Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Porsche news

NYTT TEMA
Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13281
10.09.16 09:25
Kompressor-V8: Jeg har store problemer med å kjøpe en ny (og altfor dyr) Panamera med V6 når man er vant til Panamera med V8.

Siden Turbo har V8 er det vel også mulig at kommende GTS også får det? Men grisedyr blir den selvsagt.

MacanT
MacanTInnlegg: 10396
10.09.16 12:24
Kompressor-V8: Man kan bygge seg ny Panamera på norsk hjemmeside nå. Jeg fikk 346.000 i "nødvendig" utstyr da jeg spekket en hybrid. Da koster den akkurat det samme som vanlig 4S før utstyr.

Det spørs hva prisen blir etter nyttår når politikerne har skrudd opp avgiftene på ladbare hybrider.

m-sport
m-sportInnlegg: 1812
10.09.16 14:33

Den nye Panamera ser ekstremt mye bedre ut enn den gamle, særlig utvendig. Nesten en liten revolusjon designmessig. Med en såpass gunstig priset hybridmodell så tipper jeg vi får et stort verdifall på gamle Panamera. 

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
10.09.16 14:54
MacanT: Det spørs hva prisen blir etter nyttår når politikerne har skrudd opp avgiftene på ladbare hybrider.

Tror vi ikke Panamera totalt sett vil gå ned i pris med tanke på at effektavgiften skal vekk? Dvs hvis de holder seg til planen fra i fjor.

Mitt bygg inkluderte utstyr for 455 tusen, så noen billig bil er det ikke. Men med PDK, AWD, AWS og 460 (hvorav 130 elektriske) hester er det nødt til å bli en bil helt i toppskiktet. Kan godt tenke meg en sånn når jeg passerer 50.

MacanT
MacanTInnlegg: 10396
10.09.16 15:35
TorAtle: Tror vi ikke Panamera totalt sett vil gå ned i pris med tanke på at effektavgiften skal vekk? Dvs hvis de holder seg til planen fra i fjor.

Tror ikke den vil gå ned i pris nei. Politikerne sa riktignok at resten av effektavgiften skal vekk neste år, men de sa også at CO2 avgiften skal opp, så da er vi nok like langt :)

Det jeg er helt sikker på er at ladbare hybridbiler får høyere avgift. Slik det er nå kommer de alt for godt ut i forhold til rene bensin biler.

Men hvis prisen på Panamera hybriden står seg kan den absolutt være av interesse, jeg har jo for lengst passert 50 :)

Får se hvordan det føles å kjøre en så pass tung bil, den veier vel nesten like mye som en Tesla.

(Innlegget ble redigert 10.09.16 15:37)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4013
10.09.16 17:01

Alle biler faller i pris, også Panamera. Tror ikke de vil falle så mye mer pga ny hybridmodell. De gamle modellene av dyre biler faller ikke mer enn vanlig når den nye kommer, men først når den nye modellen begynner å falle i pris som nyere brukt. 

Panamera hybrid, diesel og v6 vil nok derimot påvirkes litt av pris på ny hybrid, mens V8erne påvirkes av prisen på de nye V8erne.

Selv har jeg vært og prøvekjørt en 991 C4s i dag. Veldig grom sportsbil med flott B6 lyd, mer enn nok drag (litt raskere enn Panamera GTS) og veldig lekkert utseende, men tok ikke pusten fra meg dessverre i forhold til Panamera GTS som totalpakke. Vi får se hva slags mellomlegg de tilbyr. Tanken er at jeg kunne ha den gjennom vinteren som bruksbil og kjøpe facelift Panamera GTS til våren/høsten neste år. 

Variasjon fryder jo, så kunne vært artig å prøvd å ha en 991 en gang også selv om jeg liker Panameraen best. Er jo bare å kjøpe om igjen :-)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13281
10.09.16 17:39
Kompressor-V8: Selv har jeg vært og prøvekjørt en 991 C4s i dag.

Regner med at det var en 991.1 med selvpustende motor.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
10.09.16 18:10
Kompressor-V8: Tanken er at jeg kunne ha den gjennom vinteren som bruksbil og kjøpe facelift Panamera GTS til våren/høsten neste år.

Tror ikke du skal regne med at det blir en V8'er, men 911 er aldri feil så go for it :)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4013
10.09.16 21:11

991 c4s 2013 ja. Med sportseksos og PDK. Selvpustende er herlig. Synd det er på vei ut, selv om det ikke har så bra bunndrag som turbomotorer.

Panamera GTS facelift har samme motor som min, V8 4,8 liter med 440hk. Min har 430. 

Nye Panamera 2 GTS blir sikkert en V6, men det er lov å håpe på V8 inntil det motsatte er bevist. Det hadde vært stilig med en Panamera turbo-motor uten turbo, men det er vel å håpe for gjeves.

(Innlegget ble redigert 10.09.16 21:12)

SIRJ4MES
SIRJ4MESInnlegg: 63
10.09.16 21:13

Jeg tror den gamle Panameraen kommer til å ramle kraftig i pris når den nye kommer, og har vært i markedet i ett par år.

Har lyst på 911  996/997 innen ett par år. Men skal følge med prisen på 2011-2012 Panamera 4 / 4S. Tror det kan bli hyggelig prising her. Denne er nok lettere å selge inn hos kona og. Hehe.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4013
10.09.16 21:40

Panamera 4 s er allerede nokså billig relativt sett. De koster nå 750-850.000. De vil nok falle en del videre. Dette blir nok en mellomting mellom 911 og Cayenne. Vi ser 997 2005-2007 er relativt rimelige nå, men de er også over 10 år gamle. Forrige karosseri Cayenne har falt veldig og de ser veldig gamle yt. Blir spennende å se om utgående Panamera blir en klassiker eller en stygg harrytassbil. Tipper dessverre det siste. Sammen med Audi S8 og RS6 og BMW M5.

Alle vil selvsagt falle som før. De spesielle utgavene vil nok holde seg best (turbo og GTS), mens diesel, hybrid og 4 V6 vil falle mest. Tipper Panamera 4s har falt såpass mye nå at den kan kjøpes uten spesielt stort verditap de nærmeste årene forbeholdt god historikk og garantiordninger. Når det gjelder ny hybridutgave vs de utgående V8erne tror jeg ikke de har samme markedsgruppe.

Fordelen med ny Panamera er at det kommer en del biler i markedet av den utgående. Forhåpentligvis facelift, kunne virkelig tenkt meg å bytte til en facelift med LED lys.

(Innlegget ble redigert 10.09.16 21:50)

MacanT
MacanTInnlegg: 10396
15.09.16 10:42

Tok ikke lang tid å selge den første kvoten :)

http://www.tv2.no/broom/8584805/

(Innlegget ble redigert 15.09.16 10:42)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4013
15.09.16 18:18

Jeg liker den. Selv om den er mindre brautende, tøff og pompøs enn den originale Panameraen så er den fortsatt tro til konseptet i mer elegant og moderne utførelse.

Jeg har bestemt meg for at jeg i fremtiden skal kjøpe den nye Panamera med V8. Men det blir når den blir pent brukt når det største verditapet er tatt. Jeg kommer trolig til å gå for turbo eller turbo S. Tviler på at GTS blir V8. Alt annet enn V8 i en slik bil er i prinsippet uaktuelt. Med mindre det er snakk om en snusfornuftig plugin eller elbilen Mission E.

Har vært svært nære å bytte Panameraen inn i 991 C4S selv om jeg liker Panameraen en god del bedre kjøremessig. Kunne vært artig å ha en 911 uten turbo en gang. Vi får se om de godtar budet mitt, hvis ikke blir det bytte til Panamera turbo facelift 2014-2015 mod eller GTS facelift når de dukker opp som en eiers ny i Norge til våren. Og dessverre tviler jeg dermed på at jeg velger en mer komfortabel S 500 4matic, med mindre jeg ikke finner et eksemplar som er godt nok av Panamera facelift.

(Innlegget ble redigert 15.09.16 18:20)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13281
15.09.16 19:06
Kompressor-V8: Og dessverre tviler jeg dermed på at jeg velger en mer komfortabel S 500 4matic,

En blunk ny slik lå jeg bak i Grenseveien i dag. Jeg skvatt litt da jeg så modellbetegnelsen. Man forventer null modellbetegnelse og enten R4 diesel (300h) eller V6 diesel (350d) under panseret. 

  

MacanT
MacanTInnlegg: 10396
16.09.16 10:44
Iseran2770: Jeg skvatt litt da jeg så modellbetegnelsen. Man forventer null modellbetegnelse og enten R4 diesel (300h) eller V6 diesel (350d) under panseret.

For meg er null modellbetegnelse = Diesel

Utrolig mange biler som knatrer rundt med blank bakdel :)

(Innlegget ble redigert 16.09.16 10:45)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4013
16.09.16 21:27

Skal på snikpremiere på nye Panamera i slutten av september. Blir spennende, skal faktisk seriøst vurdere ny plugin hybrid-utgave om den er så bra som de skal ha det til. Men leveres den med hengerfeste tro?

Jeg skal etterhvert få prøve en med V8 diesel de får tidlig. Spennende å se om den kjører bedre enn nye MB S 500. 

(Innlegget ble redigert 16.09.16 21:35)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4013
16.09.16 22:58

Hva synes dere på nye Panamera, er det finest med eller uten sports eksteriørpakke til kr 52.000? Jeg heller faktisk mot uten.

(Innlegget ble redigert 16.09.16 22:59)

vossen
vossenInnlegg: 1049
16.09.16 23:37

Sikkert mer attraktiv på bruktmarkedet med SportDesign pakke.

Synes hvertfall forrige generasjon var mye barskere med sports pakken. Ble alt for kjedelig og rund i kantene uten. Men nye Panamera er mer elegant og da er det kanskje ikke noe must.

Har vurdert Panamera i flere år uten at det har blitt kjøp, men denne skal jeg virkelig vurdere sterkt. Grøsser enda litt over prisen jeg betalte for Range Roveren, selv om det er en helt fantastisk bil og jeg på ingen måte angrer. Men håper jeg klarer å vente litt til å kjøper en nyere brukt 2017 Panamera Turbo. Vi får se hvor mye den faller på feks 12-18 mnd. 

Bygget en akkurat og det ble latterlig dyrt - på en Turbo holder det ikke med de nest beste setene osv. Der må alt med, og da blir det grisedyrt.

Vi får se når de faller rett under 2 mill i bruktmarkedet...

MacanT
MacanTInnlegg: 10396
16.09.16 23:48
Kompressor-V8: Skal på snikpremiere på nye Panamera i slutten av september.

No shit, jeg har ferie hele oktober, skal en tur til Leipzig. Se fabrikken og prøve litt forskjellige P-biler. Tviler på at den nye er tilgjengelig men håper jeg får se den live i fabrikken.

MacanT
MacanTInnlegg: 10396
17.09.16 00:06
Kompressor-V8: Blir spennende, skal faktisk seriøst vurdere ny plugin hybrid-utgave om den er så bra som de skal ha det til. Men leveres den med hengerfeste tro?

Hengerfeste kan du nok få. Spørsmålet er om den føles dynamisk nok med de ekstra ca. 300 kilo. Men hvis engangsavgiftene fremdeles favoriserer skikkelige plug-inn biler neste år så er den definitivt noe jeg kan tenke meg.

Problemet er at jeg er i fullstendig villrede. Elsker min Macan Turbo men drømmer om å ha en 911 et par år. Jeg kan få grei innbyttepris hvis jeg kjøper en ny 911. Kan sikkert få en grei pris mot en Pana 4 s også, decisions, decisions.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
17.09.16 01:37
MacanT: Spørsmålet er om den føles dynamisk nok med de ekstra ca. 300 kilo.

4S veier 1870kg. Noen som har sett noen tall for hybriden?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4013
17.09.16 07:49

I følge han selgeren jeg snakket med som var og prøvde nye Panamera denne uken i Tyskland, der han hadde kjørt turbo, 4s og plugin så sa han at plugin mer imponerende enn 4s. 

Men jeg lurer på hvorfor det er en del tilvalg som ikke finnes når man bygger seg en på nett sammenlignet med de andre utgavene uten elmotor. Luftfjæring f eks? Er det standard på hybriden pga økt vekt eller får man det ikke (er ikke i utstyrslisten)?

Man får heller ikke tilhengerfeste, men det kommer sikkert på Panamera Sport Turismo.

Jeg ser dilemmaet både til vossen og MacanT. Kjipt å bruke mye penger på bil med masse verditap og egentlig ønske seg å kjøre mange ulike grombiler. Derfor jeg holder meg til brukt. Turbo kommer trolig til å holde seg relativt dyr lenge, selv som brukt og da er pluginhybrid kanskje eneste reelle mulighet. Men selv den kan ha et veldig stort verditap.

Dilemmaet med å eie en Panamera har jeg erfart at man blir litt "stuck" da alle andre biler egentlig ikke er bedre på noen som helst betydelig måte. Panamera er sportslig nok til å gjøre 911 unødvendig med mindre man er 911-fan. Den er også komfortabel nok til å gjøre S-klasse "unødvendig" (med mindre man er komplett komfortfan) og stor nok til å gjøre Cayenne unødvendig (spesielt nå som stv kommer etterhvert). Det eneste den ikke kan er å ta 5 personer (tar 4) og kjøre i terrenget. Luftfjæringen kan dog heve bilen noe.

Mulig det blir en facelift Panamera 2014-2015 mod turbo på meg til våren som et trinn opp til nye Panamera turbo når den blir billigere. Satser på at det kommer en del 1-eiers biler for salg nå som den nye kommer.

(Innlegget ble redigert 17.09.16 07:51)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4013
17.09.16 07:54

Panamera plugin er oppgitt til egenvekt 2.170kg.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13281
17.09.16 08:41
Kompressor-V8: Panamera plugin er oppgitt til egenvekt 2.170kg.

Fy da :-)

Hadde det ikke vært for at Skei Grande mener at hybrider skal ha ekstremt lave avgifter sammenlignet med bensinbiler hadde jo nesten ingen kjøpt de elefantene.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4013
17.09.16 09:01

Heftig vekt ja, men lavere vekt enn Model S i det minste :-)

Et "dilemma" til når man bygger seg en Panamera er at man må velge mellom de adaptive sportssetene (fåes ikke med massasje) eller de enklere komfortsetetene med massasje. 

Noen ganger enklere å kjøpe brukt og teste hva som fungerer best først.

 

Et tankekors:

Man blir fort blind på priser når man ser på slike biler. Husk at en splitter ny MB S 500 4matic v8 455hk koster 1,5 mill pluss utstyr (ca 3-350.000kr). Ikke mye dyrere i coupe. Det er billigere enn en Panamera 4S med 2,9 liters V6. Og MB S 400 med 333hk V6 4matic begynner på 1,2. Ikke like "kul" bil som Panamera, men trolig minst like god å kjøre.

(Innlegget ble redigert 17.09.16 09:06)

ferrek
ferrekInnlegg: 15629
17.09.16 09:51

Når man starter å se på produkter i høy prisklasse får man etterhvert en ganske annen oppfatning om prisene etterhvert. Jeg har ikke den muligheten på bil, men da vi så på prosjekter i sommer brukte vi lang tid og beveget oss stadig opp i pris. Endte opp med en leilighet ganske mye dyrere enn opprinnelig tenkt, enda mente vi at vi kom greit ut av det. Det er vel sånt dere boligmeglere gnir dere i hendene av. Og lar dere vurdere nye Panameraer :D

vossen
vossenInnlegg: 1049
17.09.16 12:50
Kompressor-V8: Dilemmaet med å eie en Panamera har jeg erfart at man blir litt "stuck" da alle andre biler egentlig ikke er bedre på noen som helst betydelig måte.

Jeg har litt av samme dilemmaet med min RR i dag. Ingen annen SUV kan måle seg med denne. Så ser ingen vits i å kjøpe ny SUV og få noe " dårligere ".

Derfor blir det noe annet enn SUV neste gang. Blir spennende å se neste MB CLS. Jeg var knallfornøyd med min 350 CDI. Den nye skal vel komme til neste år, men merkelig at det ikke er dukket opp noen spionbilder av den enda.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
17.09.16 12:53
Kompressor-V8: Panamera plugin er oppgitt til egenvekt 2.170kg.

Au! Det var ikke bra. Det lover ikke bra for den kommende 911 hybrid.

Jeg vil helst ha både i pose og sekk (elektrisk drivlinje og flott motorlyd), men foreløpig ser det ut til å være en vanskelig kombinasjon.

 

Ribba
RibbaInnlegg: 34899
17.09.16 15:06
TorAtle: Jeg vil helst ha både i pose og sekk (elektrisk drivlinje og flott motorlyd), men foreløpig ser det ut til å være en vanskelig kombinasjon.

Folk er forskjellig, for jeg vil verken ha det i pose eller sekk, da begge disse medfører mer vekt :-)

Ellers så kan jeg ikke skjønne hvorfor folk som vil ha en sportsbil vil ha både en elektrisk drivlinje og en ICE-motor. For da tar du jo absolutt alle ulempene med elektriske motorer og kombinerer dem med absolutt alle ulempene med ICE. Med andre ord, pose og sekk-argumentet gjelder ulempene og ikke fordelene.

De eneste fordelen det gir, det er litt bedre ytelser rett fram med fulladet batterier og, i Norge, billigere innkjøp.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
18.09.16 00:23
Ribba: For da tar du jo absolutt alle ulempene med elektriske motorer og kombinerer dem med absolutt alle ulempene med ICE.

Glasset er halvtomt, hva? :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg