Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Porsche news

NYTT TEMA
TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
09.02.18 20:43
GreySerpent: Blir det ikke til GT2 da? Greia med GT3 er vel nettopp fraværet av turbo?

Samme som at 911 Turbo ikke lenger er den eneste med turbo?

Jeg har ikke snøra peiling på om neste GT3 får turbo, men det spekuleres i at den kan få det. Og kanskje blir de presset til det pga CO2-krav.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13577
10.02.18 09:26
TorAtle: Jeg har ikke snøra peiling på om neste GT3 får turbo, men det spekuleres i at den kan få det. Og kanskje blir de presset til det pga CO2-krav.

Det kan da ikke hjelpe mye om et nisjeprodukt som GT3 bruker 10% mindre drivstoff (på papiret).

Kravene EU diskuterer som går på snittet av solgte biler fra en produsent kan bare oppnås ved at de selger en bråte med elbiler.  

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4151
10.02.18 09:33

For min del forsvinner hele poenget med GT3 dersom den ikke blir en turtallsmotor med maksimal kjøreglede på bane og vei.

Da kan man kanskje like greit velge den enda raskere og mer komfortable Turbo S.

Jeg merker at det er mange fremtidige klassikere som oppstår i disse turbo-tider og ikke minst hybrid/elektrotider.

F eks vil Panamera GTS være en klassiker i min verden, samme med 991 GTS, 991 GT3 og Cayman R med boksersekser.

Litt trist, men en epoke er over og en ny epoke er på vei. Så kan vi like det eller mislike det. De nye bilene er garantert bedre på mye. Mem kjøreopplevelsen kommer til å endre seg. Men slik har fet jo også alltid vært.

911 er et godt eksempel på ulike tidsepoker.

Enhver modell og tidsepoke, sin sjarm. Er vel bare et tidsspørsmål før 996 øker i pris også kanskje. Selv om den er første vannkjølte 911.

(Innlegget ble redigert 10.02.18 09:33)

Ribba
RibbaInnlegg: 35048
10.02.18 11:04
FT999: 450hk fra en vanlig Carrera S, det er saftig

Wow, hele 50 hk mer enn en liten hatchback. :-)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4151
10.02.18 11:22

Verden går forover på ytelser. I 1999 da BMW E39 M5 kom med 400hk var det helt villt. Den gangen husker jeg at Audi S8 med manuelt gir var oppgitt med 0-100 på 5,5 sekunder. Selv 8-9 sekunder var meget sprekt på den tiden. 

Nå kaller vi ikke biler for spreke før de gjør 0-160 på under 10 sekunder. Om 10 år går vel de fleste biler 0-200 på 10-15 sekunder.

(Innlegget ble redigert 10.02.18 11:23)

Ribba
RibbaInnlegg: 35048
10.02.18 12:07
Kompressor-V8: Om 10 år går vel de fleste biler 0-200 på 10-15 sekunder.

Tja, men så var det jo dette med autonomi, da. Og da kan det jo fort avhenge om bilen faktisk har lyst til å gi flatt jern eller om den har en sånn "nei, jeg har så vondt i CPU'en, la oss gjøre det i morgen"-dag.

MacanT
MacanTInnlegg: 11027
10.02.18 12:19
Kompressor-V8: Enhver modell og tidsepoke, sin sjarm.

Det har de så absolutt :)

Blasts from the Past

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16059
20.02.18 17:34

Etter 8 år med leveranser av Porsche biler med dieselmotor i Europa er det nå slutt.

Porsche has stopped selling diesel-engined models across Europe.

(Innlegget ble redigert 20.02.18 17:36)

MacanT
MacanTInnlegg: 11027
10.03.18 14:07

Mission E Cross Turismo

Bye bye Tesla :)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4151
10.03.18 19:54

Om prisen blir attraktiv blir det en skikkelig kongebil. Mulig jeg setter meg på reservasjonslisten på Cross Turismo. Mission E er også kul, men i Norge er det kjekt med bakkeklaring. Så jeg tror jeg starter med å kjøpe en Audi Etron nå når den blir tilgjengelig og hopper over Mission E.

(Innlegget ble redigert 10.03.18 19:55)

MacanT
MacanTInnlegg: 11027
11.03.18 17:18
Kompressor-V8: Om prisen blir attraktiv blir det en skikkelig kongebil.

Det er nesten så man får ståpels når man ser på den videoen :)

Interiøret i Cross Turismo ser meget fint ut, faktisk bedre enn det man har sett av Mission E så langt, men kanskje det er slik interiøret blir i den også?

Jeg kommer nok å bestille Mission E, jeg har lyst på å være med på Porsches el-satsing fra begynnelsen. Det eneste som bekymrer meg er hvis de på sedvanlig måte etter kort tid slipper versjoner med bedre options og høyere ytelser. Kjedelig å sitte med basisutgaven når de ruller ut S, S performance, GTS osv.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4151
11.03.18 18:28

Det eneste som er sikkert er at de hele tiden kommer med nye biler man får lyst til å kjøpe. Fremtiden er lys.

MacanT
MacanTInnlegg: 11027
11.03.18 18:53

Porsche hviler ikke på laurbærene for å si det sånn :)

MacanT
MacanTInnlegg: 11027
02.04.18 17:37

(Innlegget ble redigert 02.04.18 17:40)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4151
16.04.18 21:19

Reserverte Mission E i dag med slikt depositum. Ikke sikker på om det blir en slik, men gjorde det i tilfelle.

Flere?

Andropov
AndropovInnlegg: 33276
17.04.18 02:06
Kompressor-V8: Mission E

De burde heller kalt den "Einsatz E", eller aller helst: "Unternehmen Elektromotor".

Dét hadde vekket min interesse.

MacanT
MacanTInnlegg: 11027
17.04.18 04:56
Kompressor-V8: Reserverte Mission E i dag med slikt depositum. Ikke sikker på om det blir en slik, men gjorde det i tilfelle. Flere?

Jeg har også betalt depositumet idag for å være sikker på å beholde plassen i køen.

Men kommer selvsagt ikke å eventuelt legge inn bindende bestilling før jeg vet mer om priser, utstyr, spesifikasjoner og ikke minst designet på produksjonsmodellen.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16059
23.04.18 17:16

Porsche 911 GT3 RS kjører ringen på "småraske"  6:56,4. Det er 24 sekunder raskere enn forrige generasjon GT3 RS. Skru opp lyden, for det låter fint når sugemotoren nærmer seg 9000 rpm.

(Innlegget ble redigert 23.04.18 17:19)

Ribba
RibbaInnlegg: 35048
23.04.18 18:51
nometalhorse: Porsche 911 GT3 RS kjører ringen på "småraske"  6:56,4. Det er 24 sekunder raskere enn forrige generasjon GT3 RS. Skru opp lyden, for det låter fint når sugemotoren nærmer seg 9000 rpm.

Man kan jo lure på når første dødsulykke på denne jakten på rekorden kommer. Han var jo å småsyklet litt ved et par anledninger.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30715
23.04.18 20:13
Ribba: Man kan jo lure på når første dødsulykke på denne jakten på rekorden kommer.

Mange alfister flirte litt da Giulia slo Panamera rundt ringen, men hvis Alfa Romeo skal fortsette å sende rekordsjåførene sine ut i jeans og t-skjorte er jo de gode kandidater. Heldigvis lager de bare én ny modell hvert tiende år. 

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3303
06.05.18 01:21

Må si jeg liker den Miami blue fargen til Porsche ekstremt godt. Kunne virkelig tenkt meg en 718 Boxter i den fargen, meget tøff bil.

MacanT
MacanTInnlegg: 11027
Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13577
10.05.18 16:40
MacanT: 2019 Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport with Flat-6 engine

B6 i 718 er bra.

Men er GT4 Clubsport en spesialversjon av GT4? Det har jo ikke kommet en GT4 ennå og GTS har B4.   

MacanT
MacanTInnlegg: 11027
10.05.18 17:46
Iseran2770: B6 i 718 er bra. Men er GT4 Clubsport en spesialversjon av GT4? Det har jo ikke kommet en GT4 ennå og GTS har B4.

Denne GT4 Clubsport er nok en spesialversjon ja. Men det er så vidt jeg vet bekreftet at også "vanlig" GT4 får B6.

Det som er helt sikkert er at den bilen i videoen ser ut å gå som et lite helvete :)

 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4151
11.05.18 07:54

En Porsche sportsbil uten B6 blir jo veldig merkelig. Herlig å høre en Cayman med riktig lyd igjen. Håper de gjeninnfører B6 i neste Cayman/Boxster. For det er geniale sportsbiler nå som nyere 911 er mer GT-sportsbiler av nokså god størrelse.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13577
11.05.18 08:34
Kompressor-V8: En Porsche sportsbil uten B6 blir jo veldig merkelig.

Enig i det, men ikke alle B6 motorene har vært praktfulle. Jeg har aldri kjørt Porsche med turbomotor og det begynner å bli ganske lenge siden jeg hadde Porsche leiebil.

997 Carrera 4S (355 hk) likte jeg veldig godt. 987 facelift Cayman 2,9 (265 hk) likte jeg ikke så godt. Det var mest motoren som trakk ned inntrykket.    

MacanT
MacanTInnlegg: 11027
18.05.18 22:34
Iseran2770: Enig i det, men ikke alle B6 motorene har vært praktfulle. Jeg har aldri kjørt Porsche med turbomotor og det begynner å bli ganske lenge siden jeg hadde Porsche leiebil.

Turbocharging vil alltid drepe litt av lyden, men jeg syns Porsche har fått det til på en fin måte i 3.0 liter 991.2, mye bedre enn turbo modellene.

Man har tydeligvis også gjort en del ekstra på GTS utgaven fordi den låter rett og slett meget bra.

Hvis du har mulighet for det så ta en prøvetur i en 991.2 GTS, bare pass på at den har rimelig mange kilometer, det er nemlig stor forskjell på helt ny bil med sporteksos og en som er godt innkjørt. Min har nettopp passert 5000 km og lyden er fremdeles under utvikling, blir bedre og bedre for hver dag :)

PS. Har ikke hørt GT2 RS live ennå, men utfra Youtube videoer høres den rimelig rå ut. At den går som et lite helvete trenger man vel ikke å tvile på heller :) 

(Innlegget ble redigert 18.05.18 22:38)

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1387
19.05.18 01:27
Kompressor-V8: Verden går forover på ytelser. I 1999 da BMW E39 M5 kom med 400hk var det helt villt. Den gangen husker jeg at Audi S8 med manuelt gir var oppgitt med 0-100 på 5,5 sekunder. Selv 8-9 sekunder var meget sprekt på den tiden. Nå kaller vi ikke biler for spreke før de gjør 0-160 på under 10 sekunder. Om 10 år går vel de fleste biler 0-200 på 10-15 sekunder.

Allerede i 92 kom jo Dodge Viper med 400 hk og 650 nm fra en 8 liters V10, så 400 hk i 1999 var vel ikke akkurat veldig spesielt? Cadillac leverte jo Seville og Eldorado med Northstarmotoren fra 1993 av, 305 hk som standardmotor.

Går man enda lenger tilbake i tid, før min tid, så gjorde faktisk de fleste store luksusbilene fra USA, Lincoln, Cadillac, Buick, Imperial osv. 0-100 på 7-9 sekunder på 60-tallet.

Det er først de siste 10 årene at ytelsene virkelig har tatt av. At S8 klarte 0-100 på 5,5 sekunder på 90-tallet sier jo litt om at Europa kanskje ikke var så bortskjemt med raske biler. Allerede på 60-tallet gjorde f.eks. Dodge Charger med 440 motoren samme sprinten bare 1 sekund tregere, mens 426 HEMI var like rask som denne S8en. Og med de dekkene de hadde den gang var det absolutt et problem med å få kreftene ned i bakken.

Ribba
RibbaInnlegg: 35048
19.05.18 04:17
HarleyEarl: Allerede i 92 kom jo Dodge Viper med 400 hk og 650 nm fra en 8 liters V10, så 400 hk i 1999 var vel ikke akkurat veldig spesielt?

På samme tid hadde Jaguar XJ220 550 hk. Og året etterpå hadde McLaren F1 610 hk. Går man tilbake til 1987, så hadde Ferrari F40 478 hk. Så Viper var en pingle satt opp mot disse.

I sedaner derimot, så var 400 hk relativt ekstremt i 1999.

Ellers overdriver jo Komp'en litt med 8-9 sekunder var "meget sprekt" på den tiden. 8-9 sekunder var riktignok en grei tid for standard budsjettbiler, men på 90-tallet, så begynte det å bli vanlig å få motorsterke biler under 6 sekunder i 0-100.

Så "meget sprekt var nok å regne biler som greide sprinten på under 6 sekunder. Og slutten av 90-tallet, så ble under 5 sekunder barrieren brutt, men det var ekstreme prestasjoner da, selv om det ble nærmest normen på 00-tallet.

 

(Innlegget ble redigert 19.05.18 04:18)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13577
19.05.18 08:06
HarleyEarl: Går man enda lenger tilbake i tid, før min tid, så gjorde faktisk de fleste store luksusbilene fra USA, Lincoln, Cadillac, Buick, Imperial osv. 0-100 på 7-9 sekunder på 60-tallet.

Og noen år senere fikk alle amerikanske sedaner med V8 mellom 120 og 150 hk. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg