Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Diesel og småkjøring - myter og realiteter

NYTT TEMA
Colargul
ColargulInnlegg: 332
22.04.17 11:17

Problemstillingen er som følger:

En kollega av meg er på utkikk etter en nyere bruktbil med god plass til alt det to voksne og to barn trenger å ha med seg. Pris maks et par hundre tusen. Han har et pragmatisk forhold til bil, men han vil nok likevel helst slippe å kjøpe det "kjipeste av det kjipe". I utgangspunktet er det massevis å velge mellom innenfor så romslige rammer, men når han søker på Finn så ser han at det meste er dieselbiler. Han har ingen personlige preferanser i så måte, men han er blitt skremt av alle forståsegpåere som sier at småkjøring og diesel kan gi kostbare reparasjoner. (Han bor i Oslo, og det er mye frem-og-tilbake-kjøring, og bare sporadiske langturer). 

Selv har jeg aldri hatt noen reparasjoner av betydning relatert til motor/drivstoff, verken på bensin- eller dieselbilene mine, selv om det har vært mye småkjøring vinterstid. Jeg har imdlertid bare hatt PSA-dieselmotorer. Jeg lurer derfor på om hva som egentlig er fakta her, og hva som i hovedsak er myter. Er det variasjoner fra produsent til produsent? Og er diesel-problemene rett og slett hausset opp en smule?

Noen som har noe input?

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2636
22.04.17 11:28

Hvis småkjøring i Oslo-området er det bilen vil bli mest brukt til så er det vel bare å holde seg unna diesel. Økonomisk så risikerer han en hel masse dyre reparasjoner. Tenker han bare en liten smule på miljøet, så vet vi i dag nok om dieselmotorer og kaldt klima at det er ikke bra for miljøet og folks helse, i hvert fall hvis bilen er av miljøklasse Euro 5 eller eldre. Da bør bilen kjøpes av noen langt ute på bygda.

Colargul
ColargulInnlegg: 332
22.04.17 12:23
RazorBoy: Hvis småkjøring i Oslo-området er det bilen vil bli mest brukt til så er det vel bare å holde seg unna diesel. Økonomisk så risikerer han en hel masse dyre reparasjoner. Tenker han bare en liten smule på miljøet, så vet vi i dag nok om dieselmotorer og kaldt klima at det er ikke bra for miljøet og folks helse, i hvert fall hvis bilen er av miljøklasse Euro 5 eller eldre. Da bør bilen kjøpes av noen langt ute på bygda.

Jo...men igjen: Er dette med "hel masse dyre reparasjoner"virkelig realiteter, eller er det en fjær som har blitt til fem høns? Og ang. miljø: Jeg ser det argumentet når det gjelder nybilkjøp, men realistisk sett vil vel det store flertallet av de bruktbilene som er til salgs i Oslo faktisk bli kjøpt og brukt i Oslo uansett, vil de ikke?

t109
t109Innlegg: 3331
22.04.17 14:12

Slenger meg på denne. 

Jeg håper også at noen med litt erfaring (som f.eks. jobber på bilverksted eller lignende) kan uttale seg om dieselbiler, jevnt over har så voldsomt mye flere, og dyre feil enn tilsvarende bensinbiler. 

Selvsagt er både turbo, svinghjul og partikkelfilter potensielle feilkilder i en moderne dieselmotor, og det blir selvsagt dyrt dersom man må koste på hele "gullrekka" etter garantien er gått ut - men hvor ofte ryker dette/må byttes - og hva er risikoen for å måtte punge ut med tusenvis av kroner ila f.eks. en treårsperiode? 

Jeg har også hatt mange dieselbiler, hovedsaklig PSA diesler, og har ikke hatt noe trøbbel med disse. Jeg har imidlertid lite erfaring med dieselbiler (og bensinbiler, for den del) som er mer enn 3-4 å¨r gamle og er gått mer enn 70-80000km - så jeg lurer også på hva man - realistisk sett - kan forvente av "betydelige merkostnader" på en 3-4 år gammel dieselbil fremfor en tilsvarende bensin....

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13646
22.04.17 15:41
Colargul: Jeg har imdlertid bare hatt PSA-dieselmotorer

De er ikke fritatt for problemer. Min søster måtte bytte partikkelfilter allerede etter 50.000 km i en Volvo med 1,6 diesel fra PSA.  

m-sport
m-sportInnlegg: 1816
22.04.17 16:46

Jeg hadde nok valgt bensin med så mye småkjøring, både for komforten og miljøet sin del. Har selv aldri hatt problemer med dieselbiler som har gått langt. Tvert i mot har de vært driftssikre med lite feil og problemer. 

passat06
passat06Innlegg: 1273
22.04.17 16:51

En annen ting er at bensinmotorene er i ferd med å bli like komplekse som dieselmotorene med turbo osv, og partikkelfiltre er på full vei inn.

Går kanskje an å si at det er en høne som blir til fem høns...

Jan
JanInnlegg: 5514
22.04.17 17:00
passat06: Går kanskje an å si at det er en høne som blir til fem høns...

I så fall har jeg vært borti alle disse 5 hønsene.

Alle dieselbilene jeg har kjørt som taxi, med unntak av en, har hatt sine problemer som kan knyttes til diesel. 

EGR ventil er en gjenganger, svinghjulproblemer har jeg vært ute for. Turbohavari og tett partikkelfilter også.

Tilleggsvarmer har også skapt problemer.

perchri
perchriInnlegg: 8291
22.04.17 20:16
t109: Selvsagt er både turbo, svinghjul og partikkelfilter potensielle feilkilder i en moderne dieselmotor, og det blir selvsagt dyrt dersom man må koste på hele "gullrekka" etter garantien er gått ut - men hvor ofte ryker dette/må byttes - og hva er risikoen for å måtte punge ut med tusenvis av kroner ila f.eks. en treårsperiode?

Bensin bil er betydlig billigere å vedlikeholde. Diesel biler går "kalde" ved småkjøring, og det er skadelig over sikt, dette, for at diesel er mer effektiv. Partikkelfilteret er ingen billig fornøyelse å skifte på en diesel. Dyser koster "skjorta" og de sotes lett til ved småkjøring. Lar man være å "presse" en liten dieslmotor, kjører den og girer omtrent som en bensin bil, vil tjangsen for havari av svinghjulet ungås. Svinghjulet skal jo ta opp vibrasjoner motoren produserer, for å gi den en pen gange. Så, ender man der ,hva er vitsen med en diesel som man kjører såpass lite med?  De ørene man sparer kan fort komme opp i flere nuller etter første siffer, en man sparte på drivstoff. Tenk også over hvor deilig det er ved småkjøring å få motoren på 90grader samt god varme i bilen. Tror dette med drivstoff økonomi bør legges på hylla, dersom, ikke bilen skal gå 4-60000km pr år,eller mer. En pussig mote det der med diesel.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3928
22.04.17 22:23

Nå har diesel sitt bruk i personbilen likevel. For de som kjører langt stort sett hver dag så har det mye å si at en dieselutgave bruker halvparten så mye drivstoff og koster mindre per liter. Kjøper man bil med gjenværende garanti er man jo også sikret så lenge den varer.

En dieselmotor kan også ha fin lyd den. F10/11 530d har en flott dieselmotor i seg som ikke står tilbake for bensinekvivalenten, spesielt om man kjører mye langt.

Hilsen en turbobensinmotorinnehaver :-)

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17081
22.04.17 23:04
Colargul: En kollega av meg er på utkikk etter en nyere bruktbil med god plass til alt det to voksne og to barn trenger å ha med seg. Pris maks et par hundre tusen. Han har et pragmatisk forhold til bil, men han vil nok likevel helst slippe å kjøpe det "kjipeste av det kjipe". I utgangspunktet er det massevis å velge mellom innenfor så romslige rammer, men når han søker på Finn så ser han at det meste er dieselbiler.

Jeg har nylig vært gjennom det samme - et vennepar skulle ha bruktbil til rundt 200k og så ny og attråverdig som mulig. Siden kjøremønsteret deres kommer til å innebære bykjøring over korte distanser, med noen få langturer årlig, la jeg ned veto mot dieselbil. Og da var det ikke så stort utvalg igjen - i årene 2007-2013ish betød familiebil med bensinmotor enten Avensis eller Octavia (med minimalt med krefter). Og når paret i tillegg ønsket automatkasse ble det veldig smalt utvalg. Var innom Mazda 6, Ford Focus stv og Subaru Legacy, forsåvidt den sjeldne fuglen Honda Accord også, før en Kia cee'd stv ble valgt. 135 hk, dobbeltclutch, alt utstyr (varme i rattet, navi, ryggekamera med aktiv p-assist, panoramatak, ju neim it). 

Et godt tips er å kjøre en drøy time ut fra Oslo, dit hvor folk fortsatt elsker diesel. Der blir man ikke kvitt bensinbilene, så de får du billig. Det var ikke måte på hvor mye selgeren kunne slenge med i kjøpet, og i tillegg gå ned på prisen. 

Jan
JanInnlegg: 5514
23.04.17 00:56
Trolljegern: så har det mye å si at en dieselutgave bruker halvparten så mye drivstoff

Hvilken bil har dobbelt så høyt drivstofforbruk i bensinutgaven ?

Jazzen min, med bensinmotor bruker ca 0,6 på småkjøring og 0,45 på langtur. Ut fra din påstand hadde den brukt henholdsvis 0,3 og 0,225 hvis Honda hadde tatt seg bryet med å lage en liten dieselmotor. I så fall hadde det vært en sensasjon.

For å dra en annen sammenligning. Tourantaxien bruker ca 0,7 med 177 hk diesel. En kollega som har en Superb med 180 hk bensin bruker 0,8- 0,9.

Jeg kan også ta en siste sammenligning. Ved to anledninger har jeg kjørt ca 3000 km med BMW 520 som leiebil. Begge hadde 184 hk.

Den første var en diesel og brukte 0,6 ved kjøring i Danmark og Nordtyskland hvor det er temmelig flatt.

Den andre var bensin og brukte 0,8 ved kjøring fra Amsterdam til Alpene hvor adskillig tusen høydemeter ble forsert.

Konklusjonen må bli at dieselens fordel når det gjelder forbruk er betydelig overdrevet.

t109
t109Innlegg: 3331
23.04.17 08:16
Jan: Konklusjonen må bli at dieselens fordel når det gjelder forbruk er betydelig overdrevet.

Jeg er forsåvidt enig i at drivstoffforbruk ikke er den største bil-utgiftsposten for en familie som typisk kjører mellom 10-15000 km i året.

Etter å ha eid "alt for mange" biler, med både dieselmotor og bensinmotor under panseret er imidlertid min erfaring at vi, som kjører ca 20-25000 km i året med bil nr 1, har spart i gjennomsnitt 10-15000 i drivstoff per år de gangene vi har kjørt diesel. Det er ikke noe beløp som "velter" bilregnskapet, men for en "gjennomsnitts nordmann, med gjennomsnitts gasje" (for å sitere Øystein Sunde) er jo 10-15000 kroner i året også verdt å ta med seg:)

Når det gjelder forbruk, kjører vi nå en 2014 mod. Honda CRV bensin (med en slags 4WD). Den ligger på +/- literen på mila. Fikk den såvidt ned mot 0.9 på langkjøring (med skiboks). Det samme var tilfelle med en Mazda CX-5 vi eide, med 160 hk bensin, og en X-trail med 140 hk bensin. Vi har også eid flere små-suver med 4WD og turbodiesel (Forester, X-trail, Rav-4, Captiva,). På disse har forbruket ligget på mellom 0.6 og 0.7 på samme type kjøring, og helt ned mot halvliteren på langkjøring (med Forester). Har hatt samme erfaring med f.eks. Avensis (diesel/bensin), Volvo, og ikke minst Saab (der bensinutgavene stort sett har vært temmelig tørste). Og siden du nevner Honda og diesel, hadde vi en Civic diesel som leiebil en periode i fjor. Så billig har jeg aldri kjørt før, tror jeg. Vi slet rett og slett med å få den til å bruke så mye som en halvliter på mila, mens Civic sin 1.8 bensin må "jages" hele tida, og forbruket blir deretter... 

Når det kommer til å trekke tunge lass (f.eks en ferielastet bil, for ikke å si bil med campingvogn) har nok dieselmotoren fortsatt en del fortrinn, både mht forbruk og dravillighet. 

Når det er sagt er nyere bensinmotorer blitt bedre, både ift ytelse og forbruk + at jeg selvsagt har forståelse for at noen ikke liker verken lyden eller måten ytelsene blir levert på i en dieselmotor. 

Poenget mitt er ikke å forherlige dieselmotoren, men bare forsiktig antyde at for mange byr dieselmotoren fortsatt på endel fordeler (både mht forbruk og dreimoment). 

Siden både TS sin kollega og undertegnede forholder oss til markedet for nyere bruktbiler, er det også en utfordring at det er langt mellom "attraktive" bensinbiler å oppdrive. Mange blir derfor "tvunget" til å vurdere en 2-3-4 år gammel dieselbil, som familiefrakter. I den sammenheng hadde det vært interessant å høre fra noen som f.eks. jobber på verksted eller lignende, om det er slik at "noen år gamle" dieselbiler må inn på verksted for dyre reparasjoner "hele tiden", og i langt større utstrekning enn en tilsvarende bensinbil. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13646
23.04.17 08:47
Jan: Hvilken bil har dobbelt så høyt drivstofforbruk i bensinutgaven ?

Ingen.

Men større og tyngre biler enn i dine eksempler kan nok bruke 40% mer med bensin enn med diesel ved bykjøring og i høye hastigheter på Autobahn.

monterosa
monterosaInnlegg: 217
23.04.17 12:57

Har eid et tyvetalls biler både bensin og diesel. Har hatt dieselbiler av merkene VW, Honda, Ford, Suzuki, Renault, Skoda og aldri opplevd reperasjoner/feil som går på dieselmotoren. Bilene har vert stort sett i modellårene 2000-2006, og km-stand på mange har vert oppimot 200000 km. Ingen har da hatt partikkelfilter. Eneste jeg kan huske var en defekt luftmassemåler på en VW. Ellers ingen svinghjul-problem eller turbohavari etc. Skal man gidde bry seg med alle disse "gode" rådene på diverse forum? Nei, er min mening. Bruk egen erfaring ellert erfaringer fra folk man kjenner personlig.

Fago
FagoInnlegg: 2171
23.04.17 16:13
Jan: Jazzen min, med bensinmotor bruker ca 0,6 på småkjøring og 0,45 på langtur.

Mercedesen min bruker 0,6 på bykjøring på vinteren, litt over 0,5 på sommeren, og 0,36-0,40 på langkjøring. Mercedesen min er vel omtrent ett tonn tyngre enn Jazzen din, og har vel omtrent doble effekten.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13646
23.04.17 17:18
Fago: Mercedesen min bruker 0,6 på bykjøring på vinteren, litt over 0,5 på sommeren, og 0,36-0,40 på langkjøring.

Enten er du verdens mest livredde for å røre gassen eller så viser kjørecomputeren helt feil tall.

Jeg har kjørt relativt rolig med en toppmoderne C-klasse diesel og forbruket endte på 0,6 på langkjøring. I byen var det ikke noe problem å få forbruket godt over 0,8. 

(Innlegget ble redigert 23.04.17 17:18)

Jan
JanInnlegg: 5514
23.04.17 19:32
monterosa: Skal man gidde bry seg med alle disse "gode" rådene på diverse forum? Nei, er min mening. Bruk egen erfaring ellert erfaringer fra folk man kjenner personlig.

Å skaffe seg egne erfaringer, kan bli dyrt.

Mange spør nettopp på et bilforum for å få gode råd og høste av andres erfaringer.

Jan
JanInnlegg: 5514
23.04.17 19:51
Fago: . Mercedesen min er vel omtrent ett tonn tyngre enn Jazzen din, og har vel omtrent doble effekten.

Ut fra opplysningene du kommer med, gjetter jeg på at du har en 220D av et eller annet slag.

Hvis du kommer ned på under 0,4 bør du melde deg på økonomiløp. Det ville være sensasjonelt lavt for en bil på nesten to tonn.

I alle tester jeg har lest av nyeste E klasse ligger faktisk forbruk på ca 0,6. På Spritmonitor ligger de også omtrent på dette nivået. Fabrikken oppgir riktignok 0,39. 

Fago
FagoInnlegg: 2171
23.04.17 21:47
Iseran2770: Jeg har kjørt relativt rolig med en toppmoderne C-klasse diesel og forbruket endte på 0,6 på langkjøring. I byen var det ikke noe problem å få forbruket godt over 0,8.

0,6-0,8 på langkjøring med C-klasse diesel? Sikkert at du ikke så feil på bagasjelokket på bilen? Eller kjørte du med bånn gass i 3. gir hele tida?

Fago
FagoInnlegg: 2171
23.04.17 21:49
Jan: Å skaffe seg egne erfaringer, kan bli dyrt. Mange spør nettopp på et bilforum for å få gode råd og høste av andres erfaringer.

Å spørre på bilforum er egentlig bare tull, da får man bare mytetøv servert. Spør heller bilmekanikere.

Fago
FagoInnlegg: 2171
23.04.17 21:50
Jan: Ut fra opplysningene du kommer med, gjetter jeg på at du har en 220D av et eller annet slag. Hvis du kommer ned på under 0,4 bør du melde deg på økonomiløp. Det ville være sensasjonelt lavt for en bil på nesten to tonn. I alle tester jeg har lest av nyeste E klasse ligger faktisk forbruk på ca 0,6. På Spritmonitor ligger de også omtrent på dette nivået. Fabrikken oppgir riktignok 0,39.

Er nok ikke den eneste som har klart så lave tall. Ikke vanskelig heller. Bilen ligger 1-2 desiliter pr. mil under min gamle E200. 0,6 høres ut som tall for bykjøring.

Jan
JanInnlegg: 5514
23.04.17 22:06
Fago: Å spørre på bilforum er egentlig bare tull, da får man bare mytetøv servert. Spør heller bilmekanikere.

Det har jeg faktisk gjort. Jeg spurte en kar som har jobbet som mekaniker noen år hos byens BMW forhandler om det var noen god idé å kjøpe en nyere 3, eller 5 serie. 

Det frarådet han, hvis det var snakk om diesel, bensinerne derimot, var det i følge ham, lite problemer med, bortsett fra en og annen tennspole som måtte byttes.

For øvrig skjønner jeg ikke hvorfor du deltar på et forum der det deltagerne kommer med i følge deg, er bare tull

sl500
sl500Innlegg: 11175
23.04.17 23:58

Min erfaring med bilmakanikere og andre håndtverkere er att man får forskjellige svar alt etter hvem man spør.

t109
t109Innlegg: 3331
24.04.17 00:16
Jan: Det frarådet han, hvis det var snakk om diesel, bensinerne derimot, var det i følge ham, lite problemer med, bortsett fra en og annen tennspole som måtte byttes.

Har ikke BMW skiftet noen bensinmotorer (4 syl) også? Jeg bare spør altså. Vet om en "guttunge" i nabolaget som plutselig fikk skiftet motor på sin 1-serie på utvidet garanti. Husker ikke helt om det var oljeforbruk, eller plutselig fall i oljetrykk som gjorde at motoren ble skiftet. I følge BMW-verkstedet var det visst en feil som kunne ramme noen bensinmotorer, og at de derfor viste litt "goodwill".

Jeg liker også å høre hvilken erfaring "gutta på verkstedet" har med ulike biler. Husker fortsatt at kundemottakeren hos Toyota som "aldri hadde hørt om" at Toyotamotorer måtte skiftes da jeg leverte RAVen der (for motorskifte). Da jeg snakket med mekanikeren fikk jeg en noe annen versjon. Han sa at oljeforbruk som etterhvert resulterte i motorskifte var et "kjent problem", både på Toyotas bensin og dieselbiler. 

Har også snakket med noen mekanikere, både hos Citroen og Peugeot. Ingen av disse har ytret at PSA sine dieselmotorer har mye problemer. 1.4 liters bensinmotorer hadde de imidlertid visstnok litt trøbbel med en periode.

Taxisjåfører (som bla Jan er en representant for) låner jeg også ofte øret til når det gjelder hva man bør være obs på når det gjelder bil. Problemet er imidlertid at erfaringene tydeligvis er delte, også blant taxisjåfører. Jeg kjenner bla to drosjeeiere som aldri i sitt liv vil ta i et VAG produkt igjen (pga meget dårlige erfaringer), mens Jan synes å ha helt grei erfaring med VW. En annen drosjeeier "forguder" Volvo, mens Rosmebraad (som jeg også forstår kjører Taxi) formidler en helt annen erfaring med Volvo, osv....

Når det gjelder diesel kontra bensin er nok en av grunnene til at mange taxier har dieselmotor under panseret; forbruk. På den taxisentralen jeg kjenner noen av eierne er det imidlertid ingen som klager over dyre feil relatert til dieselmotoren. De kjører alle diesel, hhv 2 x Mercedes E klasse, 2 x Volvo  XC70 + en V70 1.6 diesel, Peugeot 5008, Subaru og Mitsubishi. 

På den annen side vet man jo at både turbo, partikkelfilter, svinghjul og EGR ventil kan krangle på en dieselmotor, og at dette kan bli dyrt hvis man får trøbbel med hele "gullrekka". Spørsmålet er imidlertid hvor hyppige disse feilene egentlig er, og hva man - nøkternt sett - risikerer mht dyre reparasjoner på en dieselbil, kontra bensinbil, der begge er godt fulgt opp mht servicer....

Og det er kanskje her en bilmekaniker med lang erfaring kan komme med noen klargjørende svar...

Fago
FagoInnlegg: 2171
24.04.17 00:24
Jan: For øvrig skjønner jeg ikke hvorfor du deltar på et forum der det deltagerne kommer med i følge deg, er bare tull

For underholdningens del!

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13646
24.04.17 16:31
Fago: 0,6-0,8 på langkjøring med C-klasse diesel?

Jeg skrev 0,6 på langkjøring og 0,8 i byen. 

Roshmann
RoshmannInnlegg: 584
24.04.17 20:13

Det er jo mer eller mindre opplest og vedtatt at en liten diesel motor som brukes til kjøring mellom barnehage, skole, butikk og jobb, og litt annen kjøring i by og omegn, gjerne påløper seg endel kostnader. Kostnadene er stort sett pga defekt EGR ventil, partikkelfilter og evt dobbeltmassesvinghjul (for de som ikke har automat)

Men om man kjøper en bil som helt ny og tenker å ha den i 3 år feks, så spiller det ingen rolle.
Har en kollega som har en Peugeot 5008 og den har ikke hatt noen problemer med motor, forutenom oljepumpen som ble skiftet på garanti. Men har har en hel del problemer med resten av bilen dog.

Som noen her påpekte så er også de helt nye bensin motorene mer teknisk avansert enn det de var før, de er mer lik diesel biler og dermed kan de absolutt få mange av samme feilene, vil jeg tro.

Men tipset til Allegrita var et meget godt tips, mht bil modellen.

Og når det gjelder forumtrollet Fago, så er det nok best å ikke høre på den personen.

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5286
25.04.17 18:13
Jan: Ut fra opplysningene du kommer med, gjetter jeg på at du har en 220D av et eller annet slag.
Hvis du kommer ned på under 0,4 bør du melde deg på økonomiløp. Det ville være sensasjonelt lavt for en bil på nesten to tonn.

Hehe. har hørt mange MB diesel eiere med ekstrem lave forbrukstall.

Husker en tidligere kollega, hadde en W124 200D mener det var en 1989 mod. På den tiden hadde jeg en 1991 W124 230E

Og fikk klar beskjed fra D eieren att min bil brukte 1,5L pr mil (den gikk mellom 0,8 - 1,2)

Mens han sin 200D gikk på 0,5 by kjøring, og 0,4 langkjøring, og med 60L diesel, så kunne han kjøre Bergen - Svinesund - Bergen på en tank, og fortsatt tur - retur jobben (Bergen - Osterøy)

 

Colargul
ColargulInnlegg: 332
25.04.17 23:13

Litt oppdatering. (Jeg ser at tråden nesten har klart å unngå å forfalle til å bli en generell diskusjon om fordeler/ulemper med diesel kontra bensin. Debattanten t109 skal ha ros for å forsøke å beholde fokus i tråden her).

Min nevnte kollega har nå fattet interesse for en relativt ny BMW 318 Diesel stasjonsvogn (mulig det var 2013, husker ikke helt), så spesielle advarsler rettet mot akkurat denne bilen er dermed ekstra interessante. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg