Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Biljakt og testresultater 2014

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3920
22.01.17 12:37

Har prøvekjørt A-klasse og CLA ja. Men ikke GLA. Riktignok med 180 bensin og 200 bensin. 45 AMG er sannsynligvis noe helt annet kjøreopplevelsesmessig.

Bakseteplass er det ikke så ofte jeg tester, men akkurat det er nokså trangt i både A-klasse og CLA. Inntrykket mitt er at Golf er et hakk større slik sett. Dette er det jo heldigvis lett for deg å prøve hos en hvilken som helst forhandler som har en slik bil for salg.

CLA 45 AMG er et veldig kult valg. En hardcore gateracer vil jeg tippe.

(Innlegget ble redigert 22.01.17 12:40)

waingro
waingroInnlegg: 1213
22.01.17 12:39

Jeg lurer på baksetet i A-klassen. Er det høyt nok og bra nok plass til folk på 175-180?

Der jeg var hadde de ikke A-klassen inne. Baksetet på GLA'en (200d i utstillingen) var helt kurant, men jeg lurer på komforten. CLA'en er jo notorisk humpete, i alle fall 45 AMG. 

(Innlegget ble redigert 22.01.17 12:41)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3920
22.01.17 12:40

Det husker jeg ikke. Jeg er 184 og synes det er litt trangt bak i de bilene. Synes å huske at A-klasse har litt bedre takhøyde i baksetet enn CLA pga designet.

Alle A-klasse og CLA er relativt faste i fjæringen og ikke spesielt komfortinnrettede. Til gjengjeld oppleves de som sporty. Tipper 45 AMG er på grensen til for stiv om du liker litt komfort. Liker forresten ikke automatgirkassen i de svakt motoriserte. Den er for treg. Tror AMG har en annen sportsligere girkasse. 

De med 200 bensin og oppover har forresten smell i pottene ved giring i sportsmodus. Det har ikke de svakere 180 og 160 bensin. 250 leveres med sportseksos og AMG har visst nokså tøff 4-sylindret lyd uten at jeg har hørt denne selv.

(Innlegget ble redigert 22.01.17 12:46)

waingro
waingroInnlegg: 1213
22.01.17 12:46

Taket på CLA skrår ned slik at jeg med mine 185 tar borti akkurat. Jeg må bøye hodet litt. Når jeg kjører setet bak til å få plass til bena blir det trangt baki der, men det går nok en koreaner eller to i baksetene. 

waingro
waingroInnlegg: 1213
22.01.17 12:48
Kompressor-V8: De med 200 bensin og oppover har forresten smell i pottene ved giring i sportsmodus. De har ikke 180 og 160 bensin. 250 leveres med sportseksos og AMG har visst nokså tøff 4-sylindret lyd uten at jeg har hørt denne selv.

Det er et utrolig leven i pottene på 45 AMG, men du bør ha AMG Performance Exhaust for å ta det helt ut. Setter du bilen i "comfort mode" vil smellene være lavere og forekomme sjeldnere, hvis man er opptatt av sånt.

Standard er AMG Sport Exhaust og jeg tror mange som har bestilt borti her har oversett denne lille greia (kosta bare 400 USD den gang ekstra), på de tre bilene jeg har sett på har alle Sport Exhaust.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3920
08.02.17 08:28

For å forklare hvor vanskelig det kan være å sette riktige karakterer på en kjøreopplevelse må jeg meddele følgende.

Da jeg hadde nettopp solgt Panameraen prøvde jeg en BMW f10 523i som så veldig fin ut med EDC og opplevde følgende: bilen var minst like stillegående (selv med piggdekk) som Panameraen, mer komfortabel, bedre seter (komfortseter) og hadde bedre musikklydanlegg (HIFI loudspeakers vs Bose + i Panamera).

Så ender jeg opp med å kjøpe en 750xi som jeg ikke prøvekjørte først og tenker når jeg kjører den litt og blir vant med den at den er voldsomt grom å kjøre, men ikke så mye grommere enn 523i'en jeg prøvde. Så prøvekjører jeg den samme 523i igjen nå nylig etter å ha blitt vant til 750xi. Da er forskjellene fra 7 til 5 plutselig veldig store, f eks på støydemping. Motormessig holder jeg utenfor da forskjellene er store, men ved vanlig kjøring oppleves de gromme begge to. Overraskende mye hjulstøy fra 523i F10 etter å ha blitt vant med 750 F01. I tillegg er plassforskjellen inne i bilen ganske forskjellig. Når du kommer fra 750 kjennes 5-serien relativt liten og nett ut.

5-serien er dessuten bittelitt stivere i EDC-fjæringen over store humper, men det er bare hårfint og over små humper kan den faktisk oppleves hårfint bedre. Tror systemet er ganske likt bare med kortere akselavstand. Den kjennes mer agil enn 750 og er en anelse tyngre på rattet. Musikkanlegget Hifi professional er ikke bedre enn HIFI loudspeakers, kanskje snarere tvert i mot. Men begge er så gode at de er bedre enn Bose + i Panamera, hvilket var et meget godt musikkanlegg.

523i ble opplevd som fantastisk å kjøre komfortmessig når man kom fra Panamera. Men litt støyende når man kommer fra 7-serie. 750xi og 523i har i denne tetstriden fått relativt like poengsummer for støydemping og komfort, men forskjellen på støydemping kan faktisk være så mye som 1-2 poeng. Jeg tror opplevelsen av en bil kommer veldig an på hva du er vant med å kjøre når du prøvekjører og hvilken bil du sammenligner med. Jeg ble selv overrasket over hvor forskjellig den samme gode bilen kunne kjennes, selv om jeg fortsatt liker 5-serie f10 meget godt og like gjerne kunne hatt en 523i til daglig bruk.

Det jeg er spent på nå er hvordan en w222 S 500 vil kjennes etter å ha blitt vant med BMW 750xi.

PS: har nylig prøvekjørt en E 220d stasjonsvogn S213 også. Forferdelig å kjøre en støyende dieselmotor igjen, startet den opp kald, men fy flate, den nye teknikken har ikke hjulpet og selv MB's nyeste dieselfirer høres nesten like ille ut som for ti år siden. Fin komfort, me bare middels bra pga mangel på luftfjærer (var dynamic select) og avantgarde. Fin styrefølelse og stillegående nesten som en 7-serie bortsett fra motoren. Doble vinduer demper vindstøy og hjulstøy var godt dempet. Greie seter, men ikke førsteklasses. Flott bil, men må nok ha luftfjæring og bensinsekser for å bli en skikkelig grom kjøreopplevelse.

(Innlegget ble redigert 08.02.17 08:41)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3920
19.05.17 08:44

Prøvekjørt: Splitter nye Tesla Model S facelift P100D med 21" og luftfjærer.

Fjæringskomfort 9 Mye bedre enn forrige generasjon, men fortsatt en del stivere enn flyvende teppe-flyten i f eks spesielt superkomfortable S-klasse og kanskje litt 7-serie. Meget bra i normal setting. På grensen til usportslig og meget perfekt, minner om en forbedret utgave av Panamera forrige generasjon fjæringsmessig. Dette er absolutt godkjent i en sedan med sportslig uttrykk.

Støydemping 9 - bra støydempet. Har kjørt Model S før og siden jeg er vant ti 7-serie forventet jeg ikke det helt store med 21". Likevel er den nå meget stillegående på nivå med f eks f10 5-serie, og roligere enn forrige Panamera så dette er jo veldig godkjent også nå. Det er likevel litt igjen til w222 s-klasse, men dette er virkelig bra. Merker omtrent ikke forskjell på 60 og 140. En del bedre enn forgjengeren som hadde høyere hjulstøynivå og den gamle romlet mer på dårlige veier.

Styrefølelse: 9 kvikk og god. Bedre enn før. Retningstabil og fin, mer enn den gamle. Litt "elektrisk" og mer moderne. Litt Mercedes-aktig sportslighet i styringen kanskje. Jeg liker styringen i Model S godt.

Kjøreegenskaper/livlighet 10 veldig hendig og sporty for så stor bil å være. Enormt veigrep som ikke blir satt ut av ekstreme ytelser. Testet ikke skikkelig sportslig kjøring skal sies.

Motorlyd 0 litt rart med helt fraværende motorlyd og man hører så vidt et svoooosj ved heftig pådrag. Det er kanskje fair å skrive 5 poeng, men gjør det samme her så det blir likt mellom elbilene. Det er jo faktisk ikke motorlyd.

Ytelse 12 soleklart raskeste bil jeg har kjørt noensinne, helt utrolig raskt!! 997 turbo, mclaren MP4, Ferrari 458, nye Panamera turbo, s 63 AMG og andre meget raske biler kan ikke måle seg med dette draget. Det gir en berusende følelse, men også en litt skremmende følelse. Når 4 hjul spinner under aks skjønner man at veigrepet snart ikke kan gi verden mer akselerasjon enn dette. Dette er garantert en av de letteste bilene å miste lappen i. Å kjøre i 140 er som å kjøre i 50 med en golf. Godstogfølelse, sportsfølelse og vanvittige ytelser med direkte respons er (dessverre?) helt overlegent. 

Seter: 8.5 gode seter nå, men fortsatt litt å gå til de beste. Sitteputen kan ikke trekkes frem under knærne og de virker litt smalere enn f eks 7-serie komfortseter. Men nå er setene myke og gode å sitte i. Godkjent for min del.

Min mening om designet: 8.5 -flott design med den nye fronten, mer linjelekker og tøffere. Synes ikke den er verdens lekreste, selv om den er veldig fin. 

Kvalitetsfølelse: 8.5 kjennes ikke super-solid ut overalt, men et godt hakk opp fra pre-facelift. Alcantara på dashbord og et godt ratt å holde i gjør mye. Men plast nedover dørene slik som på jaguar f-pace trekker ned inntrykket litt. Dørhåndtakene er også litt bling og virker ikke så solid som de beste gutta i klassen. Den leveres ikke med softclose-dører. Forøvrig deler fra Mercedes gjør at jeg føler meg "hjemme".

 

Konklusjon:

Å prøvekjøre en Model S P100D med åpent sinn (der man ikke har elbilfobi) gav en meget god opplevelse. Overraskende nok fikk jeg lyst på en. Den har en del i råder hvor den ikke når opp til de beste. F eks er den ikke i nærheten av en w222 S 500 på komfort og støydemping selv om den er mer enn god nok, den er heller ikke så rå og sportslig som en skikkelig 991 4 s, men likevel ganske så sportslig og rå i vanlige hastigheter. Men et sted er det ingen som holder følge: aksellerasjon. Den troner på toppen, er nesten sikker på at ingen holder følge! Den er såååå rask. 1/4 milen på 10.5 er sykt og det oppleves som helt utrolig mye ytelser i vanlig norsk trafikk. Hadde klart meg med en 90d og 0-100 på 4,4 sek, men hvorfor skal man ikke ha den beste? Vel prisen er 1,350-1,4, det er den ikke verdt. En 90d koster ferdig spekket 950-1 mill. Fortsatt mye penger, men i elbil-landet Norge kan den være verdt det. Å kjøre verdens raskeste bil gratis rundt overalt i alle bommer i Norge og i kollektivfeltet og bare kunne parkere der man vil etc er jo bare helt sprøtt. Model S har blitt en så god bil nå og jeg har blitt såpass åpen for elbil at jeg muligens vil vurdere å kjøpe en. Vi får se. :-)

 

 

Totale test-poeng rangering:

MB S 500 4-Matic w222 - 87 poeng

MB S 63 AMG 2015 coupe 4wd - 85,5 poeng

Panamera turbo 2017 - 85 poeng

Porsche Panamera GTS 2013 mod - 80 poeng
Porsche Panamera Turbo 2010 mod - 78 poeng

Porsche 911 991 2013 Carrera 4S - 78 poeng

BMW 750xi 2012 - 77,5 poeng


BMW 640i Gran Coupe 2012 mod - 76,5 poeng
Jaguar XJ 3.0 awd 2013 mod - 76,5 poeng

MB SL 350 2013 - 76,5 poeng
(Jaguar XKR cab: - 76 poeng)

MB CLS 63 AMG 2013 525hk RWD - 75,5 poeng

Tesla Model S facelift 2017 P100D - 74,5 poeng

Porsche Cayenne Hybrid 2016 - 74 poeng

Porsche Macan diesel 2016 - 71,5 poeng
BMW 523ia 2010 mod - 71,5 poeng
Audi S7 2013 - 70 poeng
BMW 325ia xDrive coupe 2007: 68,5 poeng
Jaguar XJ8 4.2 2004 - 68,5 poeng
MB CLS 350 cdi 4m airmatic 2012 mod - 68 poeng
MB S 320 cdi 4m 2008 mod - 68 poeng

MB C350 E plug in stasjonsvogn airmatic 2016: 66,5 poeng

BMW X5 40e (hybrid) 2016 - 66.5 poeng

Jaguar XF 2016 20d - 66,5 poeng

BMW 420da coupe M-pakke 2014 mod - 66,5 poeng
Audi A6 Allroad 3.0 204hk 2014 mod - 65,5 poeng
Jaguar XJ8 4.0 Sovereign 1998: 65 poeng
RR sport 211 hk HSE Dynamic 2014 - 64 poeng
RR ekte 258hk Vouge 2013 - 64 poeng
(BMW X3 facelift 2.0i 2015 M-pakke EDC: 63.5 poeng)
Lexus IS 300 h 2014 mod - 62,5 poeng
BMW X3 2.0d facelift EDC 2015 mod - 62 poeng
MB C 180 bensin 2014 mod AMG, airmatic - 62 poeng
BMW X5 2014 3.0 D M-pakke: 61,5 poeng
Tesla Model S P85 D 700hk 2015 mod: 61 poeng
Test: MB GLC 220 cdi 4matic 2016: 59.5 poeng
(MB E 200 cab: - 59,5 poeng)
MB GLK 220 cdi AMG 2014 demobil - 59 poeng
BMW X3 2.0i xdrive automat 2013 M-pakke - 59 poeng
BMW X5 4,8ia 2007 mod - 58,5 poeng
Range Rover sport TDv6 3.0 292hk 2014 - 58,5 poeng
Range Rover Evoque 2,2 diesel automat 2014 - 58 poeng 

Lotus Elise 1.8 97 modell - 57,5 poeng
MB CLA 180 manuell AMG 2014 mod - 56,5 poeng

VW Egolf: - 56 poeng
MB C 220 cdi T 4matic (lånebil) 2014 - 56 poeng
Lexus GS 300h F sport 2014 - 56 poeng
(BMW X3 2.5ia: - 52.5 poeng) 

BMW i3: - 52 poeng
Mini Paceman Cooper S (og Countryman): 51 poeng
Tesla Model S 60 kw - 51 poeng
Volvo XC60 2,4 D med comfortfjæring dieselfemmer 2014 mod - 49,5 poeng
Citroen C5 2.0 hdi stv hydractive - 43 poeng

(Innlegget ble redigert 19.05.17 08:49)

Ribba
RibbaInnlegg: 34773
19.05.17 10:35
Kompressor-V8: Støydemping 9 - bra støydempet. Har kjørt Model S før og siden jeg er vant ti 7-serie forventet jeg ikke det helt store med 21". Likevel er den nå meget stillegående på nivå med f eks f10 5-serie, og roligere enn forrige Panamera så dette er jo veldig godkjent også nå. D

Så en Ford Focus mk.3 er altså bedre støydempet enn en F10?

Nice to know.

m-sport
m-sportInnlegg: 1803
19.05.17 14:38
Kompressor-V8: Å prøvekjøre en Model S P100D med åpent sinn (der man ikke har elbilfobi) gav en meget god opplevelse.

Det skifter fort. Med en gang en bil blir aktuell for deg så vrir og vender du på det slik at den kommer godt ut av testskjemaet. Er overhodet ikke enig i konklusjonen bortsett fra at den er farlig rask. Både på støy, kvalitetsfølelse og kjøreegenskaper så står den relativt langt fra en bil som f.eks Panamera. 

(Innlegget ble redigert 19.05.17 14:38)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3920
19.05.17 17:23

Jeg prøvekjørte først en nylig, deretter ble jeg faktisk interessert. Jeg har jo hatt Panamera GTS og ikke likt Model S noe særlig tidligere. Har prøvd 2015 p85d med luftfjærer, velutstyrt 2013 p85plus og enkel 2013 60 rwd. Synes de jeg har prøvd har vært skranglete, for stive i fjærene, for lite premium og for dårlige seter. I tillegg for mye hjulstøy. Alt dette virker å være signifikant rettet opp i 2017 p100d. Og man forandrer seg jo litt også og retter seg etter tiden vi kommer inn i, jeg ser frem til fremtidens elbiler og elsker fortsatt V8 og bensinmotorer. For min del går det fint an å ha to tanker i hodet på en gang og å like begge deler. Det kommer mye spennende fremover på elbilfronten (og annet) som er mye mer spennende enn en Tesla selv om Model S nå er en brukbart god bil. Model S er derimot langt fra verdens beste bil, men den har blitt mye bedre i faceliften etter min mening.

Ikke sikkert den er aktuell for meg. Men den er helt sprøtt rask. Usikker på om man har gitt full gass i en p100d om man hevder noe annet. Den var betydelig raskere enn den allerede sprøtt kjappe nyeste Panamera turbo.

Enig i at andre biler er bedre på detaljer og finish. Men kjøreopplevelsen i nye p100d var for første gang meget tiltalende. De andre jeg har kjørt har bare vært feil på flere måter.

(Innlegget ble redigert 19.05.17 17:28)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3920
19.05.17 17:58

PS: ser nå at jeg leste feil hva du skrev om ytelser, m-sport. Da er vi i det minste enige i om at den er farlig sprek. :-)

Når det gjelder sammenligning av fjæring og støy med Panamera kommer det an på om vi mener den nye eller den utgåtte. Den nye Panamera er mer stillegående og mer komfortabel og i tillegg mer sportslig. Mens den gamle var mer sportslig, men ikke mer komfortabel og støyen fra hjulhusene i min GTS var høyere enn denne p100d.

For å gjenta meg selv: P100d er ikke helt sykt rått som bil utover helt vill aks, men en god småkjedelig påkostet 5-serie-aktig bilopplevelse med smart karosserideler vil jeg nok påstå at den minner om. Og med en utrolig drivlinje (hvis den holder da hehe). Sjelden jeg blir blasert av ytelser, men her ble jeg sjokkert. Første gang madammen sa: du får ikke kjøpe en så rask utgave for da er jeg redd hele tiden, også når du er ute og kjører uten meg...

Bilen er faktisk en fantastisk god bruksbil om man skal ha elbil. Og pr i dag i grunnen den eneste av sitt slag. Men en spesielt entusiastisk bil er det nok ikke. Ved siden av en elbil vil i alle fall jeg være avhengig av å ha bensinbil-alternativ med motorlyd å kunne bruke til kos.

(Innlegget ble redigert 19.05.17 18:08)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13035
19.05.17 17:59
m-sport: Både på støy, kvalitetsfølelse og kjøreegenskaper så står den relativt langt fra en bil som f.eks Panamera.

Poengene for kjøreegenskaper/livlighet er jeg prinsippielt uenig i. Man kan ikke gi poeng basert på at den er bra til å veie 2,5 tonn.

Dem må være en mer felles definisjon på hva som er gode kjøreegenskaper. Når Tesla og Ferrari ender på samme poengsum er poengene null verdt.   

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3920
19.05.17 18:10

Når det gjelder kjøreegenskaper/livlighet er det kun basert på hvor livlig jeg oppfatter bilen i det jeg kaster den inn i svinger og gasser på ut igjen. Man blir vel også ofte påvirket sv styrefølelsen også og veigrepet på dette punktet.

ferrek
ferrekInnlegg: 15623
19.05.17 18:33

Luftet Jaguaren nedover Vestfold i dag, Kompen?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3920
19.05.17 19:29

Nei, det må ha vært noen andre. Hvilken farge?

ferrek
ferrekInnlegg: 15623
19.05.17 20:56

Sort. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3920
23.09.17 16:43

Nå har jeg kjørt Model S p100D på skikkelig langtur og fått dannet jeg et mer skikkelig inntrykk av bilmodellen og lånt den over natten.

Må si at både fjæring, støydemping og seter får litt lavere score enn først antatt på kort prøvetur.

Fjæring er for stiv i bykjøring og på småveier. Men på landeveien og på telehivs-riksveier er den meget bra, tross fortsatt stiv karakter.

Støydempingen med 21" er for dårlig fra hjulhusene. Det er bra isolert sett, men selv i3 har lavere støy fra hjulene. Godkjent, men bare så vidt.

Setene blir jeg ikke skikkelig venner med. Ok på småturer, men på lengre turer sitter jeg ikke like godt som i andre biler jeg har hatt. I tillegg måtte jeg hatt Model S med delskinn. Blir klam i baken da skinnsetene "puster" veldig dårlig.

Savner også rom for å legge fra seg ting i dører etc. Og dørpanelene er av billig plast som gir litt billig kvalitetsfølelse. Likevel er jeg i posert over bilen. Spørsmålet er hvor frakjørt de blir når konkurrentene kommer med fullelektriske biler der alt dette negative er på plass. Nå har ikke SL blitt solgt riktig enda så det haster ikke, men vi er faktisk ganske usikre på om det blir Model S eller ikke dersom den blir solgt nå.

Som langtkjørende elbil er den fantastisk og enestående. Rekkevidden er imponerende. Selv hurtigladehastigheten er helt ok, selv om 30 min til 80% er lenger enn det bør være. Og bilen tar bokstavelig talt pusten fra alle og enhver når man gir på. Den er rett og slett en meget god kjøreopplevelse selv om den har sine klare brister.

Om jeg velger en Model S gjør jeg ikke det for at jeg digger bilen, men for at det er det eneste gode elbilalternativer som finnes. Til tross for at andre biler kjører bedre og har bedre komfort og seter. Og heldigvis kjører den mer enn bra nok og ser bra ut. Veigrepet er meget bra ved aktiv kjøring på riksveier. Selv om det er gøy med en p100d til 1,2 mill så er det mer bil for pengene i 75d til 800.000kr. Likevel er den nokså dyr synes jeg frem til du ser på driftskostnadene du ikke har ved bruk sammenlignet med andre biler til 800.000kr. I tillegg må man regne med heftig verditap på Model S fremover. Muligens 70-100.000 i året de første 3 år.

(Innlegget ble redigert 23.09.17 16:51)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3920
28.10.17 17:10

Prøvekjørt: MB S 63 AMG 4matic sedan lang 2014 mod

Fjæringskomfort 10 Meget bra fjæringskomfort. Hårfint bedre enn BMW 750xi, men en god del stivere og mindre sløvende enn S 500. S 500 er sjef på fjæringskomfort blant bilene eg har kjørt. I S 63 merker man dessverre noe mer små ujevnheter. Mer sporty er det. Men også mindre sløsende komfortabelt. MB med AMG blir tydeligvis enkelt sagt mye mer likt en sporty BMW 7-serie i komfort.

Støydemping 10 bra støydemping, mem mer hjulstøy enn s 500. Det har trolig med dekkene å gjøre. Mer sportslige og hardere dekk på AMG enn på normal S-klasse. Det var faktisk litt skuffende. Men støydempingen er likevel i toppklasse. Bare ikke bedre enn f eks en ny 5-serie.

Styrefølelse: 9.5 kvikk og god. meget lett å styre både ved komfortstyring og sportslig sett.

Kjøreegenskaper/livlighet 9 Fin og lett å kjøre, enkel å håndtere inn i svinger i høy hastighet. Krenger ikke. Meget potent. Men f eks Panamera er et hakk livligere. Kjennes ikke så stor å kjøre når man først er bak rattet. Og meget bra svingradius for størrelsen merkes meget positivt.

Motorlyd 7 må dessverre innrømme å være litt skuffet. En meget potent 5,5 liter biturbo som går som bare rakkeren. Men selvemotorlyden er bare svakt åtter som ikke er spesielt melodisk. Likevel er det gromt nok i massevis. Det er bare ikke gromt på nivå med f eks Maserati V8 eller Aston Martin v12.

Ytelse 9.5 særdeles sprek. Omtrent som en Panamera turbo. Den kjennes langt fra så sprek som den fkatisk er. Når man ser på speedometeret bare øker det latterlig fort og man er slik sett kun i posert over hurtighet og ikke følelsen av pådrag i seg selv. Man vil aldri trenge mer ytelser enn dette spør du meg. Superlett å miste lappen i slike biler.

Seter: 10.5 dette er trolig de beste setene jeg vet om i en bil. Superkomfortable og myke, samtidig fin sidestøtte og utallige innstillingsmuligheter. Det er varme i seter, ratt, armlener og midtkonsoll. Kjøling i setene og massasje. Helt rått. Kan vanskelig tenke keg noe bedre. De er nok like som i s 500, og de er også like gode uansett.

Min mening om designet: 9 flott design, spesielt som AMG. Likevel litt anonym og litt kjedeligere enn de råeste.

Kvalitetsfølelse: 11  meget bra kvalitetsnivå på interiøret. Eksteriøret også. helt på topp. 1 poeng over w221. Verdensledende?

 

Konklusjon:

Denne ble faktisk vurdert som mulig bruktkjøp. Dette er trolig en av verdens beste biler. Den skuffer derfor noe med dårligere støydemping og stivere fjæring enn S 500, som nok er den ultimate S-klasse for min del. De har kom,et såpass ned i pris at jeg vurderte den hvis den kjentes perfekt. Det gjorde den dessverre ikke. Mem bilen er likevel helt fantastisk rå. I motsetning til S 63 AMG coupe sitter jeg her lavt nok og mye bedre. Den går dessuten overlegent bra ytelsesmessig og har grom V8, til tross for at v8 lyd for meg gjerne skal høres mer melodisk ut for å vekke de rette følelsene. Dessverre. Moro å ha prøvd, men denne blir det ikke kjøp av. Ser den får helt lik poengsum som S 63 AMG coupe.

  

Totale test-poeng rangering:

MB S 500 4-Matic w222 - 87 poeng

MB S 63 AMG 4-matic lang v222 - 85,5 poeng

MB S 63 AMG 2015 coupe 4wd - 85,5 poeng

Panamera turbo 2017 - 85 poeng

Porsche Panamera GTS 2013 mod - 80 poeng
Porsche Panamera Turbo 2010 mod - 78 poeng

Porsche 911 991 2013 Carrera 4S - 78 poeng

BMW 750xi 2012 - 77,5 poeng


BMW 640i Gran Coupe 2012 mod - 76,5 poeng
Jaguar XJ 3.0 awd 2013 mod - 76,5 poeng

MB SL 350 2013 - 76,5 poeng
(Jaguar XKR cab: - 76 poeng)

MB CLS 63 AMG 2013 525hk RWD - 75,5 poeng

Tesla Model S facelift 2017 P100D - 74,5 poeng

Porsche Cayenne Hybrid 2016 - 74 poeng

Porsche Macan diesel 2016 - 71,5 poeng
BMW 523ia 2010 mod - 71,5 poeng
Audi S7 2013 - 70 poeng
BMW 325ia xDrive coupe 2007: 68,5 poeng
Jaguar XJ8 4.2 2004 - 68,5 poeng
MB CLS 350 cdi 4m airmatic 2012 mod - 68 poeng
MB S 320 cdi 4m 2008 mod - 68 poeng

MB C350 E plug in stasjonsvogn airmatic 2016: 66,5 poeng

BMW X5 40e (hybrid) 2016 - 66.5 poeng

Jaguar XF 2016 20d - 66,5 poeng

BMW 420da coupe M-pakke 2014 mod - 66,5 poeng
Audi A6 Allroad 3.0 204hk 2014 mod - 65,5 poeng
Jaguar XJ8 4.0 Sovereign 1998: 65 poeng
RR sport 211 hk HSE Dynamic 2014 - 64 poeng
RR ekte 258hk Vouge 2013 - 64 poeng
(BMW X3 facelift 2.0i 2015 M-pakke EDC: 63.5 poeng)
Lexus IS 300 h 2014 mod - 62,5 poeng
BMW X3 2.0d facelift EDC 2015 mod - 62 poeng
MB C 180 bensin 2014 mod AMG, airmatic - 62 poeng
BMW X5 2014 3.0 D M-pakke: 61,5 poeng
Tesla Model S P85 D 700hk 2015 mod: 61 poeng
Test: MB GLC 220 cdi 4matic 2016: 59.5 poeng
(MB E 200 cab: - 59,5 poeng)
MB GLK 220 cdi AMG 2014 demobil - 59 poeng
BMW X3 2.0i xdrive automat 2013 M-pakke - 59 poeng
BMW X5 4,8ia 2007 mod - 58,5 poeng
Range Rover sport TDv6 3.0 292hk 2014 - 58,5 poeng
Range Rover Evoque 2,2 diesel automat 2014 - 58 poeng 

Lotus Elise 1.8 97 modell - 57,5 poeng
MB CLA 180 manuell AMG 2014 mod - 56,5 poeng

VW Egolf: - 56 poeng
MB C 220 cdi T 4matic (lånebil) 2014 - 56 poeng
Lexus GS 300h F sport 2014 - 56 poeng
(BMW X3 2.5ia: - 52.5 poeng) 

BMW i3: - 52 poeng
Mini Paceman Cooper S (og Countryman): 51 poeng
Tesla Model S 60 kw - 51 poeng
Volvo XC60 2,4 D med comfortfjæring dieselfemmer 2014 mod - 49,5 poeng
Citroen C5 2.0 hdi stv hydractive - 43 poeng

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3920
28.10.17 17:40

Prøvekjørt: Aston Martin Rapide S 2017 mod V12 5.9 560hk(!!)

Fjæringskomfort 8.5 Meget bra fjæringskomfort. Overraskende bra flyt på motorvei og også meget fin over små humper og trikkeskinner i byen. Stivt og kontant er det jo, men meget elegant og mykt for å være en GT sedan. XKR er også slik i karakteren, men dette kjentes enda bedre ut og som en videreutvikling og «mer moderne» komfort.

Støydemping 9.5 overraskende bra støydemping, faktisk nesten på nivå med en ny 5-serie. En bil til 3 mill + bør man kanskje forvente såpass av, men jeg trodde det skulle være svakt på slike områder, men det var det altså ikke. Meget behagelig demping av hjulstøy på motorveier og også ruglete riksveier. Ingen vindstøy overhodet. Meget bra!

Styrefølelse: 10 svært kvikk og god. God og sportslig uten antydning til sporing under. Moen omstendighet. Litt mindre krisp og skarp enn Panamera GTS, men jammen ikke langt unna fra å være på nivå. Litt lettere å styre ved komfortstyring og perfekt tyngde ved sportsknappen inne.

Kjøreegenskaper/livlighet 10 Herlig og meget lett å kjøre og selv om bilen er 5 meter lang virker den liten og nett, enkel å håndtere inn i svinger i høy hastighet. Krenger ikke. Meget potent. Mulig Panamera GTS er en anelse livligere, mem de er så forskjellige i følelsen at det er vanskelig å skille på de. Flott svingradius.

Motorlyd 9.5 noe av det råeste jeg har kjørt motorlydmessig. Min første v12 og for en V12! Den er rolig ved vanlig kjøring, men ethvert gasspådrag, forsiktig eller ikke, besvares med herlig V12-snerr. Den er like vakker på alle steder av turtallsskalaen. Den blir aldri tynn mot turtallssperren og både lyd og ytelser er lineært hele veien. Savner kanskje sportslig snert mot slutten som gir det siste lille halvpoenget. En av de råeste lydene jeg ar kjørt, Panamera GTS blir dermed slått av denne flotte lyden. Sexy tvers gjennom. Man blir ikke lei av denne lyden.

Ytelse 9.5 særdeles sprek. Omtrent som en Panamera turbo og S 63 AMG. Den kjennes faktisk ikke så sprek som den fkatisk er. Rå gassrespons og raske girskift for å bære en GT. Herlig overmotorisert i alle sammenhenger, men ikke så mye moment at bakhjulene er irriterende og spinnende. Det kjennes aldri så raskt som f eks Tesla P100D, men draget er likevel mye deiligere selv om det er mindre superraskt. Karakter til tusen.

Seter: 9.5 Fine seter. Gir god kombinasjon av sportslighet og komfort. Min kropp er litt for stor før nakkestøtten stikker ut, derfor et halvpoeng i trekk, men dette klarer eg faktisk å leve med viser det seg.

Min mening om designet: 11 flotteste bilen jeg har kjørt designmessig? Denne er direkte sexy og helt sykt lekker. Jeg ble helt bergtatt. Når jeg begynner å like farger som burgunderrød og brunt så vet man at designet er spesielt.

Kvalitetsfølelse: 10 meget overraskende nivå på interiørkvaliteten. Jeg synes den er på nivå med Porsche, bare mer sjelfullt og elegant. Kanskje litt mindre teknologisk, men det oser sjarm og man blir ikke lei. Girkassen er knapper på dashbordet. Nøkkelen trykkes inn i midtkonsollen i dashbordet. Turtelleren går «gale veien». Den kjennes trang, men likevel ikke for trang. Dette er en helt egen opplevelse og man føler bilen er på et nivå over Porsche, Jaguar, Mercedes og alle de andre og heller en sportslig utgave av Rolls-Royce.

 

Konklusjon:

Jeg ble invitert til prøvekjøring av forhandler og tenkte det er en morsom bil å ha prøvd, men at jeg sikkert ikke ville bli imponert som i f eks Panamera eller S-klasse. Så feil kan man ta... Jeg ante ikke hvor frelst jeg skulle bli på denne bilen... jeg ble helt bergtatt, så nå vurderer jeg faktisk å slå til på en 2010-2012 brukt og ha som bruksbil ved siden av elbil. Det er lenge siden jeg har fått en slik herlig følelse etter å ha prøvekjørt en bil.

Bilen er på mange måter noe av det beste jeg har kjørt og på min topp 5 liste, i alle fall om man tar med karakter, motorlyd og sjarm. Denne bilen er råsexy og ikke lik noe annet. I tillegg veldig sjelden. Drømmebil uten sidestykke! Mangler 4wd og er meget dyr... Men vi får se om jeg lar drømmen bli virkelighet.

Poengmessig ble den faktisk helt på topp. I hvert fall med dagens humør og følelser etter prøvetur!

  

Totale test-poeng rangering:

Aston Martin Rapide S V12 2017 mod - 87,5 poeng

MB S 500 4-Matic w222 - 87 poeng

MB S 63 AMG 4-matic lang v222 - 85,5 poeng

MB S 63 AMG 2015 coupe 4wd - 85,5 poeng

Panamera turbo 2017 - 85 poeng

Porsche Panamera GTS 2013 mod - 80 poeng
Porsche Panamera Turbo 2010 mod - 78 poeng

Porsche 911 991 2013 Carrera 4S - 78 poeng

BMW 750xi 2012 - 77,5 poeng


BMW 640i Gran Coupe 2012 mod - 76,5 poeng
Jaguar XJ 3.0 awd 2013 mod - 76,5 poeng

MB SL 350 2013 - 76,5 poeng
(Jaguar XKR cab: - 76 poeng)

MB CLS 63 AMG 2013 525hk RWD - 75,5 poeng

Tesla Model S facelift 2017 P100D - 74,5 poeng

Porsche Cayenne Hybrid 2016 - 74 poeng

Porsche Macan diesel 2016 - 71,5 poeng
BMW 523ia 2010 mod - 71,5 poeng
Audi S7 2013 - 70 poeng
BMW 325ia xDrive coupe 2007: 68,5 poeng
Jaguar XJ8 4.2 2004 - 68,5 poeng
MB CLS 350 cdi 4m airmatic 2012 mod - 68 poeng
MB S 320 cdi 4m 2008 mod - 68 poeng

MB C350 E plug in stasjonsvogn airmatic 2016: 66,5 poeng

BMW X5 40e (hybrid) 2016 - 66.5 poeng

Jaguar XF 2016 20d - 66,5 poeng

BMW 420da coupe M-pakke 2014 mod - 66,5 poeng
Audi A6 Allroad 3.0 204hk 2014 mod - 65,5 poeng
Jaguar XJ8 4.0 Sovereign 1998: 65 poeng
RR sport 211 hk HSE Dynamic 2014 - 64 poeng
RR ekte 258hk Vouge 2013 - 64 poeng
(BMW X3 facelift 2.0i 2015 M-pakke EDC: 63.5 poeng)
Lexus IS 300 h 2014 mod - 62,5 poeng
BMW X3 2.0d facelift EDC 2015 mod - 62 poeng
MB C 180 bensin 2014 mod AMG, airmatic - 62 poeng
BMW X5 2014 3.0 D M-pakke: 61,5 poeng
Tesla Model S P85 D 700hk 2015 mod: 61 poeng
Test: MB GLC 220 cdi 4matic 2016: 59.5 poeng
(MB E 200 cab: - 59,5 poeng)
MB GLK 220 cdi AMG 2014 demobil - 59 poeng
BMW X3 2.0i xdrive automat 2013 M-pakke - 59 poeng
BMW X5 4,8ia 2007 mod - 58,5 poeng
Range Rover sport TDv6 3.0 292hk 2014 - 58,5 poeng
Range Rover Evoque 2,2 diesel automat 2014 - 58 poeng 

Lotus Elise 1.8 97 modell - 57,5 poeng
MB CLA 180 manuell AMG 2014 mod - 56,5 poeng

VW Egolf: - 56 poeng
MB C 220 cdi T 4matic (lånebil) 2014 - 56 poeng
Lexus GS 300h F sport 2014 - 56 poeng
(BMW X3 2.5ia: - 52.5 poeng) 

BMW i3: - 52 poeng
Mini Paceman Cooper S (og Countryman): 51 poeng
Tesla Model S 60 kw - 51 poeng
Volvo XC60 2,4 D med comfortfjæring dieselfemmer 2014 mod - 49,5 poeng
Citroen C5 2.0 hdi stv hydractive - 43 poeng

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg