Gratulerer med ny bil (en eller annen gang;)). Jeg har veldig sansen for aeroX sitt forslag. Saab er velkjørende, sikker og komfortabel. Tror det verdifallet som kom som et resultat av konkursen har stabilisert seg, og at en Saab kan bli grei å bli kvitt igjen uten å tape "skjorta".
Litt av utfordringen når man skal kjøpe bil, og vet man kun skal eie den kort tid er, foruten å forsøke å styre unna et betydelig verdifall, også å forsøke å styre unna biler der slitedeler og andre reparasjoner står i kø det forestående året. Jeg ville derfor ha satset på en bil med en nyservet bil med minst 1.5 - 2 års gjenstående garanti; helst med ok km.stand og av det kurante slaget.
Jeg har ikke noe mot diesel, men det kan nok hende at en bensinbil er lettere å få solgt om et års tid?? Kommer selvsagt an på plassbehovet, men både 3 år gamle Golf, Focus, div Skoda, Toyota, Mazda, Nissan, Volvo og Peugeot (de sistnevnte sannsynligvis med diesel) har vel gjort fra seg det bratteste verdifallet + at de fortsatt har garanti.
Mht 4WD har jeg selv vekslet mellom 4WD og 2WD de siste årene. 4WD er kjekt å ha, men jeg har tilgode å savne det når jeg kjører 2WD. I tillegg er vi vel inne i den årstiden at det er lant mellom "go-kjøpene" på nyere brukte, kurante 4WD. Når man må betale "top dollar" for en 3-4 års gammel 4WD, er det vel heller ikke sikkert du får tilbake pengene dine ved salg av bilen igjen....