Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
Ribba
RibbaInnlegg: 34833
29.05.16 14:41
m-sport: Likevel gleder jeg meg over hver forbikjøring jeg tar med I3 en.

Vel, jeg har hatt en bil som er kvikkere enn i3'ern nå i over 9 år. Gir meg veldig lite å gi full gass med mindre veiene er de riktige.

Komp'en har igjen to biler som er vesentlig raskere enn min bil, og han har kommet til det punktet (slik jeg skjønner det ut fra det han har skrevet), at det er lyden som er det feteste med å gi full gass. Og jeg kan skjønne det. Skyvet i ryggen blir aldri så ekstrem i selv relativt fete biler at jeg opplever det som kult. Nå har jeg riktignok aldri kjørt eller sittet på ekstremt raske biler (DB9 er vel den raskeste bilen jeg har hatt gleden av å sitte på, og der var det lyden som fikk meg til å smile), så det kan jo hende at jeg vil dra på smilebåndet om jeg noen gang vil oppleve å kjøre/sitte på en veldig rask bil. 

Kjøreglede er 100% subjektivt og hver enkelt har sin definisjon på det, så det finnes ikke noe fase på hva som er morro og hva som ikke er morro. For min del, så handle kjøreglede om dynamikk og interaksjon og kommunikasjon mellom fører og bil. 

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18105
29.05.16 14:42
m-sport: Jeg kan skrive under på at de ikke er det hvis det er sant at det tar 6 sekunder. I mine foreldres Lexus går dette på under halvparten av tida.

Svaret var til EEE funksjonen, som bare tar irriterende 1-2 sekunder, ikke dørene til Tesla.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
29.05.16 17:46
Ribba: Vel, jeg har hatt en bil som er kvikkere enn i3'ern nå i over 9 år. Gir meg veldig lite å gi full gass med mindre veiene er de riktige.

Det er noe rørende morsomt med å gi full pedal i en i3. Uavhengig av hva tallene sier. Prøv selv :)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35486
29.05.16 18:36

Sitter man i gamle Capricer glemmer man all krangel om akselerasjonstall og CO2-gemytter!

Man nyter å kunne fraktes i bil!

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3975
29.05.16 19:19

Jeg har prøvd å gi full gass mange ganger og grisekjørt rundt i BMW i3. Den er kjapp nok til vanlig bruk den. Omtrent som en Cooper S.

Men det mangler jo noe vesentlig (motorlyd) for å bli fullkomment moro. Den har for smale hjul og er for høy til å gi den helt sportslige oppførselen.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3975
29.05.16 22:51

M-sport: 

Ytelser leveres på forskjellig vis. Etter min mening er en Mini Cooper S 2005 modell med kompressorfirer langt morsommere å kjøre fra 0-100 enn en BMW i3 er på samme tid. I Minien skjer det masse og man får en opplevelse av å kjøre bil (gokart) på en spesiell måte. Den kjennes veldig rask ut.

I en i3 bare gasser og styrer man. Moro med ytelse i seg selv, men når motorlyd, og andre opplevelser (giring, turteller, gassing ut fra ulike gir), opplevelsen av å kjøre uten regenerering og rekkeviddeangst ved grisekjøring er jo rett og slett morsommere form for de samme ytelsene.

I en elbil blir livet for enkelt, vel og bra for folk som ikke liker bilkjøring, men komfort. Men skal man kjøre bil oppleves ytelsene i en Panamera GTS 0-100 på 4,5 sekunder som mye mer hinsides enn en Tesla Model S P85D 0-100 på "3,2".

Jeg har kjørt begge og elbilen vinner race tidsmessig til 100 om begge har lik start, men morofaktor til 100 er bare halvparten av Panameraen. Kvalitative ytelser fremfor kvantitative ytelser. Det er ikke at det går unna eller hvor fort det går unna som avgjør, men _hvordan_ det går unna som er opplevelsen.

(Innlegget ble redigert 29.05.16 22:55)

vossen
vossenInnlegg: 1049
29.05.16 23:15
Kompressor-V8: Range Rover er en av få biler jeg til og med kunne vurdert en stor dieselmotor i, men det måtte vært SDV8

Så du kunne ikke tenke deg en TDV6 i innbytte på GTS :) 2015 mod med 29k km. 

 

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
29.05.16 23:38
Kompressor-V8: I en elbil blir livet for enkelt, vel og bra for folk som ikke liker bilkjøring, men komfort.

Så lenge man har en sportsbil i tillegg så ser jeg ikke problemet med å ha en elbil. Forskjellige opplevelser.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3975
29.05.16 23:43

TdV6 blir for "slapt", og helst skal det være bensin. Men takk for tilbud, vossen :-)

TorAtle: Som en tilleggsbil er i3 helt super som ren elbil. Problemet mitt ble at jeg brukte over halvparten av batteriet på leken kjøring i 40 minutter. Forskjellige opplevelser, men at det skal være så rått opp mot sportslige bensinbiler med lignende ytelser kan jeg ikke skjønne.

Elbil er en egen biltype i tillegg til "vanlig bil". Den kan ikke erstatte morsomme biler, men om man skal ha elbil er i3 av de morsommere sådanne. I tillegg en ok størrelse til bybruk, hvilket er det eneste jeg kunne tenke meg nytteverdi på en elbil. Men er jo gromt å kjøre V8 i byen også. Jeg finner stort sett alltid parkering selv med 5 meter lang bil, og skulle jeg ikke gjøre det er det masser av parkeringshus.

Vurderer stadig å kjøpe en Smart ForTwo bensin til bybruk/slengefra seg bilen her og der...

(Innlegget ble redigert 29.05.16 23:49)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35486
30.05.16 00:14
Kompressor-V8: Forskjellige opplevelser, men at det skal være så rått opp mot sportslige bensinbiler med lignende ytelser kan jeg ikke skjønne.

Du må jo skjønne at elbilførere føler at de fører Shanghai Maglev mens vi andre sitter i oljekaminer!!! 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13181
30.05.16 17:06
Kompressor-V8: enn en Tesla Model S P85D 0-100 på "3,2".

Akselerasjonene til Tesla kan nok settes inn i mengde med """"""".

Nå har de sluttet å påstå at P90D har 700 hk. Den har bare 469. Hvordan i all verden kan en bil som veier 2,2 tonn og bare har 469 hk komme opp i 100 på 3,3 sekunder?

Det er helt latterlig å operere med slike tall. 

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18105
30.05.16 17:17
Iseran2770: Hvordan i all verden kan en bil som veier 2,2 tonn og bare har 469 hk komme opp i 100 på 3,3 sekunder?

Nedoverbakke og rullende-start?

Det siste har vel faktisk blitt nevnt om jeg ikke tar feil?

Og batteriet må vel være "toppet", full ladet, så lyskryss-race bør kun gjøres rett etter lading.

Ribba
RibbaInnlegg: 34833
31.05.16 17:25

Karen i den blå Tesla'en (litt lengre ut i videoen) kunne nok fort ha vært meg om jeg ble tvunget bak rattet på en bil som insisterte å gjøre alt selv og kommuniserte kun via plinger, plonger og en stor touchscreen.

(Innlegget ble redigert 31.05.16 17:26)

Quintifus
QuintifusInnlegg: 43
31.05.16 20:11

Ribba: Nå skal det sies at du fint kan kjøpe en Tesla uten "pling og plong" aktivert. Du sparer 25k også.... Og når du blir gammel, sliten og grå kan du få det aktivisert "over luften" ved å betale for en oppgradering... 

 

Ribba
RibbaInnlegg: 34833
31.05.16 20:52
Quintifus: Ribba: Nå skal det sies at du fint kan kjøpe en Tesla uten "pling og plong" aktivert. Du sparer 25k også.... Og når du blir gammel, sliten og grå kan du få det aktivisert "over luften" ved å betale for en oppgradering...

Hvorfor i all verden vil folk orke å kjøpe en Tesla med mindre dem er interessert i plinger og plonger? Tesla er jo en elektronisk dubeditt med hjul, og hele poenget med en Tesla er jo bortkastet uten disse plingene og plongene.

Nei, jeg bruker heller pengene mine på biler der gleden kommer av å kjøre bilen.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35486
04.06.16 15:29

Enda et innlegg i elbilkrangelen:

http://www.dagbladet.no/kultur/elbilsjaforen-er-en-rik-snylter/60151518

BorisA
BorisAInnlegg: 2671
09.06.16 07:13

Har inntrykk av Tesla får usedvanlig mye gratisreklame på TV. Senest i dag tidlig i "God morgen Norge" på TV-2 ble det annonsert et innslag som skulle komme om en visning av den nye modellen på Karl Johan,

MacanT
MacanTInnlegg: 10269
09.06.16 17:42

http://www.dinside.no/936789/forste-provekjoring-tesla-model-x#disqus_thread

"Du er garantert å bli sett med slike dører, men de kan kreve noen justeringer.
Allerede på lanseringen opplevde vi at en person som sto under døren fikk den i hodet." 

He he, fantastisk :)

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2062
09.06.16 21:49
MacanT: Du er garantert å bli sett med slike dører, men de kan kreve noen justeringer.Allerede på lanseringen opplevde vi at en person som sto under døren fikk den i hodet."

VGs utsendte var ikke særlig heldigere. Fører- og passasjerstolene foran ville ikke la seg justere verken frem eller tilbake. Og passasjeren foran måtte ha hjelp til å komme seg ut av bilen etter prøveturen :) Unnskyldningen var at det var kommet en software-release dagen før...

Jan
JanInnlegg: 4844
09.06.16 22:16
barnimagen: Unnskyldningen var at det var kommet en software-release dagen før...

Hele Teslahypen minner meg om dataalderens spede begynnelse med stadig nye versjoner type 286.1, 286.2 osv.

Det virker som om Tesla lar kundene være forsøkskaniner.

Ribba
RibbaInnlegg: 34833
09.06.16 22:37
Jan: Hele Teslahypen minner meg om dataalderens spede begynnelse med stadig nye versjoner type 286.1, 286.2 osv. Det virker som om Tesla lar kundene være forsøkskaniner.

Er vi fortsatt i datalderens spede begynnelse? For det er fortsatt slik, bare enda verre i dag enn det var tidligere.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35486
10.06.16 01:34

Høres jo latterlig ut at en ny personbil/privatbil til millionen krever 'noen justeringer' i rene Reodor Felgen-stil!!

(Ja, nye tyske bilmodeller er avhengige av verksteder som er kjappe og flinke for at alle kunder skal få en god opplevelse.)

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2327
10.06.16 09:01

At folk ikke forstår at måkevingedører på en SUV i Norge er idiotisk er for meg utrolig. Hva med snøen/vannet som kommer rasende inn i baksetet når de åpner seg?

solitude
solitudeInnlegg: 4621
10.06.16 09:58
barnimagen: Unnskyldningen var at det var kommet en software-release dagen før...

Jobbet for mange år siden i spillbransjen og tidligere, til eldre spillkonsoller, måtte spillene være feilfri ved lansering da det jo var umulig å oppdatere i etterkant.  Men på PC markedet etter det ble vanlig at alle hadde internett ble det fort normen å lansere spill som egentlig var på beta/test-stadiet og så bare fikse ting i etterkant.  

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30542
10.06.16 15:13

Møtte en rød Model X på E6 ved Lørenskog i dag. Den ser ut som om noen har parkert en Model S foran et morospeil på tivoli. 

Ribba
RibbaInnlegg: 34833
10.06.16 16:06
solitude: Men på PC markedet etter det ble vanlig at alle hadde internett ble det fort normen å lansere spill som egentlig var på beta/test-stadiet og så bare fikse ting i etterkant.

Nå har jo early access blitt nærmest normen på PC-fronten, og der selger jo utviklerne ofte alfa og pre-alfa-utgaver til kundene.

Om denne utviklingen fortsetter, så er det vel ikke lenge før spill-utviklerne selger en ide til kundene sine og lar mod'erne lage spillet for dem :-)

passat06
passat06Innlegg: 1229
10.06.16 16:10
Brum-Ole: At folk ikke forstår at måkevingedører på en SUV i Norge er idiotisk er for meg utrolig. Hva med snøen/vannet som kommer rasende inn i baksetet når de åpner seg?

Model X var interessant for meg helt inntil det ble bekreftet at den kom i produksjon med de dørene. Da ble nåværende bil bestilt...

m-sport
m-sportInnlegg: 1807
10.06.16 22:06
passat06: Model X var interessant for meg helt inntil det ble bekreftet at den kom i produksjon med de dørene. Da ble nåværende bil bestilt...

Vær glad for det. Bilen din har langt mer stil og klasse enn amerikaneren. 

MacanT
MacanTInnlegg: 10269
13.06.16 06:22

Etter mange klager har nå Tesla begynt å dele ut svære solbriller til Tesla X eiere :)

http://www.theverge.com/2016/6/9/11895096/tesla-model-x-sunshade-windshield

https://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/modelx_sunshade_installation.pdf

Selv trykker jeg ved behov bare på en knapp for å trekke ut solskjermingen under panoramataket, og slik er det vel på de fleste moderne biler.

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2062
25.06.16 11:46

Her er det vel noe som skurrer:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78002762

Bilen ble tatt ut ny 22. mars i år, altså ca 3 måneder gammel. Gått 4800 km, altså knapt innkjørt.

Selger skriver at bilen har vært på service nylig hos Tesla, hvor ingen feil ble funnet.

Da lurer jeg på: Tesla reklamerer jo med at man ikke skal behøve særlig service på bilene. Hvorfor tar da selger full sjekk/service allerede før bilen har rullet 500 mil, dersom det ikke er noe feil?

Man får vel skrive det på kontoen for selgere som pynter litt på sannheten.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg