Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
09.07.16 16:13
nometalhorse: Og hva så? Det gjør da alle uansett el-bil eller ikke så lenge de passerer et nivå.

Vel.. det var aldri noe syting og roping fra det gemene hop sålenge Th!nk og Buddy, samt noen franske rariteter dominerte statistikken.

Nå som det endelig er kommet fornuftige, brukbare elbiler syter og ropes det i et langt harang som ingen ende vil ta.

Hva er drivkraften bak? Sjalusi, misunnelse? 
Man kan kun spekulere, hvis det er konseptet man er imot og fordelene knyttet til det, er det merkverdig at man klarte å ti stille alle de årene den norske plastjolla rulla rundt.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18089
09.07.16 16:53
PassatGL: Nå som det endelig er kommet fornuftige, brukbare elbiler syter og ropes det i et langt harang som ingen ende vil ta. Hva er drivkraften bak? Sjalusi, misunnelse?

Frustrasjon, irritasjon eller forbannelse.

Hvorfor i h***** skal noen har som muligheten til å kjøre elbil også få avgiftsfrihet, slippe bompenger osv osv? Er ikke besparelsen nok ved å ha elbil?

Om det ikke er lønnsomt nok at bilen er en elbil, hvorfor skal vi andre betale slik at den blir det?

Klarer ikke elbiler stå på egne ben, så synes jeg de bør dø ut.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
09.07.16 16:56
InternalExile: hvorfor skal vi andre betale slik at den blir det?

Såvidt jeg vet er det ingen som direkte betaler meg/andre for å kjøre elbil.

Personlig hadde jeg nok spart større summer på å kjøpe en ordinær bensin/dieselbil, da hadde jeg trolig sluppet unna en god del rimeligere.

(ikke passerer jeg bom, ikke parkerer jeg gratis, ikke kjører jeg spesielt langt)

Fellesgoder som skole, utdanning, vei og velferd betaler vi vel alle over skatteseddelen.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18089
09.07.16 17:11
PassatGL: Såvidt jeg vet er det ingen som direkte betaler meg/andre for å kjøre elbil.

Da bør du lese deg opp.

De fleste bilavgifter er fiskal avgifter, det betyr de går til skole, utdanning, vei og velferd som du beskriver.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
09.07.16 17:31

Nok engang: såvidt jeg vet er det ingen som betaler for at jeg kjører elbil.

Jeg betaler (riktignok redusert) årsavgift, betaler for å bruke ferjen, har betalt vrakpant og betaler min skatt. Motsvarende kunne jeg selvsagt ha vært mottager av ytelser, sågar fått påspandert en fossibil av staten - men det har jeg da altså ikke.

Personlig kjører jeg den fordi jeg stort sett kjører turer på 8-10 minutter og fordi jeg liker den momentane akselerasjonen.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18089
09.07.16 17:37
PassatGL: Nok engang: såvidt jeg vet er det ingen som betaler for at jeg kjører elbil.

Nok en gang så bør du lese deg opp på hvordan skatter og avgifter fungerer.

Du må da skjønne at om du ikke tar regningen selv, så må noen andre betale for den.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18089
09.07.16 17:40
PassatGL: Personlig kjører jeg den fordi jeg stort sett kjører turer på 8-10 minutter og fordi jeg liker den momentane akselerasjonen.

Og det mener du bør gi bilen mva fritak, reduserte avgifter på ferger og gratis bompasseringer osv osv?

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
09.07.16 17:52
InternalExile: Du må da skjønne at om du ikke tar regningen selv, så må noen andre betale for den.

Absolutt ikke. 

Pengene til hver enkelt blir skattlagt på den ene eller andre måten uansett. For min del bruker jeg mer penger enn nødvendig, for andre kan det være en kombinasjon av miljøgevinst og besparelse - kanskje de kan kjøpe seg en sykkel for pengene de evt. sparer. 

Er nå det så dumt?

Sagt på en annen måte; er vi nødt til å avgiftsbelegge vann til avholdsfolk, fordi de ikke vil være med på å finansiere fellesgoder ved spritkjøp? Du ser vel selv hvor urimelig det høres ut.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
09.07.16 17:55
InternalExile: Og det mener du bør gi bilen mva fritak, reduserte avgifter på ferger og gratis bompasseringer osv osv?

For min del har jeg aldri applaudert de norske særavgiftene, men det blir samtidig feil å gi elbilen skylden for disse.

Hvis det er så mye å spare at man irriterer seg over at andre kjører elbiler, må man overveie å kjøpe seg en selv. Men, hvis ulempene og konseptet er så dårlig som flere her inne mener, så mener jeg man samtidig må unne de stakkars elbilsjåførene de fordelene.

blackline
blacklineInnlegg: 14462
09.07.16 18:28
nometalhorse: Når vi leser slikt som dette så skurrer fordelene som el-biler får i Norge enda mer. 75,1 prosent av norsk strømforbruk i 2015 var fossil- og atomkraft. Hvor lenge skal det gå før de får moms på dette "fantastiske" fremkomstmiddelet? Nå skal jeg ut å kjøpe meg nye sko som jeg skal betale moms på.

Da går jeg ut fra at du faktisk har lest artikkelen. 75,1% av norsk strøm er ikke Fossil eller Atomkraft. Men at definisjonen grønn faktisk kan selges helt seperat fra produktet den er relatert til. 75,1 % av strømmen vår kan ikke kjøpes utenfra. Norge eksporterte 15% av sin totale strømproduksjon i fjor og allerede da var kabelkapasiteten Ut/inn av Norge sprengt. Dette er bare en teknikalitet EUregelverket står for, og norske kraftprodusenter bruker vel en slik regel for hva den er verdt. Med andre ord kan de selge strømproduksjonen sin to ganger. Strømmen til oss og definisjonen grønn ut.

96-97% av den strømmen Norges befolkning bruker er direkte produsert ved et norsk Vannkraftverk og er så grønn som noen annen. At andre kjøper seg avlat ved å kjøpe en definisjon forandrer ikke på det faktumet.

"Denne handelen av opprinnelsesgarantier krever imidlertid ikke at en eneste elektron i virkelighetens verden skal flyttes fra ren, norsk strøm til kontinentet."

Finn deg et annet halmstrå å heng deg i. Makan til tulling .

(Innlegget ble redigert 09.07.16 18:32)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18089
09.07.16 20:13
PassatGL: Hvis det er så mye å spare at man irriterer seg over at andre kjører elbiler, må man overveie å kjøpe seg en selv.

Nei, da blir det bare dobbelt feil. Som å kjøpe en dieselbil for noen år siden.

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
09.07.16 21:06
InternalExile: Du må da skjønne at om du ikke tar regningen selv, så må noen andre betale for den.

Og hvorfor skal jeg som ikke har barn, eller har planer om å få det betale for skoler, utdanningsinstitusjoner, kulturtilbud, barnetrygd, kontantstøtte etc for unger, og det attpåtil for folk som burde ha råd til å finansiere dette selv? Vel, det er sånn et samfunn er ment å fungere. Elbil som konsept er foreløpig ikke utviklet nok til å konkurere på like vilkår som biler med forbrenningsmotor, og da er det ikke urimelig at det gis insentiver for å støtte kjøp og bruk. Enten som for av skattelette, som i Norge, eller som direkte subsidier, som i England og USA. Kort og godt for det er i samfunnets interesse.

blackline
blacklineInnlegg: 14462
09.07.16 21:40
250GTO: Og hvorfor skal jeg som ikke har barn, eller har planer om å få det betale for skoler, utdanningsinstitusjoner, kulturtilbud, barnetrygd, kontantstøtte etc for unger, og det attpåtil for folk som burde ha råd til å finansiere dette selv? Vel, det er sånn et samfunn er ment å fungere. Elbil som konsept er foreløpig ikke utviklet nok til å konkurere på like vilkår som biler med forbrenningsmotor, og da er det ikke urimelig at det gis insentiver for å støtte kjøp og bruk. Enten som for av skattelette, som i Norge, eller som direkte subsidier, som i England og USA. Kort og godt for det er i samfunnets interesse.

Vanskeligere er det vel strengt tatt ikke. Intern-eksilet burde prøve å lette litt på skylappene. Elbiler er kommet for å bli. Hva som blir fasit for hvordan den elektriske energiens lagring vil være, vil den teknologiske utviklingen stå for. Og den kjenner ingen. For øyeblikket har jeg best tro på batterier. Men det kan nermest forandres over natta.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18089
09.07.16 23:15
250GTO: Elbil som konsept er foreløpig ikke utviklet nok til å konkurere på like vilkår som biler med forbrenningsmotor, og da er det ikke urimelig at det gis insentiver for å støtte kjøp og bruk.

??????

Dette blir bare for dumt.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18089
09.07.16 23:18
blackline: For øyeblikket har jeg best tro på batterier. Men det kan nermest forandres over natta.

Batteri er ikke fremtiden, så sov godt i natt :-)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35388
09.07.16 23:54

Til PassatGL: 

1. Hva slags jobb/bransje driver du med?

2. Betales det kun for fører når elbil tar ferge? Eller for komboen bil+fører?

3. Til fots holder jeg meg mye unna bilveier. Rett og slett fordi jeg vet at ikke alle bilførere er på topp med evner og konsentrasjon til enhver tid. Av minner fra løpe (subbe-)turer husker jeg ting som BMW-ungdomsbiler i høy fart opp bakkene på smale og relativt svingete veier. Jeg husker godt VARMEN fra bilene som jobnet hardt opp bakkene, varmen som bredte seg over svette, shortsbærende bein på sommerettermiddager/kvelder. For meg som har noe bedre hørsel enn gjennomsnittet (Testet og 'diagnostisert' på Haukeland i Bergen) er det ikke noe gøy med den høyfrekvende hviningen fra el.- og hybridbiler. Eksosmessig er sikket nye, varmkjørte bensinbiler å foretrekke, med forbenhold om at direct injection har høyere partikkelutslipp!!!!! Eksempel på eksossnill bil som passerer er årets Auris 1,33 bensin.

4. Når man vet at der blir mindre og mindre fossile brennstoff tilgjengelig, samt at eksos ikke er bra for helsen, skulle det bare mangle at staten deltar i forsøk på å bruke solenergien fra kortere sykluser enn oljedannelsens 80-300 millioner år.

5. I de store sammenhengene er det fascinerende hvor snevre folk kan bli i synspunktene og hvor mye skatter, avgifter og kronestykker trigger temepramentene. Nå om dagen er biler mer tilgjengelige enn noensinne for nordmenn, likevel krangles det hardt derom. Se også på taxfrehandel på flyplassene: Posene bæres og beskyttes som om de var syke barn. Enkelte hyler om avgiftsfritak og at denne handelen oppfordrer til mer reising, handel og rus, mens Avinor sier at taxfreehandelen på de store flyplassene er med på å betale driften  av de små.

6. Som norsk (delvis) sosialdemokrat og likevel mye uenig med alle partiene er det likevel en stor glede å se at så mye faktisk fungerer i samfunnet, fra sykehus til en del veiarbeid til skolene, og så,vite at mine få pilsemenner samt lønnsbeskatning og momstillegg påøvarer og ikke minst sådeivstoff er med på å koste på på lasset.

7. Jeg og andre har mye mer igjen for å legge seg tidlig og bruke mer tid på søvn enn på kronekrangeler!

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35388
09.07.16 23:56

Til IE:

Å joda, batterier er mye av fremtiden!

Jeg har 7 år gaml ladbare batterier i Nokia 100 og i Bosch plenklipper, alle funker veldig fint etter så mange år! (Kinaproduserte originalbatterier!)

Og så,har jeg et par Casio klokker fra 1999 som kostet 99 kr og som det fortsatt ikke er byttet batterier på, vanvittig.

Og alle bensinbiler har ett eller flere batterier, så batterier er en meget stor del av fremtiden!!!!

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
10.07.16 00:27
InternalExile: ?????? Dette blir bare for dumt.

Ok, opplys meg....

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3913
10.07.16 08:42

Nye Mercedes-Benz S-klasse forteller ofte hva fremtiden bringer i vanlige biler noen år senere.

Facelift S-klasse som presenteres som 2017 modell vil få nye R6 motorer med turbo og det ryktes at samtlige motorer så en liten elmotor som hjelpemotor. Fremfor å kalle den hybrid vil auto-start/stop være utvidet med at den omtrent aldri trenger å gå på tomgang og er lydløs ved vanlig kjøring. Det blir jo nokså hybrid-aktig.

Tror det er fremtiden. 

Det er i så fall leit for de av oss som setter pris på en grom tomgangslyd og duften av nyoppstartet bensinmotor. Men det kommer forhåpentligvis sikkert en entusiastknapp hvor det kan gjøres likevel på entusiastiske biler som fremtidige Panamera GTS osv, så man kan velge å høre V8eren buldre :-)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13027
10.07.16 11:32
250GTO: Elbil som konsept er foreløpig ikke utviklet nok til å konkurere på like vilkår som biler med forbrenningsmotor,

Det spennende her er, når blir de det? Hvor lenge skal vi subsidiere batteribiler? Norge har allerede gjort det i 10 år. Skal vi holde på i 20 år, 30 år eller 50 år?   

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2061
10.07.16 12:31
PassatGL: Pengene til hver enkelt blir skattlagt på den ene eller andre måten uansett. For min del bruker jeg mer penger enn nødvendig, for andre kan det være en kombinasjon av miljøgevinst og besparelse - kanskje de kan kjøpe seg en sykkel for pengene de evt. sparer.

Du glemmer en vesentlig faktor.

En gjennomsnittlig Tesla koster nå rundt 800 000 kroner. Av dette går det aller meste utenlands. En liten andel blir værende hos Tesla i Norge. Null kroner går tilbake til felleskassa (umiddelbart). Alternativt bruker man kanskje 800 000 på en bensin- eller dieseldrevet bil. Da går en solid porsjon tilbake til felleskassa. 

Så beklager, men som Tesla-eier bidrar du til å sende pengene tll Tesla i USA i stedet for felleskassa. Noe som medfører at dine fossilkjørende artsfrender må sponse en større del av de godene du nyter godt av.  

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
10.07.16 13:23
barnimagen: Noe som medfører at dine fossilkjørende artsfrender må sponse en større del av de godene du nyter godt av.

Jeg  vil ikke gjøre et stort nummer ut av det, men som nevnt tidligere bidrar jeg trolig med et pluss - og det er helt greit for meg. Det er synd at debatten skal bli så polarisert, det er poenger på begge sider av skyttergravene.

Jeg vet at du og flere hadde/har lyst på en Tesla eller elbil med tilsvarende rekkevidde og det er beklagelig at slike biler fremdeles er for dyre for mange av oss, men dette er nå i ferd med å endre seg. Kjøperne av elbiler ville typisk brukt mindre på bil enn hva de gjør, dette gjelder både for de dyrere og de rimelige bilene - bruktbil er stikkordet her. Mange unner seg ny elbil.

(Selv har jeg etter å ha hatt en "bensinsluker" som brukte 1.6 liter på mila og bidratt enda mer til fellesskapet, nå en liten elbil på 1200kg. Den fungerer bra for meg akkurat nå.)

Forutenom Tesla og GM, så kommer trolig også Nissan med en elbil med brukbare ytelser om vel to års tid. For å konkludere, så vil jeg anta at samtlige her inne må svelge sine egne ord, for om kort tid kommer trolig både favorittmerket og modell i el-versjon.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
10.07.16 13:26
Kompressor-V8: Nye Mercedes-Benz S-klasse forteller ofte hva fremtiden bringer i vanlige biler noen år senere.

S-klasse FL plug-in dobler elrekkevidden og får induksjonslading.

Det er et viktig frempek. Mercedes sliter fremdeles litt med pakkingen av batteriene og elmotorene sine, i forhold til f.eks. BMW. Men de vil nok være der de også om noen år.

blackline
blacklineInnlegg: 14462
10.07.16 13:29
InternalExile: Batteri er ikke fremtiden, så sov godt i natt :-)

Vel. Det som i alle fall ikke er fremtiden er bensin og dieselbilen. Det er forlengst både opplest og vedtatt. Så jeg sover stort sett godt hver natt jeg.

blackline
blacklineInnlegg: 14462
10.07.16 13:35
Kompressor-V8: Det er i så fall leit for de av oss som setter pris på en grom tomgangslyd og duften av nyoppstartet bensinmotor. Men det kommer forhåpentligvis sikkert en entusiastknapp hvor det kan gjøres likevel på entusiastiske biler som fremtidige Panamera GTS osv, så man kan velge å høre V8eren buldre :-)

Det blir sikkert åtterlyd til stereoanlegget å få kjøpt, og noe duftetrær med kunstig bensinduft. For mennesker som synes overgangen til fremtiden blir besværlig.

blackline
blacklineInnlegg: 14462
10.07.16 13:38
Iseran2770: Det spennende her er, når blir de det? Hvor lenge skal vi subsidiere batteribiler? Norge har allerede gjort det i 10 år. Skal vi holde på i 20 år, 30 år eller 50 år?

I alle fall så lenge det er i stand til å irritere deg, håper jeg. Jeg som skatteyter i 40 år nå innser at det er nødvendig.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13027
10.07.16 13:59
blackline: I alle fall så lenge det er i stand til å irritere deg, håper jeg.

Batteribil er sannsynligvis et så håpløst konsept at de fortsatt er subsidiert etter at jeg har forlatt denne verden.

Men det er bra at dere som elsker batteribiler over alt i verden også innrømmer at de ikke kan konkurrere med bensin og diesel på like vilkår.  

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15788
10.07.16 14:16
250GTO: Enten som for av skattelette, som i Norge, eller som direkte subsidier, som i England og USA. Kort og godt for det er i samfunnets interesse.

Men det kan ikke være i samfunnets interesse at jeg betaler moms for å kjøre kollektivt, men jeg kan kjøpe en elbil med alt utstyr med piggdekk + installasjon/graving av kabel for ladepunkt hjemme uten å betale en krone i moms.

Det er dette som ikke henger på greip for å si det pent.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3928
10.07.16 15:33
nometalhorse: Men det kan ikke være i samfunnets interesse at jeg betaler moms for å kjøre kollektivt, men jeg kan kjøpe en elbil med alt utstyr med piggdekk + installasjon/graving av kabel for ladepunkt hjemme uten å betale en krone i moms. Det er dette som ikke henger på greip for å si det pent.

Helt korrekt. Å kjøre kollektivt skulle vært momsfritt så lenge elbilisme skal være det. Rett skal være rett.

Selv har jeg per dags dato en jobb det er umulig å ta kollektivt til, men hadde jeg bodd i Oslo eller omegn og hatt en jobb der i området hadde jeg klart benyttet meg av kollektivt. Kø er ikke noe mer spennende om du har Lamborghini eller Lada.

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
10.07.16 15:46
nometalhorse: Men det kan ikke være i samfunnets interesse at jeg betaler moms for å kjøre kollektivt, men jeg kan kjøpe en elbil med alt utstyr med piggdekk + installasjon/graving av kabel for ladepunkt hjemme uten å betale en krone i moms. Det er dette som ikke henger på greip for å si det pent.

Hvorvidt man betaler moms eller ikke er kun semantikk. Elbiler har avgiftsfrihet. Kollektivtrafikk er subsidiert.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg