Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Da var kontrakten underskrevet

NYTT TEMA
Romlingane

Innlegg: 18228
Romlingane
21.01.21 12:38
Ribba: For den bilen kunne vært veldig, veldig morsom å kjøre med en sekstrinns H-kasse.

Det er noe med det å kneppe ned et par hakk og gi gass gjennom svingen (eller ved forbikjøring) som jeg ikke får med automatgir. Det er også noe med følelsen av kontroll på vinterføre som jeg føler blir borte med automatgir. Men nå er ikke jeg noe særlig glad i alle disse bokstavkombinasjonene som skal gjøre kjøringen sikrere og mer behagelig; jeg liker å ha full kontroll selv og ikke at sikkerhetsmarginene blir spist opp av såkalt sikkerhetsutstyr. Bortsett fra ABS. Det liker jeg.

Iseran2770

Innlegg: 15124
Iseran2770
21.01.21 12:52
Romlingane: Det er noe med det å kneppe ned et par hakk og gi gass gjennom svingen (eller ved forbikjøring) som jeg ikke får med automatgir.

Nå har alle moderne biler med automat (om de er en liten tanke sportslige) padler bak rattet for skifte gir opp og ned. Det er nesten bare clutchen som mangler.

henlie

Innlegg: 650
henlie
21.01.21 12:56

Helt enig. Er automat på min, men den har en egen manuell-modus der den ikke girer opp selv om du stanger i turtallssperren, noe jeg har gjort et "par" ganger når jeg har glemt meg. Bruker manuell-modus veldig mye, spesielt i Sport+. Det er noe med det å ha kontrollen selv. Til å begynne med var det litt vanskelig å gire raskt nok før turtallssperren, men etter hvert har det gått automatisk bl.a. ut fra motorlyden. Antispinn må også gjerne skrus av da den slår inn selv med firehjulsdrift (noe bedre i Sport-modus). Skulle jeg hatt en skikkelig sommerbil som var over middels sprek skulle jeg gjerne hatt selvpustende V8 med manuelt gir.

Romlingane

Innlegg: 18228
Romlingane
21.01.21 12:57
Iseran2770: Nå har alle moderne biler med automat (om de er en liten tanke sportslige) padler bak rattet for skifte gir opp og ned. Det er nesten bare clutchen som mangler.

Jeg er ikke i tvil om at det er bedre og raskere enn det jeg greier selv, men det blir litt for mye tv-spill for meg. Det er ikke bare følelsen av kontroll; minst like viktig er følelsen av kontakt med bilen.

Ribba

Innlegg: 36450
Ribba
21.01.21 12:57
Romlingane: Men nå er ikke jeg noe særlig glad i alle disse bokstavkombinasjonene som skal gjøre kjøringen sikrere og mer behagelig; jeg liker å ha full kontroll selv og ikke at sikkerhetsmarginene blir spist opp av såkalt sikkerhetsutstyr. Bortsett fra ABS. Det liker jeg.

I mange biler, så er jo slike systemer veldig påtrengende, så ja, kan si meg enig i argumentene dine.

Men i litt mer sportslig orienterte biler, så er disse sikkerhetsprogrammene nokså problemfrie. De er programmert slik at de lar deg leke, men trår til når du mistenker at du er i ferd med å drite på draget.

I tillegg kan man jo slå dem av i de fleste biler, samt at i flere og flere biler har de flere nivåer.

F-eks i RS'en  min, så det tre trinn på ESP'en. Den har en ordinær ESP innstilling, den tolerer litt slipp og er det er lite problemer å ha den på i normal eller moderat aktiv kjøring, men er for aggressiv til hardkjøring. I sportmodus er derimot ESP nokså liberal og du skal kjøre veldig aktivt før den trår til. Og så lenge bilen oppfatter at du har kontroll, så kan du drifte, lage piruetter og liknende. Det er kun hvis du sender ut signaler om at du ikke har full kontroll at den trår til.

I tillegg kan du slå den helt av.

Og siden de færreste av oss er virkelig gode sjåfører, så synes jeg det er greit å ha en godt fungerende ESP (og andre godt fungerende sikkerhetsmekanismer) i bakhånd.

Romlingane

Innlegg: 18228
Romlingane
21.01.21 13:01
henlie: Skulle jeg hatt en skikkelig sommerbil som var over middels sprek skulle jeg gjerne hatt selvpustende V8 med manuelt gir.
Ribba

Innlegg: 36450
Ribba
21.01.21 13:14
Iseran2770: Nå har alle moderne biler med automat (om de er en liten tanke sportslige) padler bak rattet for skifte gir opp og ned. Det er nesten bare clutchen som mangler.

Ja, men det bli ikke i nærheten av det samme.

Kjører du på bane, så ja, det har noe for seg, siden du greier å presse ut bedre rundetider og liknende. Men kjører du for morroskyld, så gir det nokså lite ekstra kjøreglede. Spesielt siden det er i de aller fleste biler er forsinkelse fra du trykker til bilen faktisk gjennomfører giringen selv.

Så på ren kjøreglede, så er manuell girkasse uten side stykke best.

At folk foretrekker automatgir og liknende, det er jo ikke vanskelig å skjønne. Det er jo en komfortsak og for folk som bor i mer urbane strøk med mye trafikk, så er det også en komfortsak som du for stor glede av.

Romlingane

Innlegg: 18228
Romlingane
21.01.21 13:20
Ribba: Og siden de færreste av oss er virkelig gode sjåfører, så synes jeg det er greit å ha en godt fungerende ESP (og andre godt fungerende sikkerhetsmekanismer) i bakhånd.

Visdom! Det er absolutt fornuftig det du sier. Jeg er nok ikke lenger så god til å kjøre som jeg en gang var. Og nå som jeg ikke lenger prøver å forbedre tiden Stockholm - Oslo, for eksempel, og har blitt litt mer konsekvenstenkende så er det kanskje greit å ha en bil med ExtraSensory Perception som sparer meg for pinlige øyeblikk med  masse papirarbeid i etterkant.

Litt malapropos kanskje, men jeg tenker at det er litt som å kjøre på ski eller snowboard; hvis du når dagen er slutt tenker at det var skikkelig bra fordi du ikke trynet en eneste gang, så har du vegret deg for mye. En skal presse seg litt og tøye grensene innimellom; det er det man lærer av. Men å kræsje bilen hver dag fungerer dårlig. :)

Nå sporer jeg av her. Jeg ville bare si at jeg foretrekker manuelt gir.

Romlingane

Innlegg: 18228
Romlingane
21.01.21 13:29
Romlingane: Stockholm - Oslo

En natt bommet jeg litt ved Vinterbro da det var noe slags veiarbeid der og rotet meg ned i tunnellen, men fikk allikevel en snitthastighet godt over minstekravet. :)

vossen

Innlegg: 1070
vossen
21.01.21 14:20

Endelig har Mercedes fått litt fart i girkassene, så nå er det faktisk mulig å leke seg litt med paddlene (AMG GT43) 

Kjørte aldri med paddlene på min tidligere CLS350 CDI da det hverken var morro eller ga mening, men ble overrasket at 212 E63 AMG var like treg å reagere når du brukte paddlene. Håpløst. 

Iseran2770

Innlegg: 15124
Iseran2770
21.01.21 14:28
Ribba: Men kjører du for morroskyld, så gir det nokså lite ekstra kjøreglede.

Ja, man merker en liten forsinkelse. Noe man ikke merker på samme måte med manuell girkasse og clutch, siden det tar 10 ganger lengre tid å trykke clutchen inn og ut.

Å gire manuelt med padler bruker jeg en del når jeg en sjelden gang kjører aktivt. De har aller mest for seg når girkassen ikke er programmert slik man ønsker i de situasjonene.

Ribba

Innlegg: 36450
Ribba
21.01.21 16:21
Iseran2770: Noe man ikke merker på samme måte med manuell girkasse og clutch, siden det tar 10 ganger lengre tid å trykke clutchen inn og ut.

Det er jo en dårlig sammenlikning, for vi snakker jo ikke om selve skiftetiden her, men tiden det tar fra du har bestemt deg for at du ønsker et girskifte, til girkassa begynner å reagere på din input.

Og denne tiden er veldig variabel på de fleste biler. Noen ganger responderer den nesten med en gang, andre ganger tar det veldig lang tid, kanskje opp mot et halvt sekund om ikke lengre før girskiftet iverksettes.

Med manuell girkasse, så starter prosessen umiddelbart ettersom du er en del av denne prosessen.

Og angående selve skiftetiden, så er det nå uansett den subjektive opplevelsen som er det som er viktig om vi snakker om kjøreglede. Så om du bruker 3 døgn og 14 timer på et oppskift, men det føles som du brukte kun 0,1 millisekunder, så vil det være vesentlig morsommere enn en girkasse som faktisk bruker 0,1 millisekunder, men føles som den bruker opp til flere sekunder på å gjennomføre giringen.

Og en annen ting du aldri vil oppleve med automatiserte girkasser, det er mestringsfølelse. Det å få til tilnærmede perfekte heel-toe nedbremsning, med perfekt revmatching er uhyre tilfredsstillende. Og dette er jo også noe du kan øve på å bli bedre på, noe som også er med på øke kjøregleden.

(Innlegget ble redigert 21.01.21 16:24)

Jan

Innlegg: 7513
Jan
21.01.21 17:06
Ribba: Det å få til tilnærmede perfekte heel-toe nedbremsning, med perfekt revmatching er uhyre tilfredsstillende.

Nå vet ikke jeg hvordan dette er på biler med manuelt gir, men nyere biler med automat, kutter motorkraften når man rører bremsen samtidig som man gir gass.

Ribba

Innlegg: 36450
Ribba
21.01.21 17:42
Jan: Nå vet ikke jeg hvordan dette er på biler med manuelt gir, men nyere biler med automat, kutter motorkraften når man rører bremsen samtidig som man gir gass.

På Focusen er det nå i alle fall ikke noe problem. Og basert på denne videoen, så tror jeg har lite å frykte for det på BMW'en også.

(Innlegget ble redigert 21.01.21 17:45)

Jan

Innlegg: 7513
Jan
21.01.21 17:48
Ribba: basert på denne videoen, så tror jeg har lite å frykte for det på BMW'en.

Ser ikke slik ut nei-)

henlie

Innlegg: 650
henlie
22.01.21 07:40
Ribba: Ja, men det bli ikke i nærheten av det samme. Kjører du på bane, så ja, det har noe for seg, siden du greier å presse ut bedre rundetider og liknende. Men kjører du for morroskyld, så gir det nokså lite ekstra kjøreglede. Spesielt siden det er i de aller fleste biler er forsinkelse fra du trykker til bilen faktisk gjennomfører giringen selv.

Jeg har vært litt som deg, men for min del gir automaten i C43'n mye kjøreglede. Ved oppgiring girer den umiddelbart, kun ved nedgiring at det er en liten forsinkelse. En annen ting er at du får et lite "spark" i ryggen ved oppgiring i Sport+, som du ikke ville fått med manuelt gir. Joda, det er elektronisk fremprovosert, men likevel moro. Jeg tror den oppleves hakket mer brutal enn den ville gjort med manuell faktisk. Men i en annen bil hadde historien kanskje vært en annen.

Ribba

Innlegg: 36450
Ribba
22.01.21 13:50
henlie: En annen ting er at du får et lite "spark" i ryggen ved oppgiring i Sport+, som du ikke ville fått med manuelt gir.

Det er jo ikke noe problem å framprovosere dette med manuell girkasse. Bare et lite tapp på gasspedalen, og du får noe tilsvarende.

Tross alt, det sparket du får, det skyldes jo at turtallet mellom motor og girkasse ikke er avpasset til hverandre.

Men du har rett i at det kjennes morsommere i en bil med automat eller automatisert girkasse enn i en bil med manuell girkasse. 

(Innlegget ble redigert 22.01.21 13:50)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg