I formiddag var jeg innom en taxihytte på en kant av byen jeg ikke er så ofte. Praten gikk ikke uventet om bil.
Det kom frem at en av karene med en snaut to år gammel E klasse hadde fått byttet hele 10 (ti) hovedlykter på garanti. Grunnen var at de sprakk i lyktehuset og ble fulle av kondens. Det kom inn en annen kollega med en litt nyere E klasse, han hadde fått 8 (åtte) nye lykter. De hadde fått opplyst hos Bertel at utsalgspris på disse lyktene er svimlende kr 40.000,- pr lykt.
Jeg tenkte da med skrekk på stakkaren som kjøper en brukt slik bil uten garanti. En taxikjørt E 220 stv selges gjerne for i overkant av kr 200.000,-. Hvis stakkaren som har kjøpt denne må bytte lyktene, ryker det flere månedslønner og feriepengene i tillegg.
Jeg skulle også gjerne sett at noen fra bilbransjen kom med en troverdig forklaring på slike priser. Bare lyktene utgjør ca 15% av prisen på hele bilen. Hvis man sammenligner med prisene hos Elkjøp & co, blir galskapen enda mer tydelig. For prisen av en lykt kan man kjøpe komplett oppsett av hvitevarer pluss flatskjerm. For prisen av en til, kan man kjøpe både sofa, stoler og spisestue til en normal bolig.
De kan ikke unnskylde seg med små serier. De kjøper inn flere hundre tusen slike lykter hvert år. Hvis de må erstatte kundene på samme nivå som til mine kollegaer, blir det flere millioner lykter