Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Diesel og småkjøring - myter og realiteter

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36831
07.05.17 22:07

Og man ser elendigheten i designet. Kall det romfart- eller undervannsteknologi: Solid (vest-)tysk metallsveising fra da muren stod holder fortsatt bom solid fast.  Enkelte kan svart at "nei vaskemaskin, det kjøpte jeg på åttitallet". 

Enda et idiotisk uttrykk, også brukt i Euronics-reklame er at "vaskemaskinen røk". 
Akkurat som mennesket ikke bare døe uten videre, men av svikt i ett eller flere organer, så "dør" vaskemaskinen av det som trolig er ett eller flere forutsigbare slitedener. (Eller elendig elektronikk.) 

Colargul
ColargulInnlegg: 353
07.05.17 22:30
HarleyEarl: Har du prøvd den? Må bare si at jeg har kjørt en del V40 med samme motor og automat, og jeg vil si den bilen er undermotorisert med denne 1.6 PSA-dieselen. Redd for at en V70 blir utrolig treg.

Nei, jeg har ikke prøvd den, men jeg får håpe at min kollega klarer å foreta den vurderingen selv. Det som imidlertid kompliserer saken ytterligere, er at etter jeg startet denne tråden så har jeg fått vite at automatgear også er et krav. Dermed skrumper antall kandidater inn ytterligere. Men med tanke på manglende motorstyrke så kan kanskje en - forhåpentligvis - effektiv automat være en fordel - da slipper man i hvert fall stresset med å gire konstant opp og ned for å finne et brukbart turtallsområde. Nå kjenner jeg ikke forsåvidt ikke til automatkassene på Volvo, så jeg vet ikke hvor brukandes de er, men som sagt: Det rent kjøremessige får han nesten vurdere selv.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1489
07.05.17 22:40
Jan: Når jeg tenker tilbake, har ikke registerkjede alltid vært bombesikkert i fortiden heller. Da de første Honda mcene kom hit på 60-tallet, hadde de problemer med dette. MB 230 E fra slutten av 70-tallet hadde visse tilfeller med kjedebrudd. Det samme gjelder en del SAAB med 16V motor fra 80-90-tallet. Det handler foruten om kostnader, i dag først og fremst om friksjon og vekt. Jakten på å spare noen dråper drivstoff har ført til mange kostnader for forbrukerne. Du får være glad Golfen din har reim som ikke skal skiftes før om lang tid.

Joda, men på amerikanske V8ere og R6ere med underliggende kamaksel har dette vært så og si bombesikkert. Ja, kjedene slakker seg over tid, men de ryker ikke. Det som kunne skje var at bakkelittdrevene på kamakselen løsnet med årene (for å få en stillere gange), men selv da skal det mye til før alle løsner og kjedet hopper av. Har sett motorer der kjedet har hoppet over både 1 og 2 tenner, men likevel har de gått.

blackline
blacklineInnlegg: 15473
08.05.17 07:09
Iseran2770: Bilprodusenter forsøker å reduserer produksjonskostnadene noe som kan resultere i for dårlig kvalitet og store kostnader for kundene etter at garantien har gått ut. INGEN bilprodusenter ønsker å bevisst ødelegge sitt rykte.

Feil. De bilprodusentene prøver å gjøre er å redusere kvaliteten på produktet på en måte som ikke gir dem et dårlig rykte. Og det er vanskelig balansekunst. Ingenting tjener fabrikantene bedre på enn å selge deler i ettertid.

At de prøver å redusere produksjonskostnadene er vel en selvfølge i den sammenheng. Det gjør alle produksjonsbedrifter.

Og denne kostnadsreduksjonen har en pris. Fall i kvaliteten som oppleves som levetid på deler.

Etter hundre år burde fx rustproblematikk være historie. Vi vet alle at det ikke er slik.

(Innlegget ble redigert 08.05.17 07:10)

t109
t109Innlegg: 3331
08.05.17 18:31
Colargul: Nå kjenner jeg ikke forsåvidt ikke til automatkassene på Volvo, så jeg vet ikke hvor brukandes de er, men som sagt:

Jeg hadde V70 D2 med manuell kasse, men en drosjeeier jeg kjenner er nå på sin andre Volvo med 1.6 liters diesel og automat.

Den første V70en med "automat" kjørte han i ca 2 år/ca. 250000km. Så lenge bilen gikk som taxi hadde han ikke problemer med verken motor eller gearkasse. Nå kjører han en 2014 modell D2 "automat". Sist jeg snakket med ham var han strålende fornøyd med både bil og gearkasse. Mener at "automatkassen" i Volvo med 1.6 liter frem til 2015(?) modellene var Fords powershiftkasse. Det er vel en gearkasse av typen "DSG", men Ford/Volvo sin kasse gearer ikke så mykt som VAG sin DSG kasse. 

I 2015 kom vel også V70 1.6 med en oppgradert 1.6 liter på 120 hester, kombinert med en konvensjonell automatkasse (slik som PSA bilene også gjorde ila 2015).

For ordens skyld nevnes det at før han gikk over til Volvo med 1.6 liters motor, kjørte han bla en 2.4 liter med automat. På denne måtte han skifte gearkasse på ca 120000km.

En relativt tung Volvo V70 med 1.6 liters dieselmotor på 112-116 hester blir ikke noe lyn uansett automat eller manuell. Som nevnt før tilbyr den imidlertid andre kvaliteter til en overkommelig pris - så da får han som skal ha bil, gjøre som oss andre, dvs. veie for og i mot, og se hva han tilslutt prioriterer på budsjettet han har:)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36831
08.05.17 18:34

Litt (mer) OT, men idag fikk jeg nok en gang nytt LED Cover på Samsung Galaxy 7 Edge, det TREDJE på ett år!

Nesten så Samsung kunne levere produktene sine direkte til ElRetur uten å gå veien om meg.......

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36831
09.05.17 10:54

Det er 'morsomt' hvordan folkemeningen dreier seg: Jeg så nettopp et reklameinnlegg fra Toyota for en FT-1 eller lignende, enslags sportsbil, RWD bensinbil utviklet av Toyota og BMW.

Kommentarfeltet bestod selvsagt av folk som jamret seg over at det ikke var elbil, og hvor gammeldags det er med noe som ikke går utelukkende på batterier.

Hvem vil vel humpe rundt i antikkens verden når elektrisitet er 'oppfunnet' av Tesla.

(Innlegget ble redigert 09.05.17 10:55)

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3928
09.05.17 15:17

Satan i helvete så tøff den Supra FT1 var!

(Innlegget ble redigert 09.05.17 15:18)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36831
09.05.17 16:20

'Men det er jo en gammeldags bensinbil'.

(Og ikke elbil, som har vært 'fremtiden' i langt over hundre år.....)

 

****************

 

Det er overhodet ikke min biltype, men den så tøff ut innenfor sjangeren ja!

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3928
09.05.17 17:06

For mye bråk rosme? Hehe.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36831
10.05.17 12:38

Og enda idag igjen: Instareklame for VW Arteon: Og (de ledede?) massene hausser seg opp over at det ikke er elbil.)

(Jeg har gått over til LED telys for å unngå eksosen fra stearinen.)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13896
10.05.17 18:17
rosmebraad: Kommentarfeltet bestod selvsagt av folk som jamret seg over at det ikke var elbil

Mange i Norge har blitt skrullete. Elbiler er fortsatt overpriset (uten enorme subsidier), er blytunge, har elendig rekkevidde og det tar en evighet å lade dem.

I siste AMS var det oversatt en artikkel fra tyske AMS. De hadde testet en eGolf tur/retur Oslo - Bergen. De starte med 100%, men ladet bare opp til 80% underveis da det går veldig tregt å lade over 80%.

Ladetiden en vei var på 2 timer og 20 minutter med kun hurtiglading !!!!

(Innlegget ble redigert 10.05.17 18:17)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36831
11.05.17 23:37

Og Erna & Co bestiller selvsagt ny(e) store, tunge biler i panserutgave......... med noe så gammeldags og angivelig avleggs som fyring med petroleumsdestillat. 

Elbilfolket får informere regjeringen om hva som er fortid og hva som er fremtid. For bilinteresserte av 'gammel' skole samt en hel del andre har ikke fått det med seg.

m-sport
m-sportInnlegg: 1819
11.05.17 23:44
Iseran2770: Mange i Norge har blitt skrullete. Elbiler er fortsatt overpriset (uten enorme subsidier), er blytunge, har elendig rekkevidde og det tar en evighet å lade dem. I siste AMS var det oversatt en artikkel fra tyske AMS. De hadde testet en eGolf tur/retur Oslo - Bergen. De starte med 100%, men ladet bare opp til 80% underveis da det går veldig tregt å lade over 80%. Ladetiden en vei var på 2 timer og 20 minutter med kun hurtiglading !!!!

Jeg kjørte Oslo-Bergen med vår I3 sommeren 2015 og den distansen er ca 46 mil. Jeg hadde tre ladinger på tilsammen 92 minutt  og da hadde jeg fortsatt en del mil på telleren da jeg kom frem til Bergen. Jeg regner med det var den nyeste eGolfen de kjørte og da må det enten ha vært midt på vinteren eller så har de kjørt som idioter. Når det er sagt så er ikke dagens elbiler i denne prisklassen laget for langtur. 

Best7
Best7Innlegg: 1
05.07.18 12:28

Har lest igjennom tråden siden jeg driver å skal anskaffe meg  Cx-5 14-15 modell. 

Blir det ikke feil å høre på erfaringer fra taxisjåfører da de kjører betydelig mer, oftere og lenger enn oss som ikke jobber i bilen? Skulle tro at taxikjøring er ideelt for en dieselbil da den får gå seg varm hele tiden. 

Sliter personlig litt med valget av bensin/diesel da vi har pendling til jobb, henholdsvis en og to mil hver vei, i tillegg til en eller to turer på noen få minutter hver dag (barnehage, butikk, trening etc) 

Problemet er at "alle" mener 2,2 diesel til Cx-5 er den beste motoren å kjøre pga økt dreiemoment og faktisk mindre støy i forhold til 2.0 bensinen.. Hadde bensinmotoren fått like gode skussmål tror jeg valget hadde vært enkelt. 

Tror uansett vi ender opp med dieselen, pga tilgang i bruktmarkedet, samt at vi har en bil nr to (Toyota Corolla) uten partikellfilter som vi kan og har brukt (uten problem) til all småkjøring etter jobb.

Teorien min er at så lenge motoren får gå seg varm på vei til jobb vil det gå fint, også en og annen småtur bør gå bra. 

Om dette stemmer vil vise seg. Jeg har lest at det var problemer med partikellfilteret og opphoping av olje, men regner med dette er fikset med software på 14-15 modellene. Noen som vet noe mer om dette? 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13896
05.07.18 12:35
Best7: Problemet er at "alle" mener 2,2 diesel til Cx-5 er den beste motoren å kjøre pga økt dreiemoment og faktisk mindre støy i forhold til 2.0 bensinen..

At den støyer mindre er vel kun i høyere hastigheter. Dieselen vil da ligge med lavere turtall. Men dieselmotoren støyer jo allerede på tomgang (merkes bedre for oss som kun er på utsiden av dieselbiler).

Men jeg forstår gått valget av 2,2 diesel. 2,0 bensin mangler turbo og vil derfor har et langt lavere dreiemoment.

piezo
piezoInnlegg: 5275
05.07.18 16:52
Best7: Sliter personlig litt med valget av bensin/diesel da vi har pendling til jobb, henholdsvis en og to mil hver vei, i tillegg til en eller to turer på noen få minutter hver dag (barnehage, butikk, trening etc)

Jeg har cirka 2,5 mil på jobb og det har gått helt greit med dieselbil, det. Da har jeg også småkjørt litt innimellom selv på vinterstid. Det mest kritiske er at batteriet er tilstrekkelig ladet, og at man ihvertfall innimellom kjører såpass at regenereringen av partikkelfilteret blir avsluttet. Spesielt om vinteren er dette vesentlig!

Nå vet jeg ikke hvilken type tilleggsvarme som sitter i Mazdaer, men Webastoen i min bil bør også få "fullført" syklusen en gang i blant. Med mye start og stopp blir den fort litt mindre effektiv.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36831
05.07.18 17:21

Jeg slår aldri av Webasto, lar den alltid gå til auto off.

Bytex
BytexInnlegg: 95
05.07.18 22:31
Best7: 2,2 diesel til Cx-5

Med faceliften av CX-5 rundt 2015 kom også 2.5 liter bensin med 192hk. Den skal visstnok gå merkbart bedre enn 2-literen og ikke være særlig tørstere.

perchri
perchriInnlegg: 8659
07.07.18 00:11
Colargul: Jo...men igjen: Er dette med "hel masse dyre reparasjoner"virkelig realiteter, eller er det en fjær som har blitt til fem høns? Og ang. miljø: Jeg ser det argumentet når det gjelder nybilkjøp, men realistisk sett vil vel det store flertallet av de bruktbilene som er til salgs i Oslo faktisk bli kjøpt og brukt i Oslo uansett, vil de ikke?

Når man skal kjøre så lite som du sier, hvordan har det seg at du skal ha diesel? Det er ingen myte at diesel å reparer er betydelig dyrere en bensin. Den bruker evigheter på å bli varm, den trenger å kjøre skikkelig om vinteren. Den soter , og det gjør den, partikkelfilteret hindrer dette å komme ut i det fri, men den stakkars motoren soter uansett igjen så det holder. Diesel er for folk som kjører langt, intet annet. I min tid var det en myte at diesel gikk mange tusen km mer en bensin. Også virkelig en myte, grunnet diesel ble dengang mest brukt av taxi, og derfor gikk varme 24 timer året rundt. Under samme forhold er det egentlig hipp som happ. Har man "skrudd" motor og målt slitasjene, er de dieselene som småkjører, de som er mest slitt. Småbildiesel var en moteting i sin tid, den er forbi. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester