Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Porsche news

NYTT TEMA
MacanT
MacanTInnlegg: 10392
04.02.17 23:14
Kompressor-V8: MacanT. Verden er liten. Jeg kjenner han som etter all sannsynlighet kjøpte den 911 GTS du prøvde. Den er herlig. Flott klassisk 911 lyd og selv om den ikke er kjapp som en turbo er den mer enn rask nok.

Det var det sannsynligvis, ikke mange 911 GTS som kom til Norge i fjor.

På tal om lyd så fikk jeg gåsehud helt ned under føttene når jeg blåste gjennom et par tunneler med vindu nede og sports-eksos on :)

Den var kjapp ja, men ikke veldig stor forskjell mot min MacT, lå naturlig nok bedre i svingene men ikke dramatisk bedre. Han Roy på PCS sa at det bare viser at din Mac er en meget bra bil, sant nok.

Jeg elsker forøvrig også V6 lyden i min bil.

Her er litt fra en Macan S, men lyden fra 3.6 literen som jeg har kan du doble med to, mye mer bass og dyp lyd :)

Hvis det blir tal om Pana E-Hybrid så må man nok spandere kostnaden for PSE, så er det bare.

 

(Innlegget ble redigert 04.02.17 23:21)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
04.02.17 23:24

Fin lyd i Macan turbo med sportseksos også. De klarer liksom ikke helt det på B6 med turbo slik de gjør det på V6 turbo. Men man har enda større krav til lyd på en 911 naturligvis.

Lyden i Panamera GTS V8 var helt ekstrem til å være gatebil.

Porsche uten sportseksos blir i grunn litt spakt, selv på e-hybrid. En jeg kjenner på Porsche sier han var imponert over lyden i Panamera e-hybrid med sportseksos da de fikk prøve førseriebilene.

(Innlegget ble redigert 04.02.17 23:26)

MacanT
MacanTInnlegg: 10392
05.02.17 01:29
Kompressor-V8: Porsche uten sportseksos blir i grunn litt spakt, selv på e-hybrid. En jeg kjenner på Porsche sier han var imponert over lyden i Panamera e-hybrid med sportseksos da de fikk prøve førseriebilene.

Jepp, selv hvis jeg går for E-Hybrid med fornuftig utstyr så må jeg nok legge 35 lapper på PSE. Så blir det vel LED Matrix, 4-hjul styring osv. men selv da kan man lett komme under 1.5 mill total sum og dermed godt under basisprisen for 4S.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
05.02.17 08:45

På en e-hybrid kan man droppe masse. Men LED og sportseksos bør man ha ja, og adaptive sportsseter. De er skikkelig gode. Usikker på om jeg hadde tatt sportspakke til 48/52.000kr. Sikker på at 4-hjulstyring er nødvendig? Adaptive cruise tar de godt betalt for.

(Innlegget ble redigert 05.02.17 08:45)

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
05.02.17 11:06
Kompressor-V8: Sikker på at 4-hjulstyring er nødvendig

Panamera er over 5 meter. Jeg hadde definitivt tatt 4WS. Det var positivt selv på 911.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
09.02.17 23:58

Nå har de begynt å teste Panamera mot andre.

Her en interessant (?) svensk ukjent test mot superraske og dyktige snart erstattede Audi S8+.

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor alle er så glade for at "pukkelryggen" fra gamle Panamera nå er borte, da jeg synes den så barsk og tøff ut. For kombicoupe-karosseriet er egentlig ikke så kult ellers og den nye grenser til kjedeligere og litt lite tøff, selv om selve lyktedesignet foran og bak er lekkert. Om jeg skulle kjøpt den nye nå ville jeg nok helt klart gått for en stasjonsvogn. Da ser man dessuten tydeligere at man har den nye Panameraen, da den gamle ikke fantes i stv.

Og her en uvanlig fjollete test i Autocar (som vanligvis tester mer seriøst).

Jeg må si jeg sliter litt med å foretrekke nye Panamera over den lekre og velkjørende S-klasse coupe selv om begge er drømmebiler. Jeg har kjørt begge i virkeligheten og begge er meget komfortable og stillegående i samme liga. Panamera er et hakk mer sporty og S et par hakk mer komfortabel.

Syntes nye Panamera turbo har en kjedeligere V8 (dog meget sterk) og hadde fint valg den i 4S V6 eller hybrid i stedet. Den er uansett mer enn rask nok. Man får ikke skikkelig lyd av V8eren og hva er da poenget. Den har dessuten såpass komfortfokus at den like greit kan ha hybrid-drivlinje. Litt trist, men tipper den er en knallgod hybrid.

(Innlegget ble redigert 10.02.17 00:09)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
10.02.17 00:13

En bra prøvekjøring og gjennomgang av Panamera E-hybrid.

Høres ut som bra sekserlåt i den. Blir jo mer 911-følelse av å ha sekser enn åtter, selv om det ikke er B6. Så kan man savne åtter, men den gamle Panamera GTS kan i mine øyne få lov å være den ultimate V8-bilen fra Porsche. Så kaj de nye være moderne. Hybrid er etter min mening med på å gjøre den nye enda mer moderne.

(Innlegget ble redigert 10.02.17 00:15)

MacanT
MacanTInnlegg: 10392
13.02.17 17:20
Kompressor-V8: "pukkelryggen"

"eller bajsande hund feelingen" som han i testen sa :)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
13.02.17 21:29

Jeg velger å gå mot strømmen å kritisere den nye for å mangle den gamle sin sjarm og sitt særpreg og i stedet ligne mer på en standard kombicoupe.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
24.02.17 15:57

Og her er nye Panamera turbo S hybrid med 680hk.

Med startpris under 2 mill koster den mindre enn 550hk turbomodellen i Norge :-)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30567
24.02.17 16:02
Kompressor-V8: hybrid med 680hk.

Håper du stiller med denne som Uber Black sjåfør når Lan Marie kjøres hjem fra siste arbeidsdag etter kommunevalget.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
24.02.17 18:20
Kompressor-V8: Og her er nye Panamera turbo S hybrid med 680hk. Med startpris under 2 mill koster den mindre enn 550hk turbomodellen i Norge :-)

315kg tyngre enn vanlig Turbo. Vi får høre hva anmelderne sier - er det verdt å drasse på?

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13277
24.02.17 18:28
TorAtle: 315kg tyngre enn vanlig Turbo. Vi får høre hva anmelderne sier - er det verdt å drasse på?

Personlig tviler jeg sterk på det. Nå er riktignok Panamera veldig tung uten elmotor og batteripakke, men med 315 kg ekstra blir den et fleskeberg.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
24.02.17 22:35

Den er lynkjapp og supermoderne. Men tror jeg hadde valgt Panamera 4 ehybrid. Den er mer enn kjapp nok. 0-100 på 4,6 sek er bra det! Man savner ikke mer ytelser, men 3,4 sek begynner å bli lynraskt. Hadde dessuten ventet på sport turismo (stv) da jeg ikke liker den nye hekken like godt som den gamle.

0-200 på 8,3 er fantastisk raskt for en sedan. Vanvittig raske Veyron gjør 0-200 på 6,7 sek.

(Innlegget ble redigert 24.02.17 22:40)

FT999
FT999Innlegg: 924
26.02.17 00:15

Hybrid-konseptet i Panamera er interessant, kan Porsche tenke seg dette også i 911 fremover?

Jeg ringte Porsche Senter for å sette meg på venteliste på GT4 RS, men de sa at bilen bare var et rykte og at det ikke gikk :(9

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
26.02.17 07:34

Neste 911 får elmotor ja, men usikker på om det kun blir hybrid eller også en ren elutgave.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
26.02.17 21:16

Gledelig at Porsche er i tet, men også at Mercedes, BMW og Jaguar er høyt oppe. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13277
26.02.17 21:23
Kompressor-V8: Gledelig at Porsche er i tet, men også at Mercedes, BMW og Jaguar er høyt oppe.

Men forskjellene er ikke så store. BMW ligger høyt opp, Audi nokså langt nede. Men forskjellen er nøyaktig 10%. Når det har vært 100 feil på et antall BMW har det vært 110 på samme antall Audi.

Men fra Porsche til Fiat er forskjellen stor.

(Innlegget ble redigert 26.02.17 21:23)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15860
26.02.17 21:31
TorAtle: Lexus og Porsche deler førsteplassen i JD Powers store kvalitetsundersøkelse

Tja, i Svenske Länsförsäkringar siste rapport(2007-2013) om maskinskader så er det ingen produsent som har flere skader på girkasser og drivverk enn Porsche. 

Uansett bør slike undersøkelser leses med noe skepsis.

Ribba
RibbaInnlegg: 34899
27.02.17 06:30
Kompressor-V8: 0-100 på 4,6 sek er bra det!

Tja, kan ikke uttale meg om akkurat det, men 4.7 sek føles derimot alt, alt for tregt.

Har begynt å se på Mountune sin FPM375-pakke. Ford Performance har der samarbeidet med Mountune om å lage en oppgraderingspakke til Focus RS der effekten går opp til 375 hk og momentet opp til 510 Nm, alt med fabrikkgaratinen i behold (i UK, dog usikker på hvordan den norske leverandøren vil se på garantispørsmålet). Frister også litt med Mountune sin ekososoppgradering (som også beholder fabrikkgarantien, dog igjen usikker på den norske leverandøren).

Faktisk også sett på deres Mountune sin M380-pakke. Der blir det hentet ut 380 hk og 530 Nm. Der ryker derimot garantien, men det loves under 4,5 sek på øvelsen 0-100. Og det beste med denne pakken, er jo at man kan gjøre gnager av bilen. Iseran blir nok overlykkelig av at det finnes biler med slike muligheter. :-)

(Innlegget ble redigert 27.02.17 06:36)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
27.02.17 07:10

Moro, Ribba. Enig i at det ikke føles voldsomt sprek med 0-100 på under 5 sek, men det oppleves som mer enn raskt nok for meg. Ytelser bedre enn dette er moro, men overdrevent ekstra moro og bare for ren moro.

Panamera GTS med launch control og 0-100 på 4,4 sek føltes veldig sprek fra 0-70. Men derfra og opp kjennes turbomatede 750xi som gjør 0-100 på 5,3 sprekere. Sistnevnte er dog langt fra så sportslig i responsen. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13277
27.02.17 17:35
Ribba: Og det beste med denne pakken, er jo at man kan gjøre gnager av bilen. Iseran blir nok overlykkelig av at det finnes biler med slike muligheter. :-)

Ikke noe er like morsomt som en gnager med 380 hk. Torque steer er jo det morsomste som finnes.  

e505
e505Innlegg: 1409
28.02.17 09:41
Kompressor-V8: 0-200 på 8,3 er fantastisk raskt for en sedan. Vanvittig raske Veyron gjør 0-200 på 6,7 sek.

Det greier den ikke. Det er nok 100-200 som tar 8,3.. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
28.02.17 11:41

Sjekk denne videoen på 1.51 min. Det står at den klarer 0-200 på 8,3 sek. 

Edit: Ser nå at det er korrigert i kommentarene fra Autobild. Det er 100-200. I så fall vil det gi 0-200 på 11,7 sek. Ikke så raskt som jeg trodde den skulle bli.

RS7 Performance med 605hk gjør 0-200 på 10,6 sek og vanlig Panamera Turbo 550hk gjør 0-200 på 11,6 sek, så her er det noe som ikke stemmer. Tipper den nye Turbo S hybrid gjør 0-200 på ca 10 sek.

(Innlegget ble redigert 28.02.17 11:49)

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
28.02.17 12:28
Kompressor-V8: RS7 Performance med 605hk gjør 0-200 på 10,6 sek og vanlig Panamera Turbo 550hk gjør 0-200 på 11,6 sek, så her er det noe som ikke stemmer. Tipper den nye Turbo S hybrid gjør 0-200 på ca 10 sek.

Turbo S hybrid er oppunder 400kg tyngre enn RS7 Performance. Det er mye ekstra å drasse på. De 75hk ekstra veier neppe opp.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
02.03.17 00:44

New Porsche Panamera Sport Turismo

Kommer med samme motorer som sedanen. Stasjonsvogna er hakket dyrere.

Hvem er penest?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
02.03.17 09:13

Penest er diskusjonssak, man slipper den mindre pene og så Harry hekkspoileren fra sedanen på stv. Alle ser at du har nyeste Panamera ved valg av stv. Den gamle kan forveksles med utgående Panamera, som egentlig ser litt bedre ut synes jeg. Derfor hadde jeg valgt stasjonsvogn. 

(Innlegget ble redigert 02.03.17 09:14)

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
02.03.17 09:41

Jeg har nå konfigurert opp en stasjonsvogn med vanlige options, bl.a. de Porsche selv anbefaler. Jeg tok med Alcantara i tak, Burmester stereo, førerassistent-systemer og 8-veis elektriske seter i baksetet. Ellers ikke noe fjas. Ca 500000 i utstyr med vinterdekk. Med 8% rabatt blir det rundt halvannen mill for en hybrid.

Det er fristende å ta en tur til Porsche og tegne kontrakt, men jeg er mer klar for en helelektrisk Jaguar eller Porsche.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4012
02.03.17 22:34

Jeg synes også det er fristende å reise til Porsche og signere en kontrakt på ny Panamera. Men jeg tipper det kommer til å bli mye større risiko for verditap fremover enn det har vært tidligere. Så jeg dropper det.

Spørsmål: man får fortsatt ikke hengerfeste på hybriden selv om det er stasjonsvognen?

(Innlegget ble redigert 02.03.17 23:06)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg