: I motsetting til klimafanatikerne som bare baserer alt på CO2.

Bingo!

 

Det er eneste måten å få støtte på kan det virke som. LCAer gjort av NTNU eks. ser utelukkende på Co2. Det blir bare helt latterlig.

fcuk
fcukInnlegg: 15429
22.05.16 13:43
M-T: Basert på et annet studie har de antatt at det er et lineært forhold mellom vekt og oppvirvling av svevestøv. Siden de har kommet frem til at elbiler i snitt er 24 prosent tyngre enn tilsvarende modell med forbrenningsmotor, har de i hypotesen antatt at det er 24 prosent mer oppvirvling av veistøv. Hele studiet er altså basert på antagelser, foretatt av fossilindustrien...

Ha ha, i3 er i alle fall ikke tyngre enn tilsvarende, snarere lettere eller tilsvarende tung.

 

* puh * /sarc

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13281
22.05.16 13:54
fcuk: Ha ha, i3 er i alle fall ikke tyngre enn tilsvarende, snarere lettere eller tilsvarende tung.

Derfor burde det vært samme vektavgift på elbiler, hybrider, dieselbiler og bensinbiler.

Nå er vektfradraget en prosent av totalvekten, noe som gir store fradrag for grisetunge hybride SUV med en knøttliten elmotor.

(Innlegget ble redigert 22.05.16 13:55)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18117
22.05.16 14:23
fcuk: Ha ha, i3 er i alle fall ikke tyngre enn tilsvarende, snarere lettere eller tilsvarende tung.

Kremt.. Det står i snitt. i3 er nok en lett og fin elbil, men elbiler i snitt.......

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
22.05.16 21:54
Iseran2770: Stå på 250GTO. Om et par år er du på nivå med Frederic Hauge. Oljeindustrien består kun av kjeltringer. Det burde vært forbud mot bensin og dieselbiler for mange år siden. Og du bytter nick fra 250GTO til Tesla.

Du får virkelig unnskylde for at jeg bruker tekniske og vitenskaplige basis for mine argumenter. Verden hadde nok vært et bedre sted dersom folk flest baserte meningene sine på synsing og føleri....Eller...der er vi vel allerede...

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
22.05.16 21:56
InternalExile: I motsetting til klimafanatikerne som bare baserer alt på CO2.

Eller de like dumme evolusjonsfanatikerene som baserer all bullshit'en sin på forskning....

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13281
23.05.16 18:49
250GTO: Just sayin' : http://www.tu.no/artikler/unnskyld-kjaere-lesere-her-var-vi-ikke-gode-nok/347421

Nå har jeg lest gjennom hele beklagelsen og det eneste konkrete jeg fant var at det kanskje ikke er riktig å anta at økningen i oppvirvling av svevestøv er linjert med vekten.

Men det er vel ingen grunn til å betvile at Frederic Hauges og hele Norges favorittbil nr.1 med en vekt på 2,2 tonn og veldig brede dekk virvler opp mer svevestøy enn omtrent noen annen bil, bortsett fra like tunge SUV'er.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35629
23.05.16 18:57
Iseran2770: Men det er vel ingen grunn til å betvile at Frederic Hauges og hele Norges favorittbil nr.1 med en vekt på 2,2 tonn og veldig brede dekk

Store menn som spiser mye, røyker og kjører tunge biler som Fredric Hauge en jo en genial livsstil for å redde klima og miljø, jeg er med, bortsett fra røykingen! 

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
23.05.16 19:55
Iseran2770: Men det er vel ingen grunn til å betvile at Frederic Hauges og hele Norges favorittbil nr.1 med en vekt på 2,2 tonn og veldig brede dekk virvler opp mer svevestøy enn omtrent noen annen bil, bortsett fra like tunge SUV'er.

Jeg har ikke diskutert noen av elbilene jeg, kun ditt idiotiske innlegg.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13281
23.05.16 20:04
250GTO: kun ditt idiotiske innlegg.

Mitt innlegg var først og fremst humoristisk. Det er jo også litt festlig (eller underlig) at en som vi oppfattet som en av forumets petrolheads har blitt omvendt til entusiastisk tilhenger av elektriske biler.

For min del må gjerne hele Norge kjøpe elbiler så lenge jeg slipper. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35629
23.05.16 21:15
Iseran2770: For min del må gjerne hele Norge kjøpe elbiler så lenge jeg slipper.

Jeg ser i deler av mine forestillinger for meg et undergrunnsmiljø for bensin og reparasjon av bensinbiler.......

Jan
JanInnlegg: 4957
23.05.16 21:48
rosmebraad: Jeg ser i deler av mine forestillinger for meg et undergrunnsmiljø for bensin og reparasjon av bensinbiler..

Og svartebørssalg av drivstoff på runde tiliterskanner med helletut.

Det blir nok som i forbudstiden på 20-30-tallet.

Stakkars deg som nettopp har kjøpt ny bensinbil.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35629
23.05.16 22:40

Ja, når MDG regjerer og oljekrisen slår inn.

Greier som hvordan man skal produsere nok mat uten store dieselmaskiner bryr man seg nok ikke om.....

allerede idag er dieseltanker for langbruket konstruert som en SAFE, så der er allerede tyverier og tiltak mot dette i kampen om oljen......

 

 

(Innlegget ble redigert 23.05.16 22:42)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30569
25.05.16 12:39

Motor Trend sammenligner to forumfavoritter: Bentley Bentayga vs Tesla Model X

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13281
25.05.16 17:35
FredPerry: Motor Trend sammenligner to forumfavoritter

Bentley'en er definitivt ikke pen, men Tesla X var faktisk flere hakk styggere. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35629
25.05.16 23:33

Utrolig mye man kan si om Tesla ja. Som ham fyren i videoen sier, at folk stadig er sjokkerte over kraft fra elmotorer. Som om man bare har sett disse i barbermaskinen og foodprocessoren.

Lokomotivfolk som kjenner gamle elmotorer gjesper nok lett over de 'vanvittige' kreftene i Teslas biler.

På samme måte som gamle flyfolk ikke hopper av klippeveggen av en bensinmotor med 700 hk.

 

'Awesome, utrolig, el elmotor somyter noen hundre kW.'

Ja nærmeste kraftverk er nødvendigvis mye mer effektfullt, la atomubåter og isbrytere og annet med uhyre kraftige elmotorer drive på uten at 'publiken' løfter et øyelokk. Sett noen 'leke'versjoner av elmotorer i en Sivil BIL, ja da er hjulet funnet opp på ny!!!!

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4013
25.05.16 23:52

I stor lukseriøs SUV-klasse er det kun Range Rover (ekte) som gjelder for mitt vedkommende.

Burkar
BurkarInnlegg: 8554
26.05.16 10:18

Bentayga banker Range Rover ned i støvlene spør du meg.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15860
27.05.16 18:41

En fyr i CA som har hatt både Tesla Roadster og Tesla S er nå så oppgitt over sin Tesla X at han har saksøkt Tesla.

"The doors do some weird, wicked things. If you get in and slide sideways and accidentally tap the brake, the driver's side door slams shut on your leg."

"Auto Pilot in the rain is extremely dangerous. It causes the car to swerve into different lanes." The powered front doors continue their shenanigans by opening into cars and other obstacles. Lyon claims the touch screen freezes repeatedly and that the parking brake doesn't work 90 percent of the time. 

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
27.05.16 19:51
nometalhorse: En fyr i CA som har hatt både Tesla Roadster og Tesla S er nå så oppgitt over sin Tesla X at han har saksøkt Tesla.

Jeg fatter fortsatt ikke at disse dørene ikke er ekstrautstyr.

Car and Driver kaller de bare "silly" og "pointless". 6 sekunder å åpne og 6 sekunder å lukke.

C&D er generelt veldig positiv til Tesla.

(Innlegget ble redigert 27.05.16 19:52)

sl500
sl500Innlegg: 10898
28.05.16 01:14

Min SL har eksosutløpene bøyd nedover.
Det gir en herlig støvsky i bakspeilet når man åpner gasspjeldet max før de får feiet gatene på våren.
En lite miljøvennlig konstruksjon at eksos trykket skal blåse rein asfalten når man kjører.

 

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
28.05.16 12:10
dasAuto: Car and Driver kaller de bare "silly" og "pointless". 6 sekunder å åpne og 6 sekunder å lukke.

Det evt. bakdørene tar av tid å lukke sparer man jo elegant inn på fremdørene, var å prøvesatt bilen i statene når jeg var på ferie nå nylig og det er snedig at framdørene både åpner (når du nærmer deg) og lukker seg (når du tramper på bremsepedalen).

Jeg vil ikke være overrasket over om Tesla her har en "first" på hånden.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
28.05.16 12:24
nometalhorse: En fyr i CA som har hatt både Tesla Roadster og Tesla S er nå så oppgitt over sin Tesla X at han har saksøkt Tesla.

Snakk om å drite seg ut med den X'n. Det eneste de skulle gjort var å lage en S i SUV-drakt. Ingenting mer. Cashe inn på den jobben som var nedlagt i S'n og fokusere på den mye viktigere model 3.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg