Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Chevrolet Bolt EV offisiell

NYTT TEMA
ducatiboy72
ducatiboy72Innlegg: 675
24.07.17 21:45

De øker faktisk produksjonen av Bolt, men minker av Sonic. Før ble det produsert 1/3 Bolt og 2/3 Sonic. Dette endres til 1/2 av hver.

Someone
SomeoneInnlegg: 25336
20.10.17 15:46

https://www.tek.no/artikler/opel-har-stanset-salget-av-ampera-e/410320

Ser ut som Opel i Norge ikke inngår nye kontrakter på Ampera-e så lenge de ikke vet noe om leveringstidspunkt

RandoKuruza
RandoKuruzaInnlegg: 210
21.10.17 21:02

Mulig forklaring: Opel er solgt til PSA. Opel Ampera er en Chevrolet Volt, og fulgte dermed ikke med på kjøpet. Så hvor skal da Opel Ampera komme fra?? Håper det løser seg for dem som har bil i bestilling. 

passat06
passat06Innlegg: 1370
21.10.17 22:30

GM er vel ikke så veldig ivrige på å sende biler til Europa, med tap, for at konkurrenten PSA skal kunne selge dem. Dessuten må de selges i USA (Bolt) for å gjøre nytten som «compliance cars».

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5681
Someone
06.11.17 18:51

Tja, prisøkning eller ikke, den er fortsatt relativt rimelig

Ellers er det tydeligvis noen har skrevet noe med liten skrift i kontrakten siden dette går

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 22028
06.11.17 19:16

Jeg synes det er merkelig at man i det hele tatt kjøper en bil med så lang ventetid.
Og særlig når det er en el-bil.
Her kan jo bilen være *gammeldags* før man får den.

Her er det nok litt mote med el-bil, og så ble man fanget av rekkevidde...

Men å plusse på prisen slikt er rett og slett- uhøflig.

Windsor
WindsorInnlegg: 7030
06.11.17 19:28
Someone: Ellers er det tydeligvis noen har skrevet noe med liten skrift i kontrakten siden dette går

Samtidig står kundene fritt til å avbestille.

Men greit for de som allerede har fått sin Ampera-e. De har gjort et veldig godt kjøp.

(Innlegget ble redigert 06.11.17 19:28)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16851
06.11.17 19:35
Someone: Ellers er det tydeligvis noen har skrevet noe med liten skrift i kontrakten siden dette går

Avtalene er gjort mellom kunde og forhandler, og stort sett så brukes vel da Norges Bilbransjeforbunds standardkontrakt.

Slik lyder ordlyden i NBFs standardkontrakt, 3 punkt om pris:

-Dersom det før levering eller før utløper av avtalt leveringstid finner sted endringer i toll- og avgiftssatser, eller prisen for den solgte bilen i samme tidsrom endres fra fabrikken/importøren, eller det finner sted endring i valutakurs, og disse forhold får innflytelse på selgerens innkjøpspris, blir kjøpesummen å endre tilsvarende.

(Innlegget ble redigert 06.11.17 19:35)

Jan
JanInnlegg: 6328
06.11.17 22:32
nometalhorse: -Dersom det før levering eller før utløper av avtalt leveringstid finner sted endringer i toll- og avgiftssatser, eller prisen for den solgte bilen i samme tidsrom endres fra fabrikken/importøren, eller det finner sted endring i valutakurs, og disse forhold får innflytelse på selgerens innkjøpspris, blir kjøpesummen å endre tilsvarende.

For meg høres det ut som en dårlig avtale. Særlig når prisen fra leverandør stiger så mye, og leveringstiden er så lang.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14175
07.11.17 08:41
Jan: For meg høres det ut som en dårlig avtale. Særlig når prisen fra leverandør stiger så mye, og leveringstiden er så lang.

Men det er en stor forskjell på prisendringer som produsent ikke har ansvar for, som avgiftsendringer eller store valutaendringer (devaluering), og når det er produsenten selv som øker prisen drastisk.

I det sistnevnte tilfellet vil alle produsenter gjøre som Opel og la kundene si opp kontrakten. 

KingsRoad
08.11.17 08:48
Someone: Tja, prisøkning eller ikke, den er fortsatt relativt rimelig

Nuvel.

Mannen i artikkelen avbestilte sin fordi den plutselig havnet på 420K, med litt ekstra goder.

Man får en Golf GTI fra 440K, med bra standardutrustning.

Jeg er ikke i den ringeste tvil om hva jeg hadde valgt.

Someone
08.11.17 09:42
KingsRoad: Nuvel. Mannen i artikkelen avbestilte sin fordi den plutselig havnet på 420K, med litt ekstra goder. Man får en Golf GTI fra 440K, med bra standardutrustning. Jeg er ikke i den ringeste tvil om hva jeg hadde valgt.

Det kommer jo helt an på hva bilen skal brukes til. Som pendler bil og mye kjøring i Oslo, så ville jeg valgt elbilen, da den vil være langt rimeligere i drift

KingsRoad
08.11.17 10:10
Someone: Det kommer jo helt an på hva bilen skal brukes til. Som pendler bil og mye kjøring i Oslo, så ville jeg valgt elbilen, da den vil være langt rimeligere i drift

zZz

nometalhorse
10.11.17 12:39

Opel og PSA hadde pressetreff i går, men Ampera-E ble ikke nevnt med et ord. Det burde skremme de som har bestilling inne, men de er kanskje allerede skremt nok av prisoppgangen. ;-)

Under torsdagen höll Opel och PSA tillsammans en presskonferens om hur framtiden kommer se ut när biljättarna slås ihop. Det var mycket prat om hur koncernen ska effektivisera och spara miljardbelopp på att utveckla nya bilar på några få plattformar.

Men det var helt tyst om Opel Ampera-e.

(Innlegget ble redigert 10.11.17 12:40)

nometalhorse
09.12.17 10:59

Reuters påstår at det kan gå mot milliardsøksmål i etterkant av PSAs kjøp av Opel fra General Motors, og spår en uviss skjebne for mye omtalte Opel Ampera-e. Opel Norge avviser at det er noen strid om kjøpet.

Det er ingen som har bekreftet disse ryktene. Bakgrunnen for et eventuelt søksmål er at det vil koste PSA mye mer enn antatt å redusere utslippene slik at man slipper bøter fra EU.

I dokuemntene fremkommer det også at at GM tapte nær 10 000 euro (ca 97.000 kroner) på hver eneste Opel Ampera-e som ble solgt i Europa. Så ikke så rart prisen har blitt satt opp....

nometalhorse
17.12.17 20:08

I følge en test i Auto Bild er det følgende elbiler som mister minst rekkevidde under vinterforhold, og det er Hyundai, Renault og Kia. Vinterføre er definert som +5 grader så her hjemme vil det være enda dårligere.

Opel Ampera klarte bare 53 % av oppgitt kjørelengde under testen. Best var Hyundai Ioniq Electric og e-Golf. e-Up kom helt sist med bare 49%.

nometalhorse
15.08.18 17:35

Ny baklykt var ikke billig til Opel Ampera-e.
Hos Mekonomen opplyste de at prisen for ny baklykt er 10.400 kroner, og så kommer montering i tillegg!

Opel Norge sier følgende når de blir kontaktet. 
– For det første styrer ikke vi prisene hos våre forhandlere, men jeg kan fastslå at prisen som her oppgis på 10.400 kroner inkludert moms, er en god del høyere enn det som er vår anbefalte veiledende pris for delen – 8.500 kroner inkl. moms, sier han videre.

Someone
16.08.18 08:37

Vel, de tjener neppe noe særlig på produksjonen av bilen, så et sted må de vel hente inntjeningen

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10502
16.08.18 09:02

For en grotesk pris. Artikkelen nevner forøvrig at prisen fra Opel Norge til forhandler er 4500 kr, så her har forhandler en "pen" avanse.

For moro skyld sjekket jeg prisen for original baklykt til premium-modellen BMW F10 M5 (som også er LED). Den består av to deler, en ytre del og en indre del som er påmontert bakluka. 

Pris ytre del: 3630 kr

Pris indre del: 2146 kr

Lurer på hvor mye amerikanerne må betale for baklykt til Chevrolet Bolt EV i USA. Jeg googlet det men kunne ikke finne noen priser.

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17125
16.08.18 11:47
Hollabaloo: Lurer på hvor mye amerikanerne må betale for baklykt til Chevrolet Bolt EV i USA. Jeg googlet det men kunne ikke finne noen priser.

Jeg ga det et hederlig forsøk også, og kom hit hvor det ikke står noen pris (part nr. 42555651).
Utfra prisen som er oppgitt på frontlykt  virker det ikke sannsynlig at prisen på baklykt kan komme opp i mer enn 3-4000 kr. 

Someone
12.02.19 12:50

Da åpner Opel opp for salg av Ampera-e her i landet igjen etter de nå vil få levert flere biler. Samtidig er prisen opp 50.000kr

https://www.nettavisen.no/livsstil/opel-ampera-e-er-ikke-dod-likevel-na-starter-opel-igjen-a-selge-bilen/3423592313.html

Windsor
WindsorInnlegg: 7030
12.02.19 13:43

70 000 kroner opp siden lansering, det er heftig. Samtidig er ikke rekkevidden like unik i prisklassen lengre. 

Fortsatt konkurransedyktig, men blir ikke noe kjemperush.

cjparker
cjparkerInnlegg: 2199
12.02.19 17:31
Windsor: Fortsatt konkurransedyktig, men blir ikke noe kjemperush.

...men flott at det innbyr til et litt større mangfold/konkurranse. Etter en stund senker de kanskje prisene?!

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2371
13.02.19 12:31
Windsor: 70 000 kroner opp siden lansering, det er heftig

Visstnok er den billigere nå, enn hva den kostet med tilsvarende utstyrspakke tidligere.

Someone
13.02.19 16:01
cjparker: ...men flott at det innbyr til et litt større mangfold/konkurranse. Etter en stund senker de kanskje prisene?!

Da må de få ned produksjonskostnadene. Slik jeg forstår ble den i starten solgt med et ganske heftig tap

Someone
08.04.19 19:57

Og nå må de senke prisene med 40.000kr etter den forrige prisveksten tydeligvis har fått salget til å falle kraftig

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=51545

Someone
14.08.19 19:50

Og plutselig var Ampera-e en bil man kan få på dagen

https://www.elbil24.no/nyheter/na-kan-du-fa-ampera-e-pa-dagen/71489665

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg