Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Diesel og småkjøring - myter og realiteter

NYTT TEMA
Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13285
26.04.17 17:05
Colargul: Min nevnte kollega har nå fattet interesse for en relativt ny BMW 318 Diesel stasjonsvogn (mulig det var 2013, husker ikke helt), så spesielle advarsler rettet mot akkurat denne bilen er dermed ekstra interessante.

Fordeler: Vesentlig mer dreiemoment enn i en 318i. Klart lavere forbruk og drivstoff og dieselolje er billige enn bensin.

Ulemper: En veldig stygg motorlyd. Diesel er ikke det beste valget om man bare driver med småkjøring. Partikkelfilteret går tett.     

Colargul
ColargulInnlegg: 288
26.04.17 23:56

Jeg må passe meg vel for ikke å sabotere min egen tråd nå, men BMW'en er nå veiet og funnet for lett - eller i realiteten - for trang. Nå er det en Volvo V70 1,6 diesel som er kandidaten. Dette er jo en PSA-diesel som jeg selv har bare gode erfaringer med, selv om det selvfølgelig ikke er noen racer i en V70. Men akkurat det med partikkelfilter og småkjøring kan man kanskje ta en liten prat om. Er det ikke slik at man kan unngå tett partikkelfilter ved å ta en liten langtur innimellom? Noen som kan konkretisere det? Hvor langt hvor ofte? Høyt turtall? Jeg kjører selv sjelden langturer på vinteren, men har aldri opplevd tett partikkelfilter. Antar jeg kjører rundt 10 000 km i løpet av vinteren. (Totalt 25-30000 km i året). Finnes det noen "smertegrense"? (En dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare...)

lusekoftan
lusekoftanInnlegg: 45390
04.05.17 17:59
Iseran2770: Enten er du verdens mest livredde for å røre gassen eller så viser kjørecomputeren helt feil tall.

Iseran2770 sliter åpenbart med verdens verste misunnelse og mindreverdighetskomplekser.

(Innlegget ble redigert 04.05.17 17:59)

Jan
JanInnlegg: 4966
04.05.17 20:12
Colargul: Er det ikke slik at man kan unngå tett partikkelfilter ved å ta en liten langtur innimellom?

Det kan sikkert hjelpe, men gir ingen garanti.

Uansett er det tull å kjøpe en bil med en motor som krever langturer uten mål og mening for å fungere.

Hvis den daglige bruken av bilen er av en slik karakter, er bensinmotor et opplagt valg.

Jan
04.05.17 20:18
lusekoftan: Iseran2770 sliter åpenbart med verdens verste misunnelse og mindreverdighetskomplekser.

Jeg kan ikke se noe som helst i innlegget du siterer, som tyder på noen av diagnosene du kommer med.

Ut fra det vi kjenner til av hr. Iserans bilhistorikk, har han ingen som helst grunn til å misunne en med en R4 oljebrenner.

Som jeg selv har gjort, uttrykker han bare skepsis til de påstått lave forbrukstallene som Fago presenterer.

t109
t109Innlegg: 3331
04.05.17 23:19
Jan: Det kan sikkert hjelpe, men gir ingen garanti. Uansett er det tull å kjøpe en bil med en motor som krever langturer uten mål og mening for å fungere. Hvis den daglige bruken av bilen er av en slik karakter, er bensinmotor et opplagt valg.

Når det gjelder (brukt)bil så har man vel strengt tatt ikke garanti for noe som helst, uansett om vi snakker om diesel- eller bensinmotor.

En niese av kona kjøpte en 2009 modell VW Golf bensin for et par års tid siden. På denne røyk nettopp motoren, og hun sitter med en gigaregning, som ikke dekkes av garantien. Bilen er kun gått 62000km, og på Møllerverkstedet mente de at årsaken til at motoren røyk var mye småkjøring...? Det var forøvrig heller ikke snakk om noe "goodwill" fra Møller Oslo, selv om bilen har fulgt alle servicer hos merkeforhandler. Var også innom BOS før helga (vi er på utkikk etter ny bil nr 2). Der hadde de stående en 2009 modell Auris 1.8 bensin med en hyggelig km.stand på 75000km, men motoren hadde gått kun 7000km - pga motorbytte... Må skyte inn at Toyota også skifter motorer på endel dieselbiler - så ingen blir fristet til å tro at min agenda kun er å "disse" bensinbiler.. 

Når det gjelder forbruk på dieselbiler/kontra bensinbiler er min erfaring (etter å ha eid alt for mange biler; dvs et tall nærmere 100 enn 50) at bensinbilene bruker alt fra 0.2 - 0.5 liter (0.5 gjaldt Saab 9-5) mer på mila enn tilsvarende bensinutgave; litt avhengig av biltype og kjøremønster selvsagt. Som en "kuriositet" nevnes det et 208en vår hadde et snittforbruk på 0.73, med en tre sylindret bensinmotor på 82 hester. 508ene vi har eid (dvs en langt større og tyngre bil med større motor) lå på ca 0.55 på samme kjøring. Bensin-CRVen vi har nå (med "tulle"4WD har i gjennomsnitt brukt 0.97 (ca 50/50 by og langkjøring) siden slutten av november. En Forrester diesel (med konstant 4WD) brukte 0.63 på samme kjøring...   

Jeg bestrider ikke at helt nye bensinmotorer er gjerrigere, men det hjelper ikke så mye hva 2017 eller 2018 modellene er gode for når TS sitt spørsmål gjelder en bruktbil, med god plass til ca kr. 200.000.....

Skal man ha en nyere brukt, større stasjonsvogn til ca kr. 200.000 er vel nesten 90% av bilene dieselbiler (det er f.eks. veldig langt mellom nyere V70 med bensinmotor i markedet - og ECO-bensinmotoren som satt i noen nyere V70 var vel heller ikke av de mest driftssikre motorene..?).

Siden TS sin kollega (og mange andre) stort sett forholder oss til bruktbilmarkedet, hadde det vært greit om noen kunne kommet med gode råd om hvordan man best kan unngå å ende opp med en av dieselbilene med mest problemer (såvidt jeg vet er vel f.eks. tett partikkelfilter ikke like stor plage på alle diesler), i stedet for at "alle" kommer med mer (eller mindre) velbegrunnede skrekkeksempler på hvorfor (alle) dieselbiler er potensielle utgiftsbomber, uansett merke, type motor, kjørelengde osv... 

Jeg har forøvrig ikke hatt tett partikkelfilter i noen av mine diesler, men har selvsagt "blåst" litt ut av dem på motorveikjøring (som det av og til kunne være halvannen måned i mellom) 

(PS: uffda - ser at innlegget ble så langt at jeg nesten går SUV i "næringa.... Skal forsøke å begrense meg neste gang:)

(Innlegget ble redigert 04.05.17 23:21)

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2188
05.05.17 06:21
t109: En niese av kona kjøpte en 2009 modell VW Golf bensin for et par års tid siden. På denne røyk nettopp motoren, og hun sitter med en gigaregning, som ikke dekkes av garantien. Bilen er kun gått 62000km, og på Møllerverkstedet mente de at årsaken til at motoren røyk var mye småkjøring...? Det var forøvrig heller ikke snakk om noe "goodwill" fra Møller Oslo, selv om bilen har fulgt alle servicer hos merkeforhandler. Var også innom BOS før helga (vi er på utkikk etter ny bil nr 2). Der hadde de stående en 2009 modell Auris 1.8 bensin med en hyggelig km.stand på 75000km, men motoren hadde gått kun 7000km - pga motorbytte.

En jeg kjenner, kjøpte ny Golf GT (1.4 170hk bensin) i 2006. Den har hatt registerhavari i 2009, 2013 og 2016. Kamkjede.

(Innlegget ble redigert 05.05.17 06:22)

Ribba
RibbaInnlegg: 34910
05.05.17 06:42
Jan: Hvis du kommer ned på under 0,4 bør du melde deg på økonomiløp. Det ville være sensasjonelt lavt for en bil på nesten to tonn.

Her har vi Fago ute når han sykler, så ja, han vet nok hvordan man kan kjøre økonomisk.

Colargul
ColargulInnlegg: 288
06.05.17 23:22
Jan: Uansett er det tull å kjøpe en bil med en motor som krever langturer uten mål og mening for å fungere. Hvis den daglige bruken av bilen er av en slik karakter, er bensinmotor et opplagt valg.

Jo....men poenget med tråden er ikke å avgjøre hva som er er mest egnet til småkjøring av bensin og diesel - det har vi vel uansett en viss mistanke om. Saken er bare at siden det stort sett er et enormt mye større utvalg av brukte dieselbiler, så må man risikere å sluke et par kameler hvis man absolutt skal ha bensin. Og da er spørsmålet om det er viktig nok til å rettferdiggjøre denne kamelslukingen.

Jeg vil tro at for de aller fleste, så er "daglig bruk" stort sett synonymt med småkjøring, men med noen lengre turer innimellom. Og det pleier da stort sett å gå bra, uansett motortype, gjør det ikke?

Jan
07.05.17 00:42
Colargul: Jo....men poenget med tråden er ikke å avgjøre hva som er er mest egnet til småkjøring av bensin og diesel

Det er jo det som er trådens tittel.

Det har du fått svar på, av bl.a undertegnede som har hundretusenvis av km bak seg i dieselbiler siden all verdens renseteknologi ble innført.

Selv i taxier som er i drift mer enn 20 timer i døgnet, inntreffer disse problemene.

t109
07.05.17 08:07
Jan: Det er jo det som er trådens tittel. Det har du fått svar på, av bl.a undertegnede som har hundretusenvis av km bak seg i dieselbiler siden all verdens renseteknologi ble innført. Selv i taxier som er i drift mer enn 20 timer i døgnet, inntreffer disse problemene.

Ingen bestrider vel at problemer med f.eks. partikkelfilter, EGR, svinghjul og turbo kan oppstå dieselbiler. Spørsmålet er heller hvor hyppig disse problemene oppstår, om slike problemer oppleves på alle dieselmotorer, om evt problemer typisk melder seg rundt f.eks. 100000km osv...

Jeg har, sannsynligvis som de fleste andre på VGD bil, kontakt med en god del mennesker - både privat og gjennom jobben. Siden jeg er "beryktet" for min bilinteresse, penses ofte samtalen inn på biler, og problemer med biler. Jeg kan - med hånden på hjertet - ikke huske at kostbare og typisk "dieselrelaterte" utgifter har vært noe gjennomgående tema. Partikkelfilter tror jeg ikke har vært nevnt av mer enn et par-tre stykker. Ellers syns jeg mange er "flinke" til å dele (og "sutre") over feil og mangler ved bilene side; alt fra at bilen "bruker mer drivstoff enn oppgitt", til utbedring av rustskader, skifting av gearkasser, feil på el.anlegg/elektronikk osv. Vi har heller ikke opplevd noen av disse "typiske" dieselproblemene.  Heller ikke blant de drosjeeierne jeg kjenner har disse dieselrelaterte problemene vært nevnt. De fleste ser ut til å bruke sine dieselbiler som vanlig, uten å oppleve de store dieselrelaterte utgiftene.

Som en kuriositet kan det nevnes at jeg fortsatt er svært skeptisk til VAG (selv etter å ha eid et eksemplar av arten). Dette fordi at jeg syns jeg hører mye om DSG problemer, elendig service, at "alt" ryker når bilene er passert 100000 osv., + at jeg kjenner et par drosjeeiere som aldri vil kjøpe et VAG produkt igjen. Dersom jeg hever blikket litt, innser jeg imidlertid at jeg kanskje er i overkant nervøs for VAG, da mange (endel forumdeltagere inkludert) tross alt har gode erfaringer med både produktene og servicen + at VAG selger som "hakka møkk". 
Litt det samme med Toyota. Jeg har litt lett for å henge meg opp i motorbytter og høyt oljeforbruk (både pga egne erfaringer og andres), og styrer derfor nå helst unna brukte Toyotaer. Ser man nøkternt på det er det nok imidlertid mindretallet av alle landets Toyotaer som har omfattende motorproblemer, men jeg er fortsatt redd for å
 ende opp med en av problembilene... 

Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg har en følelse av at, selv om både partikkelfilter, EGR, svinghjul og turbo kan være potensielle problemer på en dieselmotor, hadde det vært interessant å vite hvor hyppig disse problemene inntreffer. Etter litt "nøytral" info (ffra f.eks mekanikere, reklamasjonsansvarige osv) om hvor stor risiko man egentlig løper ved å kjøpe en 3-4 år gammel dieselbil, med typisk 50000-80000 km på telleren, får hver enkelt vurdere om risikoen for å velte bilbudsjettet er alt for stor vd å velge brukt diesel - eller om risikoen er til å leve med...

Iseran2770
07.05.17 08:48
t109: Partikkelfilter tror jeg ikke har vært nevnt av mer enn et par-tre stykker.

Jeg kjenner bare to personer som eier/eide Volvo V50 med PSA 1,6 dieselmotor. Begge har byttet partikkelfilter lenge før 100.000 kjørte km. Nå er det ikke noen voldsom kostnad, men viser at partikkelfiltre har kort levetid ved mye småkjøring.    

(Innlegget ble redigert 07.05.17 08:49)

Iseran2770
07.05.17 08:53
Colargul: Saken er bare at siden det stort sett er et enormt mye større utvalg av brukte dieselbiler

Fra 2007 til 2013 ble det nesten bare solgt dieselbiler i Norge, takket være fordeler de fikk av Stoltenberg regjeringen. Så det er en stor utfordring for de som ønsker bensinbil.

Litt komiske er det av vi som alltid har kjøpt biler med bensinmotor ble fortalt av "ekspertene" at de ville falle voldsomt i pris. Ingen vil ha en brukt bensinbil fikk vi høre.  

t109
07.05.17 13:56
Iseran2770: Jeg kjenner bare to personer som eier/eide Volvo V50 med PSA 1,6 dieselmotor. Begge har byttet partikkelfilter lenge før 100.000 kjørte km. Nå er det ikke noen voldsom kostnad, men viser at partikkelfiltre har kort levetid ved mye småkjøring.

Jeg har ingen grunn til å betvile det, og 2-3 km turer før bilen parkeres er nok ikke bra for partikkelfilteret - dersom det ikke blåses rent en gang i blant (iflg Jan hjelper det ikke å kjøre langt en gang, men...).

Etter en rask opptelling har jeg eid ca 20 biler med den nevnte 1.6 liters PSA motoren. Km. stand har variert fra helt ny til ca 115000 km (sistnevnte en C5 jeg tok i innbytte som stort sett hadde gått i Oslo). Jeg har aldri hatt noen problemer med partikkelfilter på disse bilene, og partikkelfilter var ikke skiftet på noen av bilene jeg kjøpte brukt heller. Det blir derfor vanskelig å konkludere mht PSA sine partikkelfiltre når erfaringene er så delte, dessverre...

Kom imidlertid nå på at partikkelfilteret visstnok gikk tett på den ene RAV4en vi eide, et par måneder etter vi solgte den. I følge Toyota var det fordi den motoren, som ble skiftet ut, brukte så mye olje at oljen hadde kommet inn i partikkelfilteret og brent seg fast og forårsaket tetting. Jeg er ikke ingeniør så jeg vet ikke, men denne forklaringen henger kanskje på greip(?)

Men at partikkelfiltre ikke har godt av mye småkjøring med kald motor, dersom de ikke blåses rene en gang i mellom, er det nok liten tvil om. 

Det skal også sies at kun småkjøring med kald motor også kan medføre problemer med avgassytemet på en bensinbil. En eldre nabo, der jeg kommer fra kjøpte seg ny 240 i 1992. Han kjørte imidlertid omtrent kun småkjøring, og et par-tre år senere slo katalystoren seg vrang og måtte skiftes. Det var heller ingen billig fornøyelse på midten av -90 tallet. Jeg hadde forøvrig samme problemet med katalysator på en 1989 modell Galant, men der tok Mitsubishi regningen. 

Mye småkjøring var også Møller sin forklaring på hvorfor motor måtte skiftes i en bensingolf med 85000 km på telleren. Vet at også Toyota skyldte på det samme på en 2005 mod Avensis  1.6 bensin som min mors tidligere kollega fortsatt eier (men der motoren ble byttet for 5-6 år siden (på goodwill fra Toyota)

Så konklusjonen er kanskje at småkjøring er noe "dritt" uansett (bortsett fra med el-biler da kanskje, som noen mener overgår alt annet på fire hjul...:)

(Innlegget ble redigert 07.05.17 14:07)

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1266
07.05.17 14:11
Colargul: Jeg må passe meg vel for ikke å sabotere min egen tråd nå, men BMW'en er nå veiet og funnet for lett - eller i realiteten - for trang. Nå er det en Volvo V70 1,6 diesel som er kandidaten. Dette er jo en PSA-diesel som jeg selv har bare gode erfaringer med, selv om det selvfølgelig ikke er noen racer i en V70. Men akkurat det med partikkelfilter og småkjøring kan man kanskje ta en liten prat om. Er det ikke slik at man kan unngå tett partikkelfilter ved å ta en liten langtur innimellom? Noen som kan konkretisere det? Hvor langt hvor ofte? Høyt turtall? Jeg kjører selv sjelden langturer på vinteren, men har aldri opplevd tett partikkelfilter. Antar jeg kjører rundt 10 000 km i løpet av vinteren. (Totalt 25-30000 km i året). Finnes det noen "smertegrense"? (En dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare...)

Har du prøvd den?

Må bare si at jeg har kjørt en del V40 med samme motor og automat, og jeg vil si den bilen er undermotorisert med denne 1.6 PSA-dieselen. Redd for at en V70 blir utrolig treg.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1266
07.05.17 14:13
xantiasx: En jeg kjenner, kjøpte ny Golf GT (1.4 170hk bensin) i 2006. Den har hatt registerhavari i 2009, 2013 og 2016. Kamkjede.

Herlighet. Her har jeg skiftet kjede og drev som har sittet på motorer i mer enn 50 år og bikket 300.000 km, også klarer man ikke etter år 2000 å lage et registerkjede som ikke ryker?

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2188
07.05.17 15:36
HarleyEarl: også klarer man ikke etter år 2000 å lage et registerkjede som ikke ryker?

Du veit,  idag jages alle kostnader, så en del som aldri ryker, kan alltids lages billigere...

t109
07.05.17 15:58
HarleyEarl: Må bare si at jeg har kjørt en del V40 med samme motor og automat, og jeg vil si den bilen er undermotorisert med denne 1.6 PSA-dieselen. Redd for at en V70 blir utrolig treg.

Vi hadde en 2014 modell V70 (med nyeste utgave av PSA motoren som satt i Volvo), dog med manuell kasse. Bilen er på ingen måte noe lyn, men greier greit å holde følge med annen trafikk, selv med skiboks og full påskeoppakning. Forbruket er også særdeles hyggelig til å være en såpass stor bil. 

En større motor er selvsagt å foretrekke, men siden markedet nærmest "flommes" over av V70 med 1.6 litere, så er muligheten for å få en greit utstyrt, relativt ny, romslig, komfortabel og sikker stasjonsvogn til en grei penge størst dersom man ikke har "angst" for å bruke gearspaken litt, og ikke har behov for å "komme først" over lyskrysset. 

I disse litt "anti-dieseltider" er det sikkert litt som å "banne i kirka", men jeg opplever vår nåværende bil, en Honda CRV med bensinmotor på 155 hester, som langt mer "masete" å kjøre med på langkjøring enn f.eks. Volvoen... På småkjøring, med hyppige start og stopp, oppleves nok imidlertid en 155 hesters bensin som kjappere... 

SUV
SUVInnlegg: 3792
07.05.17 16:08
Fago: Mercedesen min bruker 0,6 på bykjøring på vinteren, litt over 0,5 på sommeren, og 0,36-0,40 på langkjøring. Mercedesen min er vel omtrent ett tonn tyngre enn Jazzen din, og har vel omtrent doble effekten.

Men så må du huske på når du sammenligner forbruk at Jan skriver om småkjøring, mens du skriver om bykjøring, og det kan være to helt forskjellige ting.

Småkjøirng betyr gjerne korte turer med en kaldstart og så stopp innen motoren er blitt skikkelig varm, det drar opp forbruket veldig, og min bil kan for eksempel være oppe i flere liter på mila om man tar utgangspunkt i bare en kort småkjøringstur der man får med seg kaldstarten og ikke stort mer enn det.

Bykjøirng derimot betyr rolig tempo og en del venting, og der ser det ut til at bilen min faktisk ofte kan få et lavere forbruk enn på landeveiskjøring, det ser hvertfall slik ut da rekkevidden ikke minker like mye som antall km skulle tilsi når jeg kjører gjennom byen, for lav fart betyr mindre luftmotstand.

Jan sin kommentar som du svarte på, legg merke til at det ikke står noe om bykjøring der:

"Jan: Jazzen min, med bensinmotor bruker ca 0,6 på småkjøring og 0,45 på langtur. "

blackline
blacklineInnlegg: 14744
07.05.17 17:10
HarleyEarl: , også klarer man ikke etter år 2000 å lage et registerkjede som ikke ryker?

Å nei da. I dag er de laget for at de skal ryke. Med heftig kostnad som resultat. Det er butikk vet du.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30574
07.05.17 17:48
SUV: Bykjøirng derimot betyr rolig tempo og en del venting

Nei nei. Først ut av krysset. Først til å krysse over til venstre på rød-gult før motgående bil klarer å starte. Først til å legge seg ut noen ti-talls meter før kollektivfeltet faktisk opphører. Helst før Teslaen som kommer bakfra i dobbel fartsgrense klarer å ta deg igjen.  Bykjøring er en kamp om liv og død. I hvert fall misforstått mandig stolthet og ære.

Alfaen brukte i lavforbruks-rally tråden 0,47 på mila, men med kun Oslo-kjøring hevder den å drikke 0,89.

Fagos drivstoffbruk gjør for øvrig at han fremstår som en som er veldig lett å svinge til venstre foran i lyskryss. Det liker vi.

(Innlegget ble redigert 07.05.17 17:50)

Fago
FagoInnlegg: 1668
07.05.17 18:40
SUV: Men så må du huske på når du sammenligner forbruk at Jan skriver om småkjøring, mens du skriver om bykjøring, og det kan være to helt forskjellige ting. Småkjøirng betyr gjerne korte turer med en kaldstart og så stopp innen motoren er blitt skikkelig varm, det drar opp forbruket veldig, og min bil kan for eksempel være oppe i flere liter på mila om man tar utgangspunkt i bare en kort småkjøringstur der man får med seg kaldstarten og ikke stort mer enn det. Bykjøirng derimot betyr rolig tempo og en del venting, og der ser det ut til at bilen min faktisk ofte kan få et lavere forbruk enn på landeveiskjøring, det ser hvertfall slik ut da rekkevidden ikke minker like mye som antall km skulle tilsi når jeg kjører gjennom byen, for lav fart betyr mindre luftmotstand. Jan sin kommentar som du svarte på, legg merke til at det ikke står noe om bykjøring der: "Jan: Jazzen min, med bensinmotor bruker ca 0,6 på småkjøring og 0,45 på langtur. "

Nei med bykjøring mener da man vanligvis korte turer med noen fpå km mellom start og stopp. På den daglige kjøringa i byen er vel gjennomsnittsturen rundt 5 km. Og da er forbruket mitt som nevnt tidligere. De fleste bruker bykjøring og småkjøring som synonymer.

Fago
FagoInnlegg: 1668
07.05.17 18:41
Ribba: Her har vi Fago ute når han sykler, så ja, han vet nok hvordan man kan kjøre økonomisk.

Har faktisk ikke sykkel...

Du hadde ikke noe bedre å komme med enn tøvete personangrep?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35647
07.05.17 18:41

Ja hvorfor ha 2-4 ledd/kjeder i bredden når økonomen sier det er greit med ett. Det er jo på verkstedsiden at se drar inn $$$$ hos BOS mfl. 

Jan
07.05.17 19:30
SUV: Men så må du huske på når du sammenligner forbruk at Jan skriver om småkjøring, mens du skriver om bykjøring, og det kan være to helt forskjellige ting.

Det har du helt rett i. Jeg bor ca 6 km utenfor sentrum, og kjører nesten aldri i byen med bilen. Av og til rett i nærmeste p-hus.

Jeg bruker den mye på småkjøring, som å handle eller besøke familie og venner. De fleste av disse bor bare noen få km unna. 

Siden jobben står parkert hjemme, bruker jeg heller ikke bilen til kjøring til og fra jobb.

Uansett, jeg er sikker på at mitt bruksmønster hadde tatt knekken på hvilken som helst moderne dieselbil.

Jan
07.05.17 19:47
rosmebraad: Ja hvorfor ha 2-4 ledd/kjeder i bredden når økonomen sier det er greit med ett. Det er jo på verkstedsiden at se drar inn $$$$ hos BOS mfl.

Når jeg tenker tilbake, har ikke registerkjede alltid vært bombesikkert i fortiden heller.

Da de første Honda mcene kom hit på 60-tallet, hadde de problemer med dette.

MB 230 E fra slutten av 70-tallet hadde visse tilfeller med kjedebrudd.

Det samme gjelder en del SAAB med 16V motor fra 80-90-tallet.

Det handler foruten om kostnader, i dag først og fremst om friksjon og vekt.

Jakten på å spare noen dråper drivstoff har ført til mange kostnader for forbrukerne.

Du får være glad Golfen din har reim som ikke skal skiftes før om lang tid.

Iseran2770
07.05.17 21:07
blackline: Å nei da. I dag er de laget for at de skal ryke. Med heftig kostnad som resultat. Det er butikk vet du.

Tåpelig påstand.

Bilprodusenter forsøker å reduserer produksjonskostnadene noe som kan resultere i for dårlig kvalitet og store kostnader for kundene etter at garantien har gått ut.

INGEN bilprodusenter ønsker å bevisst ødelegge sitt rykte.   

(Innlegget ble redigert 07.05.17 21:15)

Jan
07.05.17 21:21
Iseran2770: INGEN bilprodusenter ønsker å bevisst ødelegge sitt rykte.

Dessuten har land som USA enda bedre forbrukervern enn Norge. Der tvinges bilprodusenter til å gi utvidet garanti på problemmotorer og girkasser.

Da sier det seg selv at de ikke bygger inn svakheter med vilje.

Vi må nok innse at biler, på linje med husholdningsapparater ikke er laget for å vare evig. 10-15 års levetid er nok normen.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3928
07.05.17 21:47
Jan: Vi må nok innse at biler, på linje med husholdningsapparater ikke er laget for å vare evig. 10-15 års levetid er nok normen.

Og godt er det. Ellers hadde trafikken bestått av enda fler trafikkfarlige biler.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35647
07.05.17 21:57
Jan: Dessuten har land som USA enda bedre forbrukervern enn Norge. Der tvinges bilprodusenter til å gi utvidet garanti på problemmotorer og girkasser. Da sier det seg selv at de ikke bygger inn svakheter med vilje. Vi må nok innse at biler, på linje med husholdningsapparater ikke er laget for å vare evig. 10-15 års levetid er nok normen.

Men vanlige garantier fpå Chevrolet mfl. ser korte ut syns jeg, i statene? (Hyundai har vel blafret med en slags ti års garanti.)

Jeg kan gjerne være den første til å si at motorer som min bekjente OM651 er meget lettstartet og slitesterk. På de eksemplarene jeg har kjørt mest av denne har der ikke vært andre problemer en en rekke kjølevæskelekkasjer fikser på garanti. Ellers er det neste forbausende pålitelig. (Det samme gjelder ikke minst MB converterautomatene, nesten utrolig hvor godt de holder med mye bruk og mildt sagt diverse sjåfører og ulike grader av hårdhendt betjening.) 

På de som havarerer kan man også lure på om de har fått riktige og hyppige nok oljeservicer. Og ikke minst fått utført evt. "aksjoner" som der jo er på visse motorer. 

Det som forundrer meg, er hvor mange glideflater det er på kjeder på enkelte motorer. 

På herværende Golf går motoren fint, det er mer girkassens holdbarhet jeg "bekymrer" meg for. Men som skrevet i tråd er det bare en liten dirring i clutch/girkasse i/mellom de lavere gir, ellers er den bilen faktisk feilfri. 

Jeg syns også der er mye elendighet med hvitevarenes holdbarhet. Noe at det mest "groteske" er at representanten fra LG uttaler at folk VIL ha billig dritt dom blir ødelagt og kastes, glimrende måte å produsere mer søppel og materialforbruk i "disse klimatider".
Vanvittig og forkastelig. 
DERSOM MAN SYNES at der er så mange fancy nye hvitevarer, så kan man jo gi bort eller legge ut på finn de "plagsomt holdbare" modellene???

Vanvittig holdning, og forakt for forbrukere og miljø!!!! 

Noen eksempler: Jeg skrotet her for et par år siden et kjøleskap fra 1987. Driftsmessig var det 100%, men der var en rekke knekte hyller, inkl. døren til "isboksen", samt huller i skroget: Brukerne hadde ikke vært museumskuratorer på fritiden. Meget solid Danfoss kompressor, aldri service/tilsyn, funket udmerket i nesten 30 år, hadde sikkert gått fint i enda flere år. 

Og i tråden som ble omhandlende hvitevarer nevnte jeg vel vaskemaskin fra 80-tallet som for det første er svært holdbar og for det andre veldig enkelt å bytte slitedeler på. 

Melken er like kald i de eldre skapene og stinkende klær blir minst like rene på dugande varmtvasker i gamle tyske maskiner som i ethvert LG-produkt med "tivolilys", bjeller, APPTILKOBLING og elendig levetid.

Rart at ikke miljøorganisasjonene går ut med sterke advarsler mot LG og andre produsenter av elendighet med dårlig holdbarhet. 

(Innlegget ble redigert 07.05.17 21:58)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg