Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VAG svindlet for å klare emmisjonskravene i USA

NYTT TEMA
PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
18.09.15 21:10

Veldig absurd egentlig - men VW har altså montert en enhet som detekterer når deres dieselbiler testes i offisielle utslippstester og reduserer NOx-utslippet midlertidig.

Ser ikke bort ifra at lignende svindling foregår Europa heller - dog uten at myndighetene her kommer til å ta for seg stor.

Alle de store bilmagasinene i USA har skrevet artikler om dette, deriblant Jalopnik.

Hele 482 000 biler er berørt. Håper det vanker en klekkelig bot.

Forfun
ForfunInnlegg: 5331
19.09.15 00:27

Gjelder ikke dette alle nye modeller? Når den kjenner igjen eu syklusen går den i sparemodus. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35893
19.09.15 05:10

#emisjon

SUV
SUVInnlegg: 3866
19.09.15 09:35
Forfun: Gjelder ikke dette alle nye modeller? Når den kjenner igjen eu syklusen går den i sparemodus.

Jeg synes også å huske at jeg har lest for lenge siden om noen som driver på slik og sørger for økonomikjøring når den kjenner igjen testprosedyren, husker ikke om det ble nevnt noe spesielt merke.

De forbrukstestene nå for tiden er det vel ofte umulig å klare i motsetning til på min ti år gamle bil der jeg lett klarer forbrukstallene.

Kjørte forresten konkurranse tidligere denne uken i økonomikjøring, og det så ut til at jeg da lå 0,01 l/mil bak han som hadde klart beste forbruket med den bilen. Jeg har vel en mistanke om at det dro opp forbruket mitt noe at jeg kjørte avgårde med 4000 o/min på flat hovedvei og lurte på hvorfor automatgirkassa var så treg med å gire opp, så oppdaget jeg at den også hadde manuell funksjon og jeg hadde satt den i manuell. Så var det bare å gire opp i 6. gir og stort sett holde seg der.

I går kjørte jeg en annen og mye tyngre bil ca dobbelt så langt på omtrent like mange liter drivstoff (men må vel innrømme at det gikk med litt strøm også på sistnevnte).

PassatGL
19.09.15 10:35
Forfun: Gjelder ikke dette alle nye modeller? Når den kjenner igjen eu syklusen går den i sparemodus.

Ikke helt. Det er (dessverre) normalt at produsenter underdriver forbrukstallene.

VAG har har dristet seg til noe drøyere. California har svært strenge utslippskrav. Men i stede for å teste bilene på rulle eller lignende, kobler man til måleutstyret til bilens CAN-bus.

VAGs TDI-modeller har da oppfattet dette og sendt ut falske verdier, som gav inntrykk av "alt okay" - selv om bilene i virkeligheten var langt unna disse verdiene.

fcuk
fcukInnlegg: 15443
19.09.15 11:24

Om de får bot eller ikke er sånn sett ikke så interessant, godt omdømme har de tapt likevel. Det er nok krisemøter på gang nå.

De skulle kanskje satset på hybrid med det samme istedet for å prøve å overbevise amerikanerne at diesel er tingen.

Shelby
ShelbyInnlegg: 534
19.09.15 11:37

Tysk renseteknologi i praksis.

trheim11
trheim11Innlegg: 5557
19.09.15 11:55
fcuk: Om de får bot eller ikke er sånn sett ikke så interessant, godt omdømme har de tapt likevel. Det er nok krisemøter på gang nå.

Tror nok at en bot på rundt 140 milliarder er merkbart i VAG sine bøker.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15916
19.09.15 12:04
trheim11: Tror nok at en bot på rundt 140 milliarder er merkbart i VAG sine bøker.

Hvis det blir sluttresultatet så vil dette selvsagt sette sine spor, og de som bestemte seg for dette "trikset" i VAG må helt sikkert finne seg nye jobber. I mellomtiden er det et kobbel advokater som kan gni seg på lommebøkene.

fcuk
fcukInnlegg: 15443
19.09.15 15:36
trheim11: Tror nok at en bot på rundt 140 milliarder er merkbart i VAG sine bøker.

Bot i den størrelsesorden blir det neppe snakk om uansett, men som sagt, et dårlig omdømme kan fort bli kostbart å drasse på.

Gamleboyen
GamleboyenInnlegg: 5930
21.09.15 12:34

De som fant på dette trikset bør vel uansett sparkes, og kanskje fengsles for svindel.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
21.09.15 13:37

Ikke bra, og VAG burde få en solid straff. Håper likevel ikke boten blir av en slik størrelse at det går ut over satsingen på hybrider. Eller at det går ut over Porsche ;-)

PassatGL
21.09.15 13:38

De har nå sluttet å selge 2.0TDI i USA, så det kommer da noe godt utav det hele :)

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17050
21.09.15 14:14

Lurer på hva VAG-fans som Iseran tenker om dette, han som kaller Fiat kjeltringer fordi de tok en runde med GM for å suge ut penger etter en avtale som gikk i vasken. Det VAG har gjort her er jo virkelig kriminelt. Luring av kunder og myndigheter for å pushe diesel på yankee-doodle-dandy. Aiaiai. 

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
21.09.15 14:17

Nybilprisene kan gå opp hvis NOx-tallene må oppjusteres.

shagalott
shagalottInnlegg: 4402
21.09.15 14:36

Aksjekursen på VAG raser etter skandalen er ett faktum. De siste ukene har den ligger på rundt 160€, i skrivende stund er den på 128€.

verdt å legge merke til er at kursen har falt jevnt og trutt de siste månedene etter skuffende salgstall. For 3 måneder siden var VAG aksjen notert for 220€

Gamleboyen
GamleboyenInnlegg: 5930
21.09.15 14:47

Er det bare dieselbiler det gjelder, eller alle sammen?

ferrek
ferrekInnlegg: 15649
21.09.15 15:05
Gamleboyen: Er det bare dieselbiler det gjelder, eller alle sammen?

Kun dieselbiler.

sabre2
sabre2Innlegg: 12799
21.09.15 15:43

Blir nok merkbart for VW i USA, i aug solgte de over 40 000 Passat, hvorav  knapt 25% var diesel.

Litt overraskende egentlig, for jeg ser sjelden en diesel i Florida, mulig de selger mer lenger nord.

shagalott
shagalottInnlegg: 4402
21.09.15 17:06
sabre2: Blir nok merkbart for VW i USA, i aug solgte de over 40 000 Passat, hvorav knapt 25% var diesel.
Litt overraskende egentlig, for jeg ser sjelden en diesel i Florida, mulig de selger mer lenger nord.

I hele august solgte VW 32332 biler i USA, hvorav 7409 var Passat. Så de tallene du kommer med stemmer ikke helt.

nometalhorse
21.09.15 17:22
shagalott: Aksjekursen på VAG raser etter skandalen er ett faktum. De siste ukene har den ligger på rundt 160€, i skrivende stund er den på 128€.

Ned 22,2% mandag formiddag i forhold til fredag er solid.

Når skal de starte undersøkelser i Sør-Korea, og kanskje andre land også. Det er allerede meget pinlig, og kan bli enda verre.

Spørsmålet er hvor langt opp i konsernet hodene vil rulle. Ser at noen allerede sikter helt mot toppen(Winterkorn).

(Innlegget ble redigert 21.09.15 17:27)

M-T
M-TInnlegg: 5121
21.09.15 17:58

Er det noen du ikke vil ha på nakken er det amerikanske myndigheter! Volkswagen kommer til å få en kjempestraff, og det ryktes også at Martin Winterkorn vil trekke seg. 

Og effekten på omdømmet er ikke akkurat ubetydelig heller...

Men nekter å tro at det bare er Volkswagen som gjør dette. 

ferrek
21.09.15 18:12

Skal bli spennende å se når man utfører samme tester på andre produsenter, nekter å tro VAG er eneste som har funnet på dette.  Om ikke de andre er hurtige nok til å innkalle biler og oppdatere SW. :) 

nometalhorse
21.09.15 18:15
M-T: Er det noen du ikke vil ha på nakken er det amerikanske myndigheter! Volkswagen kommer til å få en kjempestraff, og det ryktes også at Martin Winterkorn vil trekke seg.

Ble til og med kommentert av den tyske finansministeren nå, og det viser alvoret i saken.

Alle vet godt at fabrikkresultatene her i Europa ikke er oppnåelige når du og jeg kjører bilen. Uansett så har den Tyske regjeringen gått ut med følgende i dag: The German government said on Monday that automakers will be expected to pass on relevant information to the Federal Motor Transport Authority so that it can assess whether emissions data may have been falsified in Germany and other European countries.

Men det er et stort sprang til hva Volkswagen faktisk har gjort i USA. Det ble først oppdaget av West Virginia University i mai 2014 som så tipset CARB og EPA.

The US Environmental Protection Agency (EPA) and the California Air Resources Board (CARB) found a 'defeat device' embedded in the engine management systems on Volkswagen diesel engines, designed to lower exhaust levels of certain pollutants such as nitrogen oxides (NOx) substantially if the car was being emissions tested. When released back to the road, the engine would then pump out normal, higher levels - in tests the EPA found that NOx was 40 times higher when running in normal mode. VW admits 'while testing diesel cars of the Volkswagen Group they have detected manipulations that violate American environmental standards.'

At de har holdt på med dette i 7 år virker helt snålt, for det måtte jo nesten bli oppdaget en gang.

Både BMW og MB nekter for at de har drevet med noe slikt i USA:

A BMW spokesman said: "There are clear laws and guidelines governing this and we adhere to them. Everything else is manipulation and deception and we don't commit such fraud."

Daimler said it was not aware of any investigation of Mercedes vehicles in the U.S. "We heard of the EPA's accusations against VW from the press. The issue described by the press does not apply to Mercedes-Benz Cars," the automaker said in a statement.

(Innlegget ble redigert 21.09.15 18:19)

sabre2
sabre2Innlegg: 12799
21.09.15 18:30

Shagalott,

du har helt rett, jeg googla VW sales USA 2015, så jeg trodde det var de tallene som kom opp. Og ikke tall for 2013.

Siden tallene sto rett under et bilde av Passat så tok jeg totalt salg for å være for Passat. Beklager.

MacanT
MacanTInnlegg: 10619
21.09.15 18:53
M-T: Men nekter å tro at det bare er Volkswagen som gjør dette.

Nei det er nok ikke bare VW som jukser.

Håper dette fører til en skikkelig oppvask hva gjelder utslipp og forbruk, på tide at miljøbløffen avsløres.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5551
21.09.15 18:58
ferrek: Skal bli spennende å se når man utfører samme tester på andre produsenter, nekter å tro VAG er eneste som har funnet på dette.  Om ikke de andre er hurtige nok til å innkalle biler og oppdatere SW. :)

Alle forholder seg til standardiserte tester (EU-syklus etc.), og det er allment kjent at de sjeldent gjenspeiler faktiske forhold. Men denne manipulasjonen, hvis hensikt er å korrumpere en amerikansk utslippstest, er såpass graverende at det vil overraske meg enormt dersom andre fabrikanter har tatt risikoen som ligger bak et slikt valg.

Normalt er det desperasjon som ligger bak en slik risikoappetitt, for eksempel ønsket om å være verdens største bilprodusent.

Ser at både BMW og Daimler offisielt tar avstand fra grepet til VAG. De er vel redde for en tysk smitteeffekt.

(Innlegget ble redigert 21.09.15 19:00)

ferrek
21.09.15 18:59

Blir det oppvask på utslippstall og målinger blir det dyrere biler i Norge, det er kjipt det også. 

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5551
21.09.15 19:05
ferrek: Blir det oppvask på utslippstall og målinger blir det dyrere biler i Norge, det er kjipt det også.

Ikke nødvendigvis. Flere regjeringer har hatt konstant skatteproveny som mål. Da vil konsekvensen bli samme skattebelastning, men selvsagt omfordeling ut fra faktiske forhold (kalde dieselmotorer har en grunn til å vibrere/skjelve utover normalen, tenk NOx).

Samtidig kan dette dessverre fort bli utfallet, siden en økning av innslagspunkt for miljøavgifter vil falle enkelte sjarlataner tungt for brystet.

SUV
SUVInnlegg: 3866
21.09.15 19:09
ferrek: Blir det oppvask på utslippstall og målinger blir det dyrere biler i Norge, det er kjipt det også.

Men det blir mye mer rettferdig om alle kjemper om kundene på like vilkår enn om noen driver med lureri for å få ned avgiftene. Jeg synes for øvrig at det er tullete avgiftsssystem i Norge og at man legger altfor mye vekt på miljø slik at resultatet blir at folk ikke bytter til nye og mer miljøvennlige biler, men fortsetter å holde liv i gamle utslitte biler med større utslipp. Når avgiftslandet Norge har en av de eldste bilparkene så sier det seg at dette med miljørelaterte avgifter ikke fungerer.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg