Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dårlige og gode Toyotamotorer

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36101
07.10.15 12:24

Dersom det var en tid da 'Toyota hadde gode motorer' så er denne forlengst forbi. Man skal vokte seg vel for å være sikker på å finne en Toyota med en god motortype.

Jeg tar med de jeg kommer på i farten, så må andre supplere!

 

Dårlige;

- 1,8 VVT-i ca. 2002. Har selv kjørt denne ved motorhavari

- D4-D som i Avensis og RAV4. Oljeforbruk med mere

-1,4 diesel i Yaris. Omtale for havari og oljeforbruk

998 ccm, tresylindret bensin: Oljeforbruk, omtalt av 'Benny' i Broom.no

 

 

Bra:

Hybridmotor/system i bla. Prius. Veldig lite problemer med 'drillen' her.

1,3 VVT-i i Yaris.,En Yaris med brukande motor? Daihatsuprodusert?

4A FE. Av gamleskolen med regreim. Vanlig bensinmotor på 80-90-tallet.

Div. Lexus bensin

HiAce diesel. Slitesterk og bråkete

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2357
07.10.15 13:10

Angående D4-D: Jeg har 2,2 versjonen av denne, den bruker iallefall ikke olje. Videre har vi hatt masse 2,5 versjoner på Hiacer (i firmaet) og de har det heller aldri vært noe med.. En kolega er på sin tredje 2,0 versjon (i tre forskjellige biler) og har heller aldri hatt problemer.

Storm i vannglass?

ævdunn
ævdunnInnlegg: 5263
07.10.15 13:49

Vet du om all lexus som blir solgt i norge kommer fra japanske fabrikker? 

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2207
07.10.15 14:30

D4-D motorene kan havarere hvis pakningene til Common Rail-dysene er utette, og ikke byttes. Problemet er sot som blir vasket ut med olja, og tetter oljesila. 

Er også endel Land Cruisere som har fått byttet D4-D-motoren, pga lekkende injektorer og følgende oil-sludge som tetter oljesila.

Tidlig Yaris 1.0 har kamkjedeproblemer.

 

(Innlegget ble redigert 07.10.15 14:38)

Jan
JanInnlegg: 5213
07.10.15 14:55
ævdunn: Vet du om all lexus som blir solgt i norge kommer fra japanske fabrikker?

Det gjør de sikkert. Kvaliteten er for viktig til å overlate til andre.

Burkar
BurkarInnlegg: 8574
07.10.15 16:15

Den eneste Lexus-modellen som produseres utenfor Japan er ES. Men den selges som kjent ikke i Norge.

t109
t109Innlegg: 3331
07.10.15 16:34
Brum-Ole: Angående D4-D: Jeg har 2,2 versjonen av denne, den bruker iallefall ikke olje.

Tja, jeg har også hatt en 2.2 d4d motor. Den brukte olje som bare rakker'n. Motoren ble skiftet etter snaut 2 år, og 33000km. En Avensis 1.8 bensin jeg tok i innbytte hadde skiftet motor på ca 60000km. Det "verste" er at han jeg videresolgte Avensisen til hadde eid en Avensis d4d tidligere (bilen han kjøpte av meg skulle datteren ha). På d4d-en hadde han skiftet motor på ca 80000. 
Han valgte allikevel Avensis til datteren da han hadde erfaring med at Toyota tok det meste på garanti/goodwill. 

Min søster hadde en Yaris d4d. Hun var fornøyd med bilen, men de siste månedene før hun byttet den inn (på 90000km) begynte den å bruke anseelige mengder med olje. Det var en medvirkende årsak til at de byttet bilen inn og ikke beholdt den som nr 3/pendlerbil for gubben. 

Svakhet ved D4D motorene +++ er også en kjent sak hos Toyotaforhandlere rundt om (i hvertfall de som vil innrømme det; ikke slik som verksmesteren hos min lokale Toyotaforhandler, som "aldri hadde hørt om slike problemer". Mekanikeren som skiftet motor på bilen min hadde en helt annen versjon mht motorbytter på Toyota RAV 4 - for å si det sånn:))

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36101
07.10.15 17:01

Ihvertfall lages Lexus RX i Canada for de 'lokale' markeder.

Når HR-V produseres i Mexico er det nok ingen grenser.

 

Toyota har absolutt sine mindre vellykkede motortyper. Får regne motor som slitedel!!!!

 

 

(Innlegget ble redigert 07.10.15 17:03)

RandoKuruza
RandoKuruzaInnlegg: 171
07.10.15 17:31

Ser 4A-FE ble nevnt. Kjørte en 1.8 7A-FE (2000 Avensis) 150.000 km uten feilslag. Kan ikke huske at jeg peilet olje engang, men fulgte service-intervallene. Skal men tro enkelte her inne ble det sikkert byttet motor i all hemmelighet på service. 

passat06
passat06Innlegg: 1262
07.10.15 18:07
Brum-Ole: Angående D4-D: Jeg har 2,2 versjonen av denne, den bruker iallefall ikke olje. Videre har vi hatt masse 2,5 versjoner på Hiacer (i firmaet) og de har det heller aldri vært noe med.. En kolega er på sin tredje 2,0 versjon (i tre forskjellige biler) og har heller aldri hatt problemer. Storm i vannglass?

Problemet er kjent. Madammen har en D4-D 2,2. Er under "overvåking" pga oljeforbruk...

Burkar
BurkarInnlegg: 8574
07.10.15 22:15

Canada ja så klart, jeg var litt stuck nede i Kentucky.

Premonition
PremonitionInnlegg: 15829
07.10.15 22:19
rosmebraad: 4A FE. Av gamleskolen med regreim. Vanlig bensinmotor på 80-90-tallet.

Og ikke minst 4A-GE

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36101
08.10.15 09:37

Neste utfordring er tilsvarende tråd for VW-motorer.

Dessverre er ikke mltorproblemer en saga blott, men noe bilkjøperen burde være bevisst på å prøve å unngå.

piezo
piezoInnlegg: 5240
08.10.15 09:40

Jeg hadde en 1.0 VVT-i i 7 år uten at denne brukte noe særlig olje. Fylte på 0,5 l rett før en service, etter å utsatt den for uhorvelige mengder småkjøring. Artig motor, men selvfølgelig noe svak etter dagens standard.

Ræveåte
RæveåteInnlegg: 6561
08.10.15 09:50
RandoKuruza: Skal men tro enkelte her inne ble det sikkert byttet motor i all hemmelighet på service.

Må jo sies å være god service det...

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17059
08.10.15 10:25
rosmebraad: Neste utfordring er tilsvarende tråd for VW-motorer.

Kanskje lettere å liste opp motorer uten særlige problemer da?

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2357
08.10.15 10:39

Ja mye mulig problemet er kjent, men da har jeg hatt flaks:)

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4637
08.10.15 11:32
piezo: Jeg hadde en 1.0 VVT-i i 7 år uten at denne brukte noe særlig olje. Fylte på 0,5 l rett før en service, etter å utsatt den for uhorvelige mengder småkjøring. Artig motor, men selvfølgelig noe svak etter dagens standard.

Jeg har hatt akkurat samme erfaring som deg, med en Peugeot 107. jeg var til og med medlem av et forum for disse små tassene, og det ble aldri nevnt at noen av trillingene brukte mye olje. Men etter hva jeg har lært fra andre fan-boy forumer, så snakker man vel ikke høyt som feil på bilene.

t109
t109Innlegg: 3331
08.10.15 12:31
En_ganske_snill_mann: Men etter hva jeg har lært fra andre fan-boy forumer, så snakker man vel ikke høyt som feil på bilene

Sant nok det. Jeg har også erfaring med at "fanboys" pynter litt på snnheten. Jeg var imidlertid endel innom et Fordforum for noen år siden. Der var det noen forumdeltagere som ikke "sparte på kruttet" mht feil på sine nye(re) Forder, for å si det sånn.

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4637
08.10.15 12:39
t109: Sant nok det. Jeg har også erfaring med at "fanboys" pynter litt på snnheten.

Jeg hadde nok en del spenningssøkere i tanken.....

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36101
08.10.15 13:19

Skulle vært fanboy, så hadde man kjørt verdens beste bil.....

 

t109 skrev 8. des 2013:  """"

det mestoppskrytte merket i markedet, nemlig Toyota. Mange dieselmotorer, og 1,6 og 1,8 liters bensinmotorer har vært skiftet på disse også -...."

t109
t109Innlegg: 3331
08.10.15 13:37
rosmebraad: det mestoppskrytte merket i markedet, nemlig Toyota. Mange dieselmotorer, og 1,6 og 1,8 liters bensinmotorer har vært skiftet på disse også -....

Fortsatt enig med meg selv. Toyota er "greit nok", men driftsikkerheten som kjennetegnet merket på -70 og -80 tallet er et tilbakelagt stadium. 

Nå vet jeg egentlig ikke hvor langt Toyotamotorene generelt gikk den gangen heller da. Toyota var ikke den typiske "långmilaren" for å si det sånn. Husker en 76/77 modell Corolla en kompis overtok etter sin bestefar tålte usedvanlig mye juling, så den var nok ok sammenskrudd. På den annen side var vel bil og motor gått under  50000km da han overtok den i 1984, så den burde jo ha igjen noen mil da han overtok den også da...

Uten sammenligning forøvrig kjørte en annen kompis rund i en Volvo 244 som hadde gått minst 300000km. Den også tålte usedvanlig mye juling....

Dzeko10
Dzeko10Innlegg: 26
08.10.15 13:53

Hva med 2.2 177hk D-CAT motoren?

Jeg har ingen problemer med denne, det er registerkjede og ingen oljeforbruk.

 

En av de bedre motorene jeg har hatt.

(Innlegget ble redigert 08.10.15 13:54)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36101
08.10.15 19:42

Hva med dagens 1,33 bensin? Er den holdbar? Reg.kjede av ikke-porøs type?

Jeg vil unngå "Skruzuki og girkasser laget av kjeks"-typen! 

(Innlegget ble redigert 08.10.15 19:42)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10105
08.10.15 20:42

Vi har en Corolla 1,4 D4-D 90hk i familien som har gått 140000km uten problemer på drivverkssiden. Får litt følelsen av at det er en potensielle evighetsmaskin hver gang jeg kjører den, teknisk og karosserimessig har den tålt kilometerne veldig bra så langt.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36101
08.10.15 21:44
Hollabaloo: Vi har en Corolla 1,4 D4-D 90hk i familien som har gått 140000km uten problemer på drivverkssiden. Får litt følelsen av at det er en potensielle evighetsmaskin hver gang jeg kjører den, teknisk og karosserimessig har den tålt kilometerne veldig bra så langt.

Utrolig.

Er dette den Tyrkiskproduserte sedanen?

Jeg får stadig påminnelsen om dieselproblemer med Toyota på Honest John.
"Top gasket failure" på Avensis diesel. Og slike "godsaker" om Yaris:

Two engine failures of 2011 Yaris 1.4D-4D purchased in May 2013 with 40k miles. First engine failure after 2 months required new short engine. 2nd engine failure in July 2014, same problem, lots of white smoke, short engine replaced again for 2nd time in 38 months life of car................................................................................................................................................

 Service light spanner on dash coming on and off at irregular intervals in 2011 Yaris 1.4 D-4D

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10105
08.10.15 23:46
rosmebraad: Utrolig. Er dette den Tyrkiskproduserte sedanen?

Nei. 2006-modell Corolla stasjonsvogn. Meg bekjent satt sammen i Burnaston, Derbyshire, UK. Fabrikken der har satt sammen Toyotaer siden 1992. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36101
09.10.15 00:20
Hollabaloo: Nei. 2006-modell Corolla stasjonsvogn. Meg bekjent satt sammen i Burnaston, Derbyshire, UK. Fabrikken der har satt sammen Toyotaer siden 1992.

Jeg har på følelsen at det er liten Tyrker dere har.


For the first time, European market versions of the mainstream three- and five-door hatchbacks were produced in Burnaston, Derbyshire, while production of the saloon and estate was later switched to Turkey.

t109
t109Innlegg: 3331
09.10.15 07:04
Hollabaloo: Meg bekjent satt sammen i Burnaston, Derbyshire, UK. Fabrikken der har satt sammen Toyotaer siden 1992

Yarisen min søster hadde, som vel har samme d4d motor som Corolla (den har i hvert fall en 1.4 liters 90 hester, som egentlig flytter den lille bilen ganske greit fremover), mener jeg var produsert i Frankrike. Mener å huske at verksmesteren på Toyota (han som ikke kunne huske at de hadde skiftet motor på noen RAV4:)) forsøkte seg med en spøk om at den var skrudd sammen på samme samlebånd som "Rennå"

(Innlegget ble redigert 09.10.15 07:06)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10105
09.10.15 08:14
rosmebraad: Jeg har på følelsen at det er liten Tyrker dere har. For the first time, European market versions of the mainstream three- and five-door hatchbacks were produced in Burnaston, Derbyshire, while production of the saloon and estate was later switched to Turkey.

Da er det nok en liten tyrker ja. 

Den tusler og går ihvertfall. Har fått fint stell da, med servicer hos Toyota til foreskrevet tid, og understellsbehandling hvert 3. år siden ny. Dynamoen måtte byttes på rundt 100K p.g.a dårlig lager, ellers bare slitedeler. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg