Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva betaler dere for dekkhotell?

NYTT TEMA
totem
totemInnlegg: 6789
16.11.15 12:41
Larsabal: Jeg er old-school og bytter selv. Dekkene har jeg i kjellerboden, som i praksis er 20 meter unna der jeg kan stå og skifte. Hver gang jeg hører kamerater og naboer syte over at det koster mye med dekkhotell og/eller at de må vente lenge for å få byttet dekk forde halve Oslo skal bytte samtidig, er jeg glad jeg tar de 45 min med manuelt arbeid selv.

Enig i dette. Mulig folk har veldig mye penger om dagen, men både dekkhotell og betale andre for å skifte anser jeg som å brenne penger. Forstår folk som av fysiske årsaker får andre til å gjøre det, men for resten av oss må det jo nesten ansees som å lide av arbeidsvegring.

Burkar
BurkarInnlegg: 8593
16.11.15 14:20
totem: Enig i dette. Mulig folk har veldig mye penger om dagen, men både dekkhotell og betale andre for å skifte anser jeg som å brenne penger. Forstår folk som av fysiske årsaker får andre til å gjøre det, men for resten av oss må det jo nesten ansees som å lide av arbeidsvegring.

Det er litt innprentet i den norske folkesjela at man skal gjøre alt selv. Å leie inn håndverkere til å male, snekre og annet er liksom litt flaut. Jeg for min del setter så stor pris på min fritid at jeg villig leier inn folk hvis jeg har råd.

Til nå har jeg imidlertid skiftet hjul selv, da jeg tross alt har egen garasje der dekkene ligger lagret. Men da garasjejekken tok kvelden da jeg skulle skifte til vinterhjul nå sist tok jeg med hele jobben til den lokale bilvaskesjappa.

(Innlegget ble redigert 16.11.15 14:20)

totem
totemInnlegg: 6789
16.11.15 14:30
Burkar: Det er litt innprentet i den norske folkesjela at man skal gjøre alt selv. Å leie inn håndverkere til å male, snekre og annet er liksom litt flaut. Jeg for min del setter så stor pris på min fritid at jeg villig leier inn folk hvis jeg har råd. Til nå har jeg imidlertid skiftet hjul selv, da jeg tross alt har egen garasje der dekkene ligger lagret. Men da garasjejekken tok kvelden da jeg skulle skifte til vinterhjul nå sist tok jeg med hele jobben til den lokale bilvaskesjappa.

Joda, men det er forskjell på å gjøre store håndverksjobber som potensielt krever utdannelse og å bytte dekkene selv som må sees på som arbeid som ikke trenger videre utdanning ;)

Videre kan man jo si at det å leie inn en håndverker i Norge er latterlig dyrt. Om man har tid og evner til å gjøre ting selv, sparer man mange penger.

Når alt dette er sagt, har man forskjellige grunner til at man tar valg som man gjør og noen er sikkert helt legitime. Jeg bare stiller spørsmålstegn ved alle disse tjenestene vi betaler for som vi strengt tatt ikke har behov for. Som jeg nevnte tidligere, har kanskje folk såpass mye penger at dette føles fornuftig?...

(Innlegget ble redigert 16.11.15 14:40)

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17081
16.11.15 14:50
Burkar: Jeg for min del setter så stor pris på min fritid at jeg villig leier inn folk hvis jeg har råd.

Ja, man kan veie for og imot på mye sånt - og ofte virker det greit å betale for tjenester selv om prislappen synes drøy. 

Om jeg skulle tatt jobben med dekkskift nå, ville det tatt meg minst en time, kanskje to, med vask - og da kommer avbalansering i tillegg. Da er ikke 950 kr ille, når det inkluderer oppbevaring en sesong og avbalansering. 

Penger ut av vinduet er det i alle fall ikke. 

aeroX
aeroXInnlegg: 797
16.11.15 15:00
Iseran2770: Kanskje du får en jobb som er så godt betalt at pengene bare hoper seg opp på bankkonti med dårlig rente. Da tenker jeg at pipa får en annen lyd :-)

Planen er vel å alltid låne så mye at disponibel inntekt forblir den samme, så jeg tenker nok å beholde dette opplegget så lenge de gamle bor i enebolig 

#gjerrig revisor

(Innlegget ble redigert 16.11.15 15:00)

MonaroGTS
MonaroGTSInnlegg: 292
16.11.15 17:10
Iseran2770: du hevder å bruke

Verksted jekk og lufttrekker gjør underverk

Jeg er en normalt arbeidende person og tre tusenlapper er ikke lusent for meg 

jeg er heller ikke redd for å bli møkkete på hendene 

SUV
SUVInnlegg: 4302
17.11.15 21:57
Burkar: Det er litt innprentet i den norske folkesjela at man skal gjøre alt selv. Å leie inn håndverkere til å male, snekre og annet er liksom litt flaut. Jeg for min del setter så stor pris på min fritid at jeg villig leier inn folk hvis jeg har råd.
Til nå har jeg imidlertid skiftet hjul selv, da jeg tross alt har egen garasje der dekkene ligger lagret. Men da garasjejekken tok kvelden da jeg skulle skifte til vinterhjul nå sist tok jeg med hele jobben til den lokale bilvaskesjappa.

Har du en unormalt høy timelønn siden du vil leie inn hjelp for å få mer fritid?

For du vet vel at du for å ha samme økonomi må jobbe ganske mange timer (eler ha veldig høy timelønn) for å få råd til å betale for denne fritiden. Hvis man må jobbe for eksempel 3 timer ekstra for å få en time ekstra fritid så er det jo ikke så lurt.

Hvis vi tar utgangspunkt i dem som betaler 2990 kr pr år for dekkhotell så tar det meg 1,5 arbeidsdag å tjene dette. men siden jeg må betale skatt av beløpet så betyr det at for å få 2990 kr inn på konto så må jeg jobbe drøyt to dager (ca 16 timer). Så vil vel den jobben dekkhotellet villle gjort på et år (2x dekkskift + dekkvask) tatt meg godt under 4 timer i året. Og da betyr det at man må jobbe 16 timer for å få 4 timer fritid, noe som er dårlig butikk. Så ønsker man mer fritid i et land der arbeid skattlegges voldsomt så bør man gjøre mest mulig selv istedenfor å leie inn folk til det (forutsatt at man er ok kvalifisert til jobben som skal gjøres da).

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2643
17.11.15 22:11
SUV: Og da betyr det at man må jobbe 16 timer for å få 4 timer fritid, noe som er dårlig butikk.

Jeg tror det regnestykket der er stort sett korrekt for de fleste av oss. De færreste av oss tjener så mye pr. time at det dekker opp et dekkhotell. Selv om jeg bor i blokk tar jeg stort sett jobben det er å bære dekkene opp og ned fra kjellerboden to ganger i året og skifter dekkene selv. Litt trening får jeg også ut av det.

Burkar
BurkarInnlegg: 8593
17.11.15 22:17
SUV: Har du en unormalt høy timelønn siden du vil leie inn hjelp for å få mer fritid?

Nei, sikker noe over snittet men ikke veldig høy. Men jeg har heller ikke mulighet til å jobbe noe mer eller mindre enn det jeg gjør for å få hhv mer eller mindre i lønn. Jeg kan altså ikke velge å være hjemme en ettermiddag for å male huset, og så bli trukket i lønn for det.

Altså er fritiden et gitt antall timer per år uansett, og det er tid som er mye verdt for meg.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36481
17.11.15 23:56
Burkar: Altså er fritiden et gitt antall timer per år uansett, og det er tid som er mye verdt for meg.

Godt og viktig sagt. 

MonaroGTS
MonaroGTSInnlegg: 292
25.11.15 14:56

jobber 4 netter i uka ... 100% stilling ... så jeg er heldig når det gjelder  fritid 

MacanT
MacanTInnlegg: 11149
11.12.15 17:56
trew: Det er vel anvendte kroner å se nyvaskede hjul bli lagt om på bilen samtidig med at en selv nyter en god kaffe..:-)

Tja, vel anvendte kroner ble det i hvert fall ikke for meg.

Sitter å skriver mail om min erfaring, der jeg kommer å gi beskjed om at til våren kommer jeg kun dit for å hente sommerhjulene.

1. Hjulene var ikke vasket innvendig, utvendig vet jeg ikke ettersom jeg hadde vasket bilen inkludert felgene dagen før det ble skiftet til sommerhjul.

2. Det ble kun brukt momentnøkkel på 4 av boltene, ikke den femte "anti-tyveri" bolten. Momentnøkkelen ble brukt på den latviske måten der man tydeligvis drar til klikk pluss en ekstra 1/8 turn i tillegg. Når jeg sjekket med momentnøkkel i dag var det akkurat som jeg fryktet, på hvert hjul var det 4 bolter med moment laaangt over spesifikasjon og tyveri-bolten med moment langt under spec.

3. Når trykksensorene i dekkene begynte å sende data fikk jeg bakoversveis, de hadde nemlig kjørt inn 2.8 bar i alle 4 hjulene istedenfor 2.3 foran og 2.5 bak.

Jeg tror jammen jeg skulle klart å trene opp apekatter til å utføre en langt bedre jobb enn disse folka klarer :)

(Innlegget ble redigert 11.12.15 17:57)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36481
17.09.18 01:17

Nå er det hjulskiftsesong igjen og tid fpr feile moment, uvaskede felger og galt lufttrykk.

'Kaka' tok altså den ansatte ved dekkverksted i Bergen, der de hadde stående en rekke biler til hjulskift: Han kaldstarter, gav på til MAX RPM på kald motor, dumpet clutchen og tok rivstart inn til hallen. Mens eieren sikkert var på jobb og trodde bilen var i gode hender. Rart at ledere og kollegaer ikke grep inn......

LOB
LOBInnlegg: 293
17.09.18 06:50

Jeg skifter og oppbevarer mine dekk selv men når et antirust-senter i Oslo hadde hatt min bil så knakk 20 av 40 hjulbolter i ettertid. De hadde ikke brukt momentstav og overbelastet metallen. Problemet med å stramme for mye er ikke bare at det blir vanskelig å skifte til reservehjul langs veien. 

Someone
SomeoneInnlegg: 24802
17.09.18 21:05
MacanT: 1. Hjulene var ikke vasket innvendig, utvendig vet jeg ikke ettersom jeg hadde vasket bilen inkludert felgene dagen før det ble skiftet til sommerhjul. 2. Det ble kun brukt momentnøkkel på 4 av boltene, ikke den femte "anti-tyveri" bolten. Momentnøkkelen ble brukt på den latviske måten der man tydeligvis drar til klikk pluss en ekstra 1/8 turn i tillegg. Når jeg sjekket med momentnøkkel i dag var det akkurat som jeg fryktet, på hvert hjul var det 4 bolter med moment laaangt over spesifikasjon og tyveri-bolten med moment langt under spec.

He he det minner meg litt om meg selv når jeg tar mine egne dekk selv. Det er alltid så som så med vasken, og momentnøkkel har jeg ikke, men klemmer til den den lille VW nøkkelen holder.

Uansett, men nyinnkjøpt dobbeltgarasje og bare en bil, så har jeg nok plass hjemme til dekkene

Uansett, de to neste skiftene vil tas av noen andre, da jeg nå i høst må kjøpe nye vinterdekk, og sommerdekkene også er ferdige når de tas av en gang i neste måned

Jan
JanInnlegg: 5523
17.09.18 21:33

Selv om jeg bor i blokk, er jeg så heldig å ha en privat utvendig bod, der jeg står og skifter hjul på bilen selv.

Jeg synes det er ok å sjekke tilstanden på bremser og understell i ro og mak mens jeg gjør dette. Gjerne sprute litt 556 her og der også.

Med garasjejekk og latmannsnøkkel tar det en liten halvtime. Mindre enn turen frem og tilbake til nærmeste dekkhotell.

Jan
17.09.18 21:37
Someone: He he det minner meg litt om meg selv når jeg tar mine egne dekk selv. Det er alltid så som så med vasken,

Vasken tar jeg om våren, på både sommer- og vinterhjul. Når jeg skifter til vinterhjul om høsten, er det som oftest surt og kaldt, så da gjelder det å bli ferdig fortest mulig.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13656
17.09.18 21:42

Jeg har fra 2000 til 2018 hatt boden 5 etasjer over garasjeplan. Å frakte 4 18-19" hjul fra boden til parkeringsplassen og tilbake var en drittjobb.

Nå er boden på samme plan, men jeg klarer ikke å forestille meg noen bedre anvendelse av 2990 kroner enn dekkhotell (prisen for et helt år). 

sl500
sl500Innlegg: 11185
18.09.18 19:40

Ny sesong og nye muligheter men følger rutinen i fra tidligere år.
Ser ingen grunn til å sette bort jobben så lenge jeg gjør den bedre selv,har minst like bra utstyr og plass nok.
De tre lappene det hadde kostet er for meg greit nok men når man snakker 9 lapper for hele bilparken så klarer jeg lett å forestille meg en bedre anvendelse av pengene.

(Innlegget ble redigert 18.09.18 19:58)

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5300
18.09.18 20:06

Jeg gjør nå alt selv, kjøpte 4 nye vinterdekk som jeg la om på felgene, fikk da sjekket felger og vasket dem ordentlig. Nå er dem klare for å bilen ;)

Har montert hjulstativ i leie garasjen (bor fortsatt i borettslag med leid garasje) Men gjør hele jobben med dekk og hjulskift på en av jobbene mine.

Ellers forstår jeg meget godt at folk velger å betale noen kroner, så andre gjør jobben for dem. Mange og har helt andre ting å bry seg med, og sikkert andre ting  gjøre, en å stelle bilen heletiden. 

Jan
18.09.18 20:07
LOB: Jeg skifter og oppbevarer mine dekk selv men når et antirust-senter i Oslo hadde hatt min bil så knakk 20 av 40 hjulbolter i ettertid. De hadde ikke brukt momentstav

Det står ikke stort bedre til hos alle merkeverksteder.

Den forrige bilen min, en Honda, hadde vært på service på merkeverksted i løpet av sommeren. Da jeg om høsten skulle skifte til vinterhjul, satt mutterne så fast at jeg med mine dengang 110 kg måtte hoppe på en 60 cm lang forlengerstav for å få dem løs.

Hadde jeg fått en punktering langs veien, hadde jeg vært sjanseløs.

trew
trewInnlegg: 649
18.09.18 23:00
sl500: Ny sesong og nye muligheter men følger rutinen i fra tidligere år.
Ser ingen grunn til å sette bort jobben så lenge jeg gjør den bedre selv,har minst like bra utstyr og plass nok.

Vel, kan rapportere om 5-år (10-skift) på dekkhotell uten problemer. Har benyttet https://www.dekknor.no på Alnabru i Oslo.

Ingen timebestilling, men drop-inn. Du får kjøre bilen inn selv, og kan følge med på om gutta på gølvet gjør en god jobb.

PS-1: de har en kaffeautomat med grei kaffe i ventetidene :-)

PS-2 : håper at den største aksjonæren i firmaet (som tidligere rallyfører..) har gitt gutta opplæring i bruk av momentnøkkel. Har iallefall sett han der av og til, og ser ut som østeuroperene på gølvet bruker manuell momentnøkkel til slutt  :-)

(Innlegget ble redigert 18.09.18 23:02)

sl500
sl500Innlegg: 11185
19.09.18 19:47
trew: Vel, kan rapportere om 5-år (10-skift) på dekkhotell uten problemer. Har benyttet https://www.dekknor.no på Alnabru i Oslo.

Jeg hadde forventet å få et tjeneste uten problemer så det var ikke derfor jeg skrev at jeg gjør det bedre selv.
Men du får si i fra når følgende inngår i tjenesten.

Vask av hjul og felger til den minste 1mm prikken er borte på begge sider av felgen.
Avsluttes med kjeramisk forsegling av felger og dekkside fornyer

Høytrykkspyling med såpe av bremser og bærearmer.
Vask av hjulkasser på bilen uten hjul.
Innvendig vask av hjulbuer.

Kontroll av bremseklosser og bremseskiver.
Bytte av bremsevæske vært 2-3  år når hjulene alikevel er av.
Tilstanden til  bremseklosser og skiver er kjent så passer på å ha bremsedelene som nærmer seg utslitt klare før hjulene blir fjærnet ved neste sesong skifte.

Ja, jeg vet dette blir sjekket på service  annet vært år men sparer endel på å ikke få den telefonen om utslitte bremser på service.
Det reiser jo også en annen problemstiling.
Hva er slitte bremser?
Skal de byttes slik at de går til neste service om 30 000km eller skal man kjøre til bremse slitasjevasleren melder i fra slik at man genererer verkstedbesøk uten om service intervalene?
Med kontroll 2 ganger i året er det meg som vet mest om bremsene på egne biler.
Nei,hjul og bremser vil jeg ordne selv uten innblanding av andre som i beste fall når opp til den kvaliteten jeg kan levere selv om man betaler de godt for å gjøre det.

(Innlegget ble redigert 19.09.18 20:03)

trew
trewInnlegg: 649
19.09.18 21:59
sl500: Vask av hjul og felger til den minste 1mm prikken er borte på begge sider av felgen.
Avsluttes med kjeramisk forsegling av felger og dekkside fornyer

osv.. osv..

Dette var da voldsomt :-)
Har bilen på service 1.gang pr. år (VW bestemte i 2013 at for min bil må en inn på inspeksjonsservice årlig hvis en kjører < 30.000 pr. år; Og nei de bytter ikke olje på denne servicen...), så regner med at de sjekker min bremser hvert år.

Hjemme-mekking fikk jeg nok av i min ungdom, så nå får verkstedet ta seg av den delen. For mitt tilfelle har det fungert utmerket i 19-år nå :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester