Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Da var kontrakten underskrevet

NYTT TEMA
KingsRoad

KingsRoad
17.01.21 10:29
Ribba: Bilen er i Portimau blau med utvidet shadow line og jeg gikk for det ordinære Kaylami-valget på interiørsiden da jeg syntes det så bra ut kombinert med blått eksteriør. Full skinninteriøret likte jeg enkelt og greit ikke, så det var ikke noe savn. I tillegg valgte jeg interiør med karbondetaljer

Gratulerer med fantastisk bil, og herlig at du velger manuell! Har rattet forrige F82 2015-modell, non-competition, men med alt av oppgraderinger på moro-fronten. Den var utstyrt med DCT (var en daily driver). Den får selvsagt frem gliset, men «Klinisk» synes jeg er et passende stempel. Overbevist om at den hadde vært mange hakk morsommere med manuell (enn så lenge man ikke kjører i kø).

Burkar

Burkar
17.01.21 10:54

Grattis, Ribba - dette er jo en fantastisk bil! 

Ribba

Ribba
17.01.21 11:12
KingsRoad: Overbevist om at den hadde vært mange hakk morsommere med manuell (enn så lenge man ikke kjører i kø).
AlvaroC

AlvaroC
17.01.21 11:30
Ribba: Så vil tippe en 6 til 7 på morroskalaen min (ikke en absolutt skala, men en skala basert på bilene jeg har eid). Focusen er 9. Opelen er 10.

Gratulerer!!! Håper jo du underselger morofaktoren litt her! Det er jo litt mer voksent enn RSen, men det er vel et stykke unna en typisk GT også, selv om den er større og kanskje litt mer avrundet enn utgående modell. Men akkurat det er det vel foreløpig få som vet! - spennende. 

Ale-Jet

Ale-Jet
17.01.21 11:32

Grattis!

Someone

Someone
17.01.21 11:35

Grattis med nydelig bil

Er vel den største du har kjøpt hittil også? ;)

rosmebraad

rosmebraad
17.01.21 13:28

Flott bilvalg, gratulerer!

Om det ikke er for personlig, vil du dele detaljer om hva du syns om DEN grillen og om finansiering og hvor lenge du antar å ha den og hva med forsikring?

Brum-Ole

Brum-Ole
17.01.21 13:36

Gratulerer med rå bil Ribba! Merkelig at BMW ikke tilbyr adaptiv cruise og manuelt gir kombinasjonen. I min 2014 Mini Cooper, som jo er mye BMW, har jeg denne kombinasjonen!

Ribba

Ribba
17.01.21 16:56
Forfun: Vurderer noe så grotesk som I4.

R4 er helt greit, og har jo sine fordeler når det kommer til kjøredynamikk. Det er jo hovedsakelig på lyd- og imagesiden at den svikter. 

Jeg har riktignok kun hat R4'ere opp igjennom tiden, så for min del så var denne gangen, i et av litt mer valgfrie kriteriene jeg hadde satt meg, at det ikke skulle være en R4. Rett og slett for å prøve noe nytt.

Men R4'ere har blitt så kapable at ytelsesmessig er det få problemer å velge en slik en. 

Ribba

Ribba
17.01.21 16:59
AlvaroC: Håper jo du underselger morofaktoren litt her!

Takk.

Fasiten får man jo ikke før man faktisk har kjørt den litt, så det er jo mulig at den får seg et poeng til.

Men jeg tviler på at den er i samme grad like morsom å kjøre som RS'en og Opel'n min, rett og slett fordi dette er en langt mer voksen bil. Men jeg håper det viser seg at jeg undersolgte morofaktoren litt. For det vil jo være en liten katastrofe om det faktisk ender opp med at jeg overdrev den faktoren.

(Innlegget ble redigert 17.01.21 17:00)

Ribba

Ribba
17.01.21 17:02
Brum-Ole: Merkelig at BMW ikke tilbyr adaptiv cruise og manuelt gir kombinasjonen. I min 2014 Mini Cooper, som jo er mye BMW, har jeg denne kombinasjonen!

Takk.

Ja, jeg synes også det er litt merkelig. 4-serien er jo ikke akkurat en gammel modell, slik det var i RS'en (som heller ikke hadde adaptiv CC). Og min 2014 mod Mazda 3 hadde jo som nevnt også adaptiv CC.

Så hva som er grunnen vet jeg ikke.

Ribba

Ribba
17.01.21 17:18
rosmebraad: Om det ikke er for personlig, vil du dele detaljer om hva du syns om DEN grillen og om finansiering og hvor lenge du antar å ha den og hva med forsikring?

Jeg nevnte jo tidligere, da de første bildene av 4-serien ble publisert, at jeg ikke var blant haterne. Jeg antok at skiltet nok ville kamuflere mye av grillen, noe den også har gjort. Og som Iseran sier, grillen ser vesentlig bedre ut på M4 enn på de andre 4-seriene. Den er jo helt åpen, har kun noen horisontale linjer og er samtidig helt sort, mens i de andre 4-seriene så er den jo lukket (åpner seg kun ved behov) og har ofte mange blanke detaljer med et honeycomb-mønster.

Så grillen er langt mer synbar på de andre 4-seriene.

Jeg har jo tidligere nevnt at jeg pr i dag planlegger at bilen vil byttes ut i 2024 om miljøfanatikkerne får det slik de vil.

Bilen er for det meste finansiert med innbyttebil og oppsparte midler, men den som alle andre nye biler jeg har hatt, så har jeg delfinansiert den med lån. Og da, sammen med boliglånet mitt, går gjeldsgraden min opp til ca 1,5. Så det jeg har lån på bilen bør ikke gi meg mange søvnløse netter.

Forsikring vil ende opp på 1100-1500 kroner pr mnd avhengig av noen variabler jeg må se litt nærmere på. 

rosmebraad

rosmebraad
17.01.21 17:21

Blir spennende dette, Ribba!

Krysser fingrene for opptinte veier uten telehiv og nylagt asfalt!

Ribba

Ribba
17.01.21 17:28
Someone: Er vel den største du har kjøpt hittil også? ;)

Takk.

Ja, den blir den soleklart største bilen jeg har eid i de fleste målbare parametere, dog RS'en er den høyeste jeg har eid. Men 4-serien har jo blitt så stor at jeg er litt overrasket at det ikke trenger mer personell enn en enkel fører for å kjøre den. 

Jan

Jan
17.01.21 19:32
Ribba: Jeg nevnte jo tidligere, da de første bildene av 4-serien ble publisert, at jeg ikke var blant haterne. Jeg antok at skiltet nok ville kamuflere mye av grillen, noe den også har gjort. Og som Iseran sier, grillen ser vesentlig bedre ut på M4 enn på de andre 4-seriene

Gratulerer med drømmebilen.
Jeg synes bilen kler grillen. Den er ikke større enn Lexus og Audi sine griller.
Du kan jo kose deg med denne mens du venter.
https://www.youtube.com/watch?v=oLMJuwlJm-g

Forfun

Forfun
17.01.21 20:39

Håper ingen korrigerer Ribba når han skriver at R4 er helt ok når jeg vurderer I4. Vurderer faktisk ikke 4 sylindre. Synes 330i ikke kjørte godt nok. 

Har fått en del å lese meg opp på. Trodde 4 serie var lenger frem, men det er grand coupe. Antar 2 dører ekstra ikke ødelegger så mye at tester ikke er representative. 

Ribba

Ribba
17.01.21 20:47
Forfun: Håper ingen korrigerer Ribba når han skriver at R4 er helt ok når jeg vurderer I4.

I4 som i BMW i4? 

Det er jo noen rom for missforståelser :-)

(Innlegget ble redigert 17.01.21 20:48)

Forfun

Forfun
17.01.21 20:59

I4 er jo Inline 4 sylindre. Morsom misforståelse. På en 440 er moms og engangsavgift 370 000 kr av en totalpris på 1 000 000. Økonomien i meg sier ta subsidiene. Men frykter at elsykkel er mye mer morro en elbil. Vil smilet komme på smale svingete veier uten motorlyd? Jeg har 6 måneder på meg til å spise kameler. Subsidier er rett krydder. 

rosmebraad

rosmebraad
17.01.21 21:04

Får korte det ned til å leie en el-sparkesykkel i 10 minutter!!!

Ribba

Ribba
17.01.21 21:20
Forfun: Økonomien i meg sier ta subsidiene.

Økonomen i meg sa heldigvis at jeg lever jo bare en gang, men samme økonomen nektet meg en Cayman GT4.

Regnet jo også en del på Cayman GTS, men også den ble litt for dyr i forhold til hva jeg hadde satt som tak for denne sesongen. Eller mer korrekt, utstyret i GTS ble for dyrt. Hadde jeg klart å kjøpe en ny og ribbet bil, så hadde GTS vært godt innenfor budsjettet.

Men nå i etterkant, når jeg så hvor mye BMW kunne gi meg i rabatt, og det selv om jeg er notorisk dårlig å prute, så det er nok fult mulig at jeg kunne fått en GTS innenfor det jeg hadde satt av som maks pris.

(Innlegget ble redigert 17.01.21 21:21)

Forfun

Forfun
17.01.21 21:48

BMW gir bedre rabatter enn Audi. Har ikke prøvd å prute hos Porsche.  Men antar de har mindre enn BMW. Cayman GTS er jo sykt morro bil, men for hardcore for meg. Og prisene på ekstrautstyr er hinsides. 

Roshmann

Roshmann
18.01.21 09:42

Siden det ikke eksisterer en reell BMW forhandler i din by, er det da Alta du handler fra eller Tromsø? Tenker du service i Alta, når det blir aktuelt? Eller tar du en tur sørover til Rovaniemi? (med forbehold om Covid-19 restriksjoner lettes på)

Gratulerer med ny bil!

(Innlegget ble redigert 18.01.21 09:42)

Ribba

Ribba
18.01.21 10:57
Roshmann: Tenker du service i Alta, når det blir aktuelt?

Ja, tanken å gjennomføre service og reklamasjon i Alta når den tid kommer. De starter vel opp om ikke alt for lenge.

(Innlegget ble redigert 18.01.21 10:57)

rosmebraad

rosmebraad
18.01.21 12:35

'Morsomt' at reklamasjon nevnes allerede før levering:)

nometalhorse

nometalhorse
18.01.21 19:45
Ribba: Ja, tanken å gjennomføre service og reklamasjon i Alta når den tid kommer. De starter vel opp om ikke alt for lenge.

Måtte nesten komme med et sist innlegg når denne nyheten dukket opp. Gratulerer med et meget overraskende valg av ny bil, og flott at du går for manuell i 2021. Og bra at du får forhandler noe nærmere.

Hvis du ikke har tatt det med så bør du ta med serviceavtale, for hvis det ikke har skjedd noe dramatisk de siste årene så er dette fordelaktig.

Med en slik bil så er det bare å planlegge bilferien for 2021...

Regner med at du allerede har fått med deg følgende videoer, men ikke sikkert andre har det.

Performance and Weight. BMW M3 and M4 - explained, Episode 01
Cooling System. M3 and M4 - explained, Episode 02.
Tyres. M3 and M4 - explained, Episode 03.
Kanksje det kommer flere etterhvert.

Og min avgjørelse om å forlate åstedet ble bare bekrefet når forrige tråd som jeg mener var helt "normal" ble slettet innen en time.

Kos deg med flott bil når den tid kommer.

Ribba

Ribba
18.01.21 21:30
nometalhorse: Hvis du ikke har tatt det med så bør du ta med serviceavtale, for hvis det ikke har skjedd noe dramatisk de siste årene så er dette fordelaktig.

Takk, nometalhorse.

Jeg hadde ikke tatt det med serviceavtale da jeg konfigurerte opp bilen på nett, men da jeg fikk tilbudet, så hadde de inkludert 3 år og 40000 km med på kjøpet/som en del av rabatten. 

Med tanke at Forden akkurat rundet 33333 km i går, og en stor andel av disse kilometerne er feriekilometer, så bør det holde. Lokal kjøring her oppe gir nesten ikke kilometer på telleren. Og med service i Alta framfor Tromsø, så blir det bare en i underkant av en 900 kilometers tur-retur. Det tar man lett på en dag.  

Angående tråden din, så ja, helt enig i at den var helt innenfor og at en slik tråd bør VG kunne tåle. Det var en tråd som illustrerte et vedvarende problem her, og som de ikke virker til å ta selvkritikk på. Og det er synd.

Ribba

Romlingane

Romlingane
21.01.21 09:17
nometalhorse: Gratulerer med et meget overraskende valg av ny bil, og flott at du går for manuell i 2021.

Henger meg på den!

Larsabal

Larsabal
21.01.21 09:36
Forfun: Vil smilet komme på smale svingete veier uten motorlyd?

Vi er alle ulike, men hvis du er av den litt eldre skolen, som meg, så kan det hende smilet ikke blir like bredt med ren el, som med noe som brummer.
Etter lånet av Taycan, som isolert sett var en god opplevelse, har jeg fått et enda større glis de gangene jeg har kjørt noe motorsterkt som også byr på motorlyd (Polestar 1 + 20 mod Cayenne Hybrid + nye Supra). Mulig jeg er sær, men det faktum at man kjenner at det gires gir meg mer enn den lineære leveransen en elbil har av kreftene.

Ribba

Ribba
21.01.21 10:01
Larsabal: Mulig jeg er sær, men det faktum at man kjenner at det gires gir meg mer enn den lineære leveransen en elbil har av kreftene.

Veldig bra setning, men jeg ville lagt inn en "at man girer selv" inn i den der. :-)

Det som gjorde Supra'en til en ikke spesielt minneverdig opplevelse, var nemlig at den hadde automatkasse. For den bilen kunne vært veldig, veldig morsom å kjøre med en sekstrinns H-kasse.

(Innlegget ble redigert 21.01.21 10:02)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg