Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Audi E-tron

NYTT TEMA
Someone
SomeoneInnlegg: 24771
25.04.17 20:44

Ser ut som som 1500 her hjemme har betalt 20.000 i depositum for å stå i kø for å sikre seg Audis første helelektriske bil som skal komme i 2018, og er basert på konseptbilen Audi E-tron Quattro Concept . Så ingen vet helt sikkert hvordan den blir seende ut, men det blir en relativt stor elbil

 

https://www.dn.no/privat/2017/04/25/1915/Motor/1500-nordmenn-har-betalt-for-a-sta-i-ko-for-denne-bilen

 

Ellers bidrar jo navnet med litt forvirring, da e-tron jo har vært modellnavnet på endel av deres varianter med ladbare hybrider, men det når ser ut som denne bare skal hete E-tron

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36266
25.04.17 20:49

Ja, jeg så trådtittelen og trodde du vill2e lease hybrid.... håper den kommer med trådløs lading 350kW-hurtigladingskonseptet og ikke minst stort batteri: Og ikke minst INTERIØRKVALITETEN Audi etter sigende er så gode på! Gjør den det vil dagens elbiler føles veldig førstegenerasjons.

 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4146
25.04.17 20:50

Jeg har reservert plass som en av de ca 200 første. Men man kan jo bare hoppe av når som helst frem til man skriver kontrakt, så jeg så ikke noen grunn til å ikke hoppe inn i køen i tilfelle jeg vil ha den. Om jeg skal over på elbil som bruksbil (ved siden av 2-3 koselige bensinbiler selvsagt) er dette første bilen jeg kan være høvelig greit fornøyd med frem til Porsche Mission E og fremtidige elbiler evt kommer. Men dersom mva blir innført så dropper jeg det nok. Har til og med elbiloppsett for lading klart i garasjen.

(Innlegget ble redigert 25.04.17 20:51)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4146
25.04.17 21:11

Foreløpig info om etron som vi som har bestilt kan lese fra "min side":

 

"""*I 2018 entrer Audi markedet for hel-elektriske SUV-er. Allerede nå kan du få vite mye om hva vi har i vente. Med et utpreget Audi-design, med en skarp utgave av single frame-grillen som et tydelig våpenskjold, og med en størrelse mellom Audi Q5 og Audi Q7, gir Audi e-tron quattro concept spennende hint om hva vi kan forvente oss av fremtidens elektriske SUV fra Audi. Og vi kan forvente oss en hel del. Med en batterikapasitet på 95 kWh har konseptbilen en rekkevidde på mer enn 500 kilometer. Ved hurtiglading på ladestasjoner med en effekt på 150 kW er ladetiden cirka 50 minutter. Med den effekten som finnes på norske ladestasjoner i dag, kan ladetiden bli noe lengre. Det store lithium-ion batteriet er integrert i gulvet i kupeen. Det gir en balansert vektfordeling og et lavt tyngdepunkt  forutsetninger for dynamiske kjøreegenskaper. Den adaptive luftfjæringen og firehjulstyringen sørger for å forsterke dette. 

*Fremdriften til Audi e-tron quattro concept blir sørget for av tre elektriske motorer. En på forakselen, mens de to andre driver bakakselen. Kraftfordelingen mellom de tre elektriske motorene er grunnlaget for e-tron quattro firehjulsdrift. Kreftene fordeles automatisk mellom motorene og akslene, avhengig av kjøresituasjonen. Ved aktiv kjøring fordeles eksempelvis majoriteten av kreftene mellom bakhjulene for maksimal dynamikk og stabilitet. Motorene i konseptbilen har til sammen en enorm effekt. De leverer totalt 320 kW (435 hk), men det finnes også en egen boostfunksjon som øker effekten over kortere perioder, til hele 370 kW (503 hk) og dreiemomentet til over 800 Nm. 0100 km/t gjøres unna på 4,6 sekunder, mens toppfarten er regulert til 210 km/t.  

*Audi etron quattro concept har brede skuldre og skarpe linjer som utstråler dynamikk, og som er tydelig Audi i sitt uttrykk. Konseptbilen er 4,88 meter lang, 1,93 meter bred og 1,54 meter høy, noe som betyr en romslig kupe og et bagasjerom på 615 liter. Interiøret er designet rundt OLED-skjermer med ulike visnings- og betjeningsfunksjoner. Det digitale instrumentpanelet, Audi virtual cockpit, er kjent fra dagens produksjonsmodeller. I konseptbilen finner du flere berøringsskjermer som blant annet betjener bilens selvkjøringsprogrammer, media og navigasjon. 

*Med «Audi Wireless Charging» er konseptbilen klar for induksjonslading. Det muliggjør en praktisk og enkel ladeprosess, hvor bilens parkeringssystem selv sørger for at bilen parkeres i riktig posisjon over en ladeplate i bakken, slik at ladingen kan skje trådløst. 

*Den lave luftmotstanden på Audi e-tron quattro concept (Cw 0,25) er en viktig faktor både for den lange elektriske rekkevidden og den lave innvendige støyen. Det har man fått til blant annet ved at det i hastigheter over 80 km/t aktiveres aerodynamiske elementer på konseptbilens panser, side og bakende, for å styre luftstrømmen gjennom og rundt bilen på en mest mulig effektiv måte."""

(Innlegget ble redigert 25.04.17 21:15)

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10985
26.04.17 09:45
Kompressor-V8: 0100 km/t gjøres unna på 4,6 sekunder

Nå sitter de sikkert og ler seg i hjel i Tesla-land over hvor syyykt treig den er.

For min del kan de bare gjøre det. Så lenge Tesla X ser ut som et beltedyr som gjør sitt fornødne kan den gå 0-100 på 1 sekund, uten at det bryr meg. Endelig ser det ut til at de ulike produsentene som har laget kvalitetsbiler i "100 år" kommer med sine gode alternativer.

Someone
SomeoneInnlegg: 24771
26.04.17 12:33
Kompressor-V8: Men man kan jo bare hoppe av når som helst frem til man skriver kontrakt, så jeg så ikke noen grunn til å ikke hoppe inn i køen i tilfelle jeg vil ha den

Måtte du ikke ut med 20k i depositum?

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
26.04.17 12:50
Someone: Måtte du ikke ut med 20k i depositum?

Refunderbart. Samme for Tesla Model 3 og Jaguar I-Pace.

ducatiboy72
ducatiboy72Innlegg: 660
26.04.17 19:54

Vurderte på forhånd å bestille, men i-pace frister mer. I tillegg kommer vel i-pace en god stund før. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4146
26.04.17 21:14

Jo, måtte ut med 20.000kr i depositum. Det er jo ikke all verden, og helt refunderbart og man kan kansellere når man vil, evt fratrekk på prisen om man bestiller. Det er kun en bestillingsknappen, så det er latterlig at de tar akkurat 20.000kr i depositum, kunne like greit vært 5000kr eller 50.000.

Slike reservasjoner kan jo fort være 0-verdt for en bilprodusent, så de kan møte seg selv i døren dersom for mange kansellerer. Man vet jo ikke en gang hvordan bilen skal se ut, eller hva konkurrenter kommer med.

(Innlegget ble redigert 26.04.17 21:16)

Someone
SomeoneInnlegg: 24771
27.04.17 08:25

Hva er poeng med depositum når det er fullt refunderbart?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4146
27.04.17 08:30

Ikke sant. Det er kun plass i køen man reserverer. Rykker stadig 4-5 plasser bakover i køen forresten. Sniker de inn kunder eller egne demobiler etc foran oss andre tro? Og dumme journalister hauser det opp nesten som heftige salgstall, i alle fall gjorde de det slik for Tesla Model 3.

(Innlegget ble redigert 27.04.17 08:33)

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
27.04.17 22:17
Someone: Hva er poeng med depositum når det er fullt refunderbart?

Det er nok av folk som liker å stå på liste men som backer ut når det skal betales depositum. Med allverdens unnskyldninger! Det er en enkel måte å få vekk de som er minst tenkelig til å gå videre når det skal skrives kontrakt.

VGstig
VGstigInnlegg: 1135
02.05.17 15:01

Både e-tron og e-tron Sportback ser bra ut på bilder, men ingen ting blir avgjort før prøvekjøring. For lenge siden skrev jeg at Volvo S/V90 så veldig bra ut. Etter å ha sett de enorme baklysene på V90 har jeg ombestemt meg. Syns ikke Volvo har vært heldig med designet.

(Innlegget ble redigert 02.05.17 15:03)

Someone
SomeoneInnlegg: 24771
29.06.17 09:28

2100 har til nå betalt depositum i følge VG

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4146
29.06.17 17:12

Spennende. Det er stor mulighet for at jeg vurderer å bytte fra etron til etron sportback etter et år dersom det går to år (et år etter sportback og to år etter etron Q6) til Porsche Mission E kommer.

(Innlegget ble redigert 29.06.17 17:13)

VGstig
VGstigInnlegg: 1135
21.09.17 16:06

Er litt bekymret for om denne bilen er litt i største laget, så jeg tok en rask titt på målene (L/B/H) på Q5, Q7 og Allroad-modellene. Det ser ut som e-tron legger seg midt innimellom de andre:

Q5 4663/1893/1659

A4 4750/1842/1493

e-tron 4880/1930/1540

A6 4940/1900/1470

Q7 5086/1983/1737

 

 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4146
21.09.17 19:45

Perfekt størrelse på etron spør du meg.

(Innlegget ble redigert 21.09.17 19:46)

M-T
M-TInnlegg: 5129
21.09.17 19:48

Enig. Denne kommer til å selge enormt bra. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4146
21.09.17 19:50

Det er helt sprøtt, men om ca 1,5 år og fremover kommer bensin og dieselandelen til å samlet være under 20-25% om fordelene holdes slik som nå. Da kommer det 60 bomstasjoner i Oslo og kan skal betale både ut og inn av byen. I tillegg blir det bomringarmer både ved Bygdøy, Kjelsås, Tåsen, og mange andre steder.

(Innlegget ble redigert 21.09.17 19:51)

Windsor
WindsorInnlegg: 6678
21.09.17 20:05
Kompressor-V8: Det er helt sprøtt, men om ca 1,5 år og fremover kommer bensin og dieselandelen til å samlet være under 20-25% om fordelene holdes slik som nå. Da kommer det 60 bomstasjoner i Oslo og kan skal betale både ut og inn av byen. I tillegg blir det bomringarmer både ved Bygdøy, Kjelsås, Tåsen, og mange andre steder.

Men skal vel ikke være gratis for Elbiler i disse bommene?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4146
21.09.17 20:11

Elbiler skal kun betale rushtidsavgift inn og ut av byen på 10kr. Og når det øker i fremtiden har de vel sagt at det aldri skal bli over 50% av prisen for brennstoffbiler.

(Innlegget ble redigert 21.09.17 20:12)

Windsor
WindsorInnlegg: 6678
21.09.17 20:28

Såpass. Så dyre som bommene i Oslo er blir det jo definitivt endel kroner å spare for Elbil-eiere ja.

Men jeg må si at billigere bomringer gir mer mening enn momsfritak i mine øyne.

blist
blistInnlegg: 1526
21.09.17 21:11
Kompressor-V8: har de vel sagt

:-) :-) :-)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13572
21.09.17 21:11
Windsor: Men jeg må si at billigere bomringer gir mer mening enn momsfritak i mine øyne.

Billigere bomsatser inn til bysentre har absolutt noe for seg. Billigere bomsatser på E6 i Hedmark er nonsens. Der betaler vi for at veien er oppgradert og området er omtrent ubefolket.

Fritak for moms er så idiotisk at det er helt uforståelig.   

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18203
21.09.17 22:06
Iseran2770: Fritak for moms er så idiotisk at det er helt uforståelig.

Og så må det straks gjøres noe med veibruksavgiften.

Det er galskap at den skal ligge i drivstoffpris og ikke i antall kjørte kilometer. Ingen kan vel forklare meg at en e-Golf sliter mindre på veien enn en vanlig Golf.

Burkar
BurkarInnlegg: 8591
21.09.17 23:00

Men er veibruksavgiften på noen som helst måte knyttet til bygging eller vedlikehold av vei? Eller er det bare en fiskal avgift?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4146
22.09.17 07:53

Den må jo være fiskal? 

Ellers ser jeg at det reklameres for Audi Etron på TV for tiden (i likhet med Mercedes-Benz EQ). 

Jaguar I-Pace kommer tydeligvis mye tidligere og leveres allerede fra andre kvartal 2018 og var slik sett synd man ikke satset på, mens Etron leveres fra 2019. Litt tett på kanskje da Porsche Mission E leveres fra slutten av 2019. Sistnevnte mener jeg at er en bil å ha. Men madammen skal jo også ha en, så da er det vel kjekt med både en Etron og en Mission E.

(Innlegget ble redigert 22.09.17 08:00)

trondhjem
trondhjemInnlegg: 8532
22.09.17 08:48
Kompressor-V8: Det er helt sprøtt, men om ca 1,5 år og fremover kommer bensin og dieselandelen til å samlet være under 20-25% om fordelene holdes slik som nå.

Både blå og rød side var krystallklare i valgkampen på at Norge skal oppfylle sine forpliktelser på klimagasskutt i den såkalte ikke-kvotepliktige sektoren. I den sektoren er bileksos en av de største bidragsyterne og må følgelig ta mesteparten av klimagasskuttene.

Jeg er såpass naiv at jeg tror politikerne vil holde dette valgløftet. Kari og Ola Nordmann vil få nyte godt av elbilfordelene helt til at ICEV-bilene i praksis er ute av nybilforhandlernes salgslokaler. Da kommer de fiskale avgiftene på oss som kjører elektrisk

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13572
22.09.17 09:07
trondhjem: Nordmann vil få nyte godt av elbilfordelene helt til at ICEV-bilene i praksis er ute av nybilforhandlernes salgslokaler.

I følge svært mange skal elbiler bli mye billigere å produsere enn bensinbiler om kun kort tid. Og elbiler er jo i følge de som eier en slik helt fantastisk. Dessuten bruker de nesten ikke strøm og strømmen er grisebillig i forhold til bensin.

Hvorfor trenger de da subsidiering?

trondhjem
trondhjemInnlegg: 8532
22.09.17 10:19
Iseran2770: Og elbiler er jo i følge de som eier en slik helt fantastisk. Dessuten bruker de nesten ikke strøm og strømmen er grisebillig i forhold til bensin.
Hvorfor trenger de da subsidiering?

Pr. i dag er ikke batteridrevne elbiler billige nok i produksjon til å kunne konkurrere med en tilsvarende ICEV-bil. Vi har ferske eksempler fra Danmark og Hong-Kong på at fjerning av elbilsubsidier kveler elbilsalget til praktisk talt null.

Derfor trengs subsidiene enda. Selv om det er sant at elbilene er langt sprekere, mer komfortable og ikke minst billigere i drift enn tilsvarende ICEV-modeller. Det er i hvert fall min erfaring fra å kjøre en elektrisk Mercedes B-klasse. Bilen går lydløst og kattemykt, ligger godt på veien og akselererer fra det meste om jeg skulle ønske det. Strømkostnadene er så lave at jeg klarer ikke se de på husholdningens strømregning. I dag er bilen på sin årlige service. Den koster hele 950.- kroner.....

Det er batterikostnaden og batteriets kapasitet som er BEV-bilenes akilleshæl. Folk bør imidlertid merke seg at siden 2010 er prisen på batterier per kWh lagringskapasitet blitt redusert fra 1000 USD til 200 USD og batteriene er blitt bedre (økt energitetthet) slik at biler kan i dag leveres med batterier som er tre-fire ganger større enn de var i 2010 til en rimeligere kostnad.

Det er ingen tegn til at denne teknologiske utviklingen skal stanse opp. Derfor antar mange at elbilen kommer innen 10 års tid til å utkonkurrere ICEV-bilen. Vi får vente og se hvor raskt dette vil gå, men at fremtidens bilpark vil være elektrisk er det ingen tvil om lengre. Utviklingen har kommet for langt til at den lar seg stoppe.

Det har industrien oppdaget. Alle store fabrikker har utviklingsprogrammer for elbiler. Til og med Toyota melder nå at de vil tilby elbiler.

(Innlegget ble redigert 22.09.17 10:21)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg