Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Subarutråden

NYTT TEMA
m-sport
m-sportInnlegg: 1813
18.02.18 21:08
JackNapier: Man får vel en godt utstyrt Octavia 4x4 180HK TSI til litt over 400K, tilsvarende Levorg er vel oppe i 480K? Selv om jeg liker at bilvalget mitt skiller seg litt ut fra Ola og Kari Nordmann så blir det en for stor forskjell på budsjett. Noen som har erfaring fra setene i nye Impreza og XV? Vet hvertfall at 2013 Forester har altfor korte seter for mine lår, men ble fortalt at Levorg hadde litt lenger, noe jeg ikke tenkte over da jeg prøve den for noen år siden. Er mer sånn jeg legger merke til på langtur tross alt, men om de har fått lenger seter er jo det bra.

Jeg synes setene i premiumutgaven er meget bra, men ikke helt på høyde med sportssetene til BMW. Jeg liker også bilen, men den har sine svakheter i et litt høyt støynivå, høyt forbruk samt dyre servicer og korte serviceintervaller. Subaru pleier å gi gode rabatter og kjører jevnlig kampanjer på de ulike modellene så vil tro du kan hente hjem en topputstyrt utgave for rundt 450k. 

Landcrab
LandcrabInnlegg: 17
19.02.18 00:47

"Levorg, det er den som har overtatt for Legacy" - i alle fall virker det som om Subaruselgere er programmerte/kurset til å si dette. Men i opplevd kvalitet og komfort synes jeg fortsatt det er mye Impreza i Levorg og at den mangler mye overfor Legacy.

Innvendig støy har vært mitt hovedankepunkt mot endel eldre Subarugenerasjoner - jeg synes dagens Forester er blitt ganske bra på dette punktet, så det er synd dette ikke har smittet over på Levorg også.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 2767
19.02.18 11:12

Er Outbacken verdt prisforskjellen opp mot Levorg og Forester da?

cjparker
cjparkerInnlegg: 2159
19.02.18 14:14
piezo: De har nok ikke den mest moderne drivlinjen, selv om CO2-utslippet på en Levorg kontra Octavia med bensin, automat og firehjulsdrift ikke så mye høyere. Allikevel er avgiften på Levorg ca 45 000,- mer.

Som tidligere omtalt her på vgd, ble det publisert en helt elendig test på klikk.no, hvor Octavia og Levorg ble testet mot hverandre. Det var helt åpenbart, og også skrevet i testen før det ble redigert vekk, at testeren selv eide og elsket Octavia. Der Levorg fikk pepper for forbruket med sine 0,82 pr mil, ble det sagt lite om Octaviaens 0,8. Jeg mistenker at Subaru er mer edruelige i sine målinger/oppgitt forbruk.

Skal man utstyre en Octavia på lik linje med en Levorg, vil nok prisene bli forholdsvis like.

Selv opplever jeg setene i Levorg som gode (nok). Mitt største ankepunkt mot Levorg er girkassen som struper motoren litt.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13285
19.02.18 16:33
cjparker: Levorg fikk pepper for forbruket med sine 0,82 pr mil, ble det sagt lite om Octaviaens 0,8. Jeg mistenker at Subaru er mer edruelige i sine målinger/oppgitt forbruk.

Men det er forbruket på papiret som bestemmer avgiftene i Norge. Etter at effektavgiften forsvant vektes co2 utslipp voldsomt. NOx avgiften er fortsatt mikroskopisk.

piezo
piezoInnlegg: 5210
19.02.18 16:38

Derfor kan det bli interessant når bilene skal testes etter WLTP-metoden fremover. En normal familiebil med en liten diesel-/bensinmotor kan plutselig sprette opp flere titusener. 

I slike tilfeller kan det jo hende Subaru er heldige og forblir på dagens nivå, og da vil ærligheten(?) lønne seg. En del andre produsenter vil få en velfortjent smekk på prislista, selv om det selvsagt har null betydning for omsetningen deres om bilene blir noen prosent dyrere i Norge. 

cjparker
19.02.18 16:55
Iseran2770: Men det er forbruket på papiret som bestemmer avgiftene i Norge.

Jepp, og derfor er det trist for både Subaru og Subaru-interesserte at Subaru ikke oppgir de samme tallene som sine konkurrenter (når det reelle forbruket er likt)

Forfun
ForfunInnlegg: 5321
19.02.18 16:56
piezo: Derfor kan det bli interessant når bilene skal testes etter WLTP-metoden fremover. En normal familiebil med en liten diesel-/bensinmotor kan plutselig sprette opp flere titusener.

Er det ikke ett prinsipp om at avgifter skal være provenynøytrale? Flyttes målingene slik at samme bil får økt forbruk blir terskelen hevet. Men med politikere vet man aldri.

Iseran2770
19.02.18 17:32
Forfun: Er det ikke ett prinsipp om at avgifter skal være provenynøytrale?

Det er det. Men om myndighetene følger det prinsippet vil allikevel biler som får mye høyere co2 utslipp etter nye regler bli dyrere, mens biler som ikke får økt utslipp blir billigere.

Men avgiftsinntektene til staten har gått kraftig ned på grunn av voldsomt salg av elbiler og ladbare hybrider. Momsfritaket på elbiler regnes kanskje ikke inn som bilavgifter?

t109
t109Innlegg: 3331
19.02.18 18:35
cjparker: Mitt største ankepunkt mot Levorg er girkassen som struper motoren litt.

Enig i det, men etter å ha kjørt Levorg i ca 2-3 uker nå, må jeg si at gearkassen fungerer bedre enn forventet - selv om DSG kassa til VAG fortsatt reagerer kjappere. 

Selv om Subaru kanskje er "ærligere" mht oppgitt forbruk, forsyner (i hvertfall vår Levorg) seg forholdsvis godt i matfatet. Vi er vel nærmere 1 liter per mil enn 0.8, for å si det sånn. Det skal dog sies at Levorgen innbyr til litt aktiv kjørestil. Det er også stort sett kona som bruker Levorgen. Hun tok lappen mens hun og familien bodde i Spania, og har beholdt den latinske kjørestilen - for å si det sånn. 

Alt i alt har vi imidlertid - foreløpig - lite å utsette på Levorgen, selv om det føles litt "latterlig" at en ny Levorg (selv om det da sannsynligvis er snakk om Premiumutgaven - med litt mer utstyr og (fortsatt - etter min mening) alt for glatte skinn(skai)seter) koster opp mot en halv million.

Jeg må allikevel ile til å si at dersom jeg hadde blitt tvunget til å bruke en halv million på enten en Skoda eller en Subaru - så ville valget vært veldig enkelt. Det hadde IKKE blitt Skoda, uansett om den har en litt "kjappere" DSG-kasse...

Burkar
BurkarInnlegg: 8554
19.02.18 18:46
Iseran2770: Momsfritaket på elbiler regnes kanskje ikke inn som bilavgifter

Nei, moms og engangsavgift beregnes hver for seg.

m-sport
19.02.18 20:00
t109: Jeg må allikevel ile til å si at dersom jeg hadde blitt tvunget til å bruke en halv million på enten en Skoda eller en Subaru - så ville valget vært veldig enkelt. Det hadde IKKE blitt Skoda, uansett om den har en litt "kjappere" DSG-kasse...

Helt enig. Som bruktbil er Levorg et meget godt kjøp. 

m-sport
19.02.18 20:03
JackNapier: Er Outbacken verdt prisforskjellen opp mot Levorg og Forester da?

Outback er langt mer komfortabel enn både Levorg og Forester. Forester er den mest prisgunstige av bilene og koster ikke noe særlig mer enn Levorg. En fullutrustet Outback havner på 540k. Ikke så ille med tanke på at det er en meget kompetent familiebil med god plass, høyt sikkerhetsnivå, god komfort, bensinmotor og 4wd. Den er en av mine favoritter i denne bilklassen. Men generelt så syns jeg alle Subaruen per i dag er 20 % dyrere enn det de burde vært. Når de i tillegg skal inn til service hver 15 000 km så blir det fort et litt dyrt bilhold. 

piezo
piezoInnlegg: 5210
19.02.18 20:58
Forfun: Er det ikke ett prinsipp om at avgifter skal være provenynøytrale? Flyttes målingene slik at samme bil får økt forbruk blir terskelen hevet. Men med politikere vet man aldri.

Jo, men staten har jo strengt tatt ikke hatt så mye med dette å gjøre. De beregner avgift utifra hvilke utslipp/forbruk produsenten har fått sine produkter målt til og dermed oppgir som grunnlag for avgiftsberegning. Tidligere har dette vært NEDC-standarden, mens nå skal tallene leveres basert på WTLP-standarden. 

Det er jo bare tallene som avgift beregnes fra som forandrer seg, politikken gjør det ikke. Selvfølgelig er det mulig at politikerne kan synes dette er uheldig, men de kan ikke akkurat tvinge EU tilbake til NEDC-standarden heller. Da må de gi rabatter på avgiftene som et politisk vedtak. Vil jeg tro.

Iseran2770
19.02.18 21:51
m-sport: Outback er langt mer komfortabel enn både Levorg og Forester.

Outback er vel en "allroad" utgave av Legacy? Selges ikke Legacy i Norge lengre? 

Iseran2770
19.02.18 21:55
piezo: Selvfølgelig er det mulig at politikerne kan synes dette er uheldig, men de kan ikke akkurat tvinge EU tilbake til NEDC-standarden heller. Da må de gi rabatter på avgiftene som et politisk vedtak. Vil jeg tro.

Satser, regler og trappetrinn har vært endret omtrent hvert eneste år i manns minne. Så det er ikke snakk om å bruke gammel målemetode for utslipp, men å redusere avgiftssatsene litt når målemetodene blir strengere.

t109
19.02.18 23:00
Iseran2770: Selges ikke Legacy i Norge lengre?

Legacy selges ikke lenger i Norge, såvidt jeg vet. Levorg var/er ment å overta for Legacy. Levorgen er vel omtrent like stor innvendig som Legacy var, men minner vel mer om en stv.utgave av XV og/eller Impreza (som andre også har vært inne på i denne tråden).

Subaru forsøker vel bare å følge nybiltrenden, hvartfall i Europa. Stv i klassen Passat/508/Mondeo osv, selger stadig dårligere, og de som ikke velger SUV, kjøper som oftest stv i klassen under dvs Golf/308 osv. Ikke så rart at nedre mellomklasse har tatt over kanskje da klassen under har est ut, og har nesten like gode plassforhold som sine større brødre og søstre... (308SW har f.eks. større bagasjerom enn 508SW)

Landcrab
19.02.18 23:37

Legacy mener jeg forsvant da den siste Outback-generasjonen kom, slik at de siste Legacyene i Norge ble levert rundt 2014.

I USA finnes fortsatt Lecacy - som sedan.  Jeg kikket nettopp innom Subarus japanske hjemmesider, og der ser det faktisk ut som om Legacy stasjonsvogn er borte.

Litt synd at den store og komfortable, men velkjørende stasjonsvognen ser ut til å forsvinne.

t109
19.02.18 23:40
m-sport: Helt enig. Som bruktbil er Levorg et meget godt kjøp.

Jeg skal være så ærlig å innrømme at til full-nybilpris på nesten en halv million kroner har Levorg endel leie konkurrenter. Selv om jeg mye heller ville ha kjøpt Subaru enn Skoda til en halv million, finnes det en del andre interessante nybiler i denne prisklassen der ute....

Som bruktbil, og med et nokså saftig kroneverditap ila 2 år (kvitteringen til første eier, inkl utstyr lå i bilen:)), gjorde Levorg  til en av de mest interessante bruktbilene i den prisklassen vi søkte etter bil. Vi (jeg) bytter bil såpass ofte at det ville være galematias å kjøpe en splitter ny Levorg (eller en "hvilken-som-helst annen bil i prisklassen +/- en halvmillion for den del).

Jeg taper helt sikkert penger på Levorgen også, men selv om også antagelig må vente på den "rette" kjøperen for å bli kvitt bilen en gang i fremtiden, vil pengetapet forhåpentligvis være lavere enn det første eier opplevde på sine to år som Levorg-eier. 

t109
19.02.18 23:51
Landcrab: Litt synd at den store og komfortable, men velkjørende stasjonsvognen ser ut til å forsvinne.

Helt enig. Vi gikk fra 508SW til 308SW for et par år siden (tror jeg det var). Selv om 308 har større bagasjerom føltes den såpass mye trangere rundt førerplassen at jeg ikke fant meg helt til rette i 308en. 

Når vi nå bestemte oss for å prøve Subaru igjen var det ikke veldig aktuelt å betale 150-200000kr mer for å få en tilsvarende ny Outback denne gangen  (selv om Outback (selvsagt) er en bedre bil...). 

Jeg vet ikke hva målene sier, men jeg syns Levorgen leverer greit nok for meg når det gjelder plassfølelse i og rundt førersetet. Levorg og Forester føles å være omtrent på samme nivå på dette punktet...

Landcrab
20.02.18 00:09

Førermiljøet i Levorg og Forester har mye felles gener - det virker som om begge har et Imprezabasert dashbord.  Siden førersetet er plassert høyere i Forester, blir dette litt rart, siden synsvinkelen inn mot speedometer og turteller blir en helt annen enn i Impreza og Levorg.

Selv om Levorg er en billigere bil enn Outback, har den fordelene til en lavere og dermed mer svingvillig bil.

grds
grdsInnlegg: 2183
20.02.18 00:13
Iseran2770: Outback er vel en "allroad" utgave av Legacy? Selges ikke Legacy i Norge lengre?

Må pirke litt: Allroad er heller en "Outback" utgave av A6.  :)

(AMC Eagle (1979))

Subaru Legacy Outback (1997)

Audi A6 Allroad (1999)

Iseran2770
20.02.18 08:16
grds: Må pirke litt: Allroad er heller en "Outback" utgave av A6. :)

De er sikkert riktig at Subaru var først (og Mercedes foreløpig sist).

Men Subaru er så små at man lett glemmer slike detaljer. I Tyskland selger Subaru så dårlig at det er rart at de ikke har gitt opp.

cjparker
20.02.18 19:47
Landcrab: Førermiljøet i Levorg og Forester har mye felles gener - det virker som om begge har et Imprezabasert dashbord.  Siden førersetet er plassert høyere i Forester, blir dette litt rart, siden synsvinkelen inn mot speedometer og turteller blir en helt annen enn i Impreza og Levorg.

Mot slutten av året kommer Forester på ny plattform, og da håper jeg setene lar seg tilte lenger ned og blir mindre glatte. Med tredelt bakseterygg og forbedret drivlinje håper jeg den får lavere avgifter og kvikkere bensindrivlinje. Ryktene sier det kommer ny bensinturbomotor og også bensinhybrid.

Interiøret i nye xv/impreza lever jeg gladelig med (som er fra den nye plattformen). 

(Innlegget ble redigert 20.02.18 19:49)

JackNapier
21.02.18 20:06

Den bensinboxeren i nåværende Forester har ikke turbo eller?

Iseran2770
21.02.18 20:21
JackNapier: Den bensinboxeren i nåværende Forester har ikke turbo eller?

Det er veldig lett å avsløre om en bensinmotor har turbo eller ikke. Uten turbo så ligger max dreiemomentet på rundt 100 nm pr. liter og ved ganske høyt turtall. 2-literen i Forester har 198 nm ved 4200 rpm. En turbomotor vil alltid ha høyere max dreiemoment og ved lavere turtall.    

cjparker
22.02.18 10:01
JackNapier: Den bensinboxeren i nåværende Forester har ikke turbo eller?

Den finnes både med og uten, men de aller fleste som selges i Norge er selvpustende. Turbomodellen kalles XT, og fra den toliteren hentes det ut 241hk og 350nm. Her er et eksemplar av arten.

JackNapier
28.02.18 11:36

Levorg virker jo å være et bruktbilkupp som nevnt over her. Classic-modell (som man vil ha for å slippe skai-seter og soltak) som er registrert i desember 2015 og gått 27500 km til under 300'000 kr er i mine øyne et godt kjøp. Hadde jeg hatt råd (og behov) til bil akkurat nå skulle jeg tatt meg en tur til Verdal gitt.

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17047
28.02.18 13:21
grds: AMC Eagle (1979)) Subaru Legacy Outback (1997) Audi A6 Allroad (1999)

Kan vel klemme inn Volvo V70 XC / Cross Country fra 1997 her også. Og for moro skyld la oss nevne Rover Streetwise fra 2003 for å vise hvor ille det kan gå :)

cjparker
28.02.18 18:53
JackNapier: Levorg virker jo å være et bruktbilkupp

Det var en privatperson som nylig solgte en Levorg, og den lå ute til 269', hvis jeg husker rett. Mon tro om det var denne modellen t109 kjøpte seg..

Dagens Levorg har for øvrig noen interessante oppdateringer sammenliknet med15-modellen, bla Eye-sight og tredelt bakseterygg. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg