Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
cjparker
cjparkerInnlegg: 2159
30.06.16 11:34

Olav er førstemann ut i model x.

Allerede søndag legger Mr. 0001 Midttun og kona ut på langtur i sin nye Tesla.

– Da skal vi til Kristiansand. Det er på grunn av rekkevidden at vi ville ha denne bilen

Den turen er jeg i grunn ganske spent på.Jeg mener tilsvarende tur i USA endte med en del utfordringer.

shagalott
shagalottInnlegg: 4397
30.06.16 13:30
cjparker: Den turen er jeg i grunn ganske spent på.Jeg mener tilsvarende tur i USA endte med en del utfordringer

ca. 320 km mellom Oslo og Kristiansand, og bl.a side 3 har en test det de kjørte en Modell S i 406 kilometer og hadde enda 47 kilometer igjen på batteriet. Så dette skal vel gå fint uten alt for store utfordringer vil jeg tro.

cjparker
cjparkerInnlegg: 2159
30.06.16 13:39
shagalott: ca. 320 km mellom Oslo og Kristiansand, og bl.a side 3 har en test det de kjørte en Modell S i 406 kilometer og hadde enda 47 kilometer igjen på batteriet. Så dette skal vel gå fint uten alt for store utfordringer vil jeg tro.

Jeg finner jo ikke artikkelen jeg sikter til nå (noe i denne duren), men en kar i USA la rett ut på langtur med sin model X. Det oppstod mildt sagt mange problemer på jomfruturen - og det er jo litt irriterende nåe ens nye bil ikke lar deg komme inn i bilen.

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 29432
30.06.16 13:42
cjparker: Den turen er jeg i grunn ganske spent på.Jeg mener tilsvarende tur i USA endte med en del utfordringer.

Nada problem med Oslo - Kristiansand uten stopp i en S. I tillegg kan man legge inn en liten pitstop på Brokelandsheia eller Telemarksporten om man vil. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
30.06.16 20:13

I min bil kan jeg kjøre tur/retur Oslo-Kristiansand uten å verken fylle eller lade. Den gjør også 0-100 på 4,5 sekunder, har hengerfeste og firehjulstrekk. 

Så langt har ikke elbiler kommet. ;-)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
30.06.16 21:47

Her er en Tesla Model X som er godkjent for å trekke tilhenger. Maks 2.268kg.

ducatiboy72
ducatiboy72Innlegg: 651
30.06.16 22:51

Da skjedde det som måtte skje før eller senere.  En person ble drept under kjøring med Teslas autopilot:

http://www.theverge.com/2016/6/30/12072408/tesla-autopilot-car-crash-death-autonomous-model-s

(Innlegget ble redigert 30.06.16 22:51)

lillegubben
lillegubbenInnlegg: 3176
30.06.16 23:08
Kompressor-V8: Så langt har ikke elbiler kommet. ;-)

Må nevnes at den er rimelig rå, den bilen du refererer til.

solitude
solitudeInnlegg: 4621
01.07.16 00:32
ducatiboy72: En person ble drept under kjøring med Teslas autopilot

Heldigvis gikk det kun ut over ham selv. Å "kjøre bil" på den måten, uten en gang å se på veien, er totalt uforsvarlig.  Selv en med 2-3 i promille hadde nok sett traktoren og bremset. 

 

(Innlegget ble redigert 01.07.16 00:34)

shagalott
shagalottInnlegg: 4397
01.07.16 00:43
ducatiboy72: Da skjedde det som måtte skje før eller senere. En person ble drept under kjøring med Teslas autopilot:

Er det Tesla sin feil, eller bilføreren? Og tror du ikke slikt vil skje i biler med autopilot fra andre merker?

Windsor
WindsorInnlegg: 6626
01.07.16 00:46
solitude: Heldigvis gikk det kun ut over ham selv. Å "kjøre bil" på den måten, uten en gang å se på veien, er totalt uforsvarlig.  Selv en med 2-3 i promille hadde nok sett traktoren og bremset.

Ja, det er uansvarlig, men det er nå sånn vi mennesker fungerer. Google gikk vekk fra halv-autonome biler nettopp fordi selv Googles egne ansatte stolte alt for mye på systemet.

 

solitude
solitudeInnlegg: 4621
01.07.16 02:08
shagalott: Er det Tesla sin feil, eller bilføreren? Og tror du ikke slikt vil skje i biler med autopilot fra andre merker?

Finnes der egentlig andre merker som kalder adaptiv cruise og bremsehjelp for "autopilot"?  Utifra det Tesla selv proklamerer, så forstår jeg godt at folk kan komme til at tro at den bilen kan kjøre helt selv og man ikke trenger følge med.  Så Tesla er ikke uten skyld.

xorcist
xorcistInnlegg: 2505
01.07.16 15:34

Selv om Teslaen ikke er helt selvkjørende (Tesla vil du skal ha hendene på rattet) så er det jo ikke bare adaptiv cruise og bremsehjelp på "Autopiloten" til Tesla. Dessuten er det noe interessant med måten systemet lærer på mener jeg å ha lest.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35622
01.07.16 20:28
Kompressor-V8: I min bil kan jeg kjøre tur/retur Oslo-Kristiansand uten å verken fylle eller lade. Den gjør også 0-100 på 4,5 sekunder, har hengerfeste og firehjulstrekk.

Man "trenger" ikke den akselerasjonen, så på å kjøre Kr. sand-Oslo uten å fylle, og med henger, er HR-V minst like god, og det til en brøkdel av prisen!

Legg til høyere bakkeklaring og større/mer fleksibel lasteinnredning samt trolig en brøkdel av verksteds/vedlikeholdskostnadene, så er HR-V en vinner! 


(At noen mener dyrt, tysk hjuloppheng etc. gir en bedre følelse enn billig japansk for være opp til "dem", altså slike som meg.)

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
01.07.16 20:33
Kompressor-V8: I min bil kan jeg kjøre tur/retur Oslo-Kristiansand uten å verken fylle eller lade. Den gjør også 0-100 på 4,5 sekunder, har hengerfeste og firehjulstrekk.  Så langt har ikke elbiler kommet. ;-)

Det handler vel ikke så mye om hvor langt man er kommet, men hvilke kriterier du velger ut. Naboen min kan kjøre til og fra jobben med sin elbil i et år uten å være innom et verksted eller en fyllestasjon. Så langt er ikke bensinbilen kommet.....

M-T
M-TInnlegg: 5120
01.07.16 20:36
cjparker: – Da skal vi til Kristiansand. Det er på grunn av rekkevidden at vi ville ha denne bilen Den turen er jeg i grunn ganske spent på.Jeg mener tilsvarende tur i USA endte med en del utfordringer.

Hvorfor skal det være et problem? Jeg vet om folk som har kjørt E-Golf fra Trondheim til Oslo uten trøbbel.

cjparker
cjparkerInnlegg: 2159
01.07.16 20:39
M-T: Hvorfor skal det være et problem? Jeg vet om folk som har kjørt E-Golf fra Trondheim til Oslo uten trøbbel.

En av de første som hentet sin model x i USA, kom seg ikke hjem uten bistand fra Tesla. Han skulle, etter det jeg husker, kjøre bilen et godt stykke. Finner dessverre ikke artikkelen igjen.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13277
01.07.16 22:02
250GTO: Naboen min kan kjøre til og fra jobben med sin elbil i et år uten å være innom et verksted eller en fyllestasjon. Så langt er ikke bensinbilen kommet.....

Vi bruker 3 minutter på "fyllestasjonen". Naboen din som da tydeligvis lader hjemme trenger vel 8-12 timer hver gang han skal lade opp.  

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35622
01.07.16 22:10
250GTO: Naboen min kan kjøre til og fra jobben med sin elbil i et år uten å være innom et verksted eller en fyllestasjon.

Etter e-verket har lagt inn energifremføring til jobb og/eller bolig ja.... og det tappes regelmessig/daglig her. 

I prinsippet lever bilene som for hundre år siden. 

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30567
01.07.16 22:10
Iseran2770: Vi bruker 3 minutter på "fyllestasjonen". Naboen din som da tydeligvis lader hjemme trenger vel 8-12 timer hver gang han skal lade opp.

Heldigvis trenger man ikke holde konstant i ledningen når man lader disse elbilene. 

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2067
01.07.16 22:32
250GTO: Naboen min kan kjøre til og fra jobben med sin elbil i et år uten å være innom et verksted eller en fyllestasjon.

Jo, det må han. Dvs, fyllestasjon i form av å koble bilen til strømnettet. Avhengig av hvilken batteritralle han har så kan det nok være svært ofte han må frem med ladekabelen. Muligens hver dag. Kanskje til og med flere ganger pr dag. Lading på jobb eller gata: opp med bagasjerommet, dra ut en diger kabelkveil, koble til et eller annet ladestikk. Åpne ladeluken til bilen, koble til. Uansett vær og vind. Noen vinterdager med en Nissan Leaf overbeviste meg om at en slik kortrekkevidde-elbil er fullstendig uaktuelt for meg. Ikke særlig morsomt å stå i 20 blå og prøve å kveile opp en hard og frossen kabel.

Digert batteri + elmotor er ingen revolusjon. Det er relativt komfortabelt i fremdrift. Men det har sine ulemper. Dyrt i innkjøp (selv om vi har ekstremt gunstige incentivordninger her til lands), men billig i drift. Usikkerhet rundt batterienes varighet (med tanke på restkapasitet). xx antall ulike stikk, må lære seg å forholde seg til ulike Amp-styrker. Overganger ditt og datt om man skal på ferie. Helst ha med seg backup-kabler i tilfelle en ladekladd slutter å fungere.

Verksted? Selv en elbil har mange komponenter som jevnlig behøver ettersyn og utskifting. Kjølesystem som behøver overhaling. Air condition. Filter. Bremser. Det mest imponerende er det Tesla og Musk har prestert å si: at man ikke skal behøve å gjøre service på Teslaene... Men så lenge hver Tesla må inn for reparasjoner flere ganger hvert år, er det vel noenlunde hold i Musks påstand all den tid bilene likevel må inn.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35622
01.07.16 22:37
barnimagen: Muligens hver dag. Kanskje til og med flere ganger pr dag. Lading på jobb eller gata: opp med bagasjerommet, dra ut en diger kabelkveil, koble til et eller annet ladestikk. Åpne ladeluken til bilen, koble til. Uansett vær og vind. Noen vinterdager med en Nissan Leaf overbeviste meg om at en slik kortrekkevidde-elbil er fullstendig uaktuelt for meg. Ikke særlig morsomt å stå i 20 blå og prøve å kveile opp en hard og frossen kabel. Digert batteri + elmotor er ingen revolusjon. Det er relativt komfortabelt i fremdrift. Men det har sine ulemper. Dyrt i innkjøp (selv om vi har ekstremt gunstige incentivordninger her til lands),

Elbiler er en "ny" oppfinnelse, og å stå i mørke og regn og snuble med kabler, kontakter og eventuelt også betalingskort, også på glatt underlag, er fremtiden! 

Burkar
BurkarInnlegg: 8552
01.07.16 23:02

Dette med lading er ikke så vondt og vanskelig som mange skal ha det til. Å dra ut kabelen i garasjen hjemme og koble til stikket tar ca 40 sekunder. 

Er i3 på en sjelden langtur som krever hurtiglading, er det uansett noen i bilen som må på do eller er sultne/tørste omtrent når bilen må ha et hurtigladestopp.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3928
02.07.16 01:34

Jeg har lyst til å kjøpe bilen du eier rosmebraad. Den må man tilsynelatende aldri frem med bankkort for, ei heller må man fikle med noe form for påfyll av drivstoff der hvor man kan finne på å skli i søl av olje, bensin eller diesel...

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35622
02.07.16 01:49

Nei søl av bensin er ikke noe problem da dette fordamper fort.

Og skrangling av bankkort gjøres inne i opplyst butikklokale, ikke ute i regn og blåst: Tenk innendørs bensinstasjoner som Statoil Solheimsviken i Bergen, der er man godt under tak.

Poenget er at elbiler opplagt kan fakturere forbruket selv ved lading, det virker uhyre tungvindt med bankkort all den tid bilen identifiserer seg selv til systemet når det lades. (F. eks registreres visstnok VIN på Superchargers når Telsavidunderne lades, regner med ar de har god kontroll på hver bils strømuttak, vi husker jo at de har uttrykt at SC er for langtursreisende, ikke for lokale eiere som vil lade "gratis".

(Innlegget ble redigert 02.07.16 01:53)

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
02.07.16 11:29
Iseran2770: Vi bruker 3 minutter på "fyllestasjonen". Naboen din som da tydeligvis lader hjemme trenger vel 8-12 timer hver gang han skal lade opp.

Vedder en kasse øl på at du ikke bruker 3 min fra du tar av fra den ruten du skulle ha kjørt til du er tilbake til utgangspunktet. Naboens elbil lader til 80% i løpet av 5,5t (i følge ham selv), og jeg tipper han sover minst 6t pr. natt, så dette er aldri noe han trenger å fokusere på. 

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
02.07.16 11:31
barnimagen: Dvs, fyllestasjon i form av å koble bilen til strømnettet. Avhengig av hvilken batteritralle han har så kan det nok være svært ofte han må frem med ladekabelen.

Noen av oss er såpass fremtidsrettet at vi har fått installert elektrisitet i boligen, og til og med i den tilhørende garasjen. Hvor mye service en elbil behøver trenger du ikke fortelle meg.

m-sport
m-sportInnlegg: 1812
02.07.16 12:39
barnimagen: Åpne ladeluken til bilen, koble til. Uansett vær og vind. Noen vinterdager med en Nissan Leaf overbeviste meg om at en slik kortrekkevidde-elbil er fullstendig uaktuelt for meg. Ikke særlig morsomt å stå i 20 blå og prøve å kveile opp en hard og frossen kabel.

Kveile opp kabel? På jobb har vi overbygd elbilparkering med dedikert uttak til hver parkeringsplass. Det tar meg 10 sek å koble til kabelen. I tillegg til at bilen er fulloppladet når jeg skal hjemover er den også riktig temperert sommer som vinter når jeg setter meg inn i den etter endt arbeidsdag. Når jeg kommer hjem kjøres bilen inn i varm garasje og samme 10sek prosedyre følges. For meg er dette lettere enn å måtte innom en bensinstasjon et par ganger i uka. 

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5525
02.07.16 14:18
sl500: De får antagelig ingenting kan det se ut som.
Forbrukerrådet har nå inntatt en dialog rolle med Tesla etter å ha vært adsilig høyere oppe på banen tidligere.
Problemet ligger vel i at Tesla har fullt EU sine regler om effekt beregning av motorer som bilfabrikkantene i stor grad har diktert hvordan de vil ha det.
Sånn går det når ny teknologi møter eldre teknologi.

50.000 kroner er de forsmådde Tesla-eierne tilkjent av Forbrukertvistutvalget. Pent prisavslag.

Vedtaket er rettskraftig, men Tesla kan velge å trekke saken inn for retten dersom de mener dette er "ludicrous" eller "insane". 

Sånn går det når infantil markedsføring møter forbrukerrettigheter i Norge.

Hører med til saken at det er et gruppesøksmål på gang, hvor man har hoppet bukk over Forbrukerrådet / FTU. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35622
02.07.16 14:23

Jeg skulle gjerne hørt BR gi rapport etter prøvekjøring av Model S, slik at vi får skapet ned på jorden igjen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg