Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jaguar I-Pace

NYTT TEMA
ducatiboy72
ducatiboy72Innlegg: 648
11.01.18 21:13

Det bygges ut 150kW ladere (som senere oppgraderes til 350kW) i stor stil i Europa nå. Slike ladere vil være på plass mellom alle storbyene i Norge i år også.

Håper jeg kan kjøre til Italia i 2019 og kun lade på 150kW ladere.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
11.01.18 21:18

Jeg er nr 55 på lista og burde dermed ligge an til å få bil omtrent på samme tid som ducatiboy her, men jeg avventer til fristen går ut 1.mars og håper at Jaguar innen det kan bekrefte at bilen får minst 100kW hurtiglading. Helst 150. Med 90kWh batteri blir det litt spett med 50kW.

Someone
SomeoneInnlegg: 24614
11.01.18 21:20
ducatiboy72: Det bygges ut 150kW ladere (som senere oppgraderes til 350kW) i stor stil i Europa nå. Slike ladere vil være på plass mellom alle storbyene i Norge i år også. Håper jeg kan kjøre til Italia i 2019 og kun lade på 150kW ladere.

Første Ionity lader her i landet er vel ikke så veldig langt unna, og de har vel inngått avtale med CircleK her i landet. De får vel hvertfall 150kw i starten, og etterhvert 350kw

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15786
11.01.18 21:26
TorAtle: men jeg avventer til fristen går ut 1.mars og håper at Jaguar innen det kan bekrefte at bilen får minst 100kW hurtiglading. Helst 150. Med 90kWh batteri blir det litt spett med 50kW.
Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13027
11.01.18 21:38
MrEirik2: Tja, med Tesla 100, så får du god rekkevidde, og 120KW på Tesla Supercharger.
120KW gir over 500km rekkevidde i timen :)

Med den bilen jeg har nå får jeg 40 mil rekkevidde for relativt høye hastigheter på Autobahn på 5 minutter.

Elbiler er uansett totalt uaktuelt så lenge batteriene er blytunge. Det er ikke mye moro å ratte 2,5 tonn i hårnålsvinger over alpepass. 

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15764
11.01.18 21:42
Iseran2770: Elbiler er uansett totalt uaktuelt så lenge batteriene er blytunge. Det er ikke mye moro å ratte 2,5 tonn i hårnålsvinger over alpepass

Godt poeng det, ELbil er transportmiddel. Kan jo ikke skru av traction control engang, så ingen leking og moro, annet enn å flise omtrent alle andre biler som finnes da.

Men som transportmiddel er den heeeeelt gull. Alle i oslo området vet at det har vært kaos idag, og køer. Men ikke i kollektivfeltet :P

En annen mindre fordel er at man starter hver dag med "full tank", siden man lader hjemme. Og litt digg å slippe å styre med parkeringsbetaling

MacanT
MacanTInnlegg: 10119
12.01.18 11:17
TorAtle: Jeg er nr 55 på lista og burde dermed ligge an til å få bil omtrent på samme tid som ducatiboy her, men jeg avventer til fristen går ut 1.mars og håper at Jaguar innen det kan bekrefte at bilen får minst 100kW hurtiglading. Helst 150. Med 90kWh batteri blir det litt spett med 50kW.

Jeg ville også avventet og ikke minst ville jeg hatt klarhet i om Jaguar kostnadsfritt vil stå for oppgraderingene.

Jeg ser på elbilforum at det også er stor usikkerhet om hvorvidt den første batchen biler vil ha 3-fase lading eller ikke. 11 kW 3-fase ladingen på min i3 er noe jeg setter stor pris på spesielt nå om vinteren da 50 kW DC laderne er omtrent ubrukelige hvis man ikke kommer med godt oppvarmet batteri.

Forfun
ForfunInnlegg: 5278
12.01.18 12:09
Iseran2770: Med den bilen jeg har nå får jeg 40 mil rekkevidde for relativt høye hastigheter på Autobahn på 5 minutter.

En bekjent kjører noen ganger i året ned til middelhavet i sin tesla. Utrolig hvor fort han kommer ned til tross for lading. Den er også veldig selvkjørende så ikke så anstrengende. Så det er mulig med elbil å kjøre effektivt på autobahn. Vet hva som er mest morro av Tesla og TTS, men usikker på hvem som er mest sliten etter 120 mil kjøring på en dag. Du vil være fremme noen timer før.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3913
12.01.18 21:59

Veldig synd at Jaguaren bare kan lades med 50kw. Audi Etron skal kunne lades med inntil 350kw. 7 ganger så raskt.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15786
12.01.18 22:11
Kompressor-V8: Audi Etron skal kunne lades med inntil 350kw. 7 ganger så raskt.

Er dette bekreftet enda?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3913
12.01.18 22:38

De bekreftet det vel i grunnen på etron-visningen 5. Januar. Der sa Ionity at Audi etron vil kunne lades på de nye laderne på inntil 350kw, men dette kan begrenses noe hvis alle kontaktene på ladestasjonen er i bruk samtidig, men uansett minimum 150kw.

Dette garanterer de ved å ha egen transformator på ladestasjonene. De sa også at de første kundene av Etron i høst når de får bilene sine vil kunne reise på Europatur med bilen sin. 3 stasjoner åpner i disse dager som de første i Norge, en på Gardemoen, en i Østfold og en ved Lillesand. I Sverige og Danmark har de (Ionity) allerede bygget ut ladestasjoner. Ionity var der personlig og gav et enkelt foredrag. 

(Innlegget ble redigert 12.01.18 22:43)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13027
13.01.18 09:40
Forfun: Den er også veldig selvkjørende

Selvkjørende er for meg et banneord som er enda verre enn elbil. Selve marerittet er når MDG tvinger alle til å kjøre selvkjørende elbiler som de deler med alle naboene.

En Tesla Model S er sikkert vesentlig mer komfortabel enn min TTS. Jeg har omtrent aldri dagsetapper på mer enn rundt 100 mil. Da kommer jeg fra Kiel (eller Lübeck) og inn i Østerrike eller Sveits. Som regel tar jeg overnatting i Syd-Tyskland og får enda kortere etappe.    

(Innlegget ble redigert 13.01.18 09:46)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3913
13.01.18 10:16

Neste generasjon elbil (kanskje Model S?) vil trolig kunne kjøre 100 mil i 150km/t. Da vil den kunne lades opp nesten gratis på 10-15 minutter.

På motorveihastigheter teller i grunnen ikke motorlyden så voldsomt uansett så det kan ha noe for seg. Men det hadde vært digg å kunne kjøre i 250-300 i 100 mil.

(Innlegget ble redigert 13.01.18 10:16)

ducatiboy72
ducatiboy72Innlegg: 648
13.01.18 10:52

Har skrevet dette før, men for å si det en gang til. Jaguaren vil kunne lades med mer enn 50kW. Mest sannsynlig 150 kW

https://youtu.be/ZFy5Ik9lr30

Spol frem 10 min

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3913
13.01.18 11:47

Men det sies ikke når dette vil bli mulig? Og heller ikke garantert at Jaguar dekker dette vel? Så det bør man få inn i kontraktene sine hvis bestilling spør du meg.

Det kan slå uheldig ut om ladesystemet er tregere enn f eks etron. Spesielt hvis etron i tillegg blir billigere.

Men dette er det jo umulig å vite helt sikkert. Tiden får vise.

(Innlegget ble redigert 13.01.18 11:49)

MacanT
MacanTInnlegg: 10119
13.01.18 14:56
Kompressor-V8: De bekreftet det vel i grunnen på etron-visningen 5. Januar. Der sa Ionity at Audi etron vil kunne lades på de nye laderne på inntil 350kw, men dette kan begrenses noe hvis alle kontaktene på ladestasjonen er i bruk samtidig, men uansett minimum 150kw.

Lurer på hvordan prisstrukturen blir. Den må jo legges opp slik at 50 kW bilene ikke står å opptar plassene men samtidig være fleksibel nok til at man ikke får økt kostnad ved redusert hastighet som skyldes samtidig bruk.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3913
13.01.18 17:08

Det blir spennende å følge med på og det er slett ikke sikkert det blir fritt for utfordringer med elbil på langtur.

Det vil riktignok være langt billigere med elbil. Men personlig kunne vi like greit klart oss med med hver vår i3 som bruksbil og en litt skikkelig verditapsskrellt kul bensinbil, f eks forrige generasjon Panamera turbo eller GTS som langtursbil. Forrige generasjon Panamera har skikkelig lyd og jeg må si at jeg etter litt tid med både ny og gammel Panamera på veiene liker den gamle minst vel så godt som den nye.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
13.01.18 19:38
Kompressor-V8: Men det sies ikke når dette vil bli mulig? Og heller ikke garantert at Jaguar dekker dette vel? Så det bør man få inn i kontraktene sine hvis bestilling spør du meg. Det kan slå uheldig ut om ladesystemet er tregere enn f eks etron. Spesielt hvis etron i tillegg blir billigere.

Det bør inn i kontrakten, ja. Synes de bør legge seg på samme nivå som Audi.

En annet punkt som Jaguar skuffer litt på er selvkjøring. Navnet er Adaptive Cruise Control with Steering Assist, så med mindre de underselger den funksjonaliteten blir det å holde henda på rattet hele tiden. Konkurrentene har forsåvidt ikke kommet så mye lenger. Eneste level 3 selvkjørende bil jeg vet om er den nye Audi A8.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13027
13.01.18 20:07
TorAtle: med mindre de underselger den funksjonaliteten blir det å holde henda på rattet hele tiden

Er du blant dem som har blitt så lei av å kjøre bil at du nå kun ønsker å bli kjørt? Da kan jeg anbefale tog, buss, taxi eller privatsjåfør.   

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15764
13.01.18 21:19
Iseran2770: Er du blant dem som har blitt så lei av å kjøre bil at du nå kun ønsker å bli kjørt? Da kan jeg anbefale tog, buss, taxi eller privatsjåfør.

Det handler ikke om det Iseran, du ser helt feil på det. Autopilot er et hjelpemiddel, den tar ikke fra deg rattet (før om 10 år).

AP brukes flittig av meg I rush trafikk. Hvorfor i alle dager skal jeg sitte å gasse og bremse i 0-30kmt. 

Og det hender jeg bruker det når jeg må skrive en SMS, eller ta av meg jakka. Eller spiser en pølse. 

Helt greit, stoler mer på AP enn å holde rattet med kneet. 

Someone
SomeoneInnlegg: 24614
14.01.18 06:16

Er det software eller en fysisk dings som avgjør om man kan lade I-pace med 50 eller 100kw?

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
14.01.18 09:37
Someone: Er det software eller en fysisk dings som avgjør om man kan lade I-pace med 50 eller 100kw?

Begge deler. Hurtiglading er med DC, så man trenger ingen AC/DC-konvertering i bilen, men det er en BMS som overvåker batteriet og kommuniserer med hurtigladeren. Opp til 150kW tror jeg lading skjer med 400V. BMS justerer strømstyrken den mener batteriet trygt kan ta i mot til enhver tid. For 350kW trenger man antagelig 800V, og da må batterimodulene være koblet sammen annerledes. 

Det er få 150kW ladere tilgjengelig. Kanskje Jaguar føler de ikke har fått testet tilstrekkelig. Det kan være at en software-oppgradering er nok for å aktivere hurtigere lading.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13027
14.01.18 10:55
MrEirik2: den tar ikke fra deg rattet (før om 10 år).

Stakkars de bilentusiastene som må kjøpe seg bil når politikerne har innført forbud mot å kjøre selv. Jeg er så gammel at jeg kan kjøpe bil med bensinmotor og ratt og beholde den helt til jeg dør eller blir fratatt førerkortet for godt. 

MacanT
MacanTInnlegg: 10119
14.01.18 14:52
MrEirik2: Og det hender jeg bruker det når jeg må skrive en SMS

What, skriver du SMS imens du kjører bil?

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15786
31.01.18 18:22

Jaguar i-Pace vil kunne lade med minst 100 kW - lanseres i mars.

Ved 100 kW vil du kunne lade det 90 kWh store batteriet fra 0 til 80 prosent på 45 minutter, og Jaguar skriver at bilens maksimale ladestyrke vil «bli bekreftet» ved endelig lansering. 

(Innlegget ble redigert 31.01.18 18:23)

Forfun
ForfunInnlegg: 5278
31.01.18 18:34
Iseran2770: Jeg er så gammel at jeg kan kjøpe bil med bensinmotor og ratt og beholde den helt til jeg dør

Husk at verdens første 150 åring er født. Hvis kjøre-evnen holder til du er 110 er jeg usikker på om du må levere lappen eller om en allerede må ha selvkjørende bil. Siste bensinbil produsert kan være gammel da.

M-T
M-TInnlegg: 5102
31.01.18 22:52
nometalhorse: Jaguar i-Pace vil kunne lade med minst 100 kW - lanseres i mars.

Positiv utvikling. Men støtter dagens hurtigladerne dette?

Someone
SomeoneInnlegg: 24614
01.02.18 08:56
M-T: Men støtter dagens hurtigladerne dette?

Ikke ennå, men de første er vel snart på plass

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13027
01.02.18 09:06
nometalhorse: Ved 100 kW vil du kunne lade det 90 kWh store batteriet fra 0 til 80 prosent på 45 minutter

Når det er helt uhensiktsmessig å lade batteriene mer enn til 80% burde alle elbilprodusenter redusere rekkeviddeskrytet med 20% umiddelbart.   

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15764
01.02.18 10:03
Iseran2770: Når det er helt uhensiktsmessig å lade batteriene mer enn til 80% burde alle elbilprodusenter redusere rekkeviddeskrytet med 20% umiddelbart.

Ikkeno problem å lade til 100%, men det er ikke anbefalt å stå parkert med 100% over lengre tid. Ei heller å stå parkert med 0%

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg