Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Drømmebilen din?

NYTT TEMA
Jan

Jan
19.01.21 21:25

Kan føye til Navi, adaptivt understell, kollisjonsputer bak, panoramasoltak, smartelefontilkobling og el regulering av forseter

Iseran2770

Iseran2770
19.01.21 22:04
Jan: Kan føye til Navi

Men det er definitivt ikke samme NAVI + med mange andre obligatoriske tillegg.

Da jeg kjøpte RS3 droppet jeg MMI Navi+ og fikk en standard navigasjon som faktisk fungerte bedre enn det jeg har hatt i tidligere biler. Men det virker som at Audi med S3 har bestemt at enten tar du den store pakken (pris 34.400) ellers får du ikke navigasjon i det hele tatt.

Jan

Jan
19.01.21 22:39
Iseran2770: Men det er definitivt ikke samme NAVI + med mange andre obligatoriske tillegg.

Det er det nok ikke, men spørsmålet er om navien som er standard i alle nye Octaviaer er god nok til vanlig bruk. Den er koblet opp mot internett, og hvis det ikke duger, har man mulighet til å bruke googlemaps via smarttelefonen i stedet.
Siste gangen jeg kjørte gjennom Tyskland, i 2019, satte jeg opp telefonen med wifi hotspot mot navien i bilen, og fikk opp alle hendelser på skjermen. Det gjaldt alt fra de vanlige veiarbeidene til ulykker og anbefalte omkjøringsveier.

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
19.01.21 22:42
Ribba: Hvilken motor?

1.8i, 156hk. 

Holder til spreke forbikjøringer :)

Ribba

Ribba
20.01.21 07:40
Iseran2770: ellers får du ikke navigasjon i det hele tatt.

Er det ikke Apple CarPlay eller Android Auto på den heller?

Iseran2770

Iseran2770
20.01.21 08:24
Ribba: Er det ikke Apple CarPlay eller Android Auto på den heller?

Det får man for 4.950 (i praksis 10.000 om man ikke har valgt MMI Navigasjon +. 

Iseran2770

Iseran2770
20.01.21 08:28
Jan: spørsmålet er om navien som er standard i alle nye Octaviaer er god nok til vanlig bruk

Det tror jeg at det er, er godt fornøyd med gratisløsningen i RS3.

Siden jeg ikke valgte MMI Navi + kunne jeg ikke velge digitalt display foran føreren og MMI skjermen som hopper opp er mindre. Så jeg har fått et par kommentarer på hvor liten den skjermen er. 

henlie

henlie
21.01.21 08:01
Iseran2770: Så jeg har fått et par kommentarer på hvor liten den skjermen er.

Du er ikke alene... Jeg valgte også minste navi i min. All den tid det uansett ikke var sanntidsbasert med kø-rapporter etc. så jeg ingen grunn til å ta den største. Den skjermen er vel det som har fått mest kritikk i interiøret på C-klassen, men stadig flere som har slik løsning.

vossen

vossen
21.01.21 16:52

Forrige gen A- og CLA hadde den forferdelige lille skjermen som standard, men på FL ble det mulig å oppgraderere til større skjerm for en snau tusenlapp uten å måtte velge Comand og alt der for 20-30 løk. Lurer på om det ikke gjaldt C-klasse og. 

henlie

henlie
22.01.21 07:44
vossen: Forrige gen A- og CLA hadde den forferdelige lille skjermen som standard, men på FL ble det mulig å oppgraderere til større skjerm for en snau tusenlapp uten å måtte velge Comand og alt der for 20-30 løk. Lurer på om det ikke gjaldt C-klasse og.

Du tenker på nye A/CLA, ikke facelift? Virker som det er "enklere" der ja. Tror det var snakk om rundt 30' for stor navi, det brukte jeg gladelig på andre ting i stedet, som performance seter. I de nyeste bilene får man vel mer integrert opplegg ift. smartphone og kan bruke Google Maps fra telefonen, da blir jo navi overflødig.

Iseran2770

Iseran2770
22.01.21 12:04
henlie: I de nyeste bilene får man vel mer integrert opplegg ift. smartphone og kan bruke Google Maps fra telefonen, da blir jo navi overflødig.

Jeg har aldri prøvd å kjøre etter Google map, har hatt integrert navigasjon i de siste 4 bilene. Får man samme detaljerte opplysninger både med tale og visning på skjerm når man leter seg frem til et hotell i en by man aldri har besøkt før?

Eller er Google map en grei nok "nødløsning"? Jeg bruker Google map på telefonen av og til for å finne frem når jeg går til fots i ukjent by.

vossen

vossen
22.01.21 12:36

henlie : Tenker på forrige utgave. Om du ser på FL på Finn så ser du at stort sett alle har 8" skjerm eller hva det der.

Fornøyd med performance seter? Angrer ikke ett sekund på dette tilvalget, selv on jeg var litt bekymret for at de kanskje ble for ukomfortable på lange turer. Men tvert imot ; Overranskende komfortable, og de løfter interiøret 10 hakk. 

(Innlegget ble redigert 22.01.21 12:37)

Burkar

Burkar
22.01.21 14:20
Iseran2770: Får man samme detaljerte opplysninger både med tale og visning på skjerm når man leter seg frem til et hotell i en by man aldri har besøkt før?

Ja, og i tillegg er den oftere oppdatert på endrede kjøremønster etc. Jeg har nesten sluttet helt å bruke den integrerte navigasjonen på bilen, og bruker CarPlay og Google Maps i stedet.

Iseran2770

Iseran2770
23.01.21 18:18
Burkar: Ja, og i tillegg er den oftere oppdatert på endrede kjøremønster etc. Jeg har nesten sluttet helt å bruke den integrerte navigasjonen på bilen, og bruker CarPlay og Google Maps i stedet.

Da er det bare en liten ulempe da, det blir ganske dyrt etter 10 dager rundt i Sveits, som ikke er dekket av EU-abonnement.

Someone

Someone
23.01.21 18:31
Iseran2770: Da er det bare en liten ulempe da, det blir ganske dyrt etter 10 dager rundt i Sveits, som ikke er dekket av EU-abonnement.

Ja, men sånn utenom Sveits...

Aner ikke om man kan få kjøpt spesielle datapakker hvis man skal til Sveits? Men har selv sett på telefonregningen (som uansett dekkes av jobben) at det koster å surfe litt ukritisk under mellomlandinger i Zurich :p

Burkar

Burkar
23.01.21 22:40

Det fungerer fint å laste ned kartene i appen også, så slipper man å bruke data på veien. Man mister da riktignok trafikkstatus, slik at den guider deg utenom køer etc.

henlie

henlie
25.01.21 08:01
Iseran2770: Får man samme detaljerte opplysninger både med tale og visning på skjerm når man leter seg frem til et hotell i en by man aldri har besøkt før?

Jeg skal ikke uttale meg bombastisk på om alt er bedre, vi har kun brukt det de gangene det er nye veier som ikke er oppdatert på den integrerte navigasjonen eller når vi trenger info om kø. Men da har det fungert veldig fint. Jeg har ikke vært så imponert over integrert navi, hverken i enkleste eller dyreste løsning i VW, Audi eller MB. Men mulig det har blitt bedre de seneste årene. Har blitt ført på merkelige omveier noen ganger, til tross for korrekte innstillinger. 

henlie

henlie
25.01.21 08:12
vossen: henlie : Tenker på forrige utgave. Om du ser på FL på Finn så ser du at stort sett alle har 8" skjerm eller hva det der. Fornøyd med performance seter? Angrer ikke ett sekund på dette tilvalget, selv on jeg var litt bekymret for at de kanskje ble for ukomfortable på lange turer. Men tvert imot ; Overranskende komfortable, og de løfter interiøret 10 hakk.

Ok, det var jeg faktisk ikke klar over.

Ja, veldig fornøyd med setene. Dvs., de kunne gjerne vært litt mykere i stoppen.. Men på langtur fungerer de veldig fint, kjenner faktisk mer på at de er litt faste på kortere turer. Men hadde valgt de igjen. Standardsetene (som jeg hadde i forrige C-klassen) er komfortable, men gir for lite støtte/er for brede. Problemet er jo at "alle" andre seter gir for lite støtte når man ha blitt vant til disse :)

Iseran2770

Iseran2770
25.01.21 18:17
henlie: Har blitt ført på merkelige omveier noen ganger, til tross for korrekte innstillinger.

Rare veivalg får man av og til, og det er lettest å avsløre det på steder der man er kjent.

Jeg skulle kjøre fra Norheimsund til Oslo og startet navigasjon kun for å se når den trodde at jeg ville være hjemme. Den ledet meg nordover og det passet godt siden jeg hadde tenkt å kjøre RV7. 

Så mente den at jeg skulle ta ferge fra Kvanndal til Utne og kjøre sydover til Odda. Dersom jeg hadde tenkt å kjøre E134 ville jeg selvsagt tatt ferge fra Torvikbygd til Jondal. 

Forfun

Forfun
25.01.21 18:55

Har brukt en del Google i leiebiler, dog ikke det siste året... Fungerer også greit offline, hvis en har lastet ned kart. -Stort sett samme funksjonalitet som toppmodellen til Audi. Men i egen bil blir det integrert som blir brukt. Begge er uansett gode nok. Blir sjeldnere morsomme veivalg nå enn før. Siste som var helt meningsløst var på Sri Lanka. Ville at vi skulle kjøre over en bru som var for smal for biler. Ble en time ekstra i bil for å kjøre rundt. 

Jan

Jan
25.01.21 19:38
Iseran2770: Rare veivalg får man av og til, og det er lettest å avsløre det på steder der man er kjent.

Det har jeg fått også, både på kjente og ukjente trakter. Like i nærheten av der jeg bor, vil navien ha meg til å kjøre på en turvei som er stengt med bom, og ufremkommelig for vanlige biler. Det hadde kanskje gått å kjøre traktor eller ATV.
En annen gang i Norditalia, med BMW leiebil, kom det opp melding om hendelse forut, og spørsmål om jeg ville velge alternativ rute. Jeg takket ja, og ble sendt over Crocedominipasset på en vei som ble smalere og smalere. Fin tur i det minste, men det tok sin tid.

henlie

henlie
26.01.21 07:37
Iseran2770: Så mente den at jeg skulle ta ferge fra Kvanndal til Utne og kjøre sydover til Odda. Dersom jeg hadde tenkt å kjøre E134 ville jeg selvsagt tatt ferge fra Torvikbygd til Jondal.

Minner meg om da sjefen skulle til Kragerø Resort som ligger på Stabbestad, på andre siden av fjorden ift. Kragerø. Navi'en tok henne til Kragerø for å ta ferge over i stedet for å kjøre veien rett ut, som ville vært mye raskere.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg