Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hengerspotting.

NYTT TEMA
Forfun

Innlegg: 6232
Forfun
21.03.21 19:15
Forfun: Kjørte 7 mil med en mast på taket (vanlig sedan). Masta var mer enn 13 meter lang. Gikk helt fint. Hadde blitt førsteside i VG i dag.

For en liten uke siden skrev jeg teksten over. Var for 30 år siden, nesten akseptabelt da. I følge NRK var en 3 meter kortere flaggstang totalt uforsvarlig i dag.Mistet til og med lappen. 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/slik-fraktet-mannen-flaggstanga-pa-e18-1.15427272

 

SUV

Innlegg: 5909
SUV
21.03.21 23:17
rosmebraad: Jeg får opp annonsen 'Nå lønner det seg å kjøpe båthenger' fra Tysse.  Noen EDB-koder aom tror at jeg er SUV? Ellers skuffende lite hengere å se for meg om dagen, møtte ikke noen som luftet dobbeltaksler'n idag!

Alle som har skrevet hengerfeste minst 10 ganger siste måneden får opp den Tysse-reklamen :-)

Jeg har også fått opp denne reklamen. Mne om det lønner seg å kjøpe båthenger fra Tysse er jeg nok litt usikker på, ser at om jeg skule hatt Tysse båthenger med bremser og samme tillatt totalvekt som jeg har nå så må jeg ut med 30.000 kr, som er det dobbelte av hva jeg betalte for min nye for snart 13 år siden. Litt av det er riktignok inflasjon og noe er at jeg valgte en billigere modell.

Tysse lager jo gode tilhengere, men jeg liker ikke helt den selvjusterende vugga som nå ser ut til å ha blitt standard på alt unntatt noe snåtteri. Enkelt og greit når båter skal av og på, særlig hvis det er mange ulike skrog. Men minuset er at når det vipper om et punkt nær senter så vil det påvirke stabiliteten til båten på hengeren, da det stabilitetsmessig blir som å ha hjul på begge sider ca 30 cm fra senter og ingen støtte utafor. Hjulene er jo i virkeligheten lenger ute, men det hjelper lite når de vipper om et punkt langt inne. Har selv sett båthenger båt på slik henger parkert langs veien med båten på skjeva, antakelig en som ikek turde å kjøre lenger, og det ville ikke jeg gjort heller uten å rette opp og stroppe fast skikkelig. En stropp over skroget fra ene siden til andre pleier å være nok bak for å holde båten på plass, men på en slik med selvjusterende vugge ville jeg ikke kjørt uten separate stropper for hver side, og det er ikke alltid det passer med pullertene på båtene.

Også har jeg blitt litt overrasket over skjevslitasje på dekk på en Tysse varehenger jeg kjørte. Der var dekket mye slitt innerst, men lite slitt ytterst. Den hengerne hadde vel gått endle tusen km, siden den hadde vært noen turer mellom østlandet og Finnmark. Selv kjørte jeg den bare noen få mil med med en stokk, som vel var ca 70-80 cm i diameter og ca 3 meter lang, og dermed var litt jobb å få opp på hengeren med muskelkraft, men det gikk, aks er tungt trevirke. Der den skulle av hadde vi traktor, så det gikk lettere.

SUV

Innlegg: 5909
SUV
21.03.21 23:28
rosmebraad: Jeg ble kostelig belønnet med skaphenger og karmhenger, begge med to akser. Og lift og båthenger! Til slutt en 'SUV-residens' med hele TRE hengere utenfor!!

SUV-residensen har nok bare 2 hengere. Kjøpte jo 3 stykker et år, men solgte en av dem ganske raskt. Men det har jo forresten hendt endel ganger at jeg har hatt 3 hengere her hjemme, for det har jo hendt jeg av ulike årsaker har lånte hengere her hjemme.

Du nevner henger med lift. Var det en sånn Tysselift, sånn som senkes nesten ned til bakken så man lett kan få ting inn og ut av den? Kom en hjem til meg med en sånn en gang. Vi lempet et tonn belegningsstein på to paller så hver pall veide et halvt tonn og da kalrte vi (to voksne ppersoner) å trille jekketralla med et halvt tonn oppå fra asfalten og inn i hengeren. Så utrolig mye enklere å trille innpå senket henger enn en høy henger.

Ellers så er det jo ganske vanlig med lift bakpå lastebilhengere når det er skaphengere. Da er det vanligvis Zepro-lift, akkurat som bakpå lastebiler. Jeg har brukt slike lifter av ulike merker på endel lastebiler, men aldri på hengere.

rosmebraad

Innlegg: 38785
rosmebraad
30.03.21 19:23

Dagens Dagsrevyen, kl. 1919: 

Bokshenger på bro blåste overende. 
hadde veldig lyst til å se en HR-V foran den, men det så mer ut som en Zafira.

Jan

Innlegg: 7638
Jan
30.03.21 20:09
rosmebraad: Dagens Dagsrevyen, kl. 1919:  Bokshenger på bro blåste overende. 
hadde veldig lyst til å se en HR-V foran den, men det så mer ut som en Zafira.
Fernandovonarb

Innlegg: 6732
Fernandovonarb
30.03.21 22:47

Tror det var en Model 3 som fikk hengeren i fronten. Kjekt med innebygget dashkamera i bilen når slikt skjer, og har etterlyst dette på flere biler siden de fleste har kamera på mange steder i dag. Det er bare snakk om å benytte det som finnes.

Fernandovonarb

Innlegg: 6732
Fernandovonarb
30.03.21 22:59

Muligens en Model X..

SUV

Innlegg: 5909
SUV
30.03.21 23:58

Om man skal kjøre tom henger med stort vindfang over bru med mye vind kan det være lurt å fylle på endel kg med last. Beholdere fulle av vann er ofte greit om man bare vil ha vekta en vei fordi vannet kan tømmes ut etterpå. Skal man tur retur så kan man ta nesten hva som helst.

Jeg trengte selv 400 kg ekstra last på en henger for ca et år siden til en test jeg skulle utføre. Fylte da opp med diverse flytende jeg hadde hjemme da det er lettest å betegne vekten siden 1 liter er 1 kg. Tømme spylervæskekanner og brusflasker ble fylt opp pluss endel annet inntil jeg hadde 400 kg.

Kjørte også over noen bruer med stort vindfang for få dager siden, men da veide henger pluss last over et tonn så det var ingen fare.

Kanskje også noe man bør tenke litt over når man er under bruer og det blåser endel.

De to siste dagene har jeg kjørt båt under 11 ulike bruer, hvorav en er veldig høy med en fri seilingshøyde på nesten 40 meter og har mye biltrafikk, mens andre er så lave at jeg kan ta på dem når jeg kjører under.

(Innlegget ble redigert 31.03.21 00:21)

rosmebraad

Innlegg: 38785
rosmebraad
03.04.21 23:35

Litt sent ute, men forleden så jeg en helt grei tohjulshenger med skap/kapell/kuppel/lokk i halv høyde. 

Dette må da være et bra format aiden den har lite areal som sidevinden kan ta tak i, pluss at ting er dekket for regn og støv og ellers hinres i å falle av. Sikkert då liten og lett at den kjøres med vanlig førerkort også.  Kjenner det klør i hengerfestet nå.......... hadde jeg bar hatt et!

 

 

(Innlegget ble redigert 03.04.21 23:36)

Romlingane

Innlegg: 18373
Romlingane
04.04.21 09:49
rosmebraad: Kjenner det klør i hengerfestet nå.......... hadde jeg bar hatt et!

De er å få kjøpt, vet du. :)

Men apropos hengerspotting, så er snøsmeltingen kommet så langt her at nå ser jeg hele hengeren. To tonn, to aksler, over 170 bred og over 300 lang, ekstra karmer.

Jan

Innlegg: 7638
Jan
04.04.21 11:38

Litt tilhengerstoff, med kongelig innslag:
https://www.tv2.no/broom/13921094/

rosmebraad

Innlegg: 38785
rosmebraad
12.04.21 22:43

Jeg så en bra en i dag:

Utedasser eller lignende STROPPET fast på en lav henger med karmer. 

Etter mitt syn vågalt og ikke minst HØYT! Hva sier hengerkyndige?

SUV

Innlegg: 5909
SUV
14.04.21 23:59
rosmebraad: Jeg så en bra en i dag: Utedasser eller lignende STROPPET fast på en lav henger med karmer.  Etter mitt syn vågalt og ikke minst HØYT! Hva sier hengerkyndige?

Jeg synes ikke det hørtes så veldig risikapelt ut akkurat.

Hvis dette er disse plast-utedoene fra Hibas eller noe sånt (produseres vei i Øystese om jeg ikke husker feil) så ser de jo ut til å være ganske lette, særlig i øvre del, så da skal det nok mye til at de velter en til sammenligning gankse tung henger.

Hvis utedasser veier mye så er det nok pga mye innhold, og det er jo ganske lavt nede (dritlavt ville vel kanskje vært mest presist å si?). Jeg ville nok vært mer bekymret for skvalping og denslags søl med slikt lass hvis det var noe oppi dem.

En tidligere kollega fortalte at han tidligere hadde jobbet i et firma som leide ut slike. De hentet inn slike og tømte og vasket dem og han kjørte blant annet gaffeltruck og var ikke av de rolige og fikk visst kjeft av sjefen sin for å spinne unødig mye med trucken. Kan forøvrig nevne at dekk til gaffeltruck er ganske  dyre. Selv har jeg ikke kjørt gaffeltruck på over et halvt år nå forresten (og jeg har aldri flyttet doer med gaffeltruck).

(Innlegget ble redigert 15.04.21 00:27)

rosmebraad

Innlegg: 38785
rosmebraad
16.04.21 22:18

Generelt mye hengere å se på veien om dagen...... folk er vel giret på å lufte hengerfestet og få slep nå når våren viser seg litt.

SUV

Innlegg: 5909
SUV
17.04.21 23:59
rosmebraad: Generelt mye hengere å se på veien om dagen...... folk er vel giret på å lufte hengerfestet og få slep nå når våren viser seg litt.

Ja, mange har tatt i bruk hengerne igjen nå som det er blitt vår. Selv kjørte jeg 300 km i forrige helg med ene hengeren min. Neste helg satser jeg på 60-110 km avhengig av vær og slikt.

Av annen sleping så jeg idag en Pjero som tauet en Transit.

Sist gang jeg slepte noen med tau var lørdag for ei uke, men det var en båt jeg slepte litt vekk fra land fordi den var iferd med å drive på land da de ikke fikk start på motoren på en stund etter en liten grunnstøting (brukerfeil, de glemte å sette motoren i fri før start).

Også har jeg vel denne uka sørget for at NAF bilberging får litt mindre å gjøre.

(Innlegget ble redigert 18.04.21 00:28)

rosmebraad

Innlegg: 38785
rosmebraad
20.04.21 08:53

Regner med at hengere med dugende lass sales opp bak HiAcer og Transportere i dette øyeblikk, mens Stanley-termoser med filterkaffe troner i nisteposen i passasjersetet!

rosmebraad

Innlegg: 38785
rosmebraad
20.04.21 17:55

Blir det skjæring i stil når en nyere 'plast-SUV' kommer med karmhenger i 70-tallets combicampdekor? 

Eller er det fritt frem aå lenge hengerfestet passer?

SUV

Innlegg: 5909
SUV
20.04.21 19:49
rosmebraad: Blir det skjæring i stil når en nyere 'plast-SUV' kommer med karmhenger i 70-tallets combicampdekor?  Eller er det fritt frem aå lenge hengerfestet passer?

Jeg synes ikke det er noe problem at det er litt ulikt design og alder på bil og henger. Det er jo veldig sjelden at de er ganske like, og unntakene er stort sett dem som tar bakparten av en makan bil og gjør om til henger.

At jeg har sånn ca samme farge på bilen min som begge hengerne har er egentlig litt tilfeldig.

Combicamp har jeg vel aldri kjørt med (men har kjørt med gammel campingvogn i konkurranse innen ferdighetskjøring). Men varehenger fra 70-tallet har jeg trukket etter alle tre bilene mine. Lånt den noen ganger til de to første bilene, mens med siste bil så har jeg jo alltid hatt egen henger som er kraftigere og bedre og har vel da bare trukket den en gang, og det var da en tohjulsdrevet bil ikke kom seg noen vei med den hengeren med last og jeg kom og dro opp hengeren.

Men låne hengere gjør man jo forresten ofte i ulike sammenhenger når enten egen henger ikke er tilstede eller det bare passer best sånn logistikkmessig.

Angående utseende så vil jo de fleste Tredal ligne ganske mye på 70-talls hengerne, selv om det nå er blitt mye alukarmer på Tredal. Er vel 2-3 stk Tredal med trekarmer jeg har trukket etter mine biler.

Så egentlig er det rit frem så lenge hengerfestet passer (og man holder seg innafor lovlige vekter osv). Egentlig så burde regelverket vært omgjort når det gjeler vekter og heller handlet om aktuell totalvekt (hva hengeren veier akkurat nå) enn tillatt totalvekt på hengeren. For resultatet av denne regelen er at man nektes å kjøre med kraftige hengere som er tomme, mens man kan kjøre spinkle hengere med store lass (og lempe den store hengeren man ikke kan trekke oppå en liten henger og kjøre lovlig avsted).

Angående plast-SUV-ene så synes jeg det er synd det er blitt så mye plastikk fordi det er jo spinkle greier som tåler lite sammenlignet med feks stål. Gamle Defendere er bygget på en mye bedre måte når det gjelder å tåle ting uten å få skjemmende merker.

Det finnes jo også hengere som er bygget opp mer rundt desiign enn praktisk bruk. Lobster er jo et eksempel. Da synes jeg nytteverdien går ned, samtidig som prisen øker.

På pick-ups så har man jo også litt av samme problemstillingen, blankt design eller praktiske løsninger. Et sted jeg har jobbet hadde vi Transporter pickup, og den hadde alukarmer på planet så det var helt kurant å dra kjettinger og andre ting over karmene (feks når man hentet kjettinngtaljer og lignende), og det var en god løsning.

Merker og hakk blir det lett på blanke lakkerte karosserideler. Husker jeg fikk noen hakk i støtfangeren bak på forrige bilen. Jeg bar en stabel med hulprofiler jeg hadde kappet i passende lengder (ca 60-70 cm) da de begynte å skli til ene siden, jeg korrigerte da, men resultatet ble at noen skled til hver side og jeg hadde ikke mulighet til å unngå at de skled ut av hendene på meg (jeg bar dem som om jeg hadde vært en gaffeltruck, og holdt ikke over dem). Sa da deiset de nedi støtfangeren og laget noen merker der. Men det er jo sånt som kan skje iblant når man bruker bilen i jobbsammenheng, og den har jo dratt inn litt kjøregodtgjørelse i jobbsammenheng også, både med og uten henger (mest med tror jeg).

Dette med at bil og henger skal stå i stil til hverandre og være mest mulig like er vel forresten mest vanlig innen lastebiler. Ofte samme tekniske løsningene og samme totalhøyda og ofte skal lamper rundt omkring være like. Men en ulikhet er baklysene, der er det ofte flere av dem på hengere, mens man på bilen ofte nøyer seg med bilens originale lamper.

Også på personbilhengere er det blitt mer lys de seneree årene, men det er jo delvis pga reglene som påbyr det. På min største henger er det 9 pærer som lyser når jeg slår på baklysa på bilen. På 70-tallet var det jo bare noen knøttsmå lamper tet på hverandre bak så de også fungerte som skiltlys pga liten avstand.

(Innlegget ble redigert 20.04.21 19:54)

SUV

Innlegg: 5909
SUV
20.04.21 20:04
rosmebraad: Regner med at hengere med dugende lass sales opp bak HiAcer og Transportere i dette øyeblikk, mens Stanley-termoser med filterkaffe troner i nisteposen i passasjersetet!

Jeg har vel kjørt ca 4 av hver av Transporter og HiAce, men henger tror jeg bare jeg har hatt etter disse en gang. En rørlegger kom kjørende med slepvogn (henger hvor draget svinger forhjula) etter HiAce-rørleggerbilen og påstod det ikke gikk an å rygge med  den hengeren. Så det måtte jeg jo motbevise og rygget HiAce-en hans med hengeren inn i det lokalet der han skulle bruke rørene som lå på hengeren.

Når det gjelder Stanley er det mest kniver jeg har brukt. Gode solide tapetkniver som sjelden går i stykker selv med langvarig og hard bruk. Mens enkelte billige tapetkniver spjærer opp omtrent med en gang (det kan jo vøre direkte farlig siden det er knivblad inni der) og justeringmekanismen er også ekstremt dårlig og svak på endel billige tapetkniver.

rosmebraad

Innlegg: 38785
rosmebraad
20.04.21 20:54

Dagens høydepunkt var å se to like biler paekert side om side..... den ene med hengerfeste, den andre uten.

Jan

Innlegg: 7638
Jan
20.04.21 21:47
rosmebraad: Dagens høydepunkt var å se to like biler paekert side om side..... den ene med hengerfeste, den andre uten.

Sikker på at den "andre" ikke hadde innfellbart hengerfeste, slik som jeg har ?
Mitt har ikke vært i bruk siden sommeren 2017, da brukte jeg det to ganger, til sammen ca. 30km. Jeg har felt det ut et par ganger siden, for at det ikke skal ruste fast.

rosmebraad

Innlegg: 38785
rosmebraad
20.04.21 21:54

Ja, 'den andre' ble jo kjørt av meg..... blir nedtur om der viser seg å være hengerfeste!

SUV

Innlegg: 5909
SUV
20.04.21 22:02
rosmebraad: Dagens høydepunkt var å se to like biler paekert side om side..... den ene med hengerfeste, den andre uten.

Sånt er et sjeldent syn her ute på bygda, ser man to like biler ved siden av hverandre så har som regel begge hengerfeste.

På jobben er det endel like biler (ikke firmabiler, men privatbiler) blant de ca 30 bilene på parkeringa. Igår stod det 3x HiAce på rad, hvorav to ved siden av hverandre var i samme farge. Og idag stod de to Pajeroene i samme farge samlet. Også er det to Touraner i samme farge, men sjelden de står samlet. En stund var det 3 Outlandere, men i ulike varianter og farger.

Om noen på jobben har biler uten hengerfeste så er det som regel fordi de har annen bil med hengerfeste i husstanden. Og de fleste har nok egen henger, eller flere.

(Innlegget ble redigert 20.04.21 22:03)

rosmebraad

Innlegg: 38785
rosmebraad
22.04.21 19:40

Våget meg ut i vanlig arbeidstid idag. Fikk med meg en Vito med toakslet karmhenger samt en varebil med lift på slep og stige på taket. 

rosmebraad

Innlegg: 38785
rosmebraad
28.04.21 12:01

Tilhengerråd i BT

 

Abonnementssak,,,,,,, men BT klarer neppe å koke ihop en liten artikkel med bedre tilhengerråd enn hva herværende tilhengerekspertise kan briljere med.

Jan

Innlegg: 7638
Jan
28.04.21 12:32
rosmebraad: men BT klarer neppe å koke ihop en liten artikkel med bedre tilhengerråd enn hva herværende tilhengerekspertise kan briljere med.
Jan

Innlegg: 7638
Jan
28.04.21 19:08

Ble liggende bak en tvilsom ekvipasje i dag. Eldre Volvo V70 som trakk toakslet biltilhenger. Oppå hengeren stod en Tesla S. Vekten av tilhenger og Tesla må ligge godt over 2,5 tonn, mye mer enn Volvoen har lov til å trekke. Sannsynligvis også mer enn tilhengerens tillatte totalvekt også.

SUV

Innlegg: 5909
SUV
28.04.21 23:44
rosmebraad: Tilhengerråd i BT   Abonnementssak,,,,,,, men BT klarer neppe å koke ihop en liten artikkel med bedre tilhengerråd enn hva herværende tilhengerekspertise kan briljere med.

Jeg har ikke lest artikkelen (kun for bergensere), men mitt tips er å ikke lære seg å rygge med henger ved å lese artikler. Å rygge med henger lærer man seg lett (ikke med bil riktignok, men trehjulssykkel behersker vel de fleste smårollinger) før man lærer å lese, før man deretter begynner på skolen. Men jeg vet jo at mange gjør de tre tingene i helt omvendt rekkefølge.

rosmebraad

Innlegg: 38785
rosmebraad
29.04.21 23:27

Syns det var mye tilhengere å se i trafikk idag!

Hvordan varierer bruken ila. året? Det er vel sjelden at fritidshengere har vinterdekk?

SUV

Innlegg: 5909
SUV
30.04.21 23:05
rosmebraad: Syns det var mye tilhengere å se i trafikk idag! Hvordan varierer bruken ila. året? Det er vel sjelden at fritidshengere har vinterdekk?

Det var endel hengere ute idag også. Jeg kjørte ei stund i ei rekke på 6 kjøretøyer, hvorav 4 av oss hadde henger. Først en traktor med en slags henger (redskap), så en Transporter med campingvogn, så to biler som manglet noe, og så en pickup med boggi-varehenger og så jeg med båthenger med båt oppå.

Det er nok mest kjøring med fritidshengere på sommeren og tildels våren. Det er da folk ordner i hagen, rydder og kaster, er ute med båter og campingvogner osv. Men det blir jo endel kjøring i den delen av året da vinterdekka står på også. Selv har jeg vel kjørt ca 7-800 km med henger siden jeg satt på vinterdekka (og de står på fortsatt siden det har vært minusgrader omtrent hver eneste natt nå). men de fleste har nok en noe mindre andel hengerkjøring mens det står vinterdekk på bilen.

Egentlig ganske vanlig at fritidshengere har vinterdekk, det bare ser ikke sånn ut. Mine hengere har det som nok er vanligst de siste 10 årene, nemlig dekk som er merket med M+S, som gjør at de er lovlige å bruke om vinteren, men som ser ut som sommerdekk om man bare kikker på mønsteret.

Selv om det blir lite kjøring på glatta med henger så blir det jo noe. Årets første kjøretur med henger i år startet feks i dyp snø og med å dure gjennom en brøytekant så både markeringslys og akslene på hengeren brøyta dyttet snø. Og under snøen så var det isholke. Dette var i midten av mars. Jeg kjørte samme sted idag og nå var all snøen vekk der.

Du holder deg vel for det meste i Oslo nå ettersom jeg har forstått, og der er det jo ganske lite hengerbruk synes jeg egentlig de gangene jeg har vært der (men har ikke vært de siden koronaen kom til Norge).

Selv har jeg vel kjørt inne i Oslo med 5-6 hengere, alt ettersom om Fornebu regnes inn i Oslo eller ikke (kjørte bortom Fornebu med en semitrailer en gang for ca 20 år siden). Jeg har vært inne i Oslo med alle 3 hengerne jeg eier eller har eid, også har jeg vært der med en lånt varehenger (før jeg kjøpte egen henger). Også har jeg vært der med en henger som ser ut som fritidshenger, men som vel ikke er det siden det var jobbens henger og jeg var en tur i Oslo i arbeidstida for å hente ca 100 kg stålplater for jobben.

(Innlegget ble redigert 30.04.21 23:25)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg