Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mens vi venter på snøkaoset (2016)

NYTT TEMA
Jan
JanInnlegg: 6483
06.11.16 11:17
Trolljegern: Angående å fjerne sinker i venstrefila, hvilket bilmerke eller eventuelt hva slags type bil funker best på å få folk til å fjerne seg etter deres mening?

Hummer H2. Jeg prøvekjørte en slik, og da flyttet sinkene seg fortere enn svint.

Bytex
BytexInnlegg: 100
06.11.16 12:55
Luna_mendax: Ja, her går det unna :) https://www.nrk.no/ostfold/rykket-ut-med-sommerdekk-pa-vinterfore-1.13213107

Ja, det har sine fordeler å være lovens lange arm. Politiet beslaglegger førerkortene til bilister som kjører med sommerdekk, men når de begår samme feil selv holder det å "legge seg langflat" og skylde på rutinesvikt, uten videre konsekvenser. Hvor ble det av likhet for loven?

(Innlegget ble redigert 06.11.16 12:56)

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3928
06.11.16 15:01
Pjot: Det som forundrer meg mest, er at 90% av bileierne der jeg bor, setter bil  (ene) utenfor garasjen. Må vel ha noe med at de har så mye dritt og tingeltangel at bilen(ene) må vike.

Har lagt merke til det samme, og du har nok rett. Foreldrene mine har dobbelgarasje og en carport, men garasjen var full av ting så det ikke gikk ann å få inn en bil der. Da jeg fikk meg min første bil ryddet jeg hele den ene siden av garasjen over til den andre og parkerte den inne, hvorpå jeg fikk spørsmålet "Hvorfor står bilen din i garasjen?". Jeg svarte enkelt og retorisk "Hva er garasjer til?"

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30833
06.11.16 15:44
Bytex: Hvor ble det av likhet for loven?

Det er jo bare for en eller annen ildsjel å anmelde den aktuelle politimannen for uvettig kjøring. Brudd på veitrafikkloven § 3 om at enhver skal ferdes aktpågivende og være varsom i trafikken. § 23 som sier at fører må forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand.

Videre. Kjøretøyforskriften § 1-4 annet ledd om at kjøretøy ikke må brukes hvis den ikke har dekk som gir tilstrekkelig veigrep. Samt forskrift om tap av førerrett § 2-5 15. ledd, som sier at dersom det foreligger tekniske mangler som kan utgjøre vesentlig fare for trafikksikkerheten medfører tap av førerkort i minst tre måneder.

Alt taler for at politimannen som kjørte bilen har brutt samtlige av disse bestemmelsene, så når politiet så henlegger saken er det bare for journalistene å hamre løs. De elsker sånt.

SUV
SUVInnlegg: 4783
06.11.16 20:35
Trolljegern: Normale folk kjører ikke i dyp snø.
Jan er taxisjåfør, de aller fleste av oss har langt større nytte av hans erfaringer enn redningstjeneste-/flyttelass-/henger-hver-dag-/kjøring-utenfor-veien-/kjøring-opp-slalombakker-SUV...

Mange normale folk har iblant bruk for å kjøre i dyp snø eller på andre steder der kjettinger er en fordel. Men de fleste mangler kjettinger og gir dermed heller opp der de ellers kunne satt på kjettinger. se bare på hvordan kaos det ofte blir når det kommer en del snø og hvordan biler blir stående fast og lage fullt kaos og det enkelt kunne vært løst på 10 minutter om den som lagde problemer slang på kjettinger. Men når kjettingene ikke finnes i bilen så blir det jo selvfølgelig heller å ringe etter bergingshjelp, som ofte blir stående i den samme køen og ikke kommer frem før politiet får stengt av motgående felt så de kan kjøre forbi og rygge inn til den som har problemer.

Jeg vet godt  at Jan er taxisjåfør, men det får vel være opp til den enkelte å vurdere om de har mest nytte / moro av å lese om Jan som kjører på våt asfalt eller om meg som SUV som kjører opp bratte bakker med isholke og andre steder der kjetting er nyttig.

En ting er hvertfall sikkert, man blir ikke stående fast  pga at man har kjettinger med seg. Det måtte i så fall være fordi man med kjettinger baki blir veldig fristet til å kjøre på et sted der man ikke ville tort å kjøre uten å ha kjettinger liggende klar.

SUV
06.11.16 20:40
Trolljegern: Tror du politibetjenter jobber døgnet rundt, syv dager i uken, 365 dager i året?
Det er noe som heter skiftarbeid, noe som ikke må forveksles med hjulskift. Man skulle da vitterlig tro at en voksen man forstod en enkel samfunnsmekanisme som dette.

Jeg vet da godt at politi osv ikke er på jobb hele døgnet (selv om noen er i beredskap tilnærmet hele døgnet på mindre steder). Men det jeg påpekte angående hjulskift-arbeidere er at det er noen som jobber såpass lenge om kvelden at de ikke kommer hjem om kvelden, men først etter midnatt (siden de stenger ved midnatt). Og selv om man ideelt sett skal ha å mange ansatte at  man ikke trenger å jobbe lange dager så er det altså slik at man kan ikke ha så mange ansatte resten av året, så da er det nødt til å bli lange dager på de ansatte når den første snøen kommer, selv om mange ikke er på jobb hele åpningstida.

SUV
06.11.16 20:43
Kompressor-V8: Men før FredPerrys tråd om vinterkaos 2006/2007 så var det stort sett vanlig vinterføre. Det er først de siste 10-12 årene det har vært kaos. :-)

Før hadde mange piggdekk og veien fikk en grov overflate som gav godt grep selv om det var is. Nå blir isen polert av piggfritt og det blir skikkelig glatt. Mange steder klarer man å salte bort snø og is, men man vil aldri klare å gjøre dette på alle veier, og der blir det ekstra ille fordi man drar med seg litt salt fra hovedveien så det blir ei tynn hinne på toppen som smelter og så fryser på igjen så det blir mye glattere på sideveien enn om det ikke hadde vært saltet på hoveddveien.

SUV
06.11.16 21:13
Jan: Der hvor jeg kjører, er det sjelden eller aldri dyp snø. Jeg holder meg til offentlig vei. Disse er brøytet.
På slutten av 70- og begynnelsen av 80-tallet kjørte jeg bakhjulsdrevne biler. Da hadde jeg en djevelsk innretning liggende i bilen. Noe som kaltes knipetak. Så vidt jeg husker var de laget av Christiania spigerverk.
Dette var en sak med 4 stålbøyler som ble holdt sammen av en fjær.
De hadde den egenskapen når man brukte dem, at de vrengte seg av og stakk hull på dekket. I tillegg skrapte de opp hjulbuen.
Fra 1985 har jeg stort sett kjørt forhjulstrekkere og ikke hatt bruk for slike hjelpemidler.
En annen kuriøs opplysning er at jeg nå går inn i min 22. vinter med piggfrie vinterdekk. Piggene har jeg omtrent aldri savnet

Du holder til i Bergen, mens mange av oss bor i andre områder der nedbøren er hvit om vinteren. her rekker de ikke alltid å brøyte alle veier når snøen faller.

Ellers så synes jeg det er litt rart du hadde knipetak baki bilen hvis du synes det var en djevelsk innretning. Jeg pleier ikke å putte djevelske innretninger baki bilen min og ha det liggende der i lengre tid.

Første gang jeg så knipetak var hjemme hos en kamerat da jeg gikk på barneskolen. Egentlig en ganske smart innretning hvis den blir korrekt brukt og strammet til godt nok så den ikke løsner slik du beskriver. En bil kjørte i grøfta i nabolaget og den ble forsøkt dratt løs uten hell, men så ble knipetakene hentet og da gikk det greit å dra den løs.

Husk på at knipetak er ment for å komme seg ut av knipetak, ikke for å kjøre permanent med.

At hjulbuer skades er noe som kan skje hvis man har for trange hjulbuer, enda en grunn til å velge SUV med digre skjermer istedenfor disse lave greiene med trange skjermer som mange velger. Kjente forresten nå i høst at det bare så vidt var plass til en av mine fingre mellom bakhjul (i originaldimensjon) og bakskjerm på en Golf. Dette var på innersiden av dekket. Nå er det jo ikke så veldig aktuelt å sette på kjettinger bak på en forhjulsdrevet bil, men det finnes jo mange som kalrer å sette kjettingene på feil aksel.

At du ikke har savnet pigger kommer vel av at du bor i Bergen, og at mye av veigrepet bestemmes av dem som har kjørt der før deg, ikke bare hva man selv bruker. Det blir litt som at man merker ikke så veldig mye forskjell på statens økonomi om man betaler mye eller lite skatt, da det er alles bidrag til sammen som bestemmer statens økonomi.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37556
06.11.16 21:20
SUV: enda en grunn til å velge SUV

Vanvittig at enkelte driver på med disse små personbilene! Attpåtil uten å ha verken hengerfeste eller 4WD. 

(Innlegget ble redigert 06.11.16 21:23)

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4992
06.11.16 21:23
rosmebraad: Vanvittig at enkelte driver på med disse små personbilene! Attåtil uten å ha verken hengerfeste eller 4WD.

Kan du fatte det?

MS55deluxe
MS55deluxeInnlegg: 903
06.11.16 21:46
rosmebraad: Vanvittig at enkelte driver på med disse små personbilene! Attpåtil uten å ha verken hengerfeste eller 4WD.

At ikke flere kjører rammebygde fullsizere med helårsdekk nå som vinteren kommer...vanvittig

rosmebraad
06.11.16 22:39
En_ganske_snill_mann: Kan du fatte det?

Fatte er én ting, men å stå hjelpesløst på siden når tunge vedlass skal befordres eller når naboen eller andre har kjørt i grøfta og ikke kunne tilby tung bergingshjelp er noe annet. 

FredPerry
06.11.16 23:14
rosmebraad: eller når naboen eller andre har kjørt i grøfta og ikke kunne tilby tung bergingshjelp

Den store drømmen er jo å være med Jeep Wrangler Club West New York på redningsoppdrag i snøkaoset. Kanskje jeg skal ta initiativ til å lage en Frogner Suzuki, Range Rover og Cayenne-forening og tilby tjenester for trengende eldre som ikke har fått oppgradert til Tesla med firehjulstrekk. 

Larsabal
LarsabalInnlegg: 11053
17.11.16 10:58

jeg ser det er nevnt kjetting av mange her, et produkt jeg aldri har hverken eid eller prøvd å montere – inntil for et par dager siden...

Jeg har hytte i marka nord for Oslo og skulle opp en tur tirsdag kveld, med retur i går ettermiddag. Med kombinasjonen FWD, piggfritt og en værmelding som meldte regn – i tillegg til en melding fra en i Løvenskiold (som eier marka) om at all transport av tømmer var stanset på mandag pga griseglatte veier – puh, fant jeg det nødvendig å gå til innkjøp av hurtigkjettinger før jeg bega meg inn i skogen.

På vei opp tirsdag var det 1 eller 2 minusgrader og jeg valgte å legge på kjettingen før jeg passerte bommen innerst i Sørkedalen. Det kunne jeg strengt tatt  spart meg siden veien var rimelig oppkjørt av trailere med kjetting, og det var tørr is/snø pga minusgradene. Jeg knota litt med montering på det første hjulet mens nr 2 gikk veldig greit.

På vei ned igjen i går var jeg derimot svært imponert over hva kjettinger tilfører bilen av egenskaper på våt is, for det var det mye av på ruten jeg valgte ned til Oslo igjen. For de som er lokalkjente i marka valgte jeg veien ned via krysset på nordøst-enden av Bjørnsjøen via Bjørnholt, Skjærsjøen og Hammeren. Der hadde det ikke kjørt trailere, så det var langt mer is der ift veien som går fra samme kryss, men via Kikut og Finnerud. Jeg var ganske usikker på bakken opp fra Fortjern mot Bjørnholt (på folkemunne kalt "manndomsprøven", men med kjetting på var det helt udramatisk.

Heretter vil kjettingene ligge fast i bilen i vinterhalvåret i tilfelle man skulle gå på en smell mens man er på hytta og føreforholdet normalt sett ikke tilsier at man burde kjøre hjem.

Someone
SomeoneInnlegg: 25588
08.11.19 09:58

Da snør det for første gang denne sesongen i hovedstadsområdet. Så finner vi vel fort ut av om Jaroslav der ute kjører med slics eller ikke på lastebilen sin

rosmebraad
08.11.19 13:36

I mangel av NY Jeepgreier kan vi jo la oss inspirere av SUV, som jeg regner med har spade, slepetau og mere i bilen, samt de selvsagte hengerfeste og 4wd!!

trew
trewInnlegg: 732
08.11.19 13:47
Burkar: Utenlandske vogntog lager køer ved Asker

Lover bra for vinteren. Har vel kommet ca 0.5cm i Oslo, og der er veien relativt flat...

(Innlegget ble redigert 08.11.19 13:48)

SUV
08.11.19 16:17
Burkar: Utenlandske vogntog lager køer ved Asker

Og vogntog fikk full stopp opp mot Sollihøgda i dag. Vet ikke noe om nasjonalitet, men det er som regel de utenlandske som er dårlig skodd og mangler løsninger for akselløft som kan gi mer vekt på drivhjulene slik de norske som regel kan.

SUV
08.11.19 16:27
rosmebraad: I mangel av NY Jeepgreier kan vi jo la oss inspirere av SUV, som jeg regner med har spade, slepetau og mere i bilen, samt de selvsagte hengerfeste og 4wd!!

Slepetauet ligger i bilen hele året, hender jo jeg sleper noen om sommeren også.

Kjettinger har jeg lagt ut i bilen i god tid, og piggdekkene er også satt på bilen for ca en måned siden (kvelden før et snøvær som gjorde det glatt på vei til jobb).

Spaden er ikke på plass i bilen enda, emn blir det vel snart. Men nå som et bare er 1-2 cm snø så er det ikke så mye bruk for spaden.

hengerfeste er fint til å slepe med. Men det jeg faktisk har brukt oftest til å slepe med i år er pullertene bak på båten. Er vel 4-5 ganger jeg har tauet noen med båt i år. Og det er ikke bare på veier med snø at østeuropeere er overrepresentert. Forbausende mange med østeuropeisk bakgrunn som er blitt tauet av meg med båt, men de pleier å kunne norsk og har gjerne bodd her en stund før de skaffer seg båt men uten at den er så ny og kanskje de ikke har lært seg alt om den heller. En polakk jeg tauet inn i sommer hadde fått motorstopp og fikk ikke startet igjen og drev inn i ei diger kai og stod og holdt båten (kalesja) unna da jeg kom forbi og kastet over et tau. Det var store bølger og mye vind, og etter å ha tauet båten inn til et sted det var litt roligere og båtrampe så pratet vi litt og det viste seg han ikke visste hvordan man kunne frikoble med mye gass for å kunne starte opp med kald motor uten å kvele den. Så da viste jeg han det og fikk greit start på motoren hans.

perchri
perchriInnlegg: 9834
08.11.19 18:12
FredPerry: VG og TV2 har raslet med sablene hele uka. NÅ blir det SNØKAOS, sier VG. "Heftig snøvær, LA BILEN STÅ" roper TV2.

Akkve, så var det i gang igjen. Samme år etter år...kaos prat. Er det så vanskelig å kjøre på litt snø? Sette ned farten så går det så bra. Hørt det samme snart i 60 år, før det 50-60 tallet var det ikke noe problem i det hele tatt. Ingen gadd skrive et eneste ord, bare at nå kommer snøen og det blir skiføre. Er vi blitt så dumme til å kjøre bil, selv om bilene i dag nærmer seg fly med all elektronikken. Da skulle dere kjørt bil på 60 tallet, Ingen servo knapt bremseforsterker ,trommelbremser forran og bak, samt bakjulstrekk. Det krevde sin sjåfør den gang.

SUV
08.11.19 19:40
perchri: Akkve, så var det i gang igjen. Samme år etter år...kaos prat. Er det så vanskelig å kjøre på litt snø? Sette ned farten så går det så bra. Hørt det samme snart i 60 år, før det 50-60 tallet var det ikke noe problem i det hele tatt. Ingen gadd skrive et eneste ord, bare at nå kommer snøen og det blir skiføre. Er vi blitt så dumme til å kjøre bil, selv om bilene i dag nærmer seg fly med all elektronikken. Da skulle dere kjørt bil på 60 tallet, Ingen servo knapt bremseforsterker ,trommelbremser forran og bak, samt bakjulstrekk. Det krevde sin sjåfør den gang.

Det er mange grunner til at det er mer "snøkaos" nå enn før.

Du nevner elektronikken, men den gjør at nå trenger man ikek skjønne hvordan dette med friksjon og alt det der fungerer. Man bare bruker rattet, gass og brems og så ordner elektronikken resten, og når elektronikken må gi tapt for de fysiske lover, så tar man frem den elektroniske telefonen og ringer til Viking.

Folk er blitt mer hjelpesløse og folk hjelper hverandre mindre enn før. om en personbil setter seg fast på glatta så ville man vel før bare stoppet opp og hjulpet til med å dytte den løs eller slepe den løs og så var det problemet løst etter 5 minutter. Nå er det mer trafikk så det oppstår raskere køer. Og istedenfor at en bruker 5 minutter på å løse problemet så står etter hvert alle en halvtime i kø før de endelig kan passere bilisten som står fast og selv suse videre.

Og stopper man for å spørre om man skal taue vekk bilen så er svaret i mage av tilfellene at bilen ikke kan taues (for eksempel en strømtom BMW i3 jeg stoppet ved på E16 tidligere i år).

Og minst to ganger har jeg opplevd at bilene som trenger hjelp ikke finner tauekroken eller hvor den skal festes, og det nytter jo ikke å taue hvis det ikke er noe sted å feste tauet. Og nye biler er ofte så lave at det lett blir skader på plaststøtfanger og plastdeksler om man hekter fast i hjulopphenget. Tenk så enkelt det var før da alle biler hadde slepeløkke eller hengerfeste lett tilgjengelig i begge ender slik min bil har (to tykke metalløkker foran og hengerfete bak).

Mange av dem jeg hjelper har stått lenge der før de fikk hjelp, og mange har passert og det har blitt mye kø pga bilen som står der lenge. En som stod i et kryss i sentrum i lørdagsrushet hadde stått der en god stund og til og med politiet hadde passert uten å hjelpe. Han var litt overrasket over at det var akkurat jeg som stoppet for å hjelpe siden de fleste andre ikke hadde henger og bare kjørte forbi, mens jeg som hadde henger stoppet for å taue ham bort fra krysset. Men det var jo ikke så vanskelig å finne et sted bak på hengeren og feste slepetauet. Og det var bare en igangsleping som skulle til så fikk han start. For han kunne prosedyren for å slepe i gang motoren, i motsetning til mange andre. Ei jeg hjalp hadde stått i to timer før jeg kom og brukte noen få sekunder på å starte motoren ved å trille i gang (bilen stod i en motbakke).

Bilene er også blitt tyngre enn før, så der det var nok med en lite dytt før så er det noe dobbelt så tungt man skal dytte.

Det er også blitt mer kriminalitet og flere som utnytter folks hjelpsomhet til tyverier og derfor vil færre stoppe og hjelpe. Blant annet har det stått folk langs min arbeidsvei (men i arbeidstida mi) som har "gått tom for bensin" 1 km fra bensinstasjonen, også mangler de penger og il derfor selge noe gull de har veldig billig. Man kan vel konkludere med at når utenlandske "bensintomme" skal selge gull veldig billig så enten er det ikke ekte gull eller så er det tyvegods. Har man ikke råd til bensin så har man sannsynligvis ikke masse ærlig anskaffet gull med seg heller. Etter kort tid lukker de igjen panseret og kjører videre (uten å ha fylt bensin). De vet nok litt om hvor lang utrykningstid det er fra nærmeste politistasjon, og reiser videre før politiet rekker å komme og sjekke hva som foregår.

Også er det blitt flere utenlandske sjåfører som ikke er vant til norsk vinter og naturligvis ikke har de nødvendie ferdigheter. Tar man for eksempel lastebillappen i Spania eller annet varmt land så er det neppe obligatorisk glattkjøringskurs. Lappen får de og så oppdager de at det er gode kilometersatser for å kjøre til og fra Norge og tar den turen uten å helt ha peiling på hvilke utfordringer som venter på norske vinterveier. Dårlige dekk har de også og da blir det stopp i en bakke og fullt kaos. Midtdelere gjør at alle bak må stoppe og bergingsbilen heller ikke kommer frem før politiet har sperret av og kan dirigere trafikken. Og hvis de i det hele tatt har kjettinger så har de ikke peiling på hvordan de settes på, så det tar fort noen timer. Og bergingsbileselskapene er naturligvis ikke så veldig ivrige på slike oppdrag for disse da det ofte er vanskelig å få betalingen for jobben så det ofte blir å jobbe ubetalt og dermed også si nei til andre betalte jobber. Og skal de betale så skal de hvertfall prute på prisen fordi de synes det er for dyrt å dekke de høye norske avgiftene som norske transportfirmaer (inkludert bergingsbiler) må betale for å få drive på når de har norsk pass og norsk firma.

FredPerry
08.11.19 21:44
Someone: Da snør det for første gang denne sesongen i hovedstadsområdet. Så finner vi vel fort ut av om Jaroslav der ute kjører med slics eller ikke på lastebilen sin

Vet ikke nasjonaliteten på sjåføren, men en lastebil dro i hvert fall med seg midtrabatten på E6 rett syd for Jessheim og ble liggende i både nord- og sørgående felt.

Dama var veldig fornøyd med å ha kjørt til jobb på Helsfyr på under en halvtime i dag tildig, men stemningen var heller middels over å ha brukt nesten tre timer hjem igjen.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5209
09.11.19 07:57

Burkar skrev: «Asker igjen»

Helt fantastisk video. Er det mulig.

Someone
09.11.19 08:16
perchri: Er det så vanskelig å kjøre på litt snø?

Nei, det er ikke vanskelig og 99,9% klarer det. Men det hjelper ikke en dritt når 0,01% bommer og klarer sperre veien. I går var det primert to ting som skapte problemer: en trailer på E6 nordover og en ulykke ved Asker. Når dette skjer så blir det full stopp og fort svært lange køer. Kona brukte vel 1,5t fra Sandvika til Asker i går. Ikke var det spesielt glatt, men hjelper ikke når veien er blokkert lenger fremme og det står bom stille i 3 felt....og på samtlige sideveier.

Problemet er rett og slett små hendelser får trafikken til å kollapse helt. Ser det om sommeren også, når det er ulykker. 

Husker for noen år siden, da var det en trailer som ikke kom opp bakken på E6 ved Ryen. Etterhvert som køen vokste så var det ikke bare E6 og Ring 3 som ble sperret, men også ymse smågater og sideveier. Det stod bom stille utenfor leiligheten der vi bodde på Sandaker

Kjørte en tur fra meg til Asker sentrum i går kveld kl19, og ja det var litt glatt, men da gikk trafikken som smurt

Someone
09.11.19 08:17

Jeg er dog litt spent på tirsdag. Ser værvarslet melder om at da går snøen over til regn. Det hender jo det blir litt interessant da

Someone
09.11.19 09:45
Burkar: Asker igjen, underholdende video:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70oMG8/varsler-mer-trafikktroebbel?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Skulle nesten ønsket et intervju med han i den røde bilen til slutt. Kan ikke si han ikke ble advart :p

Jan
JanInnlegg: 6483
09.11.19 11:18
Kompressor-V8: Burkar skrev: «Asker igjen»
Helt fantastisk video. Er det mulig.

Det er slike bilder man ser fra Texas hvis det kommer snø en gang hvert 20. år.

FredPerry
09.11.19 12:56
Someone: Skulle nesten ønsket et intervju med han i den røde bilen til slutt. Kan ikke si han ikke ble advart :p

Ikke for å være en del av krenkepolitiet, men skal vedde på at føreren av den røde Yarisen var en eldre nordmann som ikke ville høre på hva en utlending hadde å si om vinterføre.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg