Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Chevrolet Bolt EV offisiell

NYTT TEMA
dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
07.01.16 09:05

http://m.caranddriver.com/news/2017-chevrolet-bolt-ev-photos-and-info-news

Under 37.000$ og 200 miles rekkevidde etter US standard. Det betyr vel minst 350 km etter EU-standarden. Er det dette som endelig skal få elbilen ut til massene? 

Ved en feil postet jeg visst denne på data og Internett først:-) Er vel godt tilkoblet nettet, så kanskje ikke helt bak mål.. 

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
07.01.16 10:17

Det viktigste for meg med denne bilen er at den viser at neste generasjon battericeller er klar for masseproduksjon. Elbilene kan bli et hakk større med et slikt batteri.

Tror kanskje det blir vel mye plast i Chevyen/Opelen, men den kan kanskje være på nivå med feks Kia Soul?

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
07.01.16 11:14

Jeg tror både denne og Hyundai Ionic (som også kommer i år) vil være det neste steget innen elbiler, lenge før f.eks. VW (eller endel andre etablerte) kommer på banen.

Det er meg bekjent ikke lekket noen informasjon om faktisk batterikapasitet enda, men en kan jo tillate seg å tro ca 35-40kWh.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
07.01.16 12:15
PassatGL: Det er meg bekjent ikke lekket noen informasjon om faktisk batterikapasitet enda, men en kan jo tillate seg å tro ca 35-40kWh.

De fleste gjetter på 50-55.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
07.01.16 12:22

Interessant.

Samtidig lekker de første detaljene på nye Ionic ut, foreløpig er det kun hybridmodellen man har motordata på.

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
07.01.16 12:32

Oppgitt EPA-range er vel identisk med Tesla S60. Da tviler jeg på at batteriet er mindre enn 50kwh.

fcuk
fcukInnlegg: 15701
07.01.16 19:48

Årets bil 2016

cjparker
cjparkerInnlegg: 2199
08.01.16 10:46

Dette begynner å bli interessant, og badgasjerommet sies å være på 480 liter. 

En finfin bil nr to, som i praksis blir bil kr en. Håper den kommer med mulighet for forvarming og en prislapp under 300', gjerne betydelig under.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37388
08.01.16 11:44

Bra at set satses litt på elbiler, men pen var denne Bolten ikke. Kunne kalt den en versjon av Matrix.

q1w2e3r4t5
q1w2e3r4t5Innlegg: 3488
08.01.16 17:26

Hos oss vil vel denne bilen bli solgt som Opel. Når kommer den i salg og hva kommer den til å hete?

SirOwen
SirOwenInnlegg: 50135
08.01.16 17:41

Den kommer ihvertfall på pallen hva VM i "stygg bil" angår. Grusom front, håpløse proporsjoner samt sjel på høyde med en middels godt brukt stekepanne.

insomniac
insomniacInnlegg: 1025
08.01.16 17:45

Iflg bilnorge er bagasjerommet 478 l opp til taket, men skal være større enn i i3. De spekulerer i norsk pris på 270k, men det med utgangspunkti  en pris på $30k

Forfun
ForfunInnlegg: 5776
08.01.16 17:56
SirOwen: sjel på høyde med en middels godt brukt stekepanne

Ikke diss en godt brukt stekepanne, jeg vil påstå at steikepanna mi har mye mer sjel.

SirOwen
SirOwenInnlegg: 50135
08.01.16 18:50
Forfun: Ikke diss en godt brukt stekepanne, jeg vil påstå at steikepanna mi har mye mer sjel.

Min også, så du har et poeng. 

Endrer det til middels godt brukt oppvaskbørste.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
08.01.16 20:24
insomniac: De spekulerer i norsk pris på 270k, men det med utgangspunkti  en pris på $30k

Det er vel ikke helt sikkert at vi her i Norge får $7500 tax credit ;-)

m-sport
m-sportInnlegg: 1826
08.01.16 21:41
cjparker: Dette begynner å bli interessant, og badgasjerommet sies å være på 480 liter.  En finfin bil nr to, som i praksis blir bil kr en. Håper den kommer med mulighet for forvarming og en prislapp under 300', gjerne betydelig under.

Tipper at BMW I3 kommer med samme kapasitet i løpet av 2017 og til omtrent samme pris. Da er valget enkelt! 

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
11.01.16 17:05

Powertrain info

60kwh batteri. 

fcuk
fcukInnlegg: 15701
11.01.16 19:53
m-sport: Tipper at BMW I3 kommer med samme kapasitet i løpet av 2017 og til omtrent samme pris. Da er valget enkelt!

i3 kommer med 57% større kapasitet til 2017 modellen.

Sådær halvparten av batteriet til Bolt. Dette fordi de kommer til å beholde formfaktoren, og vekten, men bruke batterier med høyere energitetthet.

Battericellene er allerede satt i produksjon i følge kilder.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
11.01.16 19:56
fcuk: i3 kommer med 57% større kapasitet til 2017 modellen.

Det hadde vært digg. Hvor sikkert er det?

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
11.01.16 20:03

e-Golf kommer også med nye celler. Det sies at disse er 37 ah mot 25 i dag. Det betyr nesten 50% mer kapasitet. Andre steder nevnes 30% ner kapasitet. 

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18754
11.01.16 20:17
dasAuto: e-Golf kommer også med nye celler.

Nok et argument for å sitt litt til på gjerde før man kjøper elbil.

fcuk
fcukInnlegg: 15701
11.01.16 20:18
TorAtle: Det hadde vært digg. Hvor sikkert er det?

Samsung SDI har vist frem produksjonsklare 94Ah-celler med samme formfaktor som 60Ah-cellene i dagens i3. Produksjonen av disse skal være i gang.

De som kikker i glasskula tar dette, og utsagnet fra BMW at den kommer til å få lengre rekkevidde i forbindelse med FL til 2017-modell i slutten av 2016 som god fisk.

fcuk
fcukInnlegg: 15701
11.01.16 20:22
InternalExile: Nok et argument for å sitt litt til på gjerde før man kjøper elbil.

Det kommer helt an på, jeg kjører helt fint med i3en i dag de 88km hver vei, og sparer på det året det tar før en ny en er her, omlag 45000kr sammenlignet med å kjøre en middels gammel dieselbil.

Det er en no-brainer. Bil koster uansett, men elbil er MYE MYE rimeligere å pendle med.

Jeg måtte kjøre denne Fiestaen vi har et par uker før vi fikk i3en. Ble rett og slett sjokkert av å se bompengeregningene komme rennende inn, "var det virkelig sånn?".

(Innlegget ble redigert 11.01.16 20:23)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18754
11.01.16 20:41
fcuk: Det kommer helt an på, jeg kjører helt fint med i3en i dag de 88km hver vei, og sparer på det året det tar før en ny en er her, omlag 45000kr sammenlignet med å kjøre en middels gammel dieselbil. Det er en no-brainer. Bil koster uansett, men elbil er MYE MYE rimeligere å pendle med.

Kjøremønster har nok mye å si ja. Vi har ingen bompasseringer i 2015, dog ca. 100(EDIT: Ble litt for mye først tallet :-) ) fergeturer men der et det ikke så mye å spare.

Om man som oss bytter bil ca. hvert 4. år. Så kan verditapet bli veldig stygt med en bil som utvikler seg så fort som en elbil.

(Innlegget ble redigert 11.01.16 20:48)

fcuk
fcukInnlegg: 15701
11.01.16 20:48
InternalExile: Om man som oss bytter bil ca. hvert 4. år. Så kan verditapet bli veldig stygt med en bil som utvikler seg så fort som en elbil.

Da leaser man tenker jeg. Men det er også god grunn og vente om man ikke har samme motivasjon til å benytte her og nu.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18754
11.01.16 20:55
fcuk: Da leaser man tenker jeg. Men det er også god grunn og vente om man ikke har samme motivasjon til å benytte her og nu.

Leasing har blitt vurdert og avskrevet for mange år siden som privat. Firmaet leaser, da kan man kjøre alt over drift(ingen avskrivning) og får trekke fra momsen.

Det er noe deilig det å bare kjøpe og betale bilen, så ferdig med det og bestemme alt selv etterpå.

m-sport
m-sportInnlegg: 1826
12.01.16 15:32
InternalExile: Kjøremønster har nok mye å si ja. Vi har ingen bompasseringer i 2015, dog ca. 100(EDIT: Ble litt for mye først tallet :-) ) fergeturer men der et det ikke så mye å spare. Om man som oss bytter bil ca. hvert 4. år. Så kan verditapet bli veldig stygt med en bil som utvikler seg så fort som en elbil.

Jeg har avskrevet I3 en over seks år, altså et årlig verditap på 50 000 kr. Det er selvsagt ille på en småbil, men for oss som har bompenge og ferjeutgifter på opp mot 100 000 kr årlig så er det gull å kjøre elbil. Vi får antageligvis noen titusen for bilen når den er seks år gammel også. Jeg kjører ca 16 mil på batteriet idag - det holder til 95 % av kjøringen. Med en kapasitetøkning på 57 % på 2017 modell I3 så klarer den antageligvis rundt 24 mil på normalen. Ikke ille.

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
13.01.16 14:01

En Volkswagenforhandler sier til meg i dag at 2017 e-Golf(prod.start uke 22 2016) får 30 mil rekkevidde. Om dette kommer uten prisøkning vil det bli en virkelig gamechanger da veldig mange flere vil kunne bruke den som nummer 1 bil. Få den som stasjonsvogn også så er det fullkomment. 

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18754
13.01.16 16:52
dasAuto: En Volkswagenforhandler sier til meg i dag at 2017 e-Golf(prod.start uke 22 2016) får 30 mil rekkevidde. Om dette kommer uten prisøkning vil det bli en virkelig gamechanger da veldig mange flere vil kunne bruke den som nummer 1 bil. Få den som stasjonsvogn også så er det fullkomment.

Et slikt rykte må da skade salget av e-Golf i 2016 veldig mye.

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
11.02.16 10:01

Opels søstermodell skal visstnok hete Ampera-e. 

33.000 Euro inkl tysk moms er alvorlig billig med tanke p0 at e-Golf koster cs 36.000.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg