Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Renault Alpine

NYTT TEMA
nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16220
16.02.16 21:04

Det de kaller Alpine Vision ble vist i Monaco i dag. Det er vel en versjon rett før produksjonsversjonen. Den ser fin ut fra siden og bakfra, men den blir noe Hyundai over fronten. Spesielt de indre lyktene får vi håpe "faller av" før produksjonen starter.

Porsche 718 Cayman er bilen denne skal måle seg mot,
Noe over 1100 kg, og det går rykter om 250HK og 300HK fra en 1,8l motor.
Salg skal starte i Europa sommer 2017.

Ribba
RibbaInnlegg: 35153
16.02.16 21:17
nometalhorse: Spesielt de indre lyktene får vi håpe "faller av" før produksjonen starter.

Det er jo uten tvil en referanse til A110.

Jan
JanInnlegg: 5578
16.02.16 21:21
nometalhorse: Spesielt de indre lyktene får vi håpe "faller av" før produksjonen starter.

Vi som er gamle nok til å huske originalen, synes disse lyktene var tøffe. De var mye mer uthevet på den.

(Innlegget ble redigert 16.02.16 21:23)

nometalhorse
16.02.16 21:38
Ribba: Det er jo uten tvil en referanse til A110.

Ja, vet det. Men er det pent?

Ribba
16.02.16 21:50
nometalhorse: Ja, vet det. Men er det pent?

Tja, det kommer jo an på øyet som ser :-)

Personlig, så synes jeg at om resten av designet var identisk, så ser det bedre ut med enn uten. Uten, så blir lyktedesignet veldig likt mye annet, spesielt Porsche.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
16.02.16 22:55

Nok en 4-cyl turbo, sukk. Det er noe galt når man er mer interessert i hva som kommer av elbiler fremover enn sportsbiler.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13757
17.02.16 15:26

A110 var tøff i sin tid, men dette designet var ikke vellykket. Av det første bildet i linken til nomentalhorse fikk jeg litt Daihatsu Copen vibber. 

LayCan
LayCanInnlegg: 265
17.02.16 19:41
Iseran2770: A110 var tøff i sin tid,

Hvis man har sansen for A110 så kan denne boken anbefales på det varmeste. 

Når det gjelder Vision så synes jeg den så ganske bra ut egentlig, spesielt forfra. Har litt troen på dette her, selv om den dessverre har blitt ganske tung - veier jo det dobbelte av en A110! 

fcuk
fcukInnlegg: 15521
17.02.16 19:57

Alt jeg har å si.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5571
17.02.16 20:02
TorAtle: Nok en 4-cyl turbo, sukk. Det er noe galt når man er mer interessert i hva som kommer av elbiler fremover enn sportsbiler.

Friskt satset av Renault!

Og dersom Alpine kom uten motorlyd (subsidiært en trikkelyd) ville det vært en langt større grunn til å sukke & mukke.

At enkelte interesserer seg mer for batteribiler enn sportsbiler er ikke direkte unaturlig. Du finner mange av disse blant kvinner og miljøaktivister.

Iseran2770
17.02.16 21:19
KingsRoad: Og dersom Alpine kom uten motorlyd (subsidiært en trikkelyd) ville det vært en langt større grunn til å sukke & mukke.

Helt enig.

Jeg har jo kjørt R4 turbo i 30 måneder nå, ned fra V8. Motorlyden er ikke grom, men eksoslyden er rett og slett tøff når man gir på skikkelig. Ved girskift og bra med turtall smeller det i potta (i sportsmodus omtrent hver gang).

(Innlegget ble redigert 17.02.16 21:20)

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2241
17.02.16 21:27

Vekt er en ekte sportsbils verste fiende, ikke rart man putter i en lett r4 med turbo, for å lage en morsom bil med lav vekt til en fornuftig pris.

Alpine A110 er en av de tøffeste sportsbilene jeg veit om, den er utrolig lav og kompakt.

TorAtle
18.02.16 00:29
KingsRoad: At enkelte interesserer seg mer for batteribiler enn sportsbiler er ikke direkte unaturlig. Du finner mange av disse blant kvinner og miljøaktivister.

Man ønsker da ikke frivillig å nedgradere sportsbilen sin? Hvis ingen produsenter ønsker å tilby noe bedre så ser jeg heller i retning å oppgradere batteribilen.

EVO sin review av BMW M2 i dag: " If you don’t need rear seats then it’s not quite so fluid and special to drive as a Cayman, nor is the engine such an event. Of course the 718 is coming with its own turbocharged engine so perhaps that particular point might be overturned."

Det er ikke fryktelig mange biler i dette segmentet, så det er lov å være skuffet når nok en produsent kommer med en midtmotor (i utgangspunktet yay!) av det triste slaget :(

Ribba
18.02.16 06:08
TorAtle: Det er ikke fryktelig mange biler i dette segmentet, så det er lov å være skuffet når nok en produsent kommer med en midtmotor (i utgangspunktet yay!) av det triste slaget :(

Vel, om man skal lage en lettvektsbil, så er det nå en fordel å ha en mindre motor.

Jeg ville dog ha foretrukket en turtallsvillig 4'er framfor en turbomatet firer, men jeg ser ikke behovet for så veldig mange sylindre. Det tilhører mer GT-klassen og supersportsbiler.

Ellers så jeg den første sammenligningstesten mellom Focus RS og et par av konkurrentene fra VAG. Der ble RS3 "slaktet" pga av nettopp en stor og tung 5'er, selv om motoren i seg selv fikk sin hyllest. Jeg er av den oppfatning at bilen må være mer enn bare en motor, og derfor har jeg ingen problemer med å ha en 4'er framfor en 12'er eller hva du nå måtte ønske deg i en Alpine.

TorAtle
18.02.16 09:52
Ribba: framfor en 12'er eller hva du nå måtte ønske deg i en Alpine.

W16 som et minimum.

FlGARO
FlGAROInnlegg: 1698
18.02.16 15:15

Ser ut som noe som ble skapt under en gangbang med Audi, Scirocco, Porsche og Alfa Romeo 4C.

KingsRoad
18.02.16 17:26
TorAtle: Man ønsker da ikke frivillig å nedgradere sportsbilen sin? Hvis ingen produsenter ønsker å tilby noe bedre så ser jeg heller i retning å oppgradere batteribilen. EVO sin review av BMW M2 i dag: " If you don’t need rear seats then it’s not quite so fluid and special to drive as a Cayman, nor is the engine such an event. Of course the 718 is coming with its own turbocharged engine so perhaps that particular point might be overturned." Det er ikke fryktelig mange biler i dette segmentet, så det er lov å være skuffet når nok en produsent kommer med en midtmotor (i utgangspunktet yay!) av det triste slaget :(

Du vil da alltid finne noe som er bedre, men kanskje ikke en Alpine. Samtidig er den et frikst pust i en grå hverdag, og *mange* hakk mer interessant enn noe uten motorlyd :)

At denne bilen kommer med firer i stedet for sekser (eller åtter...), betyr bare at den blir billigere i innkjøp, ikke minst her til lands, bra for entusiastene. Ribba har også et veldig godt argument mht. motorstørrelse og vekt, som du ser klokker Alpine inn på 1100 kg., noe som ikke akkurat er 4C, men samtidig ikke så aller verst. Såvidt meg bekjent har Alpine tradisjonelt fokusert på lav egenvekt, noe som faller naturlig for en renskåret sportsbil med ambisjoner.

Ribba
18.02.16 20:16
KingsRoad: Ribba har også et veldig godt argument mht. motorstørrelse og vekt, som du ser klokker Alpine inn på 1100 kg.

Ja, men i disse overladningsdagene, så er det ikke nødvendigvis gitt at en firerer er lettere enn en seksere. Cayman sine nye firer er vel tyngre enn sekseren den erstatter.

Derimot hadde man hatt en fin selvpustende firer, så hadde det nok vært mye vektbesparelse å hente. Jeg har enda ikke sett tallene på vekta på Mazda sine motorer, men jeg regner med at selvpustende motorer er en av grunnen til at Mazda lager blant de letteste bilene på markedet i dag.

Men jeg synes nå uansett at sylinderhysteriet er litt vel drøyt. Jeg foretrekker nå glatt en fantastisk firer framfor en ordinær sekser. 

KingsRoad
18.02.16 20:23
Ribba: Men jeg synes nå uansett at sylinderhysteriet er litt vel drøyt. Jeg foretrekker nå glatt en fantastisk firer framfor en ordinær sekser.

Ikke minst i disse dager, hvor lyden først og fremst kommer fra potta, og ikke motorrommet, godt hjulpet frem av akustikere, hvor kanskje BMW drar den lengst og sender "motorlyd" inn i kupéen via høyttalerne.

nometalhorse
18.02.16 20:27
KingsRoad: hvor kanskje BMW drar den lengst og sender "motorlyd" inn i kupéen via høyttalerne.

Det er det mange som gjør etterhvert.

Ribba
18.02.16 20:33
nometalhorse: Det er det mange som gjør etterhvert.

Ja, det er mange som manipulerer lyden nå om dagen. Og det er ikke bare på motorsiden at bilprodusentene jukser.

Focus RS drypper jo f-eks litt bensin inn i eksosanlegget kun for å pynte litt på lyden (ikke fortell det til MDG).

(Innlegget ble redigert 18.02.16 20:33)

Ribba
18.02.16 20:38
KingsRoad: Ikke minst i disse dager, hvor lyden først og fremst kommer fra potta, og ikke motorrommet, godt hjulpet frem av akustikere, hvor kanskje BMW drar den lengst og sender "motorlyd" inn i kupéen via høyttalerne.

Ja, jeg synes det har blitt mye fokusert på eksoslyd de siste årene. Og anlegget er vel, som nometalhorse sier, godt brukt blant de mer spreke bilmodellene til å pynte på motorlyden.

F-eks jukser jo en del produsenten med å kanalisere innsugslyden slik den blir mer framhevet i coupeen.

Noen av "juksetriksene"

nometalhorse
18.02.16 20:43
Ribba: (ikke fortell det til MDG)

Skal ikke gjøre det, men er redd for at de har fått nye tips fra Venezuela i dag hvor de fra i morgen ganger bensinprisen med 60.

Overfører vi dette til Norge så skulle bensinen ha kostet nesten kr 800,- for literen fra fredag av.

Dette er nok MDG sin våte drøm.

nometalhorse
18.02.16 20:47
Ribba: Noen av "juksetriksene"

Her er enda flere som 911, Panamera GTS og Lexus  LFA

Iseran2770
18.02.16 21:07
nometalhorse: Overfører vi dette til Norge så skulle bensinen ha kostet nesten kr 800,- for literen fra fredag av.

Men i Venezuela har bensin vært nesten gratis.

Iseran2770
18.02.16 21:10
KingsRoad: Alpine inn på 1100 kg., noe som ikke akkurat er 4C, men samtidig ikke så aller verst.

Det er klart mindre enn Cayman. Med 2,7 og manuell girkasse veier den 1330 (uten fører).

nometalhorse
18.02.16 21:18
Iseran2770: Men i Venezuela har bensin vært nesten gratis.

Det er sant ettersom 95 oktan har kostet 13 øre pr liter, og i morgen koster den kr 8.

Og når folk ikke har penge fra før så er dette selvsagt katastrofe.

TorAtle
19.02.16 00:11
Ribba: Jeg foretrekker nå glatt en fantastisk firer framfor en ordinær sekser.

Problemet er at nær sagt alle motorer i dag er lean-burn 4-cyl turbomotorer, og det er fint lite fantastisk med lyden på de. Så produsentene tar igjen med eksosen.

Ellers er jeg ikke enig i at å åpne opp et spjeld så man hører mer av innsugslyden er å betrakte som juks.

shagalott
shagalottInnlegg: 4423
22.03.16 23:50

Nå hintes det fra Renault at de muligens henter motorer fra Mercedes-AMG til Alpine rangen som kommer.

KingsRoad
13.05.16 21:07
shagalott: Nå hintes det fra Renault at de muligens henter motorer fra Mercedes-AMG til Alpine rangen som kommer.

Har de ikke in-house motorer til å mate herligheten, altså? Trist.

Siden slike ting fortsatt ikke er avklart regner jeg med at produksjonsstart fortsatt er et godt stykke unna. Noe som også er litt trist, kunne veldig gjerne ha tenkt meg en slik.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester