Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Audi E-tron

NYTT TEMA
Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2393
26.03.18 20:58
shagalott: Alternativt så er bilde 2 konseptmodellen som er blitt tonet ned til produksjonsmodellen på bilde 1 .

Ok. Det kan være forklaringen ja. Jeg ser to helt forskjellige biler her, hvor den kamuflerte godt kunne være en videreutvikling av Q5 eller Q7. Konseptmodellen så betydelig mer "fresh" ut om jeg skal si det sånn, med lavere/mindre vinduer bak og det virker som den er litt lengre. Vi får se, det kan hende jeg blir lurt av kamuflasjen.

MacanT
MacanTInnlegg: 10737
10.04.18 17:07

Audi e-tron Vision Gran Turismo - First drive

Høres ut som når en en jet turbin spinner opp :)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16764
10.04.18 17:51

Haff, satt i 13 min å ventet på å se en test av E-tron personbilen, trodde det var første test av denne jeg, så var det bare en relativt uinteressant racerbil :)

Har ikke helt konkludert med dette med fake lyd heller. Men tror jeg heller mot nay istedenfor yey 

MacanT
10.04.18 18:36
MrEirik2: Haff, satt i 13 min å ventet på å se en test av E-tron personbilen, trodde det var første test av denne jeg, så var det bare en relativt uinteressant racerbil :)

Hvis du syntes det ble for kjedelig burde du kanskje lære deg hvordan man hopper fremover i youtube videoer :)

Grunnen for den intense turbinlignende lyden er selvfølgelig null lydisolering. Racerbiler lastes ikke opp med mer vekt enn nødvendig.

MrEirik2
10.04.18 18:57
MacanT: Grunnen for den intense turbinlignende lyden er selvfølgelig null lydisolering

Ja, det hjelper jo litt hvis det var ekte :) 

MrEirik2
25.04.18 22:07

"Audi e-tron får ikke mer enn 2,3kW lading på 230V hjemmelading (3,6kW med ldeboks) på de første utgavene."

Står det skrevet av en kar på Facebook. Stemmer dette? I så fall, to bad for Audi. De klarte nesten å lage en elbil man ville ha. 

90kwh / 2,3kw == 39 timer for å lade 0-100 hjemme.

Glem det ass, Tesla FTW

BjarneMotor
BjarneMotorInnlegg: 214
26.04.18 00:29
MrEirik2: Stemmer dette?

Nei. 

MrEirik2
26.04.18 10:56
BjarneMotor: Nei

Jo.

MacanT
26.04.18 14:13
MrEirik2: Stemmer dette?

Nei det stemmer ikke.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5558
26.04.18 14:29
MrEirik2: Jo.

Sitter med en følelse av at ''en Kar fra facebook'' er en Tesla-fanboi med et sterkt, ikke-validerbart håp om at Audis eTron ikke kan dra mer strøm fra distribusjonsnettet enn en gjennomsnittlig vannkoker, slik at han unngår å føle seg underlegen når eTron dukker opp her til lands.

Ellers er det interessant at noen som erklærer å ha evnen til å se hele bildet tilsynelatende fester total lit til en slik kilde.

Jeg holder en knapp på at Audien kan trekke mer enn en vannkoker, basert på ren intuisjon.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10105
26.04.18 20:38

Nei, jo, nei, jo. En link til en troverdig artikkel er mye mer verdt enn denne barnehage-argumentasjonen deres. (facebook-sitat fra en tilfeldig fyr er ikke troverdig)

(Innlegget ble redigert 26.04.18 20:39)

passat06
passat06Innlegg: 1262
26.04.18 21:15

Om nettselskapene får det som de vil så blir jo hjemmeladingen uansett begrenset til 16A, og problemstillingen er irrelevant.

BjarneMotor
26.04.18 22:23
Hollabaloo: Nei, jo, nei, jo. En link til en troverdig artikkel er mye mer verdt enn denne barnehage-argumentasjonen deres. (facebook-sitat fra en tilfeldig fyr er ikke troverdig)

https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/ultra-high-voltage-the-audi-e-tron-prototype-in-a-faraday-cage-10164

Charging at home: standard with 11 kW, optionally with 22 kW
Audi offers various solutions for charging at home. If desired, an electrician referred by the local Audi dealer will check which charging options are available in the customer’s garage and install the corresponding technology. The standard mobile charging system can be used in two ways: with a charging power of up to 2.3 kW when connected to a 230 volt household outlet and with up to 11 kW when connected to a 400 volt three-phase outlet. In the latter case, the battery can be fully recharged in roughly 8.5 hours. With the optional connect charging system, charging power doubles to 22 kW provided that the electric SUV is equipped with the required second charger.

Hollabaloo
26.04.18 23:18
BjarneMotor: https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/ultra-high-voltage-the-audi-e-tron-prototype-in-a-faraday-cage-10164 Charging at home: standard with 11 kW, optionally with 22 kW
Audi offers various solutions for charging at home. If desired, an electrician referred by the local Audi dealer will check which charging options are available in the customer’s garage and install the corresponding technology. The standard mobile charging system can be used in two ways: with a charging power of up to 2.3 kW when connected to a 230 volt household outlet and with up to 11 kW when connected to a 400 volt three-phase outlet. In the latter case, the battery can be fully recharged in roughly 8.5 hours. With the optional connect charging system, charging power doubles to 22 kW provided that the electric SUV is equipped with the required second charger.

Takk!

Etter å ha lest avsnittet du siterer forstår jeg ikke hvorfor du og MacanT protesterer på det MrEirik2 skrev. Det står jo svart på hvitt at e-tron er begrenset til 2,3kW når den er koblet til 230V. Ifølge Dinside så kommer e-tron med muligheten for opp til 32A på 230V, men ikke før "en eller annen gang i løpet av 2019, og er heller ikke noe man kan kjøpe i ettertid."

For det meste vil ladingen likevel foregå hjemme, der bilen oftest står parkert. Fra en ordinær stikkontakt (schuko) kan e-tron bare lades med en maksimal effekt på 2,3 kW – altså 10 Ampere. Selv om du skulle ha kurser med større sikring, så vil det likevel begrenses til 2,3 kW i bilen. Da tar det svært lang tid å fylle et batteri på 95 kW. Til 80 prosent snakker vi om rundt 33 timer.

– Dette er rett og slett fordi en schuko-kontakt ikke er beregnet for full belastning over lengre tid, noe vi har tatt høyde for av sikkerhetsmessige grunner, forteller Axel Vogel, som er ladespesialisten.

I tillegg til dette har bilen som standard en løsning for å kunne lade med 11kW fra et 400 Volts 3-fas anlegg. Dette er rett og slett noe de færreste husstander i Norge er utstyrt med, og brukerne er dermed forvist til 2,3 kW som hovedløsning.

Derfor er det nærmest et nødvendig onde å bestille bilen med tilleggspakken Connect.

Med denne takler bilen opp til 22 kW fra et 400V nett, men den største fordelen er at den da også takler opp til 32A fra et 230 Volts nett. Ulempen er at dette først blir tilgjengelig fra en eller annen gang i løpet av 2019, og er heller ikke noe man kjøpe til i ettertid.

Eller er det bare klønete formuleringer i artiklene? Hva er spesifikasjonene på bilens innebygde AC-lader?

(Innlegget ble redigert 26.04.18 23:36)

BjarneMotor
26.04.18 23:29
Hollabaloo: Etter å ha lest avsnittet du siterer forstår jeg ikke hvorfor du og MacanT protesterer på det MrEirik2 skrev. Det står jo svart på hvitt at e-tron er begrenset til 2,3kW når den er koblet til 230V. Ifølge Dinside så kommer e-tron med muligheten for opp til 32A på 230V, men ikke før "en eller annen gang i løpet av 2019, og er heller ikke noe man kan kjøpe i ettertid."

Det må du gjerne ikke forstå. Men for å hjelpe deg: Med den medfølgende ladekabelen, ja. 10A er hva man har lov til å dra fra Schuko til elbillading. Setter du opp en ladeboks er det noe annet. 

Ca. 40% av norske husholdninger har TN-nett/400V. De kan lade med 11 kW / 22 kW.

Hollabaloo
26.04.18 23:43
BjarneMotor: Det må du gjerne ikke forstå. Men for å hjelpe deg: Med den medfølgende ladekabelen, ja. 10A er hva man har lov til å dra fra Schuko til elbillading. Setter du opp en ladeboks er det noe annet.  Ca. 40% av norske husholdninger har TN-nett/400V. De kan lade med 11 kW / 22 kW.

Ja dersom det er sånn at e-tron sin innebygde 230V AC-lader er bedre enn 2,3kW så har både du og MacanT rett og MrEirik2 tar feil. Men det er utrolig klønete formulert av Audi å referere til begrensningen i Schuko-kabelen istedet for å referere til bilens AC-lader slik f.eks. Jaguar har gjort. Det skaper unødvendig forvirring, ref. denne diskusjonen og diskusjonstråder på elbilforum. 

Ellers fikk jeg også med meg 400V-ladingen, men det var ikke relevant for hvem som hadde rett og feil i denne diskusjonen da det var lading ved 230V som ble tatt opp av MrEirik2.

MrEirik2
27.04.18 00:12
BjarneMotor: Setter du opp en ladeboks er det noe annet.

Ikke så veldig annerledes. Du får 3,6kw. Litt mindre enn en normal kjøkkenovn, men alikvell mer enn en en blender :P :P 

Nei, dette er får dårlig. Jeg har 230v med 7,2kw og synes det går treeeeegt, siste jeg ville gjort var å nedgradere til halvparten av dette igjen.

Hollabaloo
27.04.18 00:14

Når det er sagt, etter å ha lest Dinside-teksten en gang til så

a) leveres ikke e-tron med 230V 32A 1-fase lader ved lansering, eller..

b) Dinside har klønet det til

(...) men den største fordelen er at den da også takler opp til 32A fra et 230 Volts nett. Ulempen er at dette først blir tilgjengelig fra en eller annen gang i løpet av 2019, og er heller ikke noe man kjøpe til i ettertid. 

BjarneMotor
27.04.18 00:16
Hollabaloo: b) Dinside har klønet det til

Bingo. Prøv å finn noen andre enn Dinside (og tesla-fanatikeren) som hevder noe annet. 

BjarneMotor
27.04.18 00:17
MrEirik2: Nei, dette er får dårlig. Jeg har 230v med 7,2kw og synes det går treeeeegt, siste jeg ville gjort var å nedgradere til halvparten av dette igjen.

Hvor mye får du på 400V?

Hollabaloo
27.04.18 00:24
BjarneMotor: Bingo. Prøv å finn noen andre enn Dinside (og tesla-fanatikeren) som hevder noe annet.

Så du mener e-tron ved lansering har følgende spesifikasjon ved 230V AC-lading: maks 1-fase 32A, 7,2kW ?

Det er helt bevisst at jeg holder 400V utenfor spørsmålet, det er 230V som blir diskutert her :) 

BjarneMotor
27.04.18 00:36
Hollabaloo: Så du mener e-tron ved lansering har følgende spesifikasjon ved 230V AC-lading: maks 1-fase 32A, 7,2kW ? Det er helt bevisst at jeg holder 400V utenfor spørsmålet, det er 230V som blir diskutert her :)

Audi har sagt at du kan få 10A på en household outlet, aka Schuko. Mer har de ikke sagt da bilen ikke er lansert ennå, og spesifikasjonene heller ikke spikret.

Men eGolf og Q7 etron lader med opptil 7 kW på 230V, så det skulle forundre meg mye dersom ikke etron også kan gjøre det.

Du må gjerne mene at 400V ikke er relevant, men all den tid 40% av befolkningen har tilgang til det mener jeg likevel det er relevant. 

Hollabaloo
27.04.18 00:44
BjarneMotor: Du må gjerne mene at 400V ikke er relevant, men all den tid 40% av befolkningen har tilgang til det mener jeg likevel det er relevant.

Du misforstår meg. Å diskutere 400V-lademulighetene er irrelevant i kontekst av "krangelen" mellom MrEirik2, MacanT og deg, for den hadde sitt utspring i MrEirk2 sin påstand/spørsmål om at e-tron på 230V-lading var begrenset til 2,3 kW med Schuko og 3,6 kW med 230V hjemmelader. 

Jeg er helt enig i at 400V er en relevant for mange mennesker (meg selv inkludert) i kontekst av at det er noe vi kan benytte oss av i praksis der vi bor, gitt at man betaler for å få satt opp ladeløsningen.

Skjønner du? 

(Innlegget ble redigert 27.04.18 00:45)

BjarneMotor
27.04.18 00:48
Hollabaloo: Skjønner du?

Jeg skjønner at det finnes en krangel i hodet ditt, mellom MrEirik2, MacanT og meg. Og jeg skjønner at du tror at etron ikke får mer enn 2,3 kW / 3,2 kW hjemmelader.

Vi får diskutere videre når bilen er lansert og spesifikasjonene er klare.

Hollabaloo
27.04.18 01:00
BjarneMotor: Jeg skjønner at det finnes en krangel i hodet ditt, mellom MrEirik2, MacanT og meg. Og jeg skjønner at du tror at etron ikke får mer enn 2,3 kW / 3,2 kW hjemmelader. Vi får diskutere videre når bilen er lansert og spesifikasjonene er klare.

Krangel er kanskje et for sterkt ord. Det var ihvertfall en uoverensstemmelse rundt e-tron sin 230V AC lademulighet mellom MrEirik2, MacanT og deg. Det står i tråden svart på hvitt og er ikke noe som bare eksisterer i mitt hode. Det er denne "passiaren" jeg tenker på:

MrEirik2: "Audi e-tron får ikke mer enn 2,3kW lading på 230V hjemmelading (3,6kW med ldeboks) på de første utgavene." Står det skrevet av en kar på Facebook. Stemmer dette? I så fall, to bad for Audi. De klarte nesten å lage en elbil man ville ha. 

BjarneMotor: Nei

MrEirik2: Jo

MacanT: Nei, det stemmer ikke

Ja jeg tok det som sto i Dinside sin artikkel for god fisk. Etter å ha diskutert med deg så tror jeg ikke lenger på det Dinside skriver. Synes det høres sannsynlig ut at det blir 7,2kW ved 230V allerede ved lansering.

Hvem som har rett og hvem som tok feil får vi da endelig svar på når Audi er klare med spesifikasjonene ja. 

(Innlegget ble redigert 27.04.18 01:08)

MacanT
27.04.18 02:40

Hele kranglingen her er bare tull. Hvis basic E-tron kan ta 11 kW 16A trefase så kan den også ta 7,2 kW 32A enfase, akkurat slik som min i3, så enkelt er det.

Alle elbiler som leveres idag har en ladekladd som kun tillater 10A (2,3 kW), dette er lovpålagt og faktisk veldig fornuftig når man lader på vanlig stikkontakt.

At en eller annen ignorant tulling på Facebook dermed hevder at den kommende E-tron kun kan lade med 2,3 kW er nå en ting, men at visse Tesla fanatikere tar det for god fisk er rett og slett latterlig :)

fcuk
fcukInnlegg: 15451
27.04.18 06:42

Mer konkret info, her finnes attpåtil bilder av ladekladden, som etter sigende skal støtte opptil 11kw, men bare 2.3 kw ned schuko støpsel/stikkkontakt.

(...)

The Audi e-tron has an 11kW charger onboard to convert AC to DC for more regular charging at home and via existing public charging points. This will enable recharging to 100 per cent in 8.5 hours and is what you're likely to use for home charging.

11kW charging will be supported by the "compact" charging cable that will come with the car which can also be fitted with a standard domestic plug for 2.3kW charging. Otherwise, Audi is supporting 400V industrial sockets, which is what you might need to install at home.

(...)

Kilde: https://www.pocket-lint.com/cars/news/audi/144261-audi-e-tron-specs-design-performance-battery-price

fcuk
27.04.18 06:45

Ladekladden til e-tron er med andre ord er litt bedre enn UMCen til Tesla om jeg ikke tar helt feil.

fcuk
27.04.18 06:46
MacanT: At en eller annen ignorant tulling på Facebook dermed hevder at den kommende E-tron kun kan lade med 2,3 kW er nå en ting, men at visse Tesla fanatikere tar det for god fisk er rett og slett latterlig :)

Noen av dem viser samme tendeser i iX3-tråden. Virker å være helt ute av stand til å sjekke ting selv på forhånd.

Hollabaloo
27.04.18 07:46
MacanT: At en eller annen ignorant tulling på Facebook dermed hevder at den kommende E-tron kun kan lade med 2,3 kW er nå en ting, men at visse Tesla fanatikere tar det for god fisk er rett og slett latterlig :)

Hva synes du og fcuk om det journalistiske nivået i Dinside-artikkelen der det hevdes det samme som fra "facebook-tullingen"? (merk at det er 230V vi snakker om, jeg har ikke sett noen som bestrider 11kW ved 400V):

Flere valgmuligheter

For det meste vil ladingen likevel foregå hjemme, der bilen oftest står parkert. Fra en ordinær stikkontakt (schuko) kan e-tron bare lades med en maksimal effekt på 2,3 kW – altså 10 Ampere. Selv om du skulle ha kurser med større sikring, så vil det likevel begrenses til 2,3 kW i bilen. Da tar det svært lang tid å fylle et batteri på 95 kW. Til 80 prosent snakker vi om rundt 33 timer.

– Dette er rett og slett fordi en schuko-kontakt ikke er beregnet for full belastning over lengre tid, noe vi har tatt høyde for av sikkerhetsmessige grunner, forteller Axel Vogel, som er ladespesialisten.

I tillegg til dette har bilen som standard en løsning for å kunne lade med 11kW fra et 400 Volts 3-fas anlegg. Dette er rett og slett noe de færreste husstander i Norge er utstyrt med, og brukerne er dermed forvist til 2,3 kW som hovedløsning.

Derfor er det nærmest et nødvendig onde å bestille bilen med tilleggspakken Connect.

Med denne takler bilen opp til 22 kW fra et 400V nett, men den største fordelen er at den da også takler opp til 32A fra et 230 Volts nett. Ulempen er at dette først blir tilgjengelig fra en eller annen gang i løpet av 2019, og er heller ikke noe man kjøpe til i ettertid.

(Innlegget ble redigert 27.04.18 07:47)

Klikk for å gå tilbake til toppen