Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
InternalExile
InternalExileInnlegg: 18105
28.05.16 12:54
PassatGL: Det evt. bakdørene tar av tid å lukke sparer man jo elegant inn på fremdørene, var å prøvesatt bilen i statene når jeg var på ferie nå nylig og det er snedig at framdørene både åpner (når du nærmer deg) og lukker seg (når du tramper på bremsepedalen).

Hvordan sparer man de inn på fremdørene? Går det fortere når man skal plukke opp noen passasjerer og sitter fremme?

Antar at fremdørene åpner seg er noe du kan slå av? Blir jo litt masete at de åpner seg når du går forbi bilen for å hente posten.

Og jeg lukker framdøren før jeg trykker på bremsepedalen, selv om det er det første jeg gjør i bilen da det må gjøres for å starte den(Alfa sin TCT-kasse krever at du trykker inn bremsepedalen for å starte.)

Ser faktisk ikke noe praktisk eller genialt fra Tesla her, men skal innrømme at jeg aldri har prøvd en.

MacanT
MacanTInnlegg: 10270
28.05.16 18:15
nometalhorse: The powered front doors continue their shenanigans by opening into cars and other obstacles.

Takk for advarselen, da må vi med andre ord unnvike å parkere ved siden av X hvis de skulle dukke opp her i Norge en gang i fremtiden :)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13184
28.05.16 19:02
PassatGL: Jeg vil ikke være overrasket over om Tesla her har en "first" på hånden.

Siden dørene bare fortsetter inn i andre biler når de åpner seg og rett i leggen på bilføreren når de lukker seg er nok dette enda et genialt innfall fra Musk.

(Innlegget ble redigert 28.05.16 19:02)

Ribba
RibbaInnlegg: 34845
28.05.16 19:08
PassatGL: Det evt. bakdørene tar av tid å lukke sparer man jo elegant inn på fremdørene,

Du får det å høre ut som om at Tesla-eiere er av typen som ikke greier å tygge tyggegummi samtidig som de knyter skoene og derfor venter fortsatt på skoene fra Back to the Future 2.

 

edit: så at Nike angivelig lagde slike sko i fjor. Så framtiden ser lys ut for dere Tesla-eiere. :-)

(Innlegget ble redigert 28.05.16 19:14)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18105
28.05.16 19:25
Ribba: edit: så at Nike angivelig lagde slike sko i fjor. Så framtiden ser lys ut for dere Tesla-eiere. :-)

Tja, du må vel kanskje være Tesla eier for å ta til takke med et par overprisede sko med borrelås og led-lys når de håpet å få et par sko med snøringer som knyttet seg selv.

(Innlegget ble redigert 28.05.16 19:26)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18105
28.05.16 19:30
Iseran2770: Siden dørene bare fortsetter inn i andre biler når de åpner seg og rett i leggen på bilføreren når de lukker seg er nok dette enda et genialt innfall fra Musk.

Man kan vel si at her har vel Tesla mer en "fist" enn en "first" ;-)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15841
28.05.16 22:03
TorAtle: 2016 Geneva Motor Show: BMW 740e iPerformance Plug-in Hybrid Er egentlig dette noe bedre?

Kan du si, men det medfører at for første gang i moderne tid kan du kjøpe en 7-serie under millionen før utstyr.

7-serie iPerformance starter på 969.700 kroner, mens BMW 740 Le xDrive iPerformance starter på 1.078.200 kroner. Du kan også få xDrive på den "korte"

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35489
29.05.16 02:04

Og X40-modellene har slett ikke fireliters motor heller

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35489
29.05.16 02:07

Svar til Ribba:

Omtalen av hvor fantastisk elbilfremtiden skal bli, er så å si identisk om man snakker 1914 eller 2014.

Sånn sett er det 'tilbake til fremtiden' enda en gang.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3976
29.05.16 09:04

Den Bentleyen er mislykket i mine øyne sammenlignet med en Range Rover. Det er dessuten en bil jeg skal vurdere ved neste bytte. Range Rover er en av få biler jeg til og med kunne vurdert en stor dieselmotor i, men det måtte vært SDV8. Dog bedre med V8 bensin selvsagt.

Hvorfor skal en SUV gå 0-100 på 3,5 sekunder? En SUV holder fint som komfortabel cruiser med 0-100 på ok tid ved behov. Det er jo motorlyden som er viktig for kjøreoppførselen og "det lille ekstra". Ytelser kan man jo få overalt i elbiler etc. Moro de 5 første dagene og så er det kjedelig.

Tesla ser grei ut foran og teit ut bak. Dørene er helt usmakelige og Model S er skranglete. Om den er noenlunde lik er den ingenting for meg.

(Innlegget ble redigert 29.05.16 09:14)

Burkar
BurkarInnlegg: 8543
29.05.16 11:09

Hva gjør Bentayga mislykket? Kan være enig i at Range Rover ser bedre ut på utsiden, men Bentley har lagt listen betydelig høyere enn Land Rover på interiørkvalitet og raffinement. 

m-sport
m-sportInnlegg: 1807
29.05.16 11:12
Kompressor-V8: Ytelser kan man jo få overalt i elbiler etc. Moro de 5 første dagene og så er det kjedelig.

Ytelser er kjedelig? Totalt uenig. Selv i store biler så er ytelse gøy hver eneste dag! 

Ribba
RibbaInnlegg: 34845
29.05.16 11:25
m-sport: Ytelser er kjedelig? Totalt uenig. Selv i store biler så er ytelse gøy hver eneste dag!

Må si meg mer enig med Komp'en her, enn med deg. For som Komp'en sier, ja det kan være skøy i starten, men du verden hvor fort man venner seg til det. Etter en stund, så oppleves det derimot bare som normalen.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
29.05.16 11:56
InternalExile: men skal innrømme at jeg aldri har prøvd en.

Det er vel nærmest en kvalifikasjon og forutsetning (nettopp det å ikke ha prøvd bilen) for å kunne uttale seg såpass bastant som mange gjør her på forumet, så velkommen skal du være!

Akkurat som startprosedyren, som bare består av et kjapt trykk på bremsepedalen, eller den store hovedskjermen til å betjene sentrale funksjoner, så tror jeg andre produsenter vil komme etter også her.

(Innlegget ble redigert 29.05.16 11:56)

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
29.05.16 12:03
Ribba: Du får det å høre ut som om at Tesla-eiere er av typen som ikke greier å tygge tyggegummi samtidig som de knyter skoene og derfor venter fortsatt på skoene fra Back to the Future 2.

Ettersom Ford ikke maktet å gjøre dørbeskytterne til standardutstyr (selv om alle Ford skulle hatt det, Ford-eierne er blant verstinger når det gjelder dørbulking etter egne observasjoner), er det da altså opp til andre produsenter å følge opp.

Selv om det tilstadig refereres til skrøneartikler om alskens feil her inne, så har denne automatikken noe for seg. Akkurat som garasjeparkeringen, som også de store tyske vil lansere på sikt - og tilsvarende tulleartikler vil da glimre med sitt fravær og vi vil istedenfor se funksjonene bli hyllet av de samme debatantene (hvis navn ikke skal nevnes..)

Ribba
RibbaInnlegg: 34845
29.05.16 12:13
PassatGL: Selv om det tilstadig refereres til skrøneartikler om alskens feil her inne, så har denne automatikken noe for seg.

Den har jo det, jeg har jo blant annet nevnt hvilken gruppe mennesker den er rettet mot. For slike ordninger vil jo beskytte oss vanlige folk mot både folk som ikke kan gjøre mer enn en ting om gangen, mot folk som ikke greier å ha kontroll på ungene sine og mot folk som ikke eier romsans.

Så det er definitivt en funksjon som har noe for seg.

Men at man vil spare så mye tid på å ha dører som åpner og lukker seg selv, det har jeg liten tru folk flest vil gjøre.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13184
29.05.16 12:15
PassatGL: og vi vil istedenfor se funksjonene bli hyllet av de samme debatantene (hvis navn ikke skal nevnes..)

Da synes jeg at du gjerne kan nevne navn. Jeg er blant dem som synes at det installeres mye tull i nye biler. Jeg vil da for f... ikke ha en bil som piper hysterisk hver gang jeg foretar en forbikjøring. Det samme med mye annet av assistansesystemer.

Den dagen bilene blir selvkjørende som Tesla drømmer om sier jeg takk for meg. 

  

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
29.05.16 12:22
Iseran2770: Den dagen bilene blir selvkjørende som Tesla drømmer om sier jeg takk for meg.

Det er "dessverre" ikke bare Tesla Motors som jobber med dette, jeg kjørte flere timer med en selvkjørende bil tidligere i år og bilen hadde vitterlig en stjerne på panseret.

Kom tidligere denne uken hjem fra statene og der var det også relativt kjekt med blindsoneautomatikk, ettersom det kjøres forbi på alle sider i høy hastighet. Googles Lexus-SUVer fartet også "førerløst" rundt.

Jeg tror nok at vi dessverre må venne oss på at teknologien har kommet for å bli, men jeg er enig med deg i at det er kjedelig om man ikke kan velge å kjøre selv også.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18105
29.05.16 12:23
PassatGL: Det er vel nærmest en kvalifikasjon og forutsetning (nettopp det å ikke ha prøvd bilen) for å kunne uttale seg såpass bastant som mange gjør her på forumet, så velkommen skal du være!

Om man bare skal delta i debatter der man har egne erfaring, så er det mye man må styre unna på VGD.

Det må da være ok å lese andres erfaringer/kunnskap og argumentere rundt det. Og 6 sekunder! for åpne bakdøren er hinsides, og så 6 sekunder for å lukke de? Galskap! Når jeg har vært på butikken og handlet, så bruker jeg under 1 sekund på å åpne bakdøren, slenge inn handleposen og lukke døren igjen.

Av egne erfaringer om "fikse"-løsninger, så kan jeg nevne "Easy Exit and Entry" på min Lancia Thesis. Det er vel hovedgrunnen til at den nesten aldri blir brukt, da 95% av vår bilkjøring er på under 10 km. "Easy Exit and Entry" gjør det du sikker skjønner lett å gå ut og inn av bilen. Når du skal ut, så går sete helt tilbake og rattet opp og tilbake. Dette tar tid! Og når du setter deg tilbake i bilen, så må du vente på at sete og ratt skal tilbake til den stilling du vil ha.

(Innlegget ble redigert 29.05.16 12:28)

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
29.05.16 12:35

Jeg orker ikke drive noe enormt forsvar av bakdørene før jeg har sett dem litt mer i bruk selv, men å slippe å berøre dørhåndtakene fremme kan jo være kjekt da.

I ditt tilfellet kan du altså slenge handleposen i passasjersetet/rommet fremme i samme bevegelse som du setter deg i bilen (jeg bruker alltid bagasjerommet). Du nærmer deg - døren åpnes automatisk - du setter deg inn, tramper på bremsen og døren lukkes samtidig som bilen startes - genialt.

Hovedformålet med vingedørene er etter hva jeg har hørt at det skal være easy access også for 3. seterad (som har plass til fullvoksne mennesker). På ordinære SUVs innebærer dette alltid at 2.seterad må flyttes mye frem. Kanskje litt utradisjonelt, akkurat som selvmordsdørene på min i3. Mange synes det er teit, jeg elsker sånne ukonvensjonelle løsninger.

fcuk
fcukInnlegg: 15422
29.05.16 12:40
PassatGL: Du nærmer deg - døren åpnes automatisk - du setter deg inn, tramper på bremsen og døren lukkes samtidig som bilen startes - genialt.

I svart/hvitt her, høres det forlokkende ut, men jeg frykter det blir i praksis som med tregt internett.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
29.05.16 12:49
fcuk: I svart/hvitt her, høres det forlokkende ut, men jeg frykter det blir i praksis som med tregt internett.

Kanskje.. Jeg haddde en absurd funksjon på 335i hvor jeg med litt veiving med føttene under bagasjerommet bak fikk bakluken til å sprette opp.

Denne funksjonen virket så vilkårlig og meningsløs at jeg sluttet å bruke den, ga den et nytt forsøk og fikk den til å fungere greit. Med 2-3 handleposer i hendene forble den en vinner resten av eierskapet (jeg putter som sagt ikke handleposene mine i baksetet).

Model Xs keylessdører virker relativt painless og smooth i forhold til dette, så jeg tror nok samtlige vil sette pris på funksjonen.

MacanT
MacanTInnlegg: 10270
29.05.16 12:57
InternalExile: Av egne erfaringer om "fikse"-løsninger, så kan jeg nevne "Easy Exit and Entry" på min Lancia Thesis. Det er vel hoved grunnen til at den nesten aldri blir brukt, da 95% av vår bilkjøring er på under 10 km. "Easy Exit and Entry" gjør det du sikker skjønner lett å gå ut og inn av bilen. Når du skal ut, så går sete helt tilbake og rattet opp og tilbake. Dette tar tid! Og når du setter deg tilbake i bilen, så må du vente på at sete og ratt skal tilbake til den stilling du vil ha.

Da må Lancia ha utrolig trege motorer som sørger for ratt og seteinnstillinger. På min bil går det så kjapt at det irriterer meg ikke i det hele tatt.

Og godt er det for med veldig god sidestøtte i setene og min oppreiste kjørestilling med rattet ganske nær er det vanskelig å ta seg inn eller ut av bilen uten "Comfort entry" aktivert. Sidestøttene ville fått mye unødvendig slitasje uten den funksjonen.

 

(Innlegget ble redigert 29.05.16 13:03)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18105
29.05.16 13:10
MacanT: Da må Lancia ha utrolig trege motorer som sørger for ratt og seteinnstillinger. På min bil går det så kjapt at det irriterer meg ikke i det hele tatt.

De er som som alle andre på markedet. (Alle er sikkert laget av samme produsent også)

Men muligens bare jeg som er utålmodig? Og da skjønner du sikkert at å vente 6 sekunder på en bakdør ville gjøre meg gal.

 

Ribba
RibbaInnlegg: 34845
29.05.16 13:29
PassatGL: Du nærmer deg - døren åpnes automatisk - du setter deg inn, tramper på bremsen og døren lukkes samtidig som bilen startes - genialt.

Vel, siden jeg er utstyrt med en venstre arm, så lukkes jo døren mens jeg holder på "løfter" inn venstrefoten. Så jeg trur nok jeg er kjøreklar før det automatiske systemet er klart. 

Ellers, siden jeg bor på en plass der et av de sjeldneste vær-fenomenet er at det er vindstille, så er jeg alltid skeptisk til ting som kan være en vindfanger. Og selv om kanskje mekanikken er sterk nok til å håndtere kuling og storm, så har jeg likevel ikke så lyst å la døren stå åpen i flere sekunder om det er masse snøfokk eller horisontalt regn.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35489
29.05.16 14:01

Flott med litt gangsyn, Kompressor!

Model S er en bra elbil ja, men er man nede på jorden på denne planeten, så er den skranglete og støyete og overhodet ikke nær toppen i klassen hva gjelder interiørkvalitet og kjøreegenskaper. 

MacanT
MacanTInnlegg: 10270
29.05.16 14:19
InternalExile: Men muligens bare jeg som er utålmodig? Og da skjønner du sikkert at å vente 6 sekunder på en bakdør ville gjøre meg gal.

He he, sånn er det nok ja :)

Når det er sagt, jeg er rimelig sikker på at Tesla-dører ville gjort meg gal også.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35489
29.05.16 14:25

Man må innse at for store deler av befolkningen så er for eksempel bil og mat av svært liten interesse. De er bare plagsomme gjøremål og regninger.

For mange vil det være ønskelig å løse kryssord eller dasse på mobilen under transporten heller enn å føre kjøretøyet selv.

Mens for enkelte, som meg, er drt meget spennende med bil og mat, og man bruker gjerne mye tid og penger på sånt også.

m-sport
m-sportInnlegg: 1807
29.05.16 14:30
Ribba: Må si meg mer enig med Komp'en her, enn med deg. For som Komp'en sier, ja det kan være skøy i starten, men du verden hvor fort man venner seg til det. Etter en stund, så oppleves det derimot bare som normalen.

Vi er forskjellige - og er delvis enig i at man venner seg til det. Likevel gleder jeg meg over hver forbikjøring jeg tar med I3 en. 

m-sport
m-sportInnlegg: 1807
29.05.16 14:31
InternalExile: De er som som alle andre på markedet. (Alle er sikkert laget av samme produsent også)

Jeg kan skrive under på at de ikke er det hvis det er sant at det tar 6 sekunder. I mine foreldres Lexus går dette på under halvparten av tida. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg