Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Porsche news

NYTT TEMA
MacanT
MacanTInnlegg: 10392
28.06.16 19:25

I dag har jeg prøvekjørt en aldeles nydelig bil, en Carrera 4 GTS, kanskje den aller siste som selges ny i Norge?

Over 20 år siden jeg kjørte en 911, må si de har utviklet seg rimelig mye siden gang :)

(Innlegget ble redigert 28.06.16 19:25)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
29.06.16 00:24

Har nå fått tilsendt en del informasjon om nye Panamera. Og den ser veldig lekker ut på bilder. Litt lavere linje bak ved C-stolpen og litt rettere linjer på fordørene. En smakssak hva som er stiligst, og den gamle blir ikke forlegen synes jeg. Den nye er nyest og de nye lyktene foran ser tøffe og moderne ut. Hekken er også lekker, men er usikker på den litt vel store spoileren.

Inni er den grom og ser ut som å være et hakk mer moderne. 

Prisen på Panamea 4S med V6 på 2,9 liter og 440hk er kr 1.660' før ekstra, altså ca 2 mill +.

4 S diesel V8 koster nesten 100' mer og turbo koster 2,250' pluss utstyr.

Det skal komme pluginhybrid med 4wd i 3. Kvartal. Den kan kanskje bli mer fornuftig priset og en bestselger. Skal prøvekjøres, men usikker på om jeg vil ofre en grom supervelkjørende V8 bare for litt mer moderne bil. Spennende å se etter prøvetur.

(Innlegget ble redigert 29.06.16 00:25)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15860
29.06.16 15:51
Kompressor-V8: turbo koster 2,250' pluss utstyr.

Men så er den raskere enn en 997 GT3 rundt Ringen med tiden 7 minuter og 38 sekunder også. Noe som er nesten uhørt for en slik bil. Mer om bilen her.
 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
29.06.16 18:38

Veldig kjapp rundt banene virker det som. Det som er synd er at den har blitt litt vanligere og snillere. Mister litt av "pondusen". Det gjenstår å se den i virkeligheten. Gamle modellen ser ikke ut på bilder, men er råtøff i virkeligheten. Mens nye er mer lekker på bilder. Håper den leverer i virkeligheten.

Om Porsche Panamera blir "for snill" kan man likegreit velge en smilende snill S-klasse med mer komfort.

ferrek
ferrekInnlegg: 15629
29.06.16 19:10

Nye Panamera er like fin live som på bilder. Hekken, som er største problemet på utgående modell, kompletterer den nye. Interiøret også, kun sett på bilder, er virkelig med på notene. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
29.06.16 19:36

Jeg synes nettopp hekken gjør mye av karakteren til dagens Panamera. Fin den nye "911-hekken" også. Men den mister jo litt karakter.

Å gjøre en bil vanligere og "lekrere" vil nok uansett øke salget. Interiøret er mer moderne og knappefritt. Men får masse kommentarer fra passasjerer om alle de stilige knappene i midtkonsollen. Det virker som et fly. Litt karakter det også. Ingen andre biler har 4 "like" seter og midtkonsoll foran og bak hvor du får følelsen av å kjøre et fly.

Den nye X6 til BMW er lekrere enn den forrige, men her bommet de fullstendig. Hadde aldri valgt den før en X5. Forrige X6 hadde jeg kanskje valgt før X5. Den var mer "provoserende".

Kanskje jeg bedre vil like sports turismo (stasjonsvogn) utgaven av Panamera? Da ser man at man har byttet bil også. Den vil nok se frekkere ut. Uansett er ikke Panamera en bil man kjøper ny med "bare vanlig millionlønn" hvor man har jobbet hardt for pengene. Den kjøper man heller nyere brukt. Voldsomt dyr og stort verditap de første 2-3 år. 

(Innlegget ble redigert 29.06.16 19:36)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
01.07.16 07:46

Som en kuriositet ser jeg at nye Panamera bare har 75 liters drivstofftank i nye 4S (V6) og 90 liters i nye Turbo. De gamle har 100 liters tank. Hvorfor går alle ned på dette? Det har jo kun med rekkevidde å gjøre. Kan ikke være mye vekt de sparer? 

Mercedes tilbyr jo 36-40 liters tank originalt med mulighet for å kjøpe 60-65 liters tank i sin C-klasse (om jeg husker riktig). 

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
01.07.16 13:13
Kompressor-V8: Som en kuriositet ser jeg at nye Panamera bare har 75 liters drivstofftank i nye 4S (V6) og 90 liters i nye Turbo. De gamle har 100 liters tank. Hvorfor går alle ned på dette? Det har jo kun med rekkevidde å gjøre. Kan ikke være mye vekt de sparer?

De nye bilene bruker mindre drivstoff. Elementært :)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
01.07.16 15:19

De sier den bruker ca 0,92 liter på langkjøring. Min bruker ca 1-1,1 på dynamisk langkjøring med grisekjøring på småveier og riksveier, så kan ikke tenke meg at det hjelper med mindre bensintank på annet enn dårligere rekkevidde.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
02.07.16 02:20
Kompressor-V8: De sier den bruker ca 0,92 liter på langkjøring. Min bruker ca 1-1,1 på dynamisk langkjøring med grisekjøring på småveier og riksveier, så kan ikke tenke meg at det hjelper med mindre bensintank på annet enn dårligere rekkevidde.

Sammenligne oppgitt forbruk mot faktisk på din er epler og pærer. Ny 4S skal bruke 11% mindre drivstoff som stemmer overens med 90l vs 100l tank.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13277
02.07.16 14:58
TorAtle: Sammenligne oppgitt forbruk mot faktisk på din er epler og pærer. Ny 4S skal bruke 11% mindre drivstoff som stemmer overens med 90l vs 100l tank.

Det høres greit ut. Men andre produsenter har redusert tanken fra 60+ til 40+. De bilene har ikke redusert forbruket med 33% verken i teorien og langt mindre i praksis. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
02.07.16 19:28

Men hadde det ikke vært bedre å rett og slett bruke redusert forbruk til økt rekkevidde fremfor å kutte bensintankene etter forbruket? Skulle helst sett at nye Panamera fortsatte med 100 liters tank. Det bør i alle fall være mulighet for å oppgradere til dette. Alle biler burde ha dette. 

(Innlegget ble redigert 02.07.16 19:28)

MacanT
MacanTInnlegg: 10392
07.07.16 14:07
Kompressor-V8: Det bør i alle fall være mulighet for å oppgradere til dette.

På 4S går det å oppgradere til 90 liters tank til en kostnad av 1300 kr :)

Burde selvsagt være gratis, slik det er på f.eks. Macan S

Merkelig nok er parkeringssensorer foran og bak, automatisk avblendbare speil og oppvarming av setene foran standard, slikt er man ikke vant med når det gjelder Porsche :)

(Innlegget ble redigert 07.07.16 14:09)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15860
26.07.16 21:00

De som ikke fikk kjøpt siste 911 GT3 RS direkte, men måtte kjøpe den på bruktmarkedet måtte betale dyrt.

Nå skjer det samme med 911 R, men her er det enda mer spinnville priser skal vi tro ryktene.
Listeprisen er snaue 2 millioner ute i Europa, men skal du kjøpe en "brukt" så forlanges det helt opp mot 11 millioner for de. 

Det må sies å være en pen prisøkning på kort tid.

(Innlegget ble redigert 26.07.16 21:00)

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
30.07.16 09:57

Nå som Panamera er vist frem, hva er det som ligger i løypa for Porsche?

GT2 er under testing. Det er en modell som jeg personlig ikke har stor interesse for, men etter facelift teller dagens 911 modellrekke "bare" 15 modeller. Her mangler bl.a. GTS som er ventet å komme. Denne får nok en variant av 3.0 turbomotoren som allerede er i Carrera og Carrera S. GT3 mangler også, og her er det mer spenning da mulighetsrommet for dagens motor er ganske så begrenset. Kanskje bør de hoppe bukk over denne modellen og vente til neste generasjon og la den få elektrisk assistanse.

718 (Boxster og Cayman) teller p.t. 4 medlemmer. GTS kommer sikkert her også men hvem bryr seg egentlig med den triste motoren den antagelig vil få. Da er det mer interessant med ny versjon av GT4 og Spyder som Porsche forhåpentligvis vil se sitt snitt til å lansere. Dette er modeller som er veldig populære og som de bør melke. Kanskje får vi se GT4 PDK denne gangen? Motoren bør være et lett valg - forrige var en nedtunet 3.8 liter - her er det bare å sette inn en standard 3.8 på 400hk. +15hk, ferdig arbeid.

Mye moro i vente, selv om kvantespranget først skjer fra 2018 da hybridene vil komme.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
30.07.16 12:59

Ny Cayenne kommer vel nå i 2017 som neste ut? Da kommer trolig også Panamera sport turismo (stasjonsvogn). Deretter kommer vel mini-Panamera og senere Mission E elbil.

Som eier av utgående Panamera med naturlig pustende V8 i GTS ser jeg ingen grunn til å bytte til nye Panamera før en gromlydende V8 i en GTS eller tidenes tøffeste stasjonsvognutgave kommer. Sjelden jeg liker stasjonsvognen best, men den kommer også til å være lettest å selge videre. Blir trolig en skikkelig uber-sportsbil-stasjonsvogn med langturskomfort. Og veldig stilig og egenartet. Sedanen har jo "911"-hekk.

(Innlegget ble redigert 30.07.16 13:04)

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
30.07.16 13:38

Og når kommer en 911R "for the rest of us"...det hadde vært en bil å vente på.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15860
26.08.16 17:08

EVO har prøvekjørt nye Panamera, og de er godt fornøyd med hva som er gjort med bilen. Styring på bakhjulene er nå en opsjon.

What’s it like to drive?

Very impressive. Sometimes the old car could feel rather like the front and rear axles had different ideas about how the chassis ought to be tackling a road, but the new Panamera feels like a much more harmonious proposition. It still feels big around town or squeezing down narrow country roads (of which there were a surprising number on our test route south of Munich) but on a section of smooth twisting tarmac it shrinks around you quite remarkably and you find yourself piling into corners and attacking hairpins with surprising boldness. The steering is quick and precise and it instils huge confidence in the front end, allowing you to not only get on the throttle early, but then balance the car nicely through a corner. There is enough of a sense of connection with how hard the tyres are working that I even found myself turning the ESP off.

vossen
vossenInnlegg: 1049
26.08.16 17:28

Når kan vi forvente å se nye Panamera på norske veier ? 

Gleder meg til å prøve den, men ser at der kan bli veldig dyrt når det skal motoriseres og utstyres " rett ".

Er på tide å gi slipp på Range Roveren nå. Fantastisk bra bil, kanskje den beste SUV på markedet. Kun slått av Benteyga kanskje. 

Men har mistet forhandler og servicemulighetene i Troms, og nå er Trondheim nærmeste sted. Der blir for tungvint.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
26.08.16 18:10

Jeg synes Range Rover ser bedre ut ot har mer karakter enn Bentayga, vossen :-)

Om de kostet det samme hadde jeg valgt Range Rover.

Når det gjelder nye Panamera 971 ser jeg frem til å prøvekjøre den på norske veier og sammenligne med S 500 (beste bilen jeg har kjørt) og ikke minst min egen Porsche 970 GTS, som er en helt utrolig velkjørende bil.

Men jeg kommer nok ikke til å kjøpe ny Panamera under noen omstendighet med de vanvittige prisene. Det må i så fall bli nyere brukt om noen år. Ønsker ikke å ha lån på bil og i alle fall ikke på en så dyr ny bil med så ekstremt stort verditap og penger man har jobbet og slitt så hardt for.

Nye Panamera ser veldig lovende ut. Blir spennende med nye Cayenne også. Så er det bare å håpe at man i tillegg blir fornøyd med hvordan de kjører.

(Innlegget ble redigert 26.08.16 18:17)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
29.08.16 15:04

Prøvetur med autogefuhl Panamera 4 S V6 og et lite glimt av turbo.

Bilen virker veldig smooth og samtidig sporty. Merker at det kiler i prøvekjøringslysten.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13277
29.08.16 18:09

Den nye Panamera ser elegant ut og er sikkert en glimrende bil, men enda 4 cm lengre enn forrige modell :-(

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
29.08.16 19:54

Det er svært sjelden jeg merker at bilen er for lang ved lukeparkering. Kanskje er det fordi både Passater, Avensiser, Ford S-Max og Teslaer og det som folk flest kjører nå er i nærheten av 5-meter alt sammen, slik at lukene etter bilene som har stått der før nå er større.

Merker likevel enkelte anledninger at det ville vært enklere med en Smart ForTwo. Det er egentlig en slik som mangler i min bilpark.

MacanT
MacanTInnlegg: 10392
30.08.16 12:06
Kompressor-V8: Prøvetur med autogefuhl Panamera 4 S V6 og et lite glimt av turbo.

Nydelig bil, bare synd den blir så sabla dyr.

Det sagt så virker faktisk basmodellen være ganske OK så trenger kanskje ikke å gå helt bananas med options, men det sier man jo hver gang man skal ha ny bil :)

De blanke listene må dog vekk, det er et minimumskrav! 

(Innlegget ble redigert 30.08.16 12:06)

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6342
31.08.16 01:14

Det er i dag tegnet avtale om å etablere Porsche Center Ålesund, som vil stå for salg og service av Porsche på Sunnmøre.

Porsches kraftige vekst de senere årene har avdekket behov for et større forhandlernett, og nå står Nord-Vestlandet for tur, heter det i en pressemelding fra den norske importøren.

SIRJ4MES
SIRJ4MESInnlegg: 63
09.09.16 10:32

Blir det for dyrt , så kjøp gamle-Panameraen.  :)

På 500-tallet nå.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=73788785

Someone
SomeoneInnlegg: 24653
09.09.16 10:37

Hvem hadde trodd det norske avgiftssystemet skulle passe som støpt for den nye Panamera hybriden. 

http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/09/09/0930/Ladbar-hybridbil/her-er-den-nye-ladbare-fra-porsche

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
09.09.16 20:44

Jeg har store problemer med å kjøpe en ny (og altfor dyr) Panamera med V6 når man er vant til Panamera med V8. Den gamle kjører såpass bra at jeg er sikker på at brukt Panamera GTS eller turbo er et godt alternativ til en ny V6. Vanskelig å gå ned fra åtter til sekser uansett hva egentlig. Da kan jeg like greit gå ned i stil, klasse og kjøreegenskaper til noe mer anonymt: f eks nye kommende 5-serie med R6.

Nyhetens behag og det å ha den nyeste er fint det, men kjøremessig er åtter bedre. Passer mye bedre i slike biler. Og bilen får riktig karakter. For min del blir det derfor å heller vente til nye Panamera V8 blir billigere som nyere brukt, eller kjøpe annen bilmodell i mellomtiden for variasjonens skyld. Dessuten er det bedre å vente til sport turismo kommer så man ser den helt nye kule utgaven.

(Innlegget ble redigert 09.09.16 20:55)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
09.09.16 23:22

Men den nye hybriden kan være interessant å prøve.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
10.09.16 00:06

Man kan bygge seg ny Panamera på norsk hjemmeside nå. Jeg fikk 346.000 i "nødvendig" utstyr da jeg spekket en hybrid. Da koster den akkurat det samme som vanlig 4S før utstyr.

Som hybrid er den faktisk helt ok priset. Blir spennende å se neste Cayenne, de pleier å være billigere. Men det er jo SUV.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg