Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Porsche news

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4016
03.12.16 10:11

Må jo si at Panamera 4S virker grom nok. Spent på om hybriden får like grom tomgang og lyd som 4S.

Mye grommere lyd enn 911 turbo s i alle fall. Og i Panamera er det liksom greit. Men har man åtter-Porsche fra før (som meg) så er det tøft å "nedgradere" til sekser. GTS blir sikkert en råere utgave av 4S.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13285
03.12.16 12:39
Kompressor-V8: Men har man åtter-Porsche fra før (som meg) så er det tøft å "nedgradere" til sekser.

Du har jo V8 i Jaguaren så da ser jeg ikke problemet :-) 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4016
04.12.16 10:55

Godt poeng det :-)

Men V8 i Porschen er mer rå og brutal hele tiden (i alle fall med sportseksosen "på"), mens Jaguarens er mer "gentleman" som er elegant, smooth, komfortabel og holder seg i mye større grad til å bruke bunndraget ved vanlig og litt effektiv kjøring. Men slippes den løs brøler som en tiger (katt) og eksosspjeldene åpnes.

SL350 har også fin lyd i seg selv og med sine 306hk er den nett og fin, men kan ikke måle seg med noen av åtterne på lyd, punsj og opplevelse. Så det å gå ned til sekser i en Panamera vil nok føles mer som å gå over til den komfortable SL'en. Det passer trolig ikke en Porsche like godt. Men når tiden er inne skal jeg prøve nye Panamera, så får vi se.

(Innlegget ble redigert 04.12.16 10:55)

MacanT
MacanTInnlegg: 10405
06.12.16 04:43
Kompressor-V8: Må jo si at Panamera 4S virker grom nok. Spent på om hybriden får like grom tomgang og lyd som 4S.

Det bør den få, det er jo samme motor med samme volum.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
09.12.16 18:15

Fikk litt info i dag av daglig leder PCS ang Mission E.

Produksjonsbilen er ganske lik concept-bilen, men den har B-stolpe og vanlige bakdører. Nesten 2 meter bred, 130cm lav (omtrent som en 911) og noe kortere enn en Panamera. Wiki sier 485cm. 

Det ble også sagt at bilen kommer til å ha god aks også i høyere hastigheter. Usikkert om det har noe med motortypen å gjøre eller om bilen rett og slett bare har høy utveksling. Med 600+hk bør det flytte på seg selv om bilen veier over 2 tonn. Regner her med at Porsche ikke "tar en Tesla" men at motorene yter dette i bilen med den batteripakka som leveres med! 

Produksjonsstart i 2019, pris ca 100000 euro. Ventelista var ikke så fryktelig lang i Son, så nå er jeg på den. Så får man ta en avgjørelse om det blir Jaguar eller Porsche når det nærmer seg.

m-sport
m-sportInnlegg: 1813
09.12.16 19:33
TorAtle: Fikk litt info i dag av daglig leder PCS ang Mission E. Produksjonsbilen er ganske lik concept-bilen, men den har B-stolpe og vanlige bakdører. Nesten 2 meter bred, 130cm lav (omtrent som en 911) og noe kortere enn en Panamera. Wiki sier 485cm.  Det ble også sagt at bilen kommer til å ha god aks også i høyere hastigheter. Usikkert om det har noe med motortypen å gjøre eller om bilen rett og slett bare har høy utveksling. Med 600+hk bør det flytte på seg selv om bilen veier over 2 tonn. Regner her med at Porsche ikke "tar en Tesla" men at motorene yter dette i bilen med den batteripakka som leveres med!  Produksjonsstart i 2019, pris ca 100000 euro. Ventelista var ikke så fryktelig lang i Son, så nå er jeg på den. Så får man ta en avgjørelse om det blir Jaguar eller Porsche når det nærmer seg.

Spennende. Står selv på venteliste her i Stavanger, men litt usikker på om jeg faktisk kommer til å kjøpe. Her har jeg fått stipulert pris på 95 000 euro så det stemmer rimelig godt med de opplysningene du har fått. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4016
09.12.16 20:55

Om den koster 100000 euro kan det være jeg kjøper. Står også "på liste". Er visst veldig mange på liste i Oslo i forhold til Stavanger og Son.

Trådløs lading, lav høyde, heftig utseende, 4wd og bra ytelser er moro, til tross for en elbil. Er tross alt en ny Porsche. Kommer til å bli supertrendy og drømmebil for mange. Usikker på om jeg selger en av de gamle bilene riktignok og heller har den som husholdningens elbil i stedet for en i3 eller EGolf. Lysbetont valg av elbil kan jo ikke være feil.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
10.12.16 10:46

Jeg er personlig ikke så utrolig gira på de nye turbo-motorene til Porsche eller noen andre for den saks skyld. Noen synes at ytelsen til turbo-motorene veier opp for turbo-lag og dårligere lyd, men turbo-motorer blir banket så grundig på det feltet av elmotorer! Så hvis lyden ikke lenger er tilfredsstillende så foretrekker jeg elmotor. Antagelig.

Jeg håper Porsche klarer å fremheve en slags "jet engine" lyd på Mission E. Noe som forandrer seg med hastighet. Og som kanskje kan slås av i comfort-modus.

m-sport
m-sportInnlegg: 1813
10.12.16 11:09
Kompressor-V8: Om den koster 100000 euro kan det være jeg kjøper. Står også "på liste". Er visst veldig mange på liste i Oslo i forhold til Stavanger og Son.

Jeg er nummer tre i Stavanger så regner med jeg kan få bil blant de første. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4016
10.12.16 12:23

Da står jeg tilfeldigvis like bak deg på samme liste, Msport. 

Håper ikke salget vil ta helt av. Da blir den jo ikke like eksotisk. Men stasjonsvognutgave slik Panamera vil komme i sport turismo kan også bli gromt. Jeg kan ikke ha den som hovedbil før det blor mulighet for tilhengerfeste. Gidder ikke kvitte meg med morsomme båtleketøy og fjerne mulighet for å trekke de på henger.

Enig vedrørende nye turbomotorer med ekstreme ytelser hvor de i stedet fjerner grom motorlyd. Da kan bilen endte like greit være elbil. Men det er trist når bilen ikke "går" på to gang og àt det ryker bak den når det er kaldt. En del koselige momenter med bensinbil som blir borte ved elbil. Men jeg håper ikke de tilfører en falsk jet lyd! 

(Innlegget ble redigert 10.12.16 12:24)

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
11.12.16 23:24
Kompressor-V8: Men jeg håper ikke de tilfører en falsk jet lyd!

Det er kraftig strømstyrke ved fullt pådrag, så her har nok produsentene gode muligheter til å shape lyden. Litt som gitarpedaler?

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13285
12.12.16 17:20
TorAtle: Så hvis lyden ikke lenger er tilfredsstillende så foretrekker jeg elmotor. Antagelig.

Bortsett fra andre ulemper (som sikkert ikke betyr noe for alle) så vil vekten på de batteriene som trenges for en fornuftig rekkevidde helt ødelegge en Cayman eller 911. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4016
12.12.16 17:41

911 i neste generasjon kommer i plugin hybrid. Blir spennende å se hvordan vekten blir på den. Sannsynligvis med teknologi fra 918. Vi får dessverre ikke gjort noe med elektrifiseringen av bilparken. Nå satser alle de tyske store på dette, enten vi liker det eller ikke. Så er det bare å håpe på at de blir gode produkter også for oss som liker bilkjøring.

(Innlegget ble redigert 12.12.16 17:42)

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
12.12.16 19:14
Iseran2770: Bortsett fra andre ulemper (som sikkert ikke betyr noe for alle) så vil vekten på de batteriene som trenges for en fornuftig rekkevidde helt ødelegge en Cayman eller 911.

Den økte vekten ville helt klart endret kjøreopplevelsen på de bilene du nevner, ja. Sikkert derfor de starter med en Mission E som har mer sammenlignbar størrelse og vekt med Panamera.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15866
12.12.16 19:23

Ingen problem å ta med juletre hjem selv om du kjører en  Porsche 911 GT3 RS

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4016
12.12.16 21:31

Må være deilig å slippe å måtte ta slike bøssete duftdominerende juletrær inn i bilen. Fint å ha en grunn til å måtte ha det utenpå.

MacanT
MacanTInnlegg: 10405
16.12.16 12:11
Kompressor-V8: Om den koster 100000 euro kan det være jeg kjøper. Står også "på liste". Er visst veldig mange på liste i Oslo i forhold til Stavanger og Son.

Snart oppe i 50 på listen i Stavanger, og jeg er en av dem :)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4016
16.12.16 16:31

Porsche Panamera turbo - verdens beste bil?

MacanT
MacanTInnlegg: 10405
16.12.16 23:03
Kompressor-V8: Porsche Panamera turbo - verdens beste bil?

Den er som jeg ser det verdens beste bil ja.

Som de sier i artikkelen:

«Premium» begynner å bli et av de mest misbrukte ordene i bilbransjen. Det virker som om «alle» har premium-ambisjoner. Noen klarer det, som flere tyske bilprodusenter, men langt flere mislykkes. Porsche er premium i alle ledd. Se og lær!

Det er jo sånn at et fåtall bilmerker har et par topp modeller eller klasser som kan klassifiseres som premium f.eks. S klasse og 7 series, MEN Porsche er premium i hele sitt modellutvalg, spiller ingen rolle om du kjøper en Boxter, Cayman, Macan, Panamera, Cayenne eller 911, du føler og vet at du kjører en premium bil.

Skal bli interessant å følge utviklingen av Mission E prosjektet fremover. Hvis det blir som mye tyder på at elbiler tar av i resten av Europa de kommende årene så kommer Porsche å ytterligere befeste sin plass som den eneste rene premium bilprodusenten.

(Innlegget ble redigert 16.12.16 23:04)

MacanT
MacanTInnlegg: 10405
16.12.16 23:29
TorAtle: Jeg håper Porsche klarer å fremheve en slags "jet engine" lyd på Mission E. Noe som forandrer seg med hastighet. Og som kanskje kan slås av i comfort-modus.

Jepp, når man som jeg har spandert gud vet hvor mange timer i helikoptre og hørt lyden av turbinen som starter opp hadde det vært jævlig kult å få noe tilsvarende når elmotoren øker turtallet ved akselerasjon eller synker ved deselerasjon.

Kjenner jeg Porsche rett så blir det vel tilgjengelig som opsjon til en rimelig pris av ca. 25 000 klonks tenker jeg :) 

(Innlegget ble redigert 16.12.16 23:31)

MacanT
MacanTInnlegg: 10405
17.12.16 00:53
TorAtle: Fikk litt info i dag av daglig leder PCS ang Mission E. Produksjonsbilen er ganske lik concept-bilen, men den har B-stolpe og vanlige bakdører. Nesten 2 meter bred, 130cm lav (omtrent som en 911) og noe kortere enn en Panamera. Wiki sier 485cm.

2 meter bred og 130 cm lav, den kommer å se rimelig rå ut. For ikke å snakke om kjøreegenskapene med tanke på at mesteparten av vekta er i bunn pluss Porsche "Know how", blir garantert bra det :)

Forøvrig smart trekk å bruke B-stolpe, da kan de senke vekten å samtidig beholde torsional strength.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4016
17.12.16 08:21

B-stolpe kan også ha noe med sikkerhet ved sidekollisjon å gjøre. Fint at bilen blir "relativt normal" dørmessig.

2 meter er veldig bredt. 7 cm bredere enn Panameraen min. Den får sikkert dører som stopper der du setter den slik Panamera har, det er praktisk i trange p-hus og ved skråparkeringer.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13285
17.12.16 10:06
MacanT: Det er jo sånn at et fåtall bilmerker har et par topp modeller eller klasser som kan klassifiseres som premium f.eks. S klasse og 7 series, MEN Porsche er premium i hele sitt modellutvalg, spiller ingen rolle om du kjøper en Boxter, Cayman, Macan, Panamera, Cayenne eller 911, du føler og vet at du kjører en premium bil.

Det var en vel farget beskrivelse.

Jeg hadde en 987 Cayman 2,9 som leiebil i 4 dager i Alpene. Å påstå at den var mer premium enn velutstyrte godt motoriserte mellomklassebiler fra Audi, BMW eller Mercedes blir er det rene nonsens :-)    

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
17.12.16 10:44
MacanT: 2 meter bred og 130 cm lav, den kommer å se rimelig rå ut

Den må nå bli ekstremt trang inni når den er så lav. Vil tro batteripakken stjeler minst 10 cm.  Tesla S er 143 cm høy og takhøyden er ikke akkurat imponerende.

Egentlig merkelig at den blir så lav. Testbilene man antar er Mission E "Mules" ser ut som høye Panameraer.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
17.12.16 11:12
Iseran2770: Jeg hadde en 987 Cayman 2,9 som leiebil i 4 dager i Alpene. Å påstå at den var mer premium enn velutstyrte godt motoriserte mellomklassebiler fra Audi, BMW eller Mercedes blir er det rene nonsens :-)

For det første er det et stort steg opp fra 987 til 981-generasjonen, akkurat som det var fra 997 til 991. For det andre får du akkurat de samme options på Cayman som 911 (minus soltak og PDCC), så hvis du ikke synes Cayman og Boxster er premium så synes du ikke 911 er premium heller. Utstyrslista er ikke akkurat liten. Kanskje leiebilen din var ribba.

Konstruksjonsmessig og kjøremessig er også Cayman på nivå med 911 og godt foran sine konkurrenter. Det bidrar også til kvalitetsfølelsen.

Når det er sagt synes jeg også Audi, BMW og Mercedes holder et høyt nivå.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
17.12.16 11:32
dasAuto: Den må nå bli ekstremt trang inni når den er så lav. Vil tro batteripakken stjeler minst 10 cm.  Tesla S er 143 cm høy og takhøyden er ikke akkurat imponerende.

Regner med at man kommer til å sitte med beina rett frem, omtrent som i Cayman og 911 med de tynne racingsetene.

2 meter veldig bredt. Jeg postet et innlegg i våres med endel størrelser på sportsbiler. I den lista er det bare 2 biler som er bredere.

For meg høres det ut som Mission E ikke er egnet som hverdagsbil. Vil den bli god nok til å erstatte sportsbilen? 

(Innlegget ble redigert 17.12.16 11:32)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4016
17.12.16 12:15

Med fare for å banne litt i kirken her så synes jeg 911, Cayman og Boxster holder et hakk lavere interiørkvalitetsfølelse enn Utgående Panamera, Cayenne og Macan (som har lignende nivå). Nye Panamera tar det et hakk videre.

Ikke at 911 er dårlig på interiørkvalitet, men man ser at den har fokus på å være sportslig fremfor lukseriøs, slik f eks Panamera skal være i større grad.

Når det gjelder Porsche og hel-ved premium så er jeg enig. Men det går på mye annet enn design og interiørkvalitet. Det går på kjørekvaliteter og totalopplevelse av produktene. Enig i at det er mye som gjør at Porsche holder et nivå over BMW og Audi, og kanskje til og med MErcedes slik sett. Det gjenspeiles i prisene de kan ta, som er langt høyere for Porsche (f eks Panamera, Macan og Cayenne) enn for tilsvarende motorisert BMW, MB eller Audi.

Man får en X5 V8 til prisen av en Cayenne hybrid. Og en godt utstyrt MB S 500 eller Audi S8 til prisen av en godt utstyrt Panamera hybrid...

(Innlegget ble redigert 17.12.16 12:18)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13285
17.12.16 12:21
TorAtle: For det første er det et stort steg opp fra 987 til 981-generasjonen

Det er jeg helt enig i. Men slik du formulerte deg virket det som om de eneste tyske premiumproduktene bortsett fra alt fra Porsche var S-klasse og 7-serie.

Jeg er heller ikke mest opptatt av hvor mye ekstrautstyr man kan dytte inn i en Cayman. Om jeg skulle kjøpt en Cayman hadde jeg styrt unna unødvendig og kraftig overpriset ekstrautstyr. I motsetning til nordmenn flest som kun kjøpte 981 med strupet motor og masse latterlig dyrt utstyr.

(Innlegget ble redigert 17.12.16 12:24)

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
17.12.16 15:19
Iseran2770: Det er jeg helt enig i. Men slik du formulerte deg virket det som om de eneste tyske premiumproduktene bortsett fra alt fra Porsche var S-klasse og 7-serie.

Det var vår andre Porsche-kompis her inne, MacanT.

At utstyrslista er lang må utelukkende sees på som positivt. Det betyr at du har større sjanse for å kunne bestille bilen akkurat som du vil. Feks har man 6 forskjellige valg når det gjelder seter. Eller karbonbremser, som finnes som tilvalg på alle Porsches modeller. BMW har det kun på enkelte M-modeller. Jeg mener det er et ekstra pluss i premium-boka.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
17.12.16 15:24
Kompressor-V8: Med fare for å banne litt i kirken her så synes jeg 911, Cayman og Boxster holder et hakk lavere interiørkvalitetsfølelse enn Utgående Panamera, Cayenne og Macan (som har lignende nivå). Nye Panamera tar det et hakk videre.

Det er ikke så rart, for sportsbilene er nødt til å tenke vekt. Jeg synes også kvalitetsfølelsen på brytere og hendler er ganske så meh i forhold til prisen. Heldigvis er mye annet bra og forhåpentligvis tar de et nytt steg med introduksjonen av 992.

Klikk for å gå tilbake til toppen