Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Da har jeg også signert kontrakt

NYTT TEMA
fcuk
fcukInnlegg: 15502
22.09.16 15:48

Åpentbart valg er åpenbart.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10148
22.09.16 16:02

BMW i3 med forlenget rekkevidde!

fcuk
fcukInnlegg: 15502
22.09.16 16:13

Første bomskudd

ferrek
ferrekInnlegg: 15672
22.09.16 16:25

Opel Ampera-e, er det ikke det den heter? 

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10148
22.09.16 16:28
ferrek: Opel Ampera-e, er det ikke det den heter?
lillegubben
lillegubbenInnlegg: 3176
22.09.16 16:36

Jeg vurderer sterkt Ampera-e selv, men jeg må nesten vente på prisen. 

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10148
22.09.16 16:53
Hollabaloo: Ser dere at Opel har jukset på denne reklamen?

Ok, jeg trekker det tilbake. Den amerikanske EPA-målingen har gitt 383 km, men NEDC-tallene er ikke offentliggjort ennå og NEDC gir alltid merkbart høyere rekkevidde enn EPA. Blir visstnok offentliggjort på Parisutstillingen om under 3 uker.

fcuk
fcukInnlegg: 15502
22.09.16 17:23
ferrek: Opel Ampera-e, er det ikke det den heter?

Stemmer bra det. Årets mest åpenbare bilkjøp.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36443
22.09.16 17:24

JA skal endelig GM få til noe salg på,en 'miljøbil'?

EV-1 og Ampera floppet jo stort mens Prius drillet gjennom salgene!

 

fcuk
fcukInnlegg: 15502
22.09.16 17:26

Det er stort sett EPA som gjelder om man skal vite virkelig rekkevidde.

38mil EPA er imponerende bra, faktisk så bra at jeg ikke ser poenget med særlig lengre ... et platå som mange kommer til å nærme seg fremover.

m-sport
m-sportInnlegg: 1816
22.09.16 17:42
fcuk: Stemmer bra det. Årets mest åpenbare bilkjøp.

Tja, så lenge vi ikke vet prisen så kan vi ikke konkludere. Den kommer helt sikkert til å selge bra, men jeg hadde aldri vurdert den foran I3 hvis jeg ikke hadde hatt behov for plassen. 

fcuk
fcukInnlegg: 15502
22.09.16 17:46
m-sport: Tja, så lenge vi ikke vet prisen så kan vi ikke konkludere. Den kommer helt sikkert til å selge bra, men jeg hadde aldri vurdert den foran I3 hvis jeg ikke hadde hatt behov for plassen.

Hadde i3 hatt 45kWh batterikapasitet, så hadde valget falt på den. Jeg kommer til å trenge tur-retur kapasitet snart.

m-sport
m-sportInnlegg: 1816
22.09.16 18:21
fcuk: Hadde i3 hatt 45kWh batterikapasitet, så hadde valget falt på den. Jeg kommer til å trenge tur-retur kapasitet snart.

Skjønner. Blir spennende å se hvor stor forskjellen mellom disse blir i praksis. Jeg tviler på at den blir mer enn 5-6 mil vinterstid. 

lillegubben
lillegubbenInnlegg: 3176
22.09.16 18:24
rosmebraad: JA skal endelig GM få til noe salg på,en 'miljøbil'?

Dette er jo på en måte den første skikkelige elbilen, mtp at den er rimelig og brukanes.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36443
22.09.16 18:30

Ja, ser bare frem til ett felles kontaktprinsipp, gjerne 350 kW, samt trådløstprinsipp så kan man snakke elbil. Og kraftverk til.

Håper dette blir en suksess, klima eller ikke, oljen bør spares til teknisk bruk, ikke svis av på transport.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36443
22.09.16 18:32

PS. Hvordan skrev du egentlig kontrakt, fcuk? 

Jeg skrev ikke kontrakt i våres, bare mailet om utstyr og signerte for 'utlevert' ved avhenting.

lillegubben
lillegubbenInnlegg: 3176
22.09.16 18:52
rosmebraad: Ja, ser bare frem til ett felles kontaktprinsipp, gjerne 350 kW, samt trådløstprinsipp så kan man snakke elbil. Og kraftverk til.

Alt dette høres veldig bra ut. Jeg ser mest fram til å kan kjøre harrytur til sverige uten å slite på folkevogna.

Ribba
RibbaInnlegg: 35100
22.09.16 19:20
wikstroemtron: Litt om røyk kontra alkohol. Har lenge lurt på hvorfor alt av tobakksvarer ikke er synlig i butikkene ? På pakkene står det skremselspropoganda. Ødelagte lunger osv. MEN det står pall på pall med ølflasker fult synlig. Hvor er moralen ? Står ingenting på etiketten om at alkohol dreper. At røyk dreper står det på både tobakkspakker og sigarettpakker. Det mange kanskje ikke er klar over er at alkohol tar langt flere liv i året enn røyk, ikke nok med det mange blir farlig aggressive av alko. Dette i seg selv koster samfunnet enorme summer.  Man blir iallfall aggressiv av røyk. Mitt råd. Merk alkoholflaskene med alkohol dreper. Tron.

Okei. fcuk vil nok tenke dypt igjennom dette temaet mens han venter på nybilen sin. :-)

Uansett, fcuk, grattis med ny bil i bestilling (igjen).

(Innlegget ble redigert 22.09.16 19:20)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36443
22.09.16 20:22

Wikstrøm: Vi 'voksne' skal vel ha lært at ikke alt lovlig er sunt: være det seg sigaretter, elbiler eller legens piller.

Et fingerbøll god vin derimot......

fcuk
fcukInnlegg: 15502
22.09.16 20:42
m-sport: Skjønner. Blir spennende å se hvor stor forskjellen mellom disse blir i praksis. Jeg tviler på at den blir mer enn 5-6 mil vinterstid.

Forskjellen mellom Kia Soul Ev og i3 på vinterstid er ca. 4mil.

 

Da sammenligner vi 27kWh mot 19kWh.

 

Forskjellen blir større en 5-6mil, det må den bli, med mindre bilen bruker opp mot 30kWh/10mil. Noe jeg finner helt utenkelig.

fcuk
fcukInnlegg: 15502
22.09.16 20:45
rosmebraad: PS. Hvordan skrev du egentlig kontrakt, fcuk?  Jeg skrev ikke kontrakt i våres, bare mailet om utstyr og signerte for 'utlevert' ved avhenting.

Signerte en kjøpskontrakt for bil uten vinterhjul, priset til 330.000,- Det er en klausul i kontrakten som gir mulighet for "exit" om prisen varierer vesentlig fra dette.

fcuk
fcukInnlegg: 15502
22.09.16 20:47
Ribba: Uansett, fcuk, grattis med ny bil i bestilling (igjen).

Takk takk ... for en gangs skyld må også jeg finne meg i, å vente.

m-sport
m-sportInnlegg: 1816
22.09.16 21:01

Snakker ikke du om "gamle" I3 i din sammenligning fcuk?

fcuk
fcukInnlegg: 15502
22.09.16 21:18

8kWh differanse gir 4mil rekkeviddeforskjell. Man kan godt si at de aerodynamiske egenskapene til i3 og Soul er ganske like, e-Ampera passer også i dette selskapet. Hva gir da en differanse på 27kWh (nye i3 vs e-Ampera)?

Mer enn 5-6mil, det er jeg helt 100% sikker på.

(Innlegget ble redigert 22.09.16 21:19)

fcuk
fcukInnlegg: 15502
22.09.16 21:22

EPA rekkevidden 114miles vs. 238miles for hhv. nye i3 og e-Ampera sier jo sitt.

 

EPA stemmer bra med "min" virkelighet, og er da følgelig en god pekepinn på om jeg kunne brukt i3 til tur-retur. På sommeren, ja, på vinteren, nei. Jeg kjører 110miles tur-retur.

m-sport
m-sportInnlegg: 1816
22.09.16 21:50
fcuk: 8kWh differanse gir 4mil rekkeviddeforskjell. Man kan godt si at de aerodynamiske egenskapene til i3 og Soul er ganske like, e-Ampera passer også i dette selskapet. Hva gir da en differanse på 27kWh (nye i3 vs e-Ampera)? Mer enn 5-6mil, det er jeg helt 100% sikker på.

BMW I3 har et langt lavere forbruk enn Soul per idag pga aerodynamikk og lavere vekt. Jeg har omtrent samme rekkevidde som naboens Soul vinterstid (vi kjører samme 84 km t/r jobb hver dag). På de kaldeste dagene har ofte jeg noen få kilometer mer igjen i rest enn han. Men for all del, 27kWh er stor forskjell, men jeg tror ikke forskjellen i kjørte mil blir så stor som mange tror. Men blir spennende å se. Jeg håper ikke Opel klarer å rote det til igjen. 

(Innlegget ble redigert 22.09.16 21:51)

VGstig
VGstigInnlegg: 1140
23.09.16 21:56
m-sport: BMW I3

Det har stått en i3 med nødblink i 3 timer borti gata her. Skal tro hvor lenge batteriet varer? Den står midt i en sving og risikerer å bli påkjørt hvis nødblinken slår seg av.

fcuk
fcukInnlegg: 15502
23.09.16 23:14
VGstig: Det har stått en i3 med nødblink i 3 timer borti gata her. Skal tro hvor lenge batteriet varer? Den står midt i en sving og risikerer å bli påkjørt hvis nødblinken slår seg av.

Hvor lenge varer et 12v-batteri? Driftsbatteriet er såklart ikke involvert her.

SUV
SUVInnlegg: 4284
24.09.16 09:47
rosmebraad: Ja, ser bare frem til ett felles kontaktprinsipp, gjerne 350 kW, samt trådløstprinsipp så kan man snakke elbil. Og kraftverk til.
Håper dette blir en suksess, klima eller ikke, oljen bør spares til teknisk bruk, ikke svis av på transport.

Man har allerede et felles kontaktprinsipp for lading av elbiler, 99% av alle husholdninger har minst 30 stykker av dem (jeg telte her hjemme hos meg og kom til 50, men da er det godt mulig jeg har oversett noen som står skjult bak ting). Tipper du har minst en slik standard elbil-ladekontakt hjemme hos deg, for eksempel der du plugger inn pc eller mobil for å lade den opp til en ny økt på vgd.

Angående olje så er den jo veldig godt egnet til transport da man kan få med mye energi på lite vekt og det går fort å etterfylle drivstoff for mange nye kilometer.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
24.09.16 11:35

Ser det skrives av designeren av bilen selv at aerodynamikken på Bolt (eller Ampera-e som den heter her) heller er dårlig.

Batterikapasiteten er jo god (60kWh), men i forhold til f.eks. Hyundai Ioniq og Tesla Model S som har griselav cW-verdi, tror jeg nok luftmotstanden vil spise endel av rekkevidden.

For all del - interessant bil, synd de ikke gikk for bakhjulstrekk med såpass mye krefter.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg