Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Subarutråden

NYTT TEMA
m-sport
m-sportInnlegg: 1815
01.09.17 19:50

Ny XV ser lovende ut. Klarer de å løfte komforten noen hakk og beholde kjøreegenskapene så kan dette bli en kompetent bil. Synd at den foreløpig ikke kommer med turbo. 

Jan
JanInnlegg: 5389
01.09.17 20:11
m-sport: Ny XV ser lovende ut.

Aorpos XV. Jeg tror alle XV som er solgt her i byen har XV-skilt.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13565
01.09.17 21:23
m-sport: Synd at den foreløpig ikke kommer med turbo.

Da jeg leste de 4 første ordene i den setningen trodde jeg at fortsettelsen var "ikke kommer i oransje" :-)    

grds
grdsInnlegg: 2223
02.09.17 15:48
m-sport: Ny XV ser lovende ut. Klarer de å løfte komforten noen hakk og beholde kjøreegenskapene så kan dette bli en kompetent bil. Synd at den foreløpig ikke kommer med turbo.

Interiøret ser ut til å ha fått seg et løft

cjparker
cjparkerInnlegg: 2166
02.09.17 16:10
m-sport: Ny XV ser lovende ut. Klarer de å løfte komforten noen hakk og beholde kjøreegenskapene så kan dette bli en kompetent bil. Synd at den foreløpig ikke kommer med turbo.

Litt usikker på hva jeg mener om turbomotoren i Levorg, sammen med cvt. Den virker litt kvalt, da opplever jeg tolitetren i Forester som en bedre match, til tross for mangelen av turbo og lavere dreiemoment.

Dette er absolutt en bil jeg kan tenke meg, men det spørs om ikke neste generasjon Forester (fra samme plattform) vil stå høyere i kurs.

m-sport
m-sportInnlegg: 1815
06.09.17 21:15
cjparker: Litt usikker på hva jeg mener om turbomotoren i Levorg, sammen med cvt. Den virker litt kvalt, da opplever jeg tolitetren i Forester som en bedre match, til tross for mangelen av turbo og lavere dreiemoment.

Jeg syns den er fin og kunne fint levt med den. Toliteren i Forester syns jeg er noe knapp, men den er tilgjengjeld veldig harmonisk og fin. 

2018 utgaven av Forester får forøvrig Eyesight med alt det inkluderer av sikkerhetsutstyr, adaptiv cruise etc. Den blir også kun tilgjengelig med bensinmotor. Dieselen må spesialbestilles og kan ikke leveres med Eyesight. 

Someone
SomeoneInnlegg: 24766
06.09.17 21:30

Ny Impreza

Men Impreza har vel knapt solgt noe særlig her i landet, siden Petter Solberg var på høyden?

 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/09/Ny-Subaru-Impreza-rett-rundt-hjoernet

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13565
07.09.17 08:31
Someone: Ny Impreza

Har Subaru trukket tilbake bildene? I stedet for bilder står det bare en tekst "Subaru Impreza. Fotor: Subaru." NetCarShow har heller ingen bilder av noen ny Impreza.

Jeg googlet da 2018 Subaru Impreza og fant blant annet en side med et bilde av en Impreza med følgende undertekst "The 2017 and 2018 Imprezas look exactly the same, so let's pretend this is a 2018"

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3292
08.09.17 18:38

Skulle det ikke egentlig komme en helt ny Impreza i år?

cjparker
cjparkerInnlegg: 2166
08.09.17 21:26
Iseran2770: Har Subaru trukket tilbake bildene? I stedet for bilder står det bare en tekst "Subaru Impreza. Fotor: Subaru." NetCarShow har heller ingen bilder av noen ny Impreza. Jeg googlet da 2018 Subaru Impreza og fant blant annet en side med et bilde av en Impreza med følgende undertekst "The 2017 and 2018 Imprezas look exactly the same, so let's pretend this is a 2018"

Impreza produseres og leveres i USA, og jeg antar at det er denne modellen som blir relativt lik (i USA) i 2018.

I Norge kommer det ny modell hvert øyeblikk, som er svært lik xv.

(Innlegget ble redigert 08.09.17 21:26)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13565
09.09.17 11:37
cjparker: I Norge kommer det ny modell hvert øyeblikk, som er svært lik xv.

Dersom den blir nesten helt lik XV, hva er da forskjellen? 

cjparker
cjparkerInnlegg: 2166
09.09.17 12:50
Iseran2770: Dersom den blir nesten helt lik XV, hva er da forskjellen?

Bakkeklaring, xv er en Impreza på stylter. Kan vel sammenliknes med Scout/Alltrack. I USA heter bilen (XV) Crosstrek. Det er vel rundt 9 cm forskjell på de to modellenes bakkeklaring (13/22cm). Impreza leveres også som sedan i andre markeder.

Impreza

XV/Crosstrek

Denne/disse Subaruene er første bil ut fra den nye plattformen, som etter hvert skal underbygge mange modeller. Nestemann ut er vel Forester. De testene jeg har lest samstemmer i at bilen er mer "premium", lavere støynivå, stivere chassis, mye bedre seter, bedre innvendig plass, mye bedre infotainment, stiligere interiør. De fleste er også enige at den nye drivlinjen, med cvt i spissen, er blitt forbedret. Men, det er fortsatt en cvt, og motor/"girkasse" oppleves som litt slapt. Dagens 1,6 liter turbomotor passer ikke inn i den nye plattformen, og ny turbomotor skal komme i 2019. 

I noen markeder leveres Crosstrek som "Toyota(Prius)-hybrid", og etter hvert vil det komme både halv og helelektriske varianter fra den nye plattformen.

Det er etter det jeg har skjønt ikke mulig å få bilen med manuell med ratt på høyre side, da dette ble for kostbart. 

(Innlegget ble redigert 09.09.17 12:56)

cjparker
cjparkerInnlegg: 2166
10.09.17 15:40
JackNapier: Skulle det ikke egentlig komme en helt ny Impreza i år?
fcuk
fcukInnlegg: 15477
10.09.17 16:44

Omtrent det eneste merket som også monterer hele motoren foran framakslingen, selv om de gjør sitt ytterste for å redusere effekten av det.

Nei, Subaru er et merke som ikke jeg har veldig sterke føleser hverken for eller mot.

Burkar
BurkarInnlegg: 8588
12.09.17 08:44

BilNorge med artikkel med priser (Impreza).

2.0 156 hk kommer på 398.700,-. Litt stivt i forhold til konkurrentene kanskje?

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13565
12.09.17 10:12
Burkar: 2.0 156 hk

Så Subaru styrer fortsatt unna turbo.

m-sport
m-sportInnlegg: 1815
12.09.17 18:08
Burkar: BilNorge med artikkel med priser (Impreza). 2.0 156 hk kommer på 398.700,-. Litt stivt i forhold til konkurrentene kanskje?

Tja, det er vel prisen for fullutstyrt premiumutgave. Tipper VW Golf er like dyr og da er valget enkelt for min del. 

cjparker
cjparkerInnlegg: 2166
25.01.18 10:05

Stor Subaru for USA; Subaru Ascent. 

Den hadde passet meg utmerket, og kommer også med turbo. Tipper Iseran vurderer å bytte ut TT'en sin:)

t109
t109Innlegg: 3331
03.02.18 15:57

Da er turen kommet til å forsøke Levorg. Nærmest - impulskjøpte en 2016 mod., og hentet den i dag.

Førsteinntrykket av bilen er at dette er en bil det nok fint går an å leve med. Komforten er absolutt godkjent, selv om understellet nok er ”sportsligere” satt opp enn på en del andre familiefraktere. Selv om vi har ”fattigmannsversjonen” Classic er bilen bra utstyrt. På vei hjem etter å ha hentet bilen kom jeg ikke umiddelbart på noe jeg savnet, selv om automatisk nødbremsfunksjon kanskje kunne vært kjekt å ha. En fordel med Classic er at vi slipper unna de glatte skinn (skai) setene til Subaru. Japseskinnseter har aldri tiltalt meg.  Stoffsetene i bilen er greie nok, men det er et stykke opp til Volvo og Saabseter da… Støynivået (som jeg ser den har fått skryt av i diverse tester) oppfatter jeg å være ”på det jevne”. Noe dekkstøy slipper igjennom (hvertfall i motorveihastighet + 20%), og med CVT kasse så hører man motoren ved gasspådrag, for å si det sånn.

Apropos CVT kassa (eller Lineartronic som Subaru har døpt den) så er jeg langt fra noen fan av disse gearkassene (men det er eneste gearkassa som leveres på Levorg, så da så..). Selv om jeg kan være enig i noen biltester der det sies at de verste ulempene med CVT kassa er eliminert på Levorg, er ”Vespafølelsen” fortsatt tilstede.. Jeg er veldig glad for å slippe å geare selv, og Lineartronic-kassa er dog bedre enn tradisjonelle CVT kasser og milevis bedre enn EMG… 

Plassen er godkjent. Eldstemann på snart 14 år (som har tangert sin fars 180 cm på sokkelesten med en cm) hadde grei plass i baksetet med far bak rattet. Bagasjerommet er helt ok (men ikke mer). Alle sommerhjula fikk plass baki, uten at baksetet måtte slås ned så den bestod ”hjultesten”.

 

Vi har ikke kjørt mer enn ca 30 mil med bilen enda så å si noe kategorisk om forbruket er vel litt tidlig. Jeg nullstilte kjørecomputeren da vi hentet bilen og snittforbruket ligger nå på 0.87 l/m. Dette er 99% langkjøring på motorvei; dog med grei snittfart. Da vil den vel ligge på ca literen + på mila på småkjøring, tenker jeg. Mer enn mange andre greier å presse bensinmotorene sine ned i, men som forventet for vår del (og ca 0.35-045 l/m mer enn på den firkantede Forester dieselen vi hadde for et par år siden brukteJ

cjparker
cjparkerInnlegg: 2166
03.02.18 16:07

Jeg har fulgt Levorg på finn, og ser at det nylig forsvant en sort classicmodell. Mye bil for pengene, mener nå jeg.

Nye modeller av arten er for øvrig oppdatert med eyesight og tredelt bakseterygg.

Skinnsrtene i Levorg er langt bedre enn i Forester, og er heldigvis ikke rutsjebaner.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3292
03.02.18 18:57

Jøss, har Subaru endelig oppdaget hvor smart tredelt sete er? Låne Forestern til muttere i påska i fjor, ble forfjamset over å måtte legge ned ⅔ av baksetene for å få plass til skiene våre, enda godt vi ikke hadde planlagt å være fler enn to i bilen!

cjparker
cjparkerInnlegg: 2166
03.02.18 19:34

Dere kunne jo fint vært tre..

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3292
03.02.18 19:37

Joda, men det er jævla unødvendig å bruke 2 seteplassering på noen langrennski. 40/20/40 seter eller, enda bedre, luke burde være standard i dag.

cjparker
cjparkerInnlegg: 2166
09.02.18 16:43
JackNapier: Joda, men det er jævla unødvendig å bruke 2 seteplassering på noen langrennski. 40/20/40 seter eller, enda bedre, luke burde være standard i dag.

Er du tidligere kjent under navnet "Trolljegeren"?

Uansett, jeg vil bare presisere at jeg selv foretrekker å kunne legge ned hele det midterste setet, fremfor å ha en skiluke. Da har man bedre anledning til å legge sykkelvogner og liknende mellom baksetene.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3292
09.02.18 16:48

I plead the fifth ;-)

Ja, legge ned midtsetet er absolutt det beste!

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3292
17.02.18 17:23

Forøvrig må jeg si at jeg liker nye Impreza og XV. Sistnevnte har til og med X-mode, noe jeg mener den ikke hadde tidligere. Bare synd at de er så høyt priset, 410K for en 2.0 Impreza med metallic lakk er jo på nivå med en Octavia 4x4 180HK. 

piezo
piezoInnlegg: 5246
18.02.18 10:59
JackNapier: Bare synd at de er så høyt priset, 410K for en 2.0 Impreza med metallic lakk er jo på nivå med en Octavia 4x4 180HK.

Når selv basemodellen med 1.6-literen må ut med nærmere 150 000,- i avgifter så drar det fort på seg. 

Det er også ett av mine største ankepunkter mot Subaru. Jeg likte godt drivlinjen og kjøreegenskapene til Levorg, i tillegg til den gode plassen. Nå i vinter hadde jeg antagelig satt enda større pris på den. 

Jeg synes imidlertid at Levorg er minst 100 000,- for dyr, og det skyldes selvfølgelig at den drar på seg 200 000,- i avgifter. Da legger man veldig godt merke til setene som ikke er særlig gode å sitte i, samt støynivå som oppleves som veldig høyt. 

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3292
18.02.18 11:14

Hvorfor drar Subaruene på seg så mye avgifter kontra andre merker egentlig? Enig i at Levorg er 100K for dyr, for utseendemessig og selve kjøreegenskapene til bilen er veldig bra i mine øyne. Husker jeg ble overrasket over hvor godt den satt på svingete veier, selv på våt asfalt med vinterdekk!

piezo
piezoInnlegg: 5246
18.02.18 11:44

De har nok ikke den mest moderne drivlinjen, selv om CO2-utslippet på en Levorg kontra Octavia med bensin, automat og firehjulsdrift ikke så mye høyere. Allikevel er avgiften på Levorg ca 45 000,- mer. 

Nå kan det godt hende Octavia oppleves som for dyr kontra hva man får, men jeg har ikke personlig erfaring på det punktet.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3292
18.02.18 11:48

Man får vel en godt utstyrt Octavia 4x4 180HK TSI til litt over 400K, tilsvarende Levorg er vel oppe i 480K? Selv om jeg liker at bilvalget mitt skiller seg litt ut fra Ola og Kari Nordmann så blir det en for stor forskjell på budsjett.

Noen som har erfaring fra setene i nye Impreza og XV? Vet hvertfall at 2013 Forester har altfor korte seter for mine lår, men ble fortalt at Levorg hadde litt lenger, noe jeg ikke tenkte over da jeg prøve den for noen år siden. Er mer sånn jeg legger merke til på langtur tross alt, men om de har fått lenger seter er jo det bra.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg