Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Porsche news

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4016
06.06.16 00:04

Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen. Fikk lyst til å levere bilen tilbake med en gang jeg begynte å kjøre den. Det hadde jeg ikke trodd om en Porsche. Skuffende lyd og gassrespons. Synes ikke 0-100 virket raskere enn 6 sekunder heller. Savnet min 2007 mod BMW  Z4 3.0 og denne 718 var ikke i nærheten så god å kjøre.

Fint understell og greie seter. 

Nei, gi meg en Boxster med B6 i stedet.

MacanT
MacanTInnlegg: 10405
06.06.16 15:46
Kompressor-V8: Fint understell og greie seter.  Nei, gi meg en Boxster med B6 i stedet.

Lignende betraktninger i denne testen.

But ever since the Boxster was launched in 1996 it has had a six-cylinder engine that sounds absolutely great. So to go back to four after all this time is like suddenly reverting to black and white TV when you’ve had colour for decades.

----------

Once on the move it stops sounding like a Beetle and changes its tune, becoming more like a Subaru Impreza turbo with a wet rag held over the end of its exhaust pipe. It ruins what should be a perfect sports car. The trouble is, in this world of traffic congestion and speed cameras, a car needs to be more than just fast on paper. It has to sound wonderful and be a pleasure to drive at any speed.

--------------

Dog litt håp i slutten av artikkelen :)

But the word is that future special versions of the Boxster and Cayman, like the Spyder and GT4, will still be powered by six-cylinder naturally aspirated engines. They’ll be what my lottery winnings go on.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13285
06.06.16 22:11
TorAtle: A/C er standard, temperaturstyrt klima er ikke.

Mange rakker ned på Audi og BMW fordi "alt" er ekstrautstyr. Jeg kan ikke huste sist jeg måtte betale noe for å få temperaturstyrt klimaanlegg i de bilene jeg har kjøpt.  

Burkar
BurkarInnlegg: 8554
09.06.16 04:12

 

Spec'et en 718 Boxster som jeg ville kjøpt den for moro skyld, og klarte akkurat å komme under millionen.

979.600,- ble totalen.

Hvis noen er veldig interessert:

http://www.porsche-code.com/PHAT9P28

(Innlegget ble redigert 09.06.16 04:12)

Ribba
RibbaInnlegg: 34910
09.06.16 06:24
Burkar: Spec'et en 718 Boxster som jeg ville kjøpt den for moro skyld, og klarte akkurat å komme under millionen. 979.600,- ble totalen. Hvis noen er veldig interessert: http://www.porsche-code.com/PHAT9P28

Utrolig at man må betale ekstra for DAB.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
09.06.16 16:51
Ribba: Utrolig at man må betale ekstra for DAB.

Det er bare oss i lille Norge som vil ha det :)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15866
09.06.16 17:17

Autocar har prøvd nye 911 R, og det høres ut som de er meget fornøyde.

With its naturally aspirated 4.0-litre flat six, GT3 suspension and a six-speed manual gearbox, the 911 R is undoubtedly one of Porsche's greatest models

MacanT
MacanTInnlegg: 10405
09.06.16 19:31
nometalhorse: Autocar har prøvd nye 911 R, og det høres ut som de er meget fornøyde.

Jeg regner med at de utvalgte som fikk muligheten at bestille bilen også er rimelig fornøyde. Det blir omtrent som å få kjøpe aksjer som er garantert å umiddelbart doble eller triple sin verdi :)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13285
09.06.16 20:28
TorAtle: Det er bare oss i lille Norge som vil ha det :)

Nå kjøre jeg gjennom Tyskland og satte radioen til å utelukkende søke opp DAB kanaler. Listen var lang som et vondt år. Enkelte av dem var svake og forsvant av og til.

Det var så latterlig mange at man måtte lete seg frem til de "vanlige" store. De fungerte perfekt i DAB. Så at det kun er noe Norge roter med stemmer overhodet ikke.   

Ribba
RibbaInnlegg: 34910
09.06.16 22:25
TorAtle: Det er bare oss i lille Norge som vil ha det :)

Nei, det er bare oss i lille Norge som ha det :-)

FT999
FT999Innlegg: 924
09.06.16 23:06

911R ser ut til å bli den fulltreffern vi alle forventet, bra!

Da er det vel bare å vente på GT2 som neste rosin i pølsa. Turbo S er jo allerede sykt rask (sannsynligvis raskere enn GT3 RS på mange baner), så en GT2 blir vel i sann Porsche tradisjon et riktig råskinn.

(Innlegget ble redigert 09.06.16 23:06)

MacanT
MacanTInnlegg: 10405
17.06.16 00:10

Ferdig med voks, fra nå av blir det 1 K nano på mine biler. Utrolig enkelt og holde ren, vann og dritt preller av som vann på gåsa :)

Lakk korrigert med Koch Chemie produkter.
1K nano som lakkforsegling.
Koch Chemie ruteforsegling på alt av glass.
Carpro Dlux på plast og felger.

https://www.facebook.com/svolstad.no/photos/pcb.1688494364733530/1688493474733619/?type=3

(Innlegget ble redigert 17.06.16 00:12)

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
17.06.16 10:39
MacanT: Ferdig med voks, fra nå av blir det 1 K nano på mine biler. Utrolig enkelt og holde ren, vann og dritt preller av som vann på gåsa :)

Hva koster det årlig holde en bil i en sånn stand? Jeg regner med at en "detailing" ikke varer evig.

MacanT
MacanTInnlegg: 10405
17.06.16 14:32
TorAtle: Hva koster det årlig holde en bil i en sånn stand? Jeg regner med at en "detailing" ikke varer evig.

Denne komplette detailingen kostet 5500. Nano forseglingen har 36 måneders garanti med inspeksjon hver 12 måneder.

Tror prisen avhenger av vilken stand lakken er i når du bestiller tid. Han sjekket bilen nøye før jeg fikk prisen. Den opprinnelige forseglingen med Swissvax shield holdt seg godt i over et år. Men da hør det til saken at jeg har vært ekstremt varsom med vaskingen, kun håndvask med microfiber eller ullvott, bøtte med gritguard og kun bruk av kemikalier som Surfex HD og Prickbort som ikke løser opp voks.

Blir spennende å se hvor lenge nano forseglingen egentlig holder, den hevdes å være resistent mot alle typer kemikalier, time will show.

En ting som derimot ikke holder særlig lenge er dekkene, syns mønsterdypet krymper i et voldsomt tempo, jeg mistenker det har noe med kjørestilen å gjøre :)

(Innlegget ble redigert 17.06.16 14:38)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15866
23.06.16 20:45

Dette skal være bilder av neste generasjon Panamera. 28/6 er offisiell lansering.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15866
24.06.16 20:17
nometalhorse: Dette skal være bilder av neste generasjon Panamera. 28/6 er offisiell lansering.

Flere bilder av neste Panamera. 

Flere burde kunne like den nå?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4016
24.06.16 20:38

Jeg liker godt dagens Panamera og synes også den nye var tøff. Men den er kanskje noe kjedeligere?

Den er sikkert supergod å kjøre. Håper mest på enda bedre støydemping dersom jeg skal la meg friste. De V8 motorene med turbo kommer til å gjøre bilen så rask at Tesla må utstyre Model S med 4-5 elmotorer i kallenavn P250D+ For å holde følge.

ferrek
ferrekInnlegg: 15629
24.06.16 21:08

Har sett nye Panamera live. For min del er de endringene som er gjort nok til at bilen går fra stygg-tøff til helrå. Fikk endelig en hekk som kler bilen skikkelig. 

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
24.06.16 21:16
Kompressor-V8: Men den er kanskje noe kjedeligere?

Eh nei.. en Panamera som ser ut som en 911 bak er aldri kjedelig.

MacanT
MacanTInnlegg: 10405
24.06.16 22:44
ferrek: Har sett nye Panamera live. For min del er de endringene som er gjort nok til at bilen går fra stygg-tøff til helrå. Fikk endelig en hekk som kler bilen skikkelig.

Helt enig, har ikke sett den live ennå men av bildene å dømme har hekken blitt skikkelig fin, den var omtrent det eneste jeg ikke likte med den gamle modellen.

Bare synd de blir så sabla dyre i Norge, må vel ut med minst en mill for innbytte til en Pana 4S og enda mer for en GTS som egentlig er det man vil ha.

 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4016
24.06.16 23:18

Enig i at hekken er råtøff. Men fronten og sidevinduene er mer "lik alle andre biler".

Dagens Panamera er gjenkjennelig på en mils avstand. Det styggtøffe danner en helt egen bilmodell med elsk/hat standing som få andre bilmodeller. Denne kan kanskje være en litt snillere A5 sportback eller A7 på avstand. Eller om man ser den rett bakfra en 911. Vel, man ser jo fortsatt at det er en Panamera. Og det er det viktigste. I tillegg er det gromt med den nyeste i seg selv.

Spørsmålet er om man like greit kunne hatt en enda snillere S-klasse eller en enda penere 6-serie gran coupe. Men den blir sikkert supergrom å kjøre. Håper de satser på like grom motorlyd som de har på dagens. 

MacanT, dette er biler det er veldig fornuftig å kjøpe nyere brukte. Da blir kanskje ikke mellomlegget så fryktelig likevel?

Får GTS V8 som i dagens Panamera GTS eller V6 som i dagens Cayenne GTS? HÅper den får åtter. Hvis ikke må man ha Panamera turbo S.

(Innlegget ble redigert 24.06.16 23:24)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13285
25.06.16 08:48
Kompressor-V8: Får GTS V8 som i dagens Panamera GTS eller V6 som i dagens Cayenne GTS? HÅper den får åtter. Hvis ikke må man ha Panamera turbo S.

Du får være fornøyd med at du slipper Panamera Diesel som svært mange kjører rundt med i Norge :-)

(Innlegget ble redigert 25.06.16 08:49)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4016
25.06.16 09:10

Haha ja. Panamera GTS diesel, evt GTD. Det hadde vært helt forferdelig. Golf har jo GTI og GTD...

(Innlegget ble redigert 25.06.16 09:11)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15866
25.06.16 10:39
PassatGL: en Panamera som ser ut som en 911 bak er aldri kjedelig.

Den blir en 4-dørs 911. Den får også en nyutviklet V8 på 4 liter som i Turbo vil være rund 550 HK og 770 Nm. Samme motor kommer også i Cayenne etterhvert.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4016
25.06.16 11:43

Den blir sikkert helt rå, den V8eren.

Men 4 dørs 911 blir det ikke helt. For 911 har motoren bak og boksersekser. Likevel kjører Panamera ekstremt sportslig når man presser den i sport+. Og 4wd systemet er meget bra til fremkommelighet (lignende det på Cayenne og Macan). 911 C4S har et sportsbil-4wd som er ubrukelig på fremkommelighet, men ypperlig på balanse og banebruk.

Om de hadde laget en Panamera 2-dørs (ny 928) ville det da bli en tøffere bil enn 911?

(Innlegget ble redigert 25.06.16 11:47)

Skalleman
SkallemanInnlegg: 6552
25.06.16 13:03
nometalhorse: Den får også en nyutviklet V8 på 4 liter som i Turbo vil være rund 550 HK og 770 Nm. Samme motor kommer også i Cayenne etterhvert.

 Og i Bentley, Audi, Lambo etc. I alle fall varianter av denne.

4 liter er jo et avgiftsskille i mange land.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13285
26.06.16 09:13
Skalleman: Og i Bentley, Audi, Lambo etc. I alle fall varianter av denne.

Audi har byttet ut 4,2 med 4,0 med turbo for lenge siden. Den motoren sitter i blant annet S6 og S7.

(Innlegget ble redigert 26.06.16 09:14)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4016
26.06.16 10:30

Jeg har kjørt Bentley Continental GT V8 med denne VAG 4 liters turbomotoren og Audi S7. Hørtes best ut i Bentley. Men må si den ikke høres i nærheten ut som V8er brølet fra dagens Panamera GTS.

Håper de får orden på motorlyden om det er den motoren som skal brukes. Regner vel med at det er en nyutviklet 4 liter som kommer i nye Panamera og neste Bentley og A8.

(Innlegget ble redigert 26.06.16 10:30)

Skalleman
SkallemanInnlegg: 6552
26.06.16 10:54
Iseran2770: Audi har byttet ut 4,2 med 4,0 med turbo for lenge siden. Den motoren sitter i blant annet S6 og S7.

V8'rn i S5'en din hørte vel også til denne familien, dog uten turbo.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13285
26.06.16 11:42
Skalleman: V8'rn i S5'en din hørte vel også til denne familien, dog uten turbo.

Den gamle familien ja, med 4,2 liters sylindervolum.

Klikk for å gå tilbake til toppen