Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ford Edge

NYTT TEMA
M-Spoort
M-SpoortInnlegg: 35
22.12.16 20:41

Vurderer å kjøpe Ford Edge. Har noen erfaringer/kjennskap med denne?

Burkar
BurkarInnlegg: 8593
23.12.16 00:08

Har prøvekjørt den. Ålreit bil, men interiøret er litt kjipt i forhold til prisen. Og den oppleves tregere enn det den er på papiret.

M-T
M-TInnlegg: 5130
23.12.16 00:59

Hvorfor akkurat den? Virker som en helt middels bil.

M-Spoort
23.12.16 08:14

Edge har en del egenskaper som jeg setter pris på. Den har god plass både i kupe og bagasjerom. Den har en dørløsning der døra tar med dørterskel og gjør ut/inn stigning mye lettere og uten å komme borti møkkete dørterskel. Den har alt utstyr som premium SUV leveres med. Jeg vurderer også X3 og X5, men synes disse begynner å dra litt på åra og det kryr av dem! Edge har aktiv støydemping og oppleves som mye mer stille i kupe enn de jeg nevnte! Ellers synes jeg den er tøff med design elementer fra verdens mest solgte bil (Ford 150)

ferrek
ferrekInnlegg: 15672
23.12.16 08:38

Jeg har ingen erfaring med den utover at jeg liker designet på den veldig godt. Kjør på, gøy med noe annet. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4266
23.12.16 19:01

Spesielt valg ja. Spekket en og havnet på 771.200kr. Det var ekstra for lyktespylere, veldig snevert fargevalg (4 stk) og bare dieselfirer. Det siste gjør den uaktuell for meg under noen omstendighet. Men jeg kunne uansett aldri kjøpt en slik bil, i alle fall ikke til så sykt mye penger. 800.000 for en dieselfirer Ford?

Jeg valgte meg en ny BMW X3 20i M-pakkeogmasse utstyr. Den kostet 732.000 med vinterhjul. Hadde webasto via IPhone, fantastiske LED lykter, 20" sommer og 19" vinter, panoramatak, metallic svart farge, tilhengerfeste elektrisk, mørke bakruter, EDC fjærer (velsig komfortabelt i forhold til standard), variabel sportstyring, HIFI anlegg, skinnseter med sportseter, rattvarme, sportsautomat og diverse. X3 kommer i ny utgave i 2017. Hadde nok ventet på den eller bestilt meg en GLC 350e AMG pakkevolum masse utstyr om jeg skulle kjøpt bil i den klassen nå. Men der er leveringstiden i april (var nettopp og prøvde en GLC coupe, som er min favoritt unntatt den dyrere Macan i denne klassen).

(Innlegget ble redigert 23.12.16 19:06)

M-Spoort
23.12.16 20:13

X3 begynner å da på åra og er en mye mindre og trang bil. Nye X1 har faktisk bedre plass i kupe enn X3. Edge er nok i str mye nærmer X5. Når det gjelder pris så er svært gode rabatter å få om dagen på Edge. Edge har forøvrig samme karosseri mål som Mercedes GLE.

Kompressor-V8
23.12.16 20:21

Enig vedrørende X3, men GLC coupe er helt ny. Jeg spekket en GLC 350e coupe (vanlig GLC er 50.000kr billigere). 0-100 på 5,9 sekunder, luftfjæring, AMG, nappa designo skinn, tilhengerfeste, LED lys, adaptiv cruise og masse utstyr til kr 829.000 før rabatter. Bensinmotor og pluginhybrid.

Smaken er forskjellig, men jeg ville ikke vært i tvil. I tillegg går avgiftene på GLC 350e ned med kr 35.000. På Ford Edge går de faktisk opp 35.000.

(Innlegget ble redigert 23.12.16 20:24)

M-Spoort
23.12.16 20:56

Jeg er usikker på om jeg ville bli fornøyd med hybrid. Jeg har 10mil t/R til jobb og ikke lademulighet på jobb. Itilegg vil jeg nok etterhvert bli lei av å lade for hver tur. Resultatet blir å kjøre rundt med mange hundre kilo med batterier og dra dette med en tørst bensinmotor. Bensinmotor er fint for små bybiler, men tunge SUV må en solid diesel maskin være på plass. Når jeg prøvekjørte Edgen over en runde på 10mil med landevei så ble forbruket godt under 0,6l PR mil.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36455
23.12.16 21:01

Jeg syns ny modell av X3 høres bedre ut.

Og SUV burde jo ha bensinmotor, bare se til statene!!!!

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13646
23.12.16 21:13
M-Spoort: Bensinmotor er fint for små bybiler

Åh er det slik det henger sammen. Så Ford Mustang GT burde hatt en 4-sylindret dieselmotor og ikke en V8 bensin som er beregnet for små bybiler.

M-Spoort
23.12.16 21:23

Jeg er enig i at V8 bensin er å foretrekke i SUV, men prisene for slike doninger i Norge er helt syke... Jeg fortrekker heller en momentsterk turbodiesel i stor SUV i stedenfor 2,0 turbo bensin og flere hundre kilo batteri....

M-T
M-TInnlegg: 5130
23.12.16 22:13

Selv om de fleste på forumet tydeligvis misliker den, ville jeg iallefall prøvekjørt Tesla Model X før jeg kjøpte dyr SUV. kjører du 10 mil hver dag kan du spare mye driftskostnader. 

Ellers er det morsomt at noen velger biler som ikke er så vanlige!

Kompressor-V8
23.12.16 22:26

En dieselfirer blir aldri skikkelig sterk, heller ikke momentsterk. 

Om du vil ha skikkelig diesel-SUV og bryr deg om forbruk, hvorfor da kjøpe ny bil? 10 mil tur/retur jobb vil gi høy km og en ny bil vil stupe i verdi. Da hadde jeg satset på denne.

Det er garantert mulig å prutte. Skikkelig SUV med skikkelig fin komfort og bedre motor enn i Forden. I tillegg har den det utseendet du sier du egentlig vil ha(?).

Husk at forbruk er en svært liten kostnad ved et bilhold. Det er verditap, forsikring og service som er de største.

Edit: Elbil som blir foreslått kan være fint til pendling. Men Model X er nok en bommert og potensielt svært stort verditap de neste to-tre årene. Mye nytt fra langt mer attraktive merker om man først skal ha elbil. Timingen for å kjøpe dyr elbil er ikke riktig enda.

(Innlegget ble redigert 23.12.16 22:30)

ducatiboy72
ducatiboy72Innlegg: 660
24.12.16 07:22

Synes Edge har et tøft design, men at den har så mye plass innvendig er jeg usikker på. Bagasjerommet er nok ganske stort, kanskje større enn en X5. Men X5 har ikke så stort bagasjerom, betydelig mindre enn 5 serie hvis du ser bort fra høyden.

Kupeen har ikke voldsomt mye plass i lengderetningen, ble negativt overrasket på det området når jeg prøvde den.

Iseran2770
24.12.16 08:18
M-Spoort: Jeg fortrekker heller en momentsterk turbodiesel i stor SUV i stedenfor 2,0 turbo bensin og flere hundre kilo batteri....

Det kan jeg forstå. Å dytte inn kilovis med batterier i en bil som allerede er tung er ingen genistrek. 

Iseran2770
24.12.16 08:23
Kompressor-V8: En dieselfirer blir aldri skikkelig sterk, heller ikke momentsterk.

Nei, ikke skikkelig sterk.

Men det er lett å merke at en X3 2,0d (400 nm) er sterkere enn en X3 2,0i (270 nm), selv om ingen av dem er i nærheten av å være spreke. 

HOOONDA
HOOONDAInnlegg: 254
24.12.16 08:48

Jeg har har kjørt Edge siden september og har ikke angret på det! Bilen har god plass og bruker lite drivstoff. Bilen er bygd på samme bunnplate som nye Ford S-Max og har stort sett de samme målene i kupe og bagasjerom. Plassen i Edge kan ikke sammenlignes med verken X3 eller GLC, Edgen er betydelig større enn disse. 

(Innlegget ble redigert 24.12.16 08:49)

Kompressor-V8
24.12.16 09:07

X3 20d vs 20i går omtrent likt fra 0-100. Dieselen er sterkere på lavere turtall og passer dessverre bedre til BMWs dieselinnrettede 8 trinnskasse, men om man kjører 20i som en bensinbil og ikke som en diesel så oppleves de like sterke synes jeg. Jeg prøvde jo begge to før jeg endte opp med 20i bensin. Største forskjellen på de to er motorgangen (selv med den nye dieselfireren) som er ekstremt mye triveligere i bensineren. Forbruket er ca 0,2l/mil lavere i diesel enn bensin av disse to. Det anser jeg som svært liten forskjell.

Uansett, firer er firer. Jeg ville tilstrebet å få en sekser da motorgangen er mye triveligere, enten det er diesel eller bensin. Jeg skjønner at kritikerne av høy vekt ikke liker hybrid, men det er helt utrolig behagelig å kjøre. Det er fremtiden. Og økt vekt merkes lite i en allerede tung SUV, da kjøreegenskaper aldri er som i en Lotus Elise uansett. Og med betydelig effekt fra en elmotor opplever jeg GLC 350e som en bedre bil enn en vanlig 250, selv med 300kg mer.

Det å kjøpe bil (SUV eller annet) med dieselmotor i dag er å kjøpe noe fremtiden ikke vil ha, med mindre det er helt spesielle bilmodeller som folk ønsker seg uansett (kanskje Range Rover og slikt). Det betyr voldsomt verditap i forhold til et allerede stort verditap.

(Innlegget ble redigert 24.12.16 09:09)

cjparker
cjparkerInnlegg: 2167
24.12.16 10:07
M-Spoort: Vurderer å kjøpe Ford Edge.

Hvis du liker bilen er det jo bare å kjøpe, mener nå jeg. Eneste eventuelle problemstilling som slo meg er din årlige kjørelengde. Hvis denne er høy, og du passerer 100 000km før det har gått 5 år, ville jeg kanskje sett på nybil som har bedre garantibetingelser eller sett etter en nyere bruktbil med lav kilometer.

Jeg har sett noen Edge i trafikken, og liker utseende godt. Med ditt kjøremønster ville heller ikke jeg vurdert hybridbil. 

Jeg drister meg til å nevne et par kandidater som kanskje kan klare jobben:

Insignia Country Tourer
Subaru Outback
A6 Allroad
E-klasse stv

M-Spoort
24.12.16 11:01

Det med garanti og kjørelengde blir ikke så stort problem, da jeg bytter uansett bilene mine før de har passert 90000km. Ellers har jeg vurdert alternativene som foreslås, men jeg synes er morsomt med en bil som ikke alle har og at det er ekte Amcar skader heller ikke:-)

(Innlegget ble redigert 24.12.16 11:02)

Kompressor-V8
24.12.16 11:33

En ekte amcar har ikke dieselfirer, så Edge er absolutt ikke det i mine øyne. Ford Mustang med V8 er derimot en ekte amcar. Ellers er det en fri verden og bare å løpe og kjøpe det man vil her i livet. Vi andre skal ikke bestemme hva du skal kjøpe deg.

(Innlegget ble redigert 24.12.16 11:34)

cjparker
cjparkerInnlegg: 2167
24.12.16 11:44
M-Spoort: jeg synes er morsomt med en bil som ikke alle har

Det er jeg helt enig! Rekker du å bestille før avgiftshoppet?

M-Spoort
28.12.16 19:44

Da ble det lagt inn bestilling på Edge:-)

Kommer greit ut i dagens test:http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/test-av-ford-edge-jaguar-fpace-og-mercedesbenz-glc-1703682.ece

Iseran2770
28.12.16 20:05
M-Spoort: Kommer greit ut i dagens test

Politikernes forkjærlighet for hybrid gir store utslag på prisene. F-Pace med 180 slappe dieselhester kostet 164.000 mer en GLC med 320 hk.

m-sport
m-sportInnlegg: 1816
28.12.16 20:18

Gratulerer! Svoger har kjørt Edge siste måneden og er godt fornøyd. Jeg syns interiøret er for dårlig for klassen (og jeg er ikke særlig godt vant med Subaru Foreser), men resten syns jeg er en meget komplett pakke. 

Iseran2770
28.12.16 20:47
m-sport: Jeg syns interiøret er for dårlig for klassen

Det er vel riktigere å si "i forhold til prisen"?

Ingen forventer at en Ford skal ha et elegant og påkostet interiør. Det har de aldri hatt. Men Edge er såpass dyr at noen blir forledet til å sammenligne den med bilmodeller med langt høyere premiumambisjoner.  

m-sport
m-sportInnlegg: 1816
28.12.16 22:16
Iseran2770: Det er vel riktigere å si "i forhold til prisen"? Ingen forventer at en Ford skal ha et elegant og påkostet interiør. Det har de aldri hatt. Men Edge er såpass dyr at noen blir forledet til å sammenligne den med bilmodeller med langt høyere premiumambisjoner.

Det kommer vel an på hvordan man definerer klassene. Men det er også riktig å si i forhold til prisen. Min svoger betalte nesten 700 000 kr for en bil som ikke har nevneverdig finere interiør enn Ford KA.

chelsea8
chelsea8Innlegg: 29339
11.12.17 09:39

Hva er egentlig status på denne bilen? Jeg ser svært få etter veiene. Har salget floppet for Ford?

Burkar
BurkarInnlegg: 8593
11.12.17 10:26
chelsea8: Hva er egentlig status på denne bilen? Jeg ser svært få etter veiene. Har salget floppet for Ford?

Den fåes bare som diesel (som er helt ut), og er ganske dyr. Altså ingen suksessoppskrift i Norge.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg