Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Porsche news

NYTT TEMA
Ribba
RibbaInnlegg: 34910
18.09.16 11:41
TorAtle: Glasset er halvtomt, hva? :)

Når det kommer til hybrider, så er det mer snakk om tomt enn halvtomt.

Dagens hybrid-epidemi er dagens svar på diesel-epidemien vi hadde inn til nydelig.

Ingenting godt kommer ut fra det annet enn fine tall på papiret. 

Skal man kjøre med store mengde eldgammel batteriteknologi, så bør man absolutt gå fult ut og kjøpe en PEV. Selv om man får alle ulempene med slik teknologi, så slipper man i alle fall alle ulempene med ICE-motorer.

Med PHEV og HEV, så får man som sagt, i pose og sekk når det kommer til ulemper.

Fordelene er minimale.

Dog staten vil jo selvsagt at du skal kjøpe dette, akkurat på samme måte som de ville at vi skulle fylle opp byene våres med dieselbiler tidligere.

(Innlegget ble redigert 18.09.16 11:44)

MacanT
MacanTInnlegg: 10414
20.09.16 00:51
Kompressor-V8: Panamera plugin er oppgitt til egenvekt 2.170kg.

Det er faktisk bare 175 kg mer enn den nye Panamera Turbo så det burde være håndterbart. Regner også med at de ekstra kiloene er plassert på gunstige plasser.

MacanT
20.09.16 00:59
Kompressor-V8: Hva synes dere på nye Panamera, er det finest med eller uten sports eksteriørpakke til kr 52.000? Jeg heller faktisk mot uten.

Jeg heller også mot uten. Spesielt fronten ser bedre ut uten så der sparte man 52.000 :)

MacanT
20.09.16 01:22
Kompressor-V8: Men jeg lurer på hvorfor det er en del tilvalg som ikke finnes når man bygger seg en på nett sammenlignet med de andre utgavene uten elmotor. Luftfjæring f eks? Er det standard på hybriden pga økt vekt eller får man det ikke (er ikke i utstyrslisten)?

Klikk på standard spesifikasjoner når du er inne å bygger (oppe til venstre).

Ser ut som at PASM med air suspension er standard, sport chrono er faktisk også standard.

Det man derimot ikke kan få på hybriden er 90 liters tank, men det trenger man jo heller ikke, den bruker jo bare 0.25 liter på mila :)

En annen ting jeg også har funnet ut er at man må bruke internet explorer for å få 360 grader 3D view til å virke. Heldigvis fant jeg den selv etter jeg oppgraderte til Win 10, den ligger i Program files (x86) folderen.

(Innlegget ble redigert 20.09.16 01:33)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4017
27.09.16 22:22

Har vært på en presentasjon og besiktigelse av nye Panamera. Kan bekrefte at den ser fantastisk lekker ut. Den skjuler størrelsen sin bedre designmessig enn den gamle. Rå bil! Sikkert råbra å kjøre.

Turboen med sin V8 høres bedre ut enn 4S med V6, begge med sportseksos. Slik er det bare. De kjørte inn samtidig.

Interiøret er elegant og lekkert med bra interiørkvalitet. Gamle er også bra på dette, så det er et svakt nivå opp på den nye. Vil vel si at her er de eneste negative sidene at de nye ta-på-bryterne får masse fingermerker. Det gjør ikke knapper.

Prøvesatt komfortseter med massasje og adaptive sportsseter. Sistnevnte var helt utrolig mye bedre å sitte i, de leveres dog ikke med massasje.

Hybriden ble nøye presentert og den imponerer på papiret. Blir veldig spennende å prøve den. Hybriden leveres også med sportseksos. Det kommer naturligvis dessuten en Turbo S senere. Det rykte at den skal ha hybridløsning og nesten 700hk. Avgiftsgunstig relativt sett kanskje også? Det er en bil å se etter på bruktmarkedet i fremtiden vil jeg tro!

Fikk bekreftet at hybrid ikke leveres med hengerfeste.

Jeg må se hva jeg gjør etter å ha prøvekjørt bilen, men tipper jeg kjøper en nyere brukt facelift Turbo/turbo s, og kjøper nye Panamera senere som nyere brukt. Det er spennende å se om nye Panamera kan måle seg med S 500 på komfort og støydemping. De som har kjørt nye Panamera sier det er "en annen verden" av støydemping og komfort sammenlignet med den utgående.

Bra at muligens luftfjæringen er standard på hybriden. Muligens for å takle økt vekt?

Gode LED lykter (standard på alle Panamera) og meget tøffe baklys som går over hele bilens bredde.

Jeg fant ingen stor nedtur å sette meg inn i min egen bil og V8 lyden er ordentlig grom. Det blir spennende å høre på V8 i nye turbo under prøvekjøring for å sammenligne. De ruste ikke skikkelig. Håper jeg blir fornøyd med den nye så man har noe å glede seg til i fremtiden.

(Innlegget ble redigert 27.09.16 22:32)

Kompressor-V8
27.09.16 23:20

Her er artikkel om nye Panamera turbo S som omtaler at den vil bli plug in hybrid med omtrent 700hk.

Og her.

Porsche satser i likhet med Mercedes og andre på hybrider fremover, men overraskende at de lar det være toppmodell i nye Panamera-serien. Dette viser nok vei for fremtiden. Og i fremtiden kommer også Mission E, elektrisk bil på Panamera-størrelse, dog en helt egenartet sportsbil for 4 personer.

Ingen av bilene jeg så på hadde sports-eksteriørpakke forresten. De så tøffe ut likevel, men Porsche-representantene mente klart at det var viktig å bestille med den og at bilen da så mye bredere og barskere ut.

(Innlegget ble redigert 27.09.16 23:32)

MacanT
28.09.16 16:22
Kompressor-V8: Hybriden ble nøye presentert og den imponerer på papiret. Blir veldig spennende å prøve den. Hybriden leveres også med sportseksos. Det kommer naturligvis dessuten en Turbo S senere. Det rykte at den skal ha hybridløsning og nesten 700hk. Avgiftsgunstig relativt sett kanskje også? Det er en bil å se etter på bruktmarkedet i fremtiden vil jeg tro!

Det kan nok stemme.

Når jeg var ute å prøvekjørte 991.2 Carrera 4S i forrige uke ble det selvsagt også mye prat om den nye Panamera og jeg fikk med meg hjem en flott bok med masse fine bilder og info.

Der står det bl.a.

Coming up next

These three models are just the beginning - there's so much more still to come. What exactly? We're not ready to reveal that yet, but we will say that, among other things, you can expect two performance-oriented plug-in hybrid models.

Nå vet vi at den første blir en Panamera 4 E-Hybrid. Når man ser at den tydeligvis har en svakere utgave av samme motor som 4S så tenkte jeg at den andre hybriden kanskje kunne bli en 4S E-Hybrid med bortimot 570 hk :)

Men som du sier ligger det nok mer an til en V8 hybrid og kanskje like greit det, ville jo blitt rimelig frustrerende hvis man legger bestilling på en Panamera 4 E-Hybrid for så å finne ut før levering at det kommer en enda råere versjon.

En Turbo S E-Hybrid vil nok bli fryktelig dyr selv med gunstige avgifter. Dette er jammen spennende tider der den ene snadderbilen etter den andre rulles ut, det går så kjapt at man klarer nesten ikke å henge med i svingene :)

(Innlegget ble redigert 28.09.16 16:24)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10005
05.11.16 23:01

Virker som alle 991 eksemplarene av 911R er solgt, den ligger ihvertfall ikke inne på norsk prisliste, og man får en advarsel på svensk og tysk side dersom man forsøker å konfigurere den.

Så der er det noen som har fått seg noen fine investeringsobjekter ja... Det var vel på en måte den fabrikknye versjonen av Singer-Porschen det der...

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15866
10.11.16 16:14

Panamera Executive version med 15cm større akselavstand samt nye motorer ble lansert før LA auto show.

Kompressor-V8
10.11.16 21:05

Spennende med den nye Panamera 4 med 326hk V6 bensin og 4wd. Den vil jo komme med tilhengerfeste. En Porsche med V6 bensin trenger trolig ikke være så mye raskere spør du meg. Men vi får se om prisen blir gunstig i forhold til hybriden.

Sannsynligvis vil prisen bli nokså lik med hybriden.

(Innlegget ble redigert 10.11.16 21:08)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13285
10.11.16 21:24
Kompressor-V8: Spennende med den nye Panamera 4 med 326hk V6 bensin og 4wd.

326 er bhp (engelske mål). Det blir 333 hk/ps.

Hermanator
HermanatorInnlegg: 22253
10.11.16 21:25
Iseran2770: 326 er bhp (engelske mål). Det blir 333 hk/ps.

Herregud, engelskmenn er en vanskelig gjeng.

nometalhorse
26.11.16 12:15

Amerikanske Motor Trend har testet raske biler, og erklærer 911 Turbo S til verdens raskeste bil i konkurranse med LaFerrari, Bugatti Veyron, Nissan GT-R, Tesla Model S P90D, McLaren P1 og Porsche 918 Spyder.

911 Turbo S akselerer så kraftig fra stille at den løfter fremhjulene opp fra asfalten. Som mest målte man en acceleration på 1,26 g ved 29 km/h.

I intervallet 0–30 mph (48,3 km/h), 0–40 mph (64,4 km/h) og 0–50 mph (80,4 km/h) var Porsche 911 Turbo S raskere enn noen annen bil som Motor Trend har testet. Først ved 0-100 så er den ett tidel bak den raskeste.

Ribba
26.11.16 14:25
nometalhorse: Amerikanske Motor Trend har testet raske biler, og erklærer 911 Turbo S til verdens raskeste bil i konkurranse med LaFerrari, Bugatti Veyron, Nissan GT-R, Tesla Model S P90D, McLaren P1 og Porsche 918 Spyder.

Er det riktig å bruke ordet "raskest"?

For når jeg tenker på "raskest", så tenke jeg på toppfarten.

På engelsk er det i alle fall en vesentlig stor forskjell på "fastest" and "quickest". "Fastest" går på toppfart, mens "quickest" går på aksellerasjon. Og jeg forbinder nå "raskest" med "fastest" og "quickest" med "kvikkest".

Men mulig det er litt anderledes på norsk.

nometalhorse
26.11.16 15:38
Ribba: For når jeg tenker på "raskest", så tenke jeg på toppfarten.

Hvordan dere uten sol nå for tiden tenker skal jeg ikke si så mye om, men det er helt vanlig å bruke "raskest" i denne betydningen på norsk - uten å spesifisere at vi snakker om akselerasjon.

Ribba
26.11.16 19:56
nometalhorse: Hvordan dere uten sol nå for tiden tenker skal jeg ikke si så mye om, men det er helt vanlig å bruke "raskest" i denne betydningen på norsk - uten å spesifisere at vi snakker om akselerasjon.

Når noen forteller om hvem som er raskest på 100-meteren, så er det nok få i Norge som tenker på hvem som er raskest ut av startblokken.

Da må man i så fall spesifisere at det gjaldt å være raskest ut av startblokken.

Så for min del, så må det spesifiseres om man skal bruke raskest i forbindelse med akselerasjon. Sier man som du sier, at man tester raske biler og erklært hva som er verdens raskeste bil, så tenker jeg alltid på toppfart. Akselerasjon er ikke noe som jeg tenker et sekund har noe med det å gjøre "rask" om det ikke spesifiseres.

(Innlegget ble redigert 26.11.16 19:57)

Iseran2770
26.11.16 20:03
Ribba: Og jeg forbinder nå "raskest" med "fastest" og "quickest" med "kvikkest".

Kvikkest er ikke akkurat et ord som benyttes ofte. Alle normale biler er sperret i 250 km/t, så når vi vurderer hvem av dem som er raskest mener vi selvsagt akselerasjon.

For sportsbiler uten sperre så sier vi "hvem har høyest toppfart".  

Ribba
26.11.16 20:19
Iseran2770: Alle normale biler er sperret i 250 km/t, så når vi vurderer hvem av dem som er raskest mener vi selvsagt akselerasjon.

Så i denne testen var det normalt med sperret på 250 km/h?

Hollabaloo
27.11.16 11:04
Ribba: Er det riktig å bruke ordet "raskest"? For når jeg tenker på "raskest", så tenke jeg på toppfarten. På engelsk er det i alle fall en vesentlig stor forskjell på "fastest" and "quickest". "Fastest" går på toppfart, mens "quickest" går på aksellerasjon. Og jeg forbinder nå "raskest" med "fastest" og "quickest" med "kvikkest". Men mulig det er litt anderledes på norsk.

På norsk så bruker vi vel i praksis "raskest" både om akselerasjon og topphastighet, og så må man utfra konteksten utlede om det var det ene eller det andre.

Hollabaloo
27.11.16 11:11
Iseran2770: Alle normale biler er sperret i 250 km/t,

La oss ta for oss en ny VW Golf 1,4 TSI, det er vel selve definisjonen på en "normal bil" her i Norge da den er folkelig priset og selges i bøtter og spann. Har den innlagt fartssperre på 250 km/t, selv om toppfarten på bilen ikke er høyere enn 216 km/t?

Hollabaloo
27.11.16 11:21
Kompressor-V8: Her havnet den på 7. plass og 918 på første.

Det du refererer til er rene 0-60mph tider. Motor Trend har testet 0-30, 0-40, 0-50 og 0-60. 

Link: The New 911 Turbo S Launches Harder Than the LaFerrari, GT-R, and Model S P90D

(Innlegget ble redigert 27.11.16 11:21)

Iseran2770
27.11.16 11:44
Hollabaloo: Har den innlagt fartssperre på 250 km/t, selv om toppfarten på bilen ikke er høyere enn 216 km/t?

Jeg regnet med at alle skjønte at sperren kun var satt inn i biler som faktisk ville klart 250 (uten sperre).

Jeg har eid en bil som var et unntak. E46 330ci var sperret i 250, men den ville ikke klart å komme over 250 selv uten sperre. Jeg forsøkte å nå 250 på Autobahn med den, men selv etter flere kilometer med pedalen i gulvet hadde den ikke nådd 250.

Hollabaloo
27.11.16 11:56
Iseran2770: Jeg regnet med at alle skjønte at sperren kun var satt inn i biler som faktisk ville klart 250 (uten sperre).

Jeg forsøkte med det jeg skrev å hinte til deg at en bil som når 250 km/t ikke går under definisjonen "normal bil" for de fleste av oss her i Norge. 

Men jeg har forståelse for at det går under definisjonen "normal bil" for det lille mindretallet som har levd med motorsterke biler over lengre tid, og som har råd til å betale det det koster. Og som idag synes biler som akselererer fra 0 til 100 på over 7 sekunder er "drittreigt". Men igjen, jeg tror vi trygt kan si at det er ikke den virkeligheten bilister flest kjenner seg igjen i i Norge.

(Innlegget ble redigert 27.11.16 11:58)

Ribba
27.11.16 13:03
Hollabaloo: På norsk så bruker vi vel i praksis "raskest" både om akselerasjon og topphastighet, og så må man utfra konteksten utlede om det var det ene eller det andre.

Helt enig i at man må se an konteksten før man kan avgjøre hva betydningen faktisk er.

Men om det blir satt uten kontekst, hva tenker du når du leser "verdens raskeste bil"? Bilen med høyest toppfart eller bilen som akselererer raskest?

For min del, så er det toppfarten jeg tenker på.

Engelskmennene er nok flinkere å distingvere mellom akselerasjon og hastighet i og med at det de benytter "quick" relatert til akselerasjon og "fast" på hastighet. Dog roter jo mange også der, så helt feilfrie er de jo ikke.

Hollabaloo
27.11.16 13:25
Ribba: Helt enig i at man må se an konteksten før man kan avgjøre hva betydningen faktisk er. Men om det blir satt uten kontekst, hva tenker du når du leser "verdens raskeste bil"? Bilen med høyest toppfart eller bilen som akselererer raskest? For min del, så er det toppfarten jeg tenker på. Engelskmennene er nok flinkere å distingvere mellom akselerasjon og hastighet i og med at det de benytter "quick" relatert til akselerasjon og "fast" på hastighet. Dog roter jo mange også der, så helt feilfrie er de jo ikke.

Enig med deg, jeg tenker også på høyest toppfart.

Iseran2770
27.11.16 13:44
Hollabaloo: Og som idag synes biler som akselererer fra 0 til 100 på over 7 sekunder er "drittreigt".

7 sekunder er helt kurant, 9 er drittregt :-) 

Riktignok er det en evighet siden jeg eide en bil som brukte 7 sekunder eller mer til 100.

(Innlegget ble redigert 27.11.16 13:46)

Andropov
AndropovInnlegg: 33171
27.11.16 13:50
Ribba: På engelsk er det i alle fall en vesentlig stor forskjell på "fastest" and "quickest". "Fastest" går på toppfart, mens "quickest" går på aksellerasjon.

Enig. Dette er så enkelt som at fast viser til hastighet, mens quick viser til tid. Vi måler jo toppfart i km/t, mens akselerasjon måles i sekunder.

Hvis en bil har høy toppfart, er den fast, men det kan vel være minst like moro å nå toppfarten som å holde den, spesielt hvis bilen akselererer quickly.

(Innlegget ble redigert 27.11.16 13:51)

Kompressor-V8
27.11.16 19:00

Takk for link, Hollabaloo.

0-50 mph (80,5 km/t) på 1,8 sekunder er veldig sprekt. Bugatti Veyron supersport med 1300hk trenger i følge www.fastestlaps.com faktisk (hele) 2,2 sek 0-80.

Min Panamera GTS er utrolig rask fra 0-80km/t pga at den kan rivstartes med lounch control og har 4wd. 0-40 km/t på 1,2 sek og 0-80 på 3.0 sek. 991 turbo s trenger altså nesten bare halvparten av tiden på 0-80, den forskjellen merkes nok godt ja:-)

Nyeste Panamera turbo bruker til sammenligning 2,4 sek på 0-80. Og gamle Panamera turbo S trenger 2,6 sek. Ganske sprekt det også.

(Innlegget ble redigert 27.11.16 19:11)

Kompressor-V8
27.11.16 19:12

Rettelse: 1200hk i Veyron Supersport.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg