Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Porsche news

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4612
29.12.18 11:23

Enig i at 911 med dine vilkår, spesielt 911 GTS, da stiller sterkt.

Hvilke sportsbiler har vi egentlig med nypris i 1,5-2 mill-vinduet? Jaguar F-Type SVR AWD, Mercedes-Benz AMG GT er kanskje akkurat innenfor? BMW i8 blir for sær. 

Porsche 911 er mye sportsbil (om en noe GT-preget)for pengene. Og den er fortsatt et ikon med unik historikk, særpreg og populæritet. Bare synd de nå har turbo på alle. Snart er de vel uansett elektriske skal man tro ryktene...

(Innlegget ble redigert 29.12.18 11:29)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4612
29.12.18 11:27

nometalhorse skrev:

«De andre argumentene dine kan jeg kjøpe, men hvis du synes 911 er for stor så bør det samme gjelde for R8»

I utgangspunktet ikke uenig i det. Men 911 er egentlig en betydelig mindre og lettere bil som er mer leken enn den nyeste som er mer i retning av GT-preg på en sportsbil.

R8 har alltid vært ca denne størrelsen og er egentlig et annet bilkonsept med midtmotor.

Ribba
RibbaInnlegg: 35286
29.12.18 12:53
Iseran2770: Dersom du "måtte" bruke mellom 1,5 og 2 millioner på en sportsbil, hva ville du valgt i stedet for en 911?

For et dumt spørsmål. Lotus Evora 410 selvsagt. Eller om man skal være litt mer hardcore, Lotus Exige 430 Cup. :-)

Ellers har du jo som Komp'en er inne på, mye morsomt på bruktmarkedet. R8'ern er jo et spennende valg som du får nesten ny til denne prisen. Det samme gjelder også F-Type SVR (F-type R får du vel ny for den prisen du sikter til). De dedikerte AMG-modellene (GT, GT-S, GT-R) er jo også der. Og så har du den ordentlige GTR'en i form av Godzilla.

911 er fantastisk gode biler, men det er langt mer spennende valg der ute, dog med større utfordringer både på den ene og andre måten.

(Innlegget ble redigert 29.12.18 13:02)

MacanT
MacanTInnlegg: 11594
15.01.19 17:13

Da har gode gamle Walter Röhrl testet Taycan igjen :)

What was your first impression?

WR: It’s crazy. In all my years of rallying, I’ve never experienced such performance. The Taycan goes so well at such speed, really tremendous.

How does the Porsche Taycan handle?

I’m surprised because you barely notice the weight any more. The engineers have done a great job on the tuning and have made excellent use of the low centre of gravity. The steering and even the brakes handle superbly.

 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16410
23.01.19 10:12

Porsche sier nå at de dobler den planlagte årlig produksjon av Taycan fra 20.000 biler til 40.000 biler. Det er flere enn antall 911 som produseres.

Ser også at reservasjonsholdere i Italia har fått en trådløs lader merket Taycan. De hadde kanskje ikke råd til dette i Norge? ;-)

Når vi snakker om økt produskjon så øker også Audi produksjonen av e-tron med 20% fra 2020. Det vil da produseres 24 e-tron i timen.

Conrad1
Conrad1Innlegg: 162
23.01.19 11:07

Betalte inn 20000,- på reservasjon på Taycan i fjor høst. Fikk bekreftelse på innbetalingen ,men har ikke hørt et pip fra dem etter det. Synes det er litt merkelig . Tross alt har vi lånt Porsche Norge over 50 millioner,rentefritt. Hadde ikke vært for mye forlangt å få litt tilbakemeldinger om bilen og framdriften.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4612
23.01.19 11:45

Har sett mange bruke dette uttrykket, «rentefritt lån». Det er i grunnen et feil uttrykk.

Depositumskonto er ikke et lån. Det er en konto med dine egne penger holdt av etter reservasjonsavtalen. Porsche kan ikke bruke pengene annet enn som et signal/antatt pekepinn. Tror til og med pengene utbetales tilbake til potensiell bilkjøper ved eventuell konkurs da depositum sannsynlogvis skal være utenfor bedriftens driftsøkonomi. Noen som vet noe mer om dette siste?

Du betaler depositum for å få tidlig kønummer (frivillig selvsagt), Porsche håper å skille de useriøse fra de litt mer seriøse slik at de hvem vi er og mulighet til å bestille først. Info kommer gjerne likt gjennom mediene og norske forhandlere må forholde seg til hovedkontoret i Tyskland som hos andre bilmerker.

Ved utleie av leilighet oppretter man også depositumskonto, med regler som gjelder for denne. Osv.

Rent skatteteknisk/formue osv lurer jeg til og med på om man (egentlig) skal oppgi pengene på sin person selv om de står på depositumskonto. Nå er det uansett ikke mange kronene det er snakk om og man får ikke akkuràt «årsoppgave» fra bilprodusentene man har betalt inn depositum til og hvor man har penger stående over nyttår. Spørsmålet blir vel kanskje hvem som eier depositumskontoen, og det er jo faktisk Porsche, så mulig de skatter av eventuell formue på slike penger.

(Innlegget ble redigert 23.01.19 11:53)

MacanT
MacanTInnlegg: 11594
23.01.19 13:18
Conrad1: Betalte inn 20000,- på reservasjon på Taycan i fjor høst. Fikk bekreftelse på innbetalingen ,men har ikke hørt et pip fra dem etter det. Synes det er litt merkelig . Tross alt har vi lånt Porsche Norge over 50 millioner,rentefritt. Hadde ikke vært for mye forlangt å få litt tilbakemeldinger om bilen og framdriften.

Det var merkelig. i desember fikk jeg en tykk konvolutt med Norsk Porsche magasinet, skriftlig sertifikat på reservasjonen og julehilsen fra Porsche sjefen i Norge. Der var også et magasin som inneholdt fine bilder og litt info. Dessverre gikk det meste på de andre modellene, de holder kortene tett til brystet. Og slik vil det nok være helt til produksjons-utgaven presenteres på en av årets motormesser.

Har også fått en del mailer, den ene gikk på å bekrefte postadressen slik at de kunne sende ut info i posten.

Ta kontakt med nærmeste Porsche senter så kan de sikkert hjelpe deg.

(Innlegget ble redigert 23.01.19 13:19)

MacanT
MacanTInnlegg: 11594
23.01.19 13:43

Var forøvrig på tur med PCS på winter experience for et par uker siden. Isen på sjøen i Åre var dessverre ikke av god nok kvalitet til å kunne gjennomføre is-kjøring delen, så håper på bedre lykke neste år. Må si det klødde voldsomt i kroppen bare ved å se alle de gromme bilene nede i garasjen til hotellet. Alle var utstyrt med over 600 ispigger per hjul.

Men det var uansett en meget sjekk tur og fikk jo i det minste kjøre stort sett hele modellutvalget på vintervei. Panamera Turbo S E-hybrid var forøvrig en svært hyggelig opplevelse. Til tross for at den veier over 2300 kg føltes den ikke plagsomt tung. Fin lyd hadde den også, om enn ikke like grom som den i Panamera GTS som også var representert. Alle bilene var så godt som flunkende nye og må nok innrømme at av og til føltes det litt småskummelt å suse frem på snødekte veier med 1.5 til 2.5 millioner mellom hendene. Man konsentrerer seg litt ekstra for og si det sånn :)

(Innlegget ble redigert 23.01.19 13:49)

Conrad1
Conrad1Innlegg: 162
23.01.19 14:02
Kompressor-V8: Depositumskonto er ikke et lån. Det er en konto med dine egne penger holdt av etter reservasjonsavtalen. Porsche kan ikke bruke pengene annet enn som et signal/antatt pekepinn. Tror til og med pengene utbetales tilbake til potensiell bilkjøper ved eventuell konkurs da depositum sannsynlogvis skal være utenfor bedriftens driftsøkonomi. Noen som vet noe mer om dette siste?
Du betaler depositum for å få tidlig kønummer (frivillig selvsagt), Porsche håper å skille de useriøse fra de litt mer seriøse slik at de hvem vi er og mulighet til å bestille først. Info kommer gjerne likt gjennom mediene og norske forhandlere må forholde seg til hovedkontoret i Tyskland som hos andre bilmerker.

Er fullstendig klar over hva en depositumskonto er og at ikke Porsche kan bruke pengene. At du får et tidlig kønummer stoler jeg ikke helt på så lenge du ikke får oppgitt noe nummer. Bare se til andre merker.

Det jeg etterlyser er å få høre noe fra Porscheforhandleren. Noe som tydeligvis noen andre har fått. (Macan T)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4612
23.01.19 14:15

MacanT skrev:

«Men det var uansett en meget sjekk tur og fikk jo i det minste kjøre stort sett hele modellutvalget på vintervei. Panamera Turbo S E-hybrid var forøvrig en svært hyggelig opplevelse. Til tross for at den veier over 2300 kg føltes den ikke plagsomt tung. Fin lyd hadde den også, om enn ikke like grom som den i Panamera GTS som også var representert»

Jeg bare elsker Panamera GTS og savner den bilen (og lyden) veldig. Skal trøste meg med at jeg skal på isbane meget snarlig med 996’en. Det skal nytes. Slike biler må brukes for å nytes. Har ikke gitt opp tanken på å ha en slik (eller 2014 facelift turbo) i stedet for 996 i fremtiden (som bensinlangtursbil).

(Innlegget ble redigert 23.01.19 14:17)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13965
23.01.19 16:22
Kompressor-V8: Nå er det uansett ikke mange kronene det er snakk om og man får ikke akkuràt «årsoppgave» fra bilprodusentene man har betalt inn depositum til og hvor man har penger stående over nyttår.

Jeg kjøpte ny leilighet 2 år før jeg fikk den og depositumet på 10% ble ikke oppgitt noe sted. Det sparte meg for formueskatt av en halv million.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16410
25.01.19 18:36
Conrad1: Det jeg etterlyser er å få høre noe fra Porscheforhandleren. Noe som tydeligvis noen andre har fått. (Macan T)

Noe har tydeligvis gått feil i ditt tilfelle.
Send en e-post til mission.e@porsche.no med relevant informasjon om reservasjonen din(navn, tidspunkt osv), så regner jeg med at dette løser seg. 

Conrad1
Conrad1Innlegg: 162
25.01.19 21:44

Ser ut som at noen fra Porsche Norge følger med her. I går kom det i alle fall en mail fra Porsche :-)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16410
08.02.19 21:52

DinSide og Finansavisen har vært på i utlandet og fått prøve Porsche 911 Carrera 4S (992) på vei og bane. Terningen triller til en sekser.

En sak som dukker opp i artikkelen er hvor lite 911 faktisk har vokst siden den første bilen kom i 1964.

Fra første generasjon til nye Carrera har den beholdt samme høyde, men den har blitt 22,9 cm lengre og 15,2 cm bredere. Akselavstanden er økt med 23,9 cm.

Det er egentlig overraskende lite.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16410
12.02.19 20:51

Saftige bremser på denne Taycan som er ute på vintertest.

Ribba
RibbaInnlegg: 35286
12.02.19 21:07
nometalhorse: Saftige bremser på denne Taycan som er ute på vintertest.

Trengs vel når man skal få ned den feite saken ned i hastighet.

Da feit som i bokstavelig talt feit. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg