Det er en bedriten operasjon, snart ferdig med min konvertering på en 04 xc70.
For å få dette lovlig på en Volvo må du gjøre følgende, oppsettet blir da som om det er fabrikkmontert:
1) Komplette lamper fra en tilsvarende v70.
Ca 3000 på skroten
2) Kabelmatten kontaktstykket,(burde følge gratis med) fra lampen pga forskjeller fra halogen.
3) Lysbryteren fra donorbil (noen få hundrelapper)
4) nivåsensor på bakaksling (kontakten burde ligge under tanklokket
5) programvare til rem (4 og 5 = 2500 på Volvo sånn ca)
Og sist men ikke mest bedritent, som til nå har kostet mye blod, svette, tårer, søvnløse kvelder mens man tråler koblingsskjema, googlesøk og telefoner på dagtid:
Programvaren til cem.
Volvo nekter å levere ut den.
Du kan selvsagt ta en cem fra en annen v70 som er levert med xenon og prøve å få endret startsperre og slike ting. Ikke gratis, ikke umulig, men en viss sum er det jo.
For å spare deg for samme slitet, og før du begynner å kaste penger på bilen:
Finn deg en skrotet bil med xenon og prøvemonter en lampe.
Dersom du har kabler til det, burde funksjonene i xenonlampen virke, inkludert motoren på reflektoren.
Dersom den ikke gjør det, dropp prosjektet.
Hvis ikke, følg listen min over.
Jeg har løsningen på problematikken rundt cem, ett tips, les rundt på forum som handler om Volvo.
Jeg blir trolig bil nr 2 med en slik ombygging..
Når programvaren er lastet i cem har du en lovlig xenonkonvertering som er identisk med en fabrikkbestilt bil, og profilen i vida gjort om.
Det eneste du mangler nå er de gule klistremerkene med advarsel om høy spenning.
Dersom du går for alternative løsninger:
Ta ned cem, ligger i fotbrønnen, og finn nederste shunten, står 1 pinne mot passasjersiden enn dem over, plukk av grå plasttopp formet som en L, finn ledningen som går på pinne nr 2 på shunten, flytt den en pinne til høyre, sett inn shunt og voila.
Lampevarslingen er borte vekk.
Halogen drar 55W, mens xenon drar normalt 35W. Altså trenger du mer motstand som ett alternativ til å flytte ledningen til lampevarslingen.
Ikke begynn å drille 2 mm hull i shunten.
Hella hadde en automatisk nivåjustering, den leverer dem ikke her i landet lenger.
Sørg også for at du har klart glass på lyktene du skal bruke.
Lykke til.
Mvh
Lovlig ombygget til xenon