Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Audi E-tron

NYTT TEMA
Someone
SomeoneInnlegg: 24608
22.09.17 10:35
Kompressor-V8: Det er helt sprøtt, men om ca 1,5 år og fremover kommer bensin og dieselandelen til å samlet være under 20-25% om fordelene holdes slik som nå. Da kommer det 60 bomstasjoner i Oslo og kan skal betale både ut og inn av byen. I tillegg blir det bomringarmer både ved Bygdøy, Kjelsås, Tåsen, og mange andre steder.

Det blir dyrere, men ikke veldig mye mer, enn når prisene økes fra 1 oktober. Litt av poenget med flere bommer er at flere skal betale, men at det ikke skal koste full pris på hver bom. Jeg kan ikke fordra byrådet her i byen, bare så det er sagt, men skremselspropagandaen at det skal koste 200kr for en bensinbil å kjøre gjennom byen er noe overdrevent

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13018
22.09.17 13:48
trondhjem: akselererer fra det meste om jeg skulle ønske det.

Det skal ikke så mye til i normal trafikk. De fleste nordmenn bruker jo 25 sekunder på å komme opp i 60 etter at de har fått grønt lys.

Elektrisk B-klasse har ikke akkurat imponerende ytelser. Det er med nød og neppe den akselerer bedre enn en Golf 1,4

Den verste subsidieringen er av Tesla. Eierne er overbevist om at den fantastiske bilen overgår en Mercedes S-klasse, hvorfor skal den da slippe unna 300.000 i moms når den er mye billigere enn en S-klasse?

(Innlegget ble redigert 22.09.17 13:58)

m-sport
m-sportInnlegg: 1802
22.09.17 13:55
Iseran2770: Elektrisk B-klasse har ikke akkurat imponerende ytelser. Det er med nød og neppe den akselerer bedre enn en Golf 1,4.

7.9 sek er fortsatt en god del raskere enn snittbilen på norske veier. Spørsmålet er om man bruker effekten. Det er ikke mange som tar I3 en vår fra 0-60 km/t i lyskryss om vi gir maks (målt til 3,35 sek).

 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13018
22.09.17 14:07
m-sport: Det er ikke mange som tar I3 en vår fra 0-60 km/t i lyskryss om vi gir maks (målt til 3,35 sek).

Konklusjon: Trenger ikke subsidier 

m-sport
m-sportInnlegg: 1802
22.09.17 15:03
Iseran2770: Konklusjon: Trenger ikke subsidier

;)

VGstig
VGstigInnlegg: 1077
24.09.17 21:57

Da har jeg stilt meg i køen for en Audi e-tron quattro. Det mest avgjørende for min del er prisen på den. Selv om Tesla sikkert er geniale biler som er billig i drift så syns jeg tre kvart million er i overkant av hva jeg er villig til å gi for en bil. Her på våre kanter er det ingen fordeler med kollektivfelt eller bomstasjoner så besparelsene handler om reduserte drivstoffutgifter.

Jeg snakket med en selger på Møller som mente at ettersom Audi og de andre bilprodusentene nå satser på elbiler til hele verden så må de justere ned prisene slik at de konkurrerer med fossilbiler. En CLA 400 eller en Q7 koster for eksempel kr 590 000 i Tyskland. Etter den samtalen var jeg moden for en forhåndsbestilling.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3913
24.09.17 22:53

M-sport. Enig i at i3 er en sprek og grei bil i sin prisklasse, men det er soleklart den tregeste bilen jeg har hatt på mage år (siden X3 2.0i kanskje). 0-60 er den helt grei, men det er helst 20-70 den er raskest. Synes i3'n holder igjen litt i starten. Og det var lett å kjøre fra den med f eks Jaguaren eller 750xi. SL 350 kjører også litt ifra.

Etter å ha kjørt Model S P100D (med 778hk?) er det ingen biler som kjennes spesielt raske lenger. Man kan si mye om Model S, men den er ubeskrivelig kjapp. Står du omtrent stille og tenker at du kunne gjerne ha holdt 100km/t nå så holder du den hastigheten etter et par sekunder om du vil. Man bare trykker på gassen og får ønsket hastighet med det samme. Helt vilt og samtidig litt kjedelig, for man utklasser alle andre grombiler (som ellers ofte er finere og bedre og mer følelsesmessig gromme å kjøre).

Har mer tro på Audi etron og Porsche Mission E. Bestilte også plass i kø på Mercedes EQ.

(Innlegget ble redigert 24.09.17 23:04)

VGstig
VGstigInnlegg: 1077
26.09.17 22:32
Kompressor-V8: Etter å ha kjørt Model S P100D (med 778hk?) er det ingen biler som kjennes spesielt raske lenger.

Kjenner jeg blir litt bekymret for prisen når det blir så mye fokus på ytelser (over fem hundre hester, dreiemoment 800 NM og null til hundre på under fem sekunder). For meg er det mye viktigere hva slags teknologi den blir levert med. Ser for eksempel at den blir forberedt for induksjonslading, men får vanlige kjøpere tilgang til dette utstyret? De som skriver at dette er den viktigste bilen fra Audi siden 80-tallet har sannsynligvis rett. Her må det settes en ny standard.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35382
26.09.17 23:45

Og til min elbilgremmelse så,ser jeg at det stadig settes opp ladepunkter som IKKE er verken 350 kW-standarden eller trådløs lading i bakken..,,,,, ladingen er like gammeldags som DAB.

m-sport
m-sportInnlegg: 1802
27.09.17 19:18
Kompressor-V8: 0-60 er den helt grei, men det er helst 20-70 den er raskest. Synes i3'n holder igjen litt i starten.

Det stemmer, men det kan du kode vekk. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3913
27.09.17 20:44

Hvordan koder du vekk det?

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15773
24.12.17 14:13

Nå går de ut med antall reservasjoner.

– Vi har rundet 3.000 betalte reservasjoner(20.000)! I tillegg har vi flere tusen potensielle kunder som venter på info rundt mulighet for hengerfeste, takboks og hurtiglading, bare for å nevne noe.

Det er foreløpig for tidlig å gå ut med konkret informasjon her. Men jeg kan si så mye som at vi gleder oss til å dele dette med kundene våre, fortalte den norske Audi-sjefen Harald Eibak under et pressearrangement hos importøren.

Ribba
RibbaInnlegg: 34764
24.12.17 14:47
Kompressor-V8: Etter å ha kjørt Model S P100D (med 778hk?) er det ingen biler som kjennes spesielt raske lenger.

Den har under 700 hk. Motorene yter maksimalt sett over 700 hk tilsammen, men du får dem ikke til å levere maks samtidig.

P100D er en ekstremt kvikk bil, men ikke overdrevent rask (kvikk som i akselerasjon, rask som i hastighet). Og den taper seg jo også nokså raskt opp i hastighet.

Så P100D er som du sier "litt kjedelig", og det er fordi den er en one-trick-pony. Den gjør en ting bra, og det gjør den ekstremt bra. Og det er akselerasjon fra i lave og mellomhøye hastigheter. Tar du vekk det, så er et en relativt ordinær bil i sin klasse. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3913
13.01.18 09:02

Se denne videoen, ribba. Model S p100d er ekstremrask og her ser du resultatet både rullende start fra 50 og 0-250 mot nye E 63 S AMG, M 760 XdriveLI og Audi RS6.

 

Slik akselerasjon alene gjør at jeg har lyst på P100D, men det skjer på en merkelig måte uten motorlyd. I tillegg er det andre kvaliteter ved bilen som veier såpass i mot at jeg droppet å kjøpe en.

Venter heller på Etron. Etron så forresten helt rå ut i virkeligheten, men riktignok var det konseptbilen. Den var svært lav (som en allroad), tror nok den blor noe høyere i virkeligheten. Jeg håper designet holder seg for det var skikkelig tøft.

(Innlegget ble redigert 13.01.18 09:06)

Ribba
RibbaInnlegg: 34764
13.01.18 09:34
Kompressor-V8: Se denne videoen, ribba. Model S p100d er ekstremrask og her ser du resultatet både rullende start fra 50 og 0-250 mot nye E 63 S AMG, M 760 XdriveLI og Audi RS6.

Har du linket til riktig videosnutt? For den snutten er både gammel (og har allerede sett den for lenge, lenge siden), og det er ikke noe 0-250 km/h, men 1/4-mile.

Som jeg har sagt tidligere, P100D er en veldig kvikk bil, men den er en veldig begrenset bil når det kommer til kjøreglede. Den har veldig god aks, men hva ellers har den egentlig å by på? 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3913
13.01.18 10:09

Tesla Model s p100d er gratis å kjøre (unntatt høyt verditap og stiv forsikringspremie) og har et pent design og god innvendig plass og ekstrem akselerasjon. 4wd er kjekt. I tillegg er den meget sikker i en eventuell ulykke.

Utover det går det bare nedover: den har dårlige LED-lys uten matrix-funksjon, dårlige seter som ikke puster, dårlig støydemping fra hjulhusene, kun middels god komfort selv med luftfjæring (dårlig i bytrafikk ), svak interiørkvalitet og også dårlig dørlyd og kvalitetsinntrykk forøvrig. Den har gammeldagse baklys. Den har lavt tilbud av utstyr i forhold til andre tilsvarende modeller.

Sittestillingen i baksetene er merkelig da man sitter for lavt og har benene i været.

Hva står vi igjen med? Jo et meget bra, lekkert og billig kjønnsløst transportmiddel helt uten spennende kjøreglede unntatt ekstrem akselerasjon.

(Innlegget ble redigert 13.01.18 10:12)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3913
24.01.18 20:48

Da har Autobild skrevet litt om Audi Etron.

Det virker veldig lovende. Basert på Audi Q5 med 70-105 batteri. Pris i Tyskland fra 66.000 euro. Er det 19% mva i Tyskland?

70kw for 600.000 pluss utstyr er ok. Det mest spennende er hva 105kw maks utstyrt vil koste. Bedre enn Jaguar I-Pace dette.

Kommemtarer?

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13018
24.01.18 20:58
Kompressor-V8: Er det 19% mva i Tyskland?

Ja

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15752
24.01.18 21:23

For oss som ikke leser tysk og ikke stoler på auto-translate. Stod det noe spennende?

 

Batterikapasitet måles i kWh, "styrke" måles i kW btw.

Det står fortsatt concept på alle bildene, så er vel kanskje ikke slik den faktisk vil se ut.

Ribba
RibbaInnlegg: 34764
24.01.18 21:45
Kompressor-V8: I tillegg er den meget sikker i en eventuell ulykke.

Som alle andre moderne biler i samme klasse.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15752
24.01.18 21:57
Ribba: Som alle andre moderne biler i samme klasse.

Bedre, har jo 1 meter med deformasjonssone foran. Ingen motor. I tillegg til en svært stiv batteripakke som forsterker kupeen ved sidekollisjon. 

Model X: Safest SUV ever tested

 

(Innlegget ble redigert 24.01.18 21:58)

Ribba
RibbaInnlegg: 34764
24.01.18 22:08
MrEirik2: Bedre, har jo 1 meter med deformasjonssone foran. Ingen motor. I tillegg til en svært stiv batteripakke som forsterker kupeen ved sidekollisjon.

Mye pga av redusert sjanse for å velte kontra andre veltepettere.

Model S fikk derimot bare "Acceptable" i small overlap frontkollisjonstesten, noe som er under normalen.

Av bilene i denne klassen som har blitt testet i denne kollisjonstestenvarianten, så er det kun Cadillac CTS som har gjort det verre. Resten har gjort det bedre.

Så, som sagt. Alle bilene i denne klassen er veldig sikre biler. Tesla er ikke noe unntak hverken den ene veien eller den andre.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15752
Jan
JanInnlegg: 4716
24.01.18 22:20
MrEirik2: For oss som ikke leser tysk og ikke stoler på auto-translate. Stod det noe spennende?

Den har bl.a. en del aerodynamiske nyvinninger, og svært lav cw verdi til å være en SUV ca 0,25.

Innvendig er det siste nytt som gjelder, med digitale instrumenter, men de trekker det ikke like langt som Tesla, med en flatskjerm i midtkonsollen.

Lysteknologien ser også ut til å være av ypperste klasse med LED og OLED.

Den har også solceller i taket.

Når man i tillegg kan forvente vanlig tysk kvalitet i utførelse og kjøreegenskaper, ser jeg ikke bort fra at Elon får litt problemer med nattesøvnen, særlig siden den er 25.000€ billigere enn en sammenlignbar modelX.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15752
24.01.18 22:23
Jan: 25.000€ billigere enn en sammenlignbar modelX.

Takk for info, får håpe den blir dyr nok til at Audi velger å produsere opp nok da, og ikke gjør som GM som lagde en Bolt som var så billig at de ikke hadde råd å selge den :)

Men en ting jeg ikke skjønner med alle som skal konkurrere med Tesla. Det er jo bare Tesla som har en batterifabrikk, og alikvell klarer de ikke å tjene penger. Hvordan kan de andre klare å tjene på billigere biler, og at de må kjøpe batterier fra andre.

Men jeg heier stort sett på alle jeg. Hadde ikke vært meg i mot å ha en Audi ELSuv med 6 seter (4 isofixer). Jeg er ikke frelst på Tesla, men kommer aldri til å kjøpe en fossilbil igjen bare 

Ribba
RibbaInnlegg: 34764
24.01.18 23:12
MrEirik2: Er så mykt å fint foran der så:

Hvor var alle de fantastiske dubedittene som skulle unngå slitasje på deformasjonssonene?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3913
24.01.18 23:18

Jeg kommer nok også alltid til å eie minst en elbil (typisk bruksbil). Men jeg kommer også alltid til å eie minst en bensinbil (typisk entusiastbil).

(Innlegget ble redigert 24.01.18 23:18)

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
24.01.18 23:46

Hva tenker dere om fremkommelighet med tanke på at det er 2 motorer med individuell styring bak? Det må da bli et stort fremskritt sammenlignet med åpen diff + brems på det hjulet som spinner for å fordele kraft.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15752
25.01.18 09:33
Ribba: Hvor var alle de fantastiske dubedittene som skulle unngå slitasje på deformasjonssonene?

Ehhm, slitasje på sonene?

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15752
25.01.18 09:34
TorAtle: Det må da bli et stort fremskritt sammenlignet med åpen diff + brems på det hjulet som spinner for å fordele kraft.

Helt klart. Men det jeg tipper er at Audi gjorde dette for å kunne få en sportslig kjørefølelse slik de har på RS modellene sine. F. eks at ytre bakhjul i sving får mer kraft enn indre, for å pivotere bilen inn mot svingen.

Kult hvis de gjør det, om de lager en sports-Elbil så blir det jo bare enda mindre grunn til å velge bensin motor. Bare synd det er en SUV da med alle sine svakheter der.

Klikk for å gå tilbake til toppen