Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tar dere søndagsturer?

NYTT TEMA
Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2381
04.09.16 17:28

Jeg prøver, hvis muligheten er der, og ta meg en søndagstur uten en bestemt destinasjon. Da dreier det seg om å kose seg, finne morsomme etapper, gjerne litt avsidesliggende. Når veiene er tørre tar jeg tohjulingen. Idag var en slik dag. Koser meg glugg ihjel på trange, svingete, avsidesliggende veier. Gjerne med 80-sone. Da kan jeg jobbe sykkelen gjennom svingene og kjøring er morro og engasjerende uten å måtte kjøre i lysets hastighet! Man må bruke kroppen i langt større grad enn med bil og det gir meg mye!

dagen er reddet:)

(Innlegget ble redigert 04.09.16 17:29)

Ribba
RibbaInnlegg: 35108
04.09.16 17:38

Nei, kan ikke akkurat si det. Men jeg kjøre når jeg får lysten til det, uavhengig om dagen heter mandag eller søndag.

Ulempen her jeg bor, det er at valgmuligheter når det kommer til veier er ekstremt begrenset, så jeg må gjerne ta dagsturer før jeg kommer noen interessante plasser.

Jan
JanInnlegg: 5523
04.09.16 17:53

Selv om jeg kjører bil hele uken på jobb, hender det at jeg tar en søndagstur. 

På disse kanter er det mange fine veier for både korte og lange søndagsturer.

MonaroGTS
MonaroGTSInnlegg: 292
04.09.16 17:59

Hadde en  kort søndagstur i dag.  Seljordsvatnet rundt. 

Stoppet å fisket flere plasser.  

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36478
04.09.16 18:15

Jeg twr ikke spesifikke søndagsturer, men kjører gjerne en runde her og der nå og da, alt etter humør og anledning.

(Innlegget ble redigert 04.09.16 18:15)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4289
04.09.16 18:27

Jeg kjører alltid en kort tur søndager og ofte med alle bilene. For det første jobber jeg som oftest hver søndag og for det andre pleier jeg å fylle opp bilene på søndager. Uavhengig av hvor mye bensin jeg har brukt.

(Innlegget ble redigert 04.09.16 18:29)

t109
t109Innlegg: 3331
04.09.16 18:34

Nei, med to unger i den "mest aktive alderen", hus (som stadig trenger ettersyn (for ikke å si; litt mer enn bare "ettersyn"), hytte (ditto; som huset), jobb, bikkje (som til alt overmål ikke er så veldig glad i å kjøre bil, men desto gladere i å gå tur), båt (som forøvrig heller ikke blir brukt) blir det dårlig med søndagsturer, hvis man ikke regner kjøring til diverse cuper/ kamper for ungene som søndagsturer da:).

Jeg er imidlertid vokst opp med relativt hyppige søndagsturer så jeg har en mistanke om at det er mulig å prioriterte hva helligdagen brukes til litt annerledes enn det vi gjør...

Brum-Ole
04.09.16 18:34

Ribba: du er vel programforpliktet til koseturer med tanke på bilparken. Hvor mye har du brukte Opelen i år forresten?

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30729
04.09.16 18:50

Jeg bor midt i Oslo. Kiwi og Rema ligger ett minutt unna. Det tar ti minutter å gå til skolen og ca. 15 til jobb. Likevel har jeg kjørt 20 000 kilometer siden jeg kjøpte Alfaen i august i fjor. Siden jeg jobber skift kaller jeg det heller hverdagsturer. På veiene jeg liker er det for mange syklister på søndager.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9617
04.09.16 19:02

Av økonomiske grunner så blir det lenge i mellom
Men tar jo en tur av og til med sykkelen, men siden den er amerikansk så skrur en jo mer en én kjører.

Men liker  godt og kjøre, spesielt uten om jobb. Jobb kjøring er jo bare jobb...

sl500
sl500Innlegg: 11184
04.09.16 20:14

Jeg prioriterer heller å brenne båtbensin når været smiler slik som denne søndagen.
Lurte et lite sekund om det skulle bli båt eller bil tur når jeg våknet i morges men egentlig var valget enkelt.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4289
04.09.16 20:34

Enig, sl500. Gjør ofte det jeg også. Båtbensin er fint å brenne på klarværsdager. Men variasjon mellom bil og båt er kjekt.

passat06
passat06Innlegg: 1276
04.09.16 21:21

Bilbruken har dessverre dreid mer og mer i retning av ren transport. Så svaret er nei, ytterst sjelden.

Forfun
ForfunInnlegg: 5437
04.09.16 21:37

Kjører sjelden for kjøringens del, men ofte ut på tur. Hadde en time høy kvalitetskjøring i dag, en time transport. Bedre vær på andre siden av ett fjell. 

ferrek
ferrekInnlegg: 15672
04.09.16 21:46

Sjelden jeg kjører en lengre tur uten mål og mening. Har jeg en søndag uten for mye planer blir det heller en tur med sykkelen eller ski på vinteren.  

Ribba
05.09.16 06:38
Brum-Ole: Hvor mye har du brukte Opelen i år forresten?

Målt i kilometer, så har det blitt lite. Har kun hatt kortere kjøreturer med den (kjøreturer der meningen kun er å kjøre bil). Men jeg har brukt den i perioder som hovedbil (til og fra jobb, handling osv), så den har blitt brukt regelmessig hele sommeren, men som sagt, ingen lengre turer med den. 

piezo
piezoInnlegg: 5261
05.09.16 08:21

Med Alfaen kjørte jeg meg nok ofte noen turer uten spesielt mål, men nå er det transport som gjelder. 

lillegubben
lillegubbenInnlegg: 3176
05.09.16 12:18

Det er lenge siden jeg har hatt bil som var vits å kjøre søndagstur med. Men jeg pleide å ta dårligværturer med Hondaen. Hvis det kom en meter snø en natt, så pleide jeg å være snar ut med Hondaen før alt ble brøytet. 

Ellers nå, så har jeg Sharan og Leaf, så all kjøring er transport.

Brum-Ole
05.09.16 13:34

Er det Opelen eller RS'en som frister mest for en kosetur da?

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3928
05.09.16 13:45

Vurderer etterhvert å få meg et kosekjøretøy, da hovedsakelig en coupé eller en cab. Helst RWD, men annet kan vurderes. Hva anbefaler folket til en kar på nesten to meter som ikke kan skru til en 150'000 egentlig?

Ribba
05.09.16 16:07
Brum-Ole: Er det Opelen eller RS'en som frister mest for en kosetur da?

Kommer an på humøret. Og begge bilene har blitt tatt ut på landeveien i løpet av sommeren.

Men ulempen dette året er jo at den ene av de to veier ut av byen har det blitt byttet stikkrenner på, og de har enda ikke asfaltert opp veien igjen. Og det er den veien som faktisk fører ut til andre plasser, for den andre veien ut av byen, det er i prinsippet en blindvei.

Så det gjør det til direkte tortur å kjøre på med Forden, og Forden er jo den komfortable bilen på slike veier. Så skal jeg ut å se "verden", så blir det Forden som frister mest pr dags dato. 

Opel'n besto forøvrig EU-kontrollen i dag med null hull. Vel ikke helt sant, for på papiret er det et hull. Men det var fordi jeg ikke fortalte hvor jeg hadde gjemt refleksvesten, og det er egentlig vanskelig å se den uten at man vet at den er der.

SUV
SUVInnlegg: 4302
05.09.16 19:01
Ribba: Men ulempen dette året er jo at den ene av de to veier ut av byen har det blitt byttet stikkrenner på, og de har enda ikke asfaltert opp veien igjen. Og det er den veien som faktisk fører ut til andre plasser, for den andre veien ut av byen, det er i prinsippet en blindvei.
Så det gjør det til direkte tortur å kjøre på med Forden, og Forden er jo den komfortable bilen på slike veier. Så skal jeg ut å se "verden", så blir det Forden som frister mest pr dags dato.

Jeg kjørte to ganger frem og tilbake der i sommer, så jeg fikk over 80 passeringer av slike oppgravde områder der borte. Det som plaget meg mest  var i grunnen faren for steinsprut, men heldigvis så er det jo ikke så mye trafikk der, så da kunne jeg tilpasse farten så jeg stort sett unngikk å møte biler akkurat ved disse steinsprut-områdene. Kan ikke huske det var særlig problematisk komfortmessig med min bil der (men litt humping var det jo).

Kjørte du forresten bak meg fredag 22. juli ca klokka 1930? Retning fra Kiwi og mot veiarbeidsområdet så jeg en blå Ford i speilet. Tenkte jeg fikk sett litt nærmere på den når den sikkert kom til å innhente meg (hvis det var deg), men Forden svingte av til venstre (inn til der det er en bilforhandler og noe slikt), så jeg fikk aldri sett den på nært hold. Dette var vel kanskje en km før veiarbeidsområdet begynner.

Men det finnes jo mange blå Forder som ser like ut i fronten på god avstand. Men denne var nå i det minste i riktig område.

Den der strekningen må vel ha medført en del steinsprut vil jeg anta? Selv slapp jeg unna Steinsprut der, men fikk en liten en et annet sted i samme fylke noen få dager senere, som jeg fikk utbedret neste dag.

SUV
SUVInnlegg: 4302
05.09.16 19:39
lillegubben: Det er lenge siden jeg har hatt bil som var vits å kjøre søndagstur med. Men jeg pleide å ta dårligværturer med Hondaen. Hvis det kom en meter snø en natt, så pleide jeg å være snar ut med Hondaen før alt ble brøytet.

Det er når det er mye snø det er moro å kjøre, men de pleier jo å brøyte ganske tidlig her. Men det er jo for eksempel en skogsbilvei her som sjelden brøytes. Bar asfalt kan alle biler kjøre på, det er når det er mye snø man ser de store forskjellene på bilene.

Også kan jeg jo la være å frese eller måke enkelte deler av eiendommen her så da kan jeg sjekke hvor lenge jeg kan fortsette å kjrøe før det blir for mye snø. Men det skyldes jo som regel at jeg må ha et sted å legge snøen som fjernes fra innkjørselen. Men blir det for mye snø til å kjøre gjennom den så kan man jo iblant kjøre oppå den. EN vinter (før jeg kjøpte snøfreser) så hadde jeg en snøhaug nedenfor innkjørselen min som var så hard at jeg kunne kjøre opp på den, og så bratt at jeg jeg kunne trille i gang motoren ved å trille bare en halvmeter (måtte bare sjekke hvor kort strekning bilen trenger, kun for moro skyld).

En gang det hadde snødd mye så lempet jeg snøfreseren på hengeren og dro avgårde og freste snø hos noen med tohjulstrekk. Det er faktisk en del som kjører rundt ed snøfreser på hengeren på slike dager.

Dette med å ha interesse for hvor man kan komme frem er noe om jeg vel har hatt i alle år siden jeg var liten. Fra jeg var liten så ble det jo til at jeg sjekket hvor det gikk an å sykle, særlig om vinteren. Jeg har syklet i dårlig vær også. Skulle sjekke om en fjellovergang var stengt og det var tungt å sykle i den dype snøen og jeg så nesten ikke noe. Etter å a funnet ut at fjellovergangen var stengt så snudde jeg og dro tilbake på andre siden av veien, og da viste det seg at på den siden av veien så var det nesten ikke noe snø, ikke akkurat så lett å se det fra den siden jeg var på litt tidligere. Og dette med at det var dårlig sikt var vel også en god grunn til at fjellovergangen var stengt.

Trolljegern
05.09.16 19:41

Hva i all verden gjorde du i Finnmark, SUV?

Trolljegern
05.09.16 19:43

"Bar asfalt kan alle biler kjøre på, det er når det er mye snø man ser de store forskjellene på bilene."

Nei, man ser de store forskjellene like godt på bar asfalt du. Når man snakker "koseturer" og "morsom kjøring" så legger de fleste litt mer i det enn å putre i vei under 50 km/t i djup snø. For de fleste av oss dreier det seg om å finne en fin og kupert vei der man kan presse bilen og ferdighetene sine litt.

lillegubben
lillegubbenInnlegg: 3176
05.09.16 20:11
SUV: bratt at jeg jeg kunne trille i gang motoren ved å trille bare en halvmeter (måtte bare sjekke hvor kort strekning bilen trenger, kun for moro skyld).

Hehe, jeg hadde en periode dårlig batteri på Hondaen, og det tok lenge og vel før jeg gadd å bytte. For den eneste ulempen det medførte var at jeg måtte ta ene foten ut av bilen og sparke litt. 

Ribba
05.09.16 20:22
SUV: Kjørte du forresten bak meg fredag 22. juli ca klokka 1930?

Hehe, du er nå litt vel optimistisk om du trur jeg husker noe så spesifikt halvannen måned tilbake i tid. 

Det sagt, jeg bruker ofte å ta en handletur rundt 20-tiden på fredager, og da hender det at jeg tar meg en kjøretur først. Så det er jo ikke direkte usannsynlig.

Det som taller litt i mot, det er at den uken der var en Opel-uke. For jeg fikk jo Forden 11. juli og den uken kjørte jeg kun Ford. Uken deretter ble det en del Opel-kjøring igjen. 

Angående steinsprut, så har jeg hørt at noen vært utsatt for det, ja. Jeg selv har heldigvis sluppet unna hittil.

Ellers, jeg tok meg nå en liten kjøretur i dag med Opel'n, sånn litt for å feire vel gjennomført EU-kontroll. Litt frisk kjøring, og det var da ikke vanskelig å konkludere med at Opel'n er en vesentlig morsommere bil å kjøre enn Forden. 2 måneder i Forden, og Forden begynner å føles veldig ordinær. Opel'n på sin side, den har nå vært i mitt eie i 9 år og snart 4 måneder, men bilen gir fortsatt en unik kjøreopplevelse.

(Innlegget ble redigert 05.09.16 20:28)

Trolljegern
05.09.16 20:51

Jøss, er RS'n litt kjedeligere enn forventet? Eller er det sånn at du må kjøre på bane for at den skal være skikkelig morsom? Eller er bare Opel GT en satans kul bil? Satt og så på en på Finn i sted, både den og Speedster er ganske stivt priset.

(Innlegget ble redigert 05.09.16 20:51)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13656
05.09.16 21:49
Trolljegern: Eller er bare Opel GT en satans kul bil? Satt og så på en på Finn i sted, både den og Speedster er ganske stivt priset.

Det er en Speedster Ribba har. Jeg tror at han regner Opel GT som veldig uinteressant i forhold. Speedster er hardcore, GT er en dvask sak i forhold, riktignok med mye mer krefter (og vekt).  

Trolljegern
05.09.16 22:14

Aha! Så det bare var en Speedster på Finn akkurat nå, er det noe som er relativt lett å oppdrive fra Tyskland? Kunne tenkt meg en lekebil neste sommer.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester