Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Porsche news

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4952
29.12.18 11:23

Enig i at 911 med dine vilkår, spesielt 911 GTS, da stiller sterkt.

Hvilke sportsbiler har vi egentlig med nypris i 1,5-2 mill-vinduet? Jaguar F-Type SVR AWD, Mercedes-Benz AMG GT er kanskje akkurat innenfor? BMW i8 blir for sær. 

Porsche 911 er mye sportsbil (om en noe GT-preget)for pengene. Og den er fortsatt et ikon med unik historikk, særpreg og populæritet. Bare synd de nå har turbo på alle. Snart er de vel uansett elektriske skal man tro ryktene...

(Innlegget ble redigert 29.12.18 11:29)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4952
29.12.18 11:27

nometalhorse skrev:

«De andre argumentene dine kan jeg kjøpe, men hvis du synes 911 er for stor så bør det samme gjelde for R8»

I utgangspunktet ikke uenig i det. Men 911 er egentlig en betydelig mindre og lettere bil som er mer leken enn den nyeste som er mer i retning av GT-preg på en sportsbil.

R8 har alltid vært ca denne størrelsen og er egentlig et annet bilkonsept med midtmotor.

Ribba
RibbaInnlegg: 35593
29.12.18 12:53
Iseran2770: Dersom du "måtte" bruke mellom 1,5 og 2 millioner på en sportsbil, hva ville du valgt i stedet for en 911?

For et dumt spørsmål. Lotus Evora 410 selvsagt. Eller om man skal være litt mer hardcore, Lotus Exige 430 Cup. :-)

Ellers har du jo som Komp'en er inne på, mye morsomt på bruktmarkedet. R8'ern er jo et spennende valg som du får nesten ny til denne prisen. Det samme gjelder også F-Type SVR (F-type R får du vel ny for den prisen du sikter til). De dedikerte AMG-modellene (GT, GT-S, GT-R) er jo også der. Og så har du den ordentlige GTR'en i form av Godzilla.

911 er fantastisk gode biler, men det er langt mer spennende valg der ute, dog med større utfordringer både på den ene og andre måten.

(Innlegget ble redigert 29.12.18 13:02)

MacanT
MacanTInnlegg: 12104
15.01.19 17:13

Da har gode gamle Walter Röhrl testet Taycan igjen :)

What was your first impression?

WR: It’s crazy. In all my years of rallying, I’ve never experienced such performance. The Taycan goes so well at such speed, really tremendous.

How does the Porsche Taycan handle?

I’m surprised because you barely notice the weight any more. The engineers have done a great job on the tuning and have made excellent use of the low centre of gravity. The steering and even the brakes handle superbly.

 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16784
23.01.19 10:12

Porsche sier nå at de dobler den planlagte årlig produksjon av Taycan fra 20.000 biler til 40.000 biler. Det er flere enn antall 911 som produseres.

Ser også at reservasjonsholdere i Italia har fått en trådløs lader merket Taycan. De hadde kanskje ikke råd til dette i Norge? ;-)

Når vi snakker om økt produskjon så øker også Audi produksjonen av e-tron med 20% fra 2020. Det vil da produseres 24 e-tron i timen.

Conrad1
Conrad1Innlegg: 172
23.01.19 11:07

Betalte inn 20000,- på reservasjon på Taycan i fjor høst. Fikk bekreftelse på innbetalingen ,men har ikke hørt et pip fra dem etter det. Synes det er litt merkelig . Tross alt har vi lånt Porsche Norge over 50 millioner,rentefritt. Hadde ikke vært for mye forlangt å få litt tilbakemeldinger om bilen og framdriften.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4952
23.01.19 11:45

Har sett mange bruke dette uttrykket, «rentefritt lån». Det er i grunnen et feil uttrykk.

Depositumskonto er ikke et lån. Det er en konto med dine egne penger holdt av etter reservasjonsavtalen. Porsche kan ikke bruke pengene annet enn som et signal/antatt pekepinn. Tror til og med pengene utbetales tilbake til potensiell bilkjøper ved eventuell konkurs da depositum sannsynlogvis skal være utenfor bedriftens driftsøkonomi. Noen som vet noe mer om dette siste?

Du betaler depositum for å få tidlig kønummer (frivillig selvsagt), Porsche håper å skille de useriøse fra de litt mer seriøse slik at de hvem vi er og mulighet til å bestille først. Info kommer gjerne likt gjennom mediene og norske forhandlere må forholde seg til hovedkontoret i Tyskland som hos andre bilmerker.

Ved utleie av leilighet oppretter man også depositumskonto, med regler som gjelder for denne. Osv.

Rent skatteteknisk/formue osv lurer jeg til og med på om man (egentlig) skal oppgi pengene på sin person selv om de står på depositumskonto. Nå er det uansett ikke mange kronene det er snakk om og man får ikke akkuràt «årsoppgave» fra bilprodusentene man har betalt inn depositum til og hvor man har penger stående over nyttår. Spørsmålet blir vel kanskje hvem som eier depositumskontoen, og det er jo faktisk Porsche, så mulig de skatter av eventuell formue på slike penger.

(Innlegget ble redigert 23.01.19 11:53)

MacanT
MacanTInnlegg: 12104
23.01.19 13:18
Conrad1: Betalte inn 20000,- på reservasjon på Taycan i fjor høst. Fikk bekreftelse på innbetalingen ,men har ikke hørt et pip fra dem etter det. Synes det er litt merkelig . Tross alt har vi lånt Porsche Norge over 50 millioner,rentefritt. Hadde ikke vært for mye forlangt å få litt tilbakemeldinger om bilen og framdriften.

Det var merkelig. i desember fikk jeg en tykk konvolutt med Norsk Porsche magasinet, skriftlig sertifikat på reservasjonen og julehilsen fra Porsche sjefen i Norge. Der var også et magasin som inneholdt fine bilder og litt info. Dessverre gikk det meste på de andre modellene, de holder kortene tett til brystet. Og slik vil det nok være helt til produksjons-utgaven presenteres på en av årets motormesser.

Har også fått en del mailer, den ene gikk på å bekrefte postadressen slik at de kunne sende ut info i posten.

Ta kontakt med nærmeste Porsche senter så kan de sikkert hjelpe deg.

(Innlegget ble redigert 23.01.19 13:19)

MacanT
MacanTInnlegg: 12104
23.01.19 13:43

Var forøvrig på tur med PCS på winter experience for et par uker siden. Isen på sjøen i Åre var dessverre ikke av god nok kvalitet til å kunne gjennomføre is-kjøring delen, så håper på bedre lykke neste år. Må si det klødde voldsomt i kroppen bare ved å se alle de gromme bilene nede i garasjen til hotellet. Alle var utstyrt med over 600 ispigger per hjul.

Men det var uansett en meget sjekk tur og fikk jo i det minste kjøre stort sett hele modellutvalget på vintervei. Panamera Turbo S E-hybrid var forøvrig en svært hyggelig opplevelse. Til tross for at den veier over 2300 kg føltes den ikke plagsomt tung. Fin lyd hadde den også, om enn ikke like grom som den i Panamera GTS som også var representert. Alle bilene var så godt som flunkende nye og må nok innrømme at av og til føltes det litt småskummelt å suse frem på snødekte veier med 1.5 til 2.5 millioner mellom hendene. Man konsentrerer seg litt ekstra for og si det sånn :)

(Innlegget ble redigert 23.01.19 13:49)

Conrad1
Conrad1Innlegg: 172
23.01.19 14:02
Kompressor-V8: Depositumskonto er ikke et lån. Det er en konto med dine egne penger holdt av etter reservasjonsavtalen. Porsche kan ikke bruke pengene annet enn som et signal/antatt pekepinn. Tror til og med pengene utbetales tilbake til potensiell bilkjøper ved eventuell konkurs da depositum sannsynlogvis skal være utenfor bedriftens driftsøkonomi. Noen som vet noe mer om dette siste?
Du betaler depositum for å få tidlig kønummer (frivillig selvsagt), Porsche håper å skille de useriøse fra de litt mer seriøse slik at de hvem vi er og mulighet til å bestille først. Info kommer gjerne likt gjennom mediene og norske forhandlere må forholde seg til hovedkontoret i Tyskland som hos andre bilmerker.

Er fullstendig klar over hva en depositumskonto er og at ikke Porsche kan bruke pengene. At du får et tidlig kønummer stoler jeg ikke helt på så lenge du ikke får oppgitt noe nummer. Bare se til andre merker.

Det jeg etterlyser er å få høre noe fra Porscheforhandleren. Noe som tydeligvis noen andre har fått. (Macan T)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4952
23.01.19 14:15

MacanT skrev:

«Men det var uansett en meget sjekk tur og fikk jo i det minste kjøre stort sett hele modellutvalget på vintervei. Panamera Turbo S E-hybrid var forøvrig en svært hyggelig opplevelse. Til tross for at den veier over 2300 kg føltes den ikke plagsomt tung. Fin lyd hadde den også, om enn ikke like grom som den i Panamera GTS som også var representert»

Jeg bare elsker Panamera GTS og savner den bilen (og lyden) veldig. Skal trøste meg med at jeg skal på isbane meget snarlig med 996’en. Det skal nytes. Slike biler må brukes for å nytes. Har ikke gitt opp tanken på å ha en slik (eller 2014 facelift turbo) i stedet for 996 i fremtiden (som bensinlangtursbil).

(Innlegget ble redigert 23.01.19 14:17)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14124
23.01.19 16:22
Kompressor-V8: Nå er det uansett ikke mange kronene det er snakk om og man får ikke akkuràt «årsoppgave» fra bilprodusentene man har betalt inn depositum til og hvor man har penger stående over nyttår.

Jeg kjøpte ny leilighet 2 år før jeg fikk den og depositumet på 10% ble ikke oppgitt noe sted. Det sparte meg for formueskatt av en halv million.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16784
25.01.19 18:36
Conrad1: Det jeg etterlyser er å få høre noe fra Porscheforhandleren. Noe som tydeligvis noen andre har fått. (Macan T)

Noe har tydeligvis gått feil i ditt tilfelle.
Send en e-post til mission.e@porsche.no med relevant informasjon om reservasjonen din(navn, tidspunkt osv), så regner jeg med at dette løser seg. 

Conrad1
Conrad1Innlegg: 172
25.01.19 21:44

Ser ut som at noen fra Porsche Norge følger med her. I går kom det i alle fall en mail fra Porsche :-)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16784
08.02.19 21:52

DinSide og Finansavisen har vært på i utlandet og fått prøve Porsche 911 Carrera 4S (992) på vei og bane. Terningen triller til en sekser.

En sak som dukker opp i artikkelen er hvor lite 911 faktisk har vokst siden den første bilen kom i 1964.

Fra første generasjon til nye Carrera har den beholdt samme høyde, men den har blitt 22,9 cm lengre og 15,2 cm bredere. Akselavstanden er økt med 23,9 cm.

Det er egentlig overraskende lite.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16784
12.02.19 20:51

Saftige bremser på denne Taycan som er ute på vintertest.

Ribba
RibbaInnlegg: 35593
12.02.19 21:07
nometalhorse: Saftige bremser på denne Taycan som er ute på vintertest.

Trengs vel når man skal få ned den feite saken ned i hastighet.

Da feit som i bokstavelig talt feit. 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16784
23.02.19 10:42

Tyske myndigheter undersøker nå om Porsche hqr jukset med utslippene for 911 i perioden 2016 til 2017. Blir de kjent skyldige så blir det enda mer å betale i bøter enn hva som allerede er betalt for dieselbilene.

MacanT
MacanTInnlegg: 12104
23.02.19 23:53
nometalhorse: Tyske myndigheter undersøker nå om Porsche hqr jukset med utslippene for 911 i perioden 2016 til 2017.

Da har jeg jo sluppet unna med mindre engangsavgift enn det skulle vært, det var jo en trist nyhet :)

Det sagt så er min GTS den første bil jeg har klart å få nesten helt ned til oppgitt forbruk, så det kan neppe være store feil i tallene.

Det var forresten Porsche selv som rapporterte inn denne feilen som hadde blitt gjort, så jeg tviler på at det blir noen stor greia ut av dette. Det er uansett ingen som har blitt skadelidende grunnet denne feilen, unntatt noen få land med tulleavgifter på biler, men det kan vi jo fint leve med :)

(Innlegget ble redigert 23.02.19 23:56)

MacanT
MacanTInnlegg: 12104
24.02.19 00:06
nometalhorse: Saftige bremser på denne Taycan som er ute på vintertest.

Det begynner å komme seg nå, jeg tror den blir skikkelig fin når de får fjernet resten av kamuflasjen.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4952
24.02.19 07:35

Det blir spennende å se Taycan helt klar.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16784
26.02.19 22:07

Nettavisen spekulerer i prisen på Taycan modellene som kommer etterhvert mot slutten av året.

Porsche Taycan        Mellom 780.000 kr og 850.000 kr

Porsche Taycan 4SMellom 850.000 kr og 1.200.000 kr

Porsche Taycan TurboMellom 1.200.000 kr og 1.600.000 kr

Det svarer vel ganske godt til hva andre også har kommet opp med.

(Innlegget ble redigert 26.02.19 22:07)

Ribba
RibbaInnlegg: 35593
26.02.19 22:15
nometalhorse: Porsche Taycan Turbo

Seriøst? Taycan Turbo?

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16784
26.02.19 22:22
Ribba: Seriøst? Taycan Turbo?

Ja, de kunne kanskje brukt fantasien sin litt.

Men det gir ikke så mye mening med 911 Turbo heller lengre ettersom det er turbo på både 911 og 911 S. 

Ribba
RibbaInnlegg: 35593
27.02.19 13:05
nometalhorse: Men det gir ikke så mye mening med 911 Turbo heller lengre ettersom det er turbo på både 911 og 911 S.

Joda, det gir kanskje litt mindre mening, men 911 Turbo har nå fortsatt turbo selv om resten av 911-familien også har arvet det. Så det er jo ikke noe galt å fortsatt bruke det modellnavnet.

Men igjen, Turbo på en elbil høres bare direkte dumt ut da hele konseptet med en elbil er at det ikke skal være noe eksosgass som dumper ut av bilen, noe som er veldig essensielt for å kunne drive en turbo. Så det blir litt som at Mercedes skulle benytte seg av CDI på EQC. 

Dog, det er jo lenge siden bilprodusenter tok hensyn til betydningen av modellnavnene de benytter og tar heller og benytter det som høres kult ut. Jeg sitter jo fortsatt å venter på at Spider-/Spyderbegrepet blir benyttet på en tradisjonell 7-seters styltebil.

(Innlegget ble redigert 27.02.19 13:08)

MacanT
MacanTInnlegg: 12104
27.02.19 14:22
Ribba: Seriøst? Taycan Turbo?

Tja, hvorfor ikke?

Cambridge Dictionary

MacanT
MacanTInnlegg: 12104
27.02.19 14:26
nometalhorse: Porsche Taycan        Mellom 780.000 kr og 850.000 kr Porsche Taycan 4SMellom 850.000 kr og 1.200.000 kr Porsche Taycan TurboMellom 1.200.000 kr og 1.600.000 kr

Og et år senere.

Porsche Taycan Turbo S Mellom 1.600.000 kr og 2.000.000 kr + eventuelt 25% moms :)

Ribba
RibbaInnlegg: 35593
27.02.19 15:01
MacanT: Tja, hvorfor ikke?

Fordi nei.

Alt for mange ord og utrykk slaktes pga av ignoranse. Turbo er et slikt ord. Ingenting irritere meg mer når jeg ser fotballkamper, og kommentatorene kommer med frasen "skrur på turboen".

Missbruk av ord å utrykk er etter min mening kun et resultat av dårlig fantasi.

(Innlegget ble redigert 27.02.19 15:04)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5673
28.02.19 08:23
MacanT: Tja, hvorfor ikke? Cambridge Dictionary

Fordi; ''Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG''.

Behøver ikke akkurat doktorgrad innen ingeniørfag for å trekke på smilebåndet over hva markedsføringsavdelingen har fått til her :) 

MacanT
MacanTInnlegg: 12104
28.02.19 11:16
KingsRoad: Fordi; ''Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG''. Behøver ikke akkurat doktorgrad innen ingeniørfag for å trekke på smilebåndet over hva markedsføringsavdelingen har fått til her :)

Ja, det er tydelig at markedsføringsavdelingen har fått det til. Det er jo bare å se hvor mange som reagerer på denne Turbo betegnelsen runtomkring på forskjellige forumsider :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg