Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Audi E-tron

NYTT TEMA
MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
25.09.18 16:51
barnimagen: Belastningen på stasjonen er en totalt bortkastet funksjon

Så kommer du da, sutrefrøken :)

Det er jo absolutt ikke bortkastet. Man ser at Lier er full, og at Nebbenes har 15 ladere tilgjengelig. 

Det holder det. Endrer seg ikke på 5 minutt allikevel.

Men ellers synes jeg de skulle bygge inn en eventuell kø funksjon. Eller enda bedre, med engang du entrer ladeområdet så tar Autopiloten kontrollen og setter deg inn i korrekte bås. 

Hvem vet hva fremtiden kan bringe?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4505
25.09.18 18:08

En kompis av meg kjører mye til Sverige og Kongsvinger og sånt og hadde Tesla. Han måtte ofte lade på ChadeMo slow lading da det er for få Tesla-ladere der han ofte ferdes. Så han gikk over til i3 og skal nå ha nye Audi Etron.

(Innlegget ble redigert 25.09.18 18:08)

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2181
25.09.18 21:58
MrEirik2: Man ser at Lier er full, og at Nebbenes har 15 ladere tilgjengelig.
Det holder det. Endrer seg ikke på 5 minutt allikevel.

Så la oss da si at du er et par minutter unna Lier. Du har ingen anelse når statusen sist var oppdatert. Men du ser at alle båsene er opptatt i begge retninger. Du skal videre forbi Nebbenes. På Nebbenes er det 15 ledige. Case closed, du haster videre til Nebbenes. Men, vent! Fra Lier til Nebbenes er det 102 kilometer. Ergo en drøy times kjøring. Når du så ankommer Nebbenes, har rushet satt inn, og alt er fullt bortsett fra et par båser. Der havner på på delingsbås med en luring som akkurat har ankommet med 5% på batteriet, varmt nok batteri, og dermed sitter med full pupp i en halvtimes tid før du får noe særlig mer enn 30-40 kW effekt.

Leser jeg det slik at du ikke er enig i forslaget jeg har sendt inn til Tesla? Du er strålende fornøyd med dagens løsning?

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
25.09.18 22:08
barnimagen: Leser jeg det slik at du ikke er enig i forslaget jeg har sendt inn til Tesla? Du er strålende fornøyd med dagens løsning?

Nei, som vanlig over-problematiserer du. Visningen av antall ledige ladere opplever jeg som helt ok, og gir en fin pekepinn på belastning. I tillegg om du skal kjøre en time så pleier i hvert fall jeg å ta et gløtt til på statusen til stasjonen underveis. 

Lier er uansett alltid full, selv om det går an til nød å stelle seg i kø der og. Heldigvis har jeg sjelden behov for lading 5 mil hjemmefra, og Holmestrand, Nebbenes, Rygge og den sprell nye Gulsvik laderen dekker alle mine familiehytter. Og ingen av disse har noe problem med kapasitet. 

fcuk
fcukInnlegg: 15544
07.10.18 17:56

Her lages motorene til e-tron. Noterer meg at også Audi går for en mer kompakt konsentrisk layout.

https://www.youtube.com/watch?v=mM0K3A1utEs

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4505
07.10.18 21:44

Artig å se. Elmotorer er tilsynelatende superenkle teknologisk, men det der så litt avansert ut likevel. Så ut som de setter sammen to motorer? Er det motoren(e) mellom bakhjulene kanskje?

fcuk
fcukInnlegg: 15544
08.10.18 18:14
Kompressor-V8: Artig å se. Elmotorer er tilsynelatende superenkle teknologisk, men det der så litt avansert ut likevel. Så ut som de setter sammen to motorer? Er det motoren(e) mellom bakhjulene kanskje?

De satt sammen motor og differensial/reduksjonsgir.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16285
09.10.18 20:30

Priser i brosjyre i Nederland. Prisene er selvsagt i Euro, men da får man en indikasjon på hva prisene blir her hjemme på bil og utstyrspakker.

MacanT
MacanTInnlegg: 11371
09.10.18 21:31

Den så fin ut i Galaxy Blue metallic.

Interiøret ser også veldig bra ut.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13834
09.10.18 21:49
nometalhorse: Prisene er selvsagt i Euro, men da får man en indikasjon på hva prisene blir her hjemme på bil og utstyrspakker.

Men vi må da også vite mva-satsen i Nederland siden Norge er det eneste landet i Europa hvor elbiler er fritatt for all merverdiavgift. 

Kapteinhivoghoi
KapteinhivoghoiInnlegg: 1135
09.10.18 21:53
MacanT: Den så fin ut i Galaxy Blue metallic. Interiøret ser også veldig bra ut.

Helt enig med deg der. Ser jeg fremover mot eget neste bilbytte siste halvdel 2020, er det kanskje mulig jeg velger en kvasi løsning med 2 biler. Siden det neppe kommer en el bil innen da som trekker 2700 kg - kan man kanskje fristes til en E-tron til 850 K'ish.  Og så handle en brukt diesel med skikkelig trekkevne til ca 200 - 250 k, for bruk de 4 - 5 gangene årlig vogna skal ut på tur.. Mmm, godt man har litt tid til vurderinger enda.

E-tron er iallefall en bil jeg syns har mange fine trekk ved seg.

Kapteinhivoghoi
KapteinhivoghoiInnlegg: 1135
09.10.18 21:55
Iseran2770: Men vi må da også vite mva-satsen i Nederland

Tror den er 19 %, samme som Tyskland om jeg husker riktig ?

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16285
09.10.18 21:56
Iseran2770: Men vi må da også vite mva-satsen i Nederland siden Norge er det eneste landet i Europa hvor elbiler er fritatt for all merverdiavgift.

Den er vel 21% om jeg ikke tar feil. Her er oversikt over moms i hele Europa.

(Innlegget ble redigert 09.10.18 22:00)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4505
09.10.18 22:32

Det letteste er å vente på den norske prislisten :-)

persydsaeter
persydsaeterInnlegg: 28
10.10.18 17:13

Og diselpumper er det overalt!!

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4505
12.10.18 18:54

Dette lover veldig bra.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72334
12.10.18 18:55
Kompressor-V8: Dette lover veldig bra.

Men den har jo ikke åtte sylindere?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4505
12.10.18 18:56

Det har jeg ved siden av fra før av. Og en elbil kan ikke ha 8 sylindre. Som elbil må jo dette bli markedets klart beste på kjøreglede?

Den skal være utrolig støydempet og komfortabel og samtidig moro å kjøre. Og man skal ha prevarme på bilen og i tillegg setevarme og rattvarme. Det blir tilbudt å kjøpe massasjeseter og kjøling. Masse spennende utstyr. Tror ikke jeg går for slike kamerabaserte sidespeil.

(Innlegget ble redigert 12.10.18 18:58)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72334
12.10.18 18:57
Kompressor-V8: Det har jeg ved siden av fra før av. Og en elbil kan ikke ha 8 sylindre. Som elbil må jo dette bli markedets klart beste på kjøreglede?

Pysj, er jo ikke bil uten minst åtte sylindere. 

;)

 

Neida, den ser lovende ut den der. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4505
12.10.18 18:59

Enig i at det ikke er skikkelig bil om det ikke har skikkelig bensinmotor. Men så er jo ikke elbil skikkelig bil, det er bare elbil... dette er i det minste en skikkelig elbil ;-)

(Innlegget ble redigert 12.10.18 18:59)

VGstig
VGstigInnlegg: 1152
12.10.18 19:27

Vi har fått innbydelse til å se e-tron hos den lokale forhandleren 7. november. Ut fra påmeldingslisten er det et par hundre som allerede har meldt seg på. Litt uheldig at det bare er èn som er invitert. Her i huset er det jo fruen som kjører Audi.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
12.10.18 19:28

" Produktionskapaciteten blir enligt uppgifter till Elbilen, inte mer än 20 0000 bilar per år"

 

Og der fikk vi svar på ambisjonene til Audi. Lave med andre ord

VGstig
VGstigInnlegg: 1152
12.10.18 20:22
MrEirik2: inte mer än 20 0000 bilar per år

I mine øyne er to hundre tusen biler i året ekstremt mye. Det er flere elbiler enn det er solgt hittil i Norge.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
12.10.18 20:26

Gjetter på at de mente 20 tusen og ikke 200 tusen.
Audi gjør vel som Jaguar og Hyundai og er bare ute etter PR og ikke etter markedet.

(Innlegget ble redigert 12.10.18 20:27)

MacanT
MacanTInnlegg: 11371
12.10.18 20:50
MrEirik2: Gjetter på at de mente 20 tusen og ikke 200 tusen.

20 000 er akkurat passelig, er vel omtrent det samme som Porsche legger opp til i første produksjonsåret. Hvis det skulle vise seg at folk i Europa av noen merkelig grunn begynner å kjøpe elbiler kan de steppe opp produksjonen.

Ettersom jeg har planer om en Taycan passer det i grunn utmerket fint å få noen år med langturer før allemannseie av elbiler gjør den slags kjøring uutholdelig.

(Innlegget ble redigert 12.10.18 20:53)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4505
13.10.18 01:43

VgStig skrev:

«Vi har fått innbydelse til å se e-tron hos den lokale forhandleren 7. november»

Jeg har også meldt meg på en titt 22. Okt.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16285
13.10.18 10:38
MacanT: 20 000 er akkurat passelig

Og mer enn 25% av en årsproduksjon er reservert av nordmenn. ;-)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16285
13.10.18 10:43
Kompressor-V8: Jeg har også meldt meg på en titt 22. Okt.

Og så kan alle se den på Oslo Motorshow på Lillestrøm siste helgen i oktober(26-28/10)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4505
13.10.18 13:40

E-tron skal kunne skru av ESP helt og kunne sladdes uten at systemene kommer på etterhvert. 

Den skal også kunne få inntil 22 cm bakkeklaring ved f eks offroad. En skikkelig morobil samtidig som den blir komfortabel og stille. Tror veldig på denne bilen nå merker jeg.

(Innlegget ble redigert 13.10.18 13:40)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
13.10.18 13:53
Kompressor-V8: E-tron skal kunne skru av ESP helt og kunne sladdes uten at systemene kommer på etterhvert.

Tipper den blir den beste quattro bilen til Audi ;) 

Elmotorer er uendelig mye bedre enn fossilmotorer, girkasser og differensialer. 

 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester