Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36987
24.08.16 00:02

Nudelig, FP, jeg trenger godt med slike forslag til neste matauk i Oslo!

MacanT
MacanTInnlegg: 11809
24.08.16 20:44
rosmebraad: Men hvorfor gidder privatpersoner "ta jobben" fra reklamasjons/PR-avdelingen i firmaer?

Kanskje for å få en splitter ny X og gratulasjoner fra selveste gud :)

http://www.dinside.no/935170/bjorn-nyland-vant-teslas-vervekonkurranse

Fyren er sikkert grei nok han, men virker noe eksentrisk, for å si det sånn.

(Innlegget ble redigert 24.08.16 20:46)

fcuk
fcukInnlegg: 15633
05.09.16 13:33

Dette begynner nesten å bli komisk.

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?7841897-The-official-Falcon-Wing-Door-crash-thread&p=99435850&viewfull=1#post99435850

http://europe.autonews.com/article/20160831/COPY/308319893/updated-tesla-model-x-falcon-wing-door-frustrates-owners?cciid=email-ane-daily

A software update of the complex computer-controlled gullwing doors on Tesla’s Model X may have created a bigger problem than the one it solved.

In an update this past week, Tesla says it adjusted a set of sensors inside the car doors that helped detect whether something was blocking a door from closing. Now, owners of the flashy battery-powered crossover worry those doors could severely injure hands and arms that get caught between the door frame and the Model X’s body.

A YouTube video posted by MEtv Product Reviews on Tuesday, Aug. 30, shows the door slicing a regular-size cucumber in half. A second video using a larger-circumference cucumber shows it taking several attempts to chop the vegetable in half.

 

osv. osv.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3928
05.09.16 13:52

At Tesla Motors hatt overlevd "I'll see you in court"-nasjonen så lenge er utrolig med alle feilene bilene deres har.

For all del, Tesla har et kult konsept og en fin visjon, men endeproduktet er foreløpig elendig og tidvis farlig, ref. frontruta i TMX.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36987
05.09.16 14:31

Nå må vi huske at Tesla er fremtiden og er overlegent alt av andre biler.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30779
05.09.16 20:15

Syns lyddempings-tråden på Elbilforum er både morsom og trist på samme tid. Skulle tro det var snakk om tips for støydemping i forbindelse med montering av stereoanlegg i en Toyota Carina, men neida.

fcuk
fcukInnlegg: 15633
passat06
passat06Innlegg: 1329
05.09.16 20:48

Husk at Tesla fortsatt er håndarbeid. Robotene kommer vel for fullt først med Model 3?

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30779
05.09.16 21:16
fcuk: Yes, I mind the gap.

Minner om da vindusheisen på den den gang 13 år gamle Lagunaen røk og jeg måtte kutte til en liten treflis for at passasjervinduet ikke skulle ramle ned. Hvis det er slik man kan holde disse bilene gående er kanskje Tesla noe for meg likevel.

sl500
sl500Innlegg: 11571
05.09.16 21:28
passat06: Husk at Tesla fortsatt er håndarbeid. Robotene kommer vel for fullt først med Model 3?

Hva det ikke MB som skulle ansette en haug med arbeidere og kaste ut endel roboter?
Begrunnelsen fra ledelsen var at få biler var like og stille om robotene var dyrt og tidkrevende.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36987
05.09.16 22:39

FP, du må belage deg på 12-timers arbeidsdager som advokatfullmektig eller hv asøren du tituleres som for å betale lånet på Teslaen.

Det lille du har av fritid går til å jage rundt etter ulike gummiloster,,knotter og bånd sommbilen lappes med.

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2405
05.09.16 23:03

På tide å belyse et nytt aspekt i elbil-debatten.

jeg har fra svært troverdig hold at ambulansepersonell ikke skal røre elbiler før brannvesen har uskadeliggjort el.anlegget i elbiler før de får jobbe på pasienter i bilen.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30779
05.09.16 23:30
Brum-Ole: jeg har fra svært troverdig hold at ambulansepersonell ikke skal røre elbiler før brannvesen har uskadeliggjort el.anlegget i elbiler før de får jobbe på pasienter i bilen.

Høres ikke så ulogisk ut. I Color Line har brannmannskapet instruks om at det ved brann i elbil ikke skal foretas direkte slukking, siden verken vi eller andre rederier har utstyr til slikt. I stedet skal branndører sperres, mens det kun skal foretas nedkjøling av tilstøtende soner i påvente av at brannen brenner ut. 

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2405
05.09.16 23:40

Ja fikk forklart av en brannmann at endel av batteriene i elbilene utvikler oksygen selv når de brenner og da er det jo egentlig ikke så mye å gjøre enn å kjøle og vente til det har brent ut.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30779
05.09.16 23:59

Vi fikk det bare forklart kjapt under en brannøvelse, så er ikke kjent med nøyaktig hvordan batteriene oppfører seg. Noe av problemet med brann i batteripakke kontra brann i motor er jo at det ikke bare er å spyle eller skumme under panseret og bilen. Disse batteriene sitter gjerne såpass godt gjemt at varmen kan utvikle seg voldsomt uten at brannmannskapet kan komme til med noen slange. 

Her er for øvrig en litt interessant treningsvideo som handler om hvordan man skal gå frem ved slukking av brann i hybrid og elbil. Legg merke til hvor mye mer vann som går med når de simulerer brann i elbil. 

MacanT
MacanTInnlegg: 11809
06.09.16 07:44
fcuk: Yes, I mind the gap.

He he "Much more premium look to the car"

Herlig fyr, slike tråder finner man nok ikke på elbilforumet :)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5619
06.09.16 16:27
FredPerry: I Color Line har brannmannskapet instruks om at det ved brann i elbil ikke skal foretas direkte slukking, siden verken vi eller andre rederier har utstyr til slikt. I stedet skal branndører sperres, mens det kun skal foretas nedkjøling av tilstøtende soner i påvente av at brannen brenner ut.

Jeg har full forståelse for denne strategien, ikke minst når man ser på brannutviklingen til en elsykkel med sin lille batteripakke;

http://www.vgtv.no/#!/video/131659/her-tar-elsykkelen-fyr

Er det et tema hvor elbilene plasseres ombord? Tok ferja over Trondheimsfjorden en gang, og mener bestemt at elbilene ble rutet annerledes enn ICE-biler.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36987
06.09.16 16:34

Hva med elferje da? Er jo da en brannpakke hele prammen.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5619
06.09.16 16:51
rosmebraad: Hva med elferje da? Er jo da en brannpakke hele prammen.

Tja. Ingeniørene bak elferja har sikkert (forhåpentligvis) dimensjonert godset mellom cellene tilstrekkelig ift. plausible brannscenarier, og har tilstrekkelige barrier / ytelsesstandarder som skal forhindre fullstendig overtenning innen folk kommer seg i trygghet.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36987
06.09.16 17:17

Det var jo et case om de måtte kutte svelestekingen pga. strømkapasiteten, tror det må ha vært mer eller mindre en spøk, da dette utgjør en veldig liten del av totalen.

Og blåser det opp, kan jo elfergen bare starte dieselmotorene.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30779
06.09.16 17:53
KingsRoad: Er det et tema hvor elbilene plasseres ombord? Tok ferja over Trondheimsfjorden en gang, og mener bestemt at elbilene ble rutet annerledes enn ICE-biler.

Har ikke inntrykk av at det er noen spesielle regler for det. Nå er det vel nesten utelukkende Teslaer som blir tatt med på tur nedover kontinentet, men det virker som om de blir parkert akkurat som alle andre biler - uten at de blir dirigert til noe eget område.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14002
06.09.16 19:24

På vei hjem fra Tyskland i dag så jeg selvsagt noen Tesla S med norske skilter. Et par mil sør for Tanumshede hadde en hvit Tesla lagt seg bak en semitrailer som holdt 80 i 110 sone. Han lå der selv om det ikke var andre biler i nærheten. Han skulle vel utnytte dragsuget. Jeg var relativt fornøyd da jeg passerte ekvipasjen i rundt 140.  

Stakkers entusiaster som forguder en bil der rekkeviddeangsten herjer. Den første Tesla jeg så etter å ha passert tollen på Svinesund var på vei opp på planet på en flatvogn.        

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36987
06.09.16 21:00

Husk at det er fremtiden du har sett, Iseran!

Akkurat som fremtiden var på,gatene i New York i 1914 er fremtiden saktekjørende på skandinaviske veier idag.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4714
06.09.16 21:12

80-110 på autobahn. Dette må dreie seg om virkelig bilinteresserte mennesker. De ser sikkert langt inn i fremtiden i tillegg.

Hadde vært litt flau om jeg befant meg med en Tesla på Autobahn.

Elbiler er fine til sitt bruk, nemlig bybiler. Utover det blir de litt flaue og dumme.

(Innlegget ble redigert 06.09.16 21:13)

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2405
06.09.16 21:17

Jeg kjører jo 110-130 (var oppe i 145 og det var ikke toppfart nei:)) med bobilen på motorveiene i Sverige. 

Ribba
RibbaInnlegg: 35340
06.09.16 21:32
Kompressor-V8: 80-110 på autobahn. Dette må dreie seg om virkelig bilinteresserte mennesker. De ser sikkert langt inn i fremtiden i tillegg.

De er vel redd for å nå 141.6223 km/h. :-)

(Innlegget ble redigert 06.09.16 21:33)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14002
06.09.16 21:40
Kompressor-V8: 80-110 på autobahn

Tanumshede er i Sverige (derfor fartsgrense på bare 110).

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30779
06.09.16 21:53
Iseran2770: På vei hjem fra Tyskland i dag så jeg selvsagt noen Tesla S med norske skilter. Et par mil sør for Tanumshede hadde en hvit Tesla lagt seg bak en semitrailer som holdt 80 i 110 sone.

Du må ha drømt dette. Hver gang jeg hører om folk som kjører Tesla nedover kontinentet insisterer de jo på at de har kjørt like raskt som andre biler. 

Speciale
SpecialeInnlegg: 5760
06.09.16 21:58
FredPerry: Noe av problemet med brann i batteripakke kontra brann i motor er jo at det ikke bare er å spyle eller skumme under panseret og bilen. Disse batteriene sitter gjerne såpass godt gjemt at varmen kan utvikle seg voldsomt uten at brannmannskapet kan komme til med noen slange.

For noen år tilbake, så brant en semitrailer opp rett borti gata fra her jeg bor. Den fraktet utgåtte batterier fra elektronikk, og det eneste brannvesenet gjorde der var å kjøle ned hengeren slik at den fremdeles var kjørbar etter brannen hadde gitt seg. Da sa brannvesenet at det kunne blitt eksplosivt om de hadde kjølt ned batteriene, med vann.

Speciale
SpecialeInnlegg: 5760
06.09.16 22:00
FredPerry: Du må ha drømt dette. Hver gang jeg hører om folk som kjører Tesla nedover kontinentet insisterer de jo på at de har kjørt like raskt som andre biler.

Kontinentet? Tanumshede er jo bare noen mil sør for Svinesund. Det kan jo hende at de har vært på Ullared og ville hjem uten å lade... 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg