Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Audi E-tron

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4613
11.02.19 21:33

Prøvde du den med girkassen i S, slik at du får boost-funksjonen?

BjarneMotor
BjarneMotorInnlegg: 222
11.02.19 22:26
Kompressor-V8: Prøvde du den med girkassen i S, slik at du får boost-funksjonen?

Ja. Bedre enn i D, men synes fremdeles den var treg. Nå var det bare 35% batteri igjen da jeg fikk den, mulig det har noe å si.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4613
11.02.19 22:40

Kaldt batteri kan ha noe å si, og strøm under 20% kan ha noe å si, evt økonomimodus osv...

Skal den selv prøve i morgen. Leser på e-tron owners club på Fcevook at 5-6 stykker har postet prøvekjøringer og de sier alle at den knuser alle forventninger, spesielt god på støydemping og komfort. En annen sier den er sprek, spesielt i dynamic-mode. Og en har skrudd av alle systemer og kjørt donuts med den på glatta.

Men 0-100 på 5,7 sek i en stor og stille komfortabel bil oppleves nok ikke spesielt kvikt. Er som en forrige generasjons S 500 V8 det, eller den 2011 mod BMW 750xi jeg hadde. Meget sprek, men akselerasjonen opplevdes mykt og komfortabelt.

(Innlegget ble redigert 11.02.19 22:41)

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2845
11.02.19 22:41
BjarneMotor: Ja. Bedre enn i D, men synes fremdeles den var treg.

Hvilken bil kjører du til vanlig? 0-100 på mellom 5 og 6 sekunder er i mine øyne lynraskt og kjappere enn noe jeg har kjørt med 4 hjul. 

BjarneMotor
BjarneMotorInnlegg: 222
11.02.19 23:07
Kompressor-V8: Meget sprek, men akselerasjonen opplevdes mykt og komfortabelt.

Ja. Jeg satt ikke med stoppeklokke, men det var følelsen av å bli trykt bakover i setet som manglet. Man blir kanskje lurt av størrelsen på bilen, og det går kanskje raskere enn det føles. 

(Innlegget ble redigert 11.02.19 23:10)

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2198
12.02.19 09:23

Blir en spennende dag på torsdag. Da skal jeg først prøvekjøre Tesla Model 3, og deretter e-tron.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4613
12.02.19 09:30

Da har jeg prøvekjørt bilen. Den minner veldig om Audi Q8, og egentlig kjøremessig mye om min BMW 750xi. Meget komfortabel, stillegående og retningstabil uten å bli helt s-klasse magic ride, men meget bra i fartsumper og på alle typer underlag.

Ytelsesmessig også veldig likt min BMW 750xi. Gode seter. 

Kjørte en etron med virituelle speil, som jeg heldigvis ikke har bestilt. De var direkte dårlige og man vender seg ikke til det på en kort prøvetur. 

Man hører litt el-motorlyd i hastigheter under 30km/t. Ellers er det helt fraværende. Rett og slett en helt fantastisk elbil og jeg angrer ikke på å ha bestilt. Om jeg hadde kjøpt en I-Pace ville jeg byttet den til fordel for e-tron.

(Innlegget ble redigert 12.02.19 09:32)

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2198
15.02.19 07:35
barnimagen: prøvekjøre Tesla Model 3, og deretter e-tron.

Dagens dobbel i går ble altså en stk Model 3 først, og deretter en e-tron. Begge ble kjørt med "barnevakt".

To vidt forskjellige biler, hvor det eneste de har til felles er at de er rene elbiler, og at de har firehjulsdrift. Ellers er det natt og dag.

Model 3 har naturligvis lavest forbruk, og desidert best aksellerasjon. Men der stopper det. Resten er e-tron best på. Så her er min (foreløpige) vurdering av e-tron:

Nydelig.
Praktisk.
Stillegående.
Komfortabel.
Den er en ren nytelse å kjøre, og personlig er det den aller beste bilen jeg noensinne har kjørt. Nå skal man jo være forsiktig med å trekke konklusjoner av bare 45 minutter med kjøring, men det jeg opplevde stod til en 6'er på terningen.

Det eneste negative jeg har å trekke frem er motorlyden som høres litt svakt i bakgrunnen. Når det er sagt så var den glemt etter ett minutt, og jeg gikk veldig inn for å høre etter.

Innvendig plass er svært god. Som voksen over 175 cm sitter man ikke særlig godt på midtsetet bak, men så er det ytterst sjelden det sitter voksne der. De fire øvrige setene er svært komfortable.

Bagasjerommet bak kunne gjerne rommet mer. Under lokket finner man mer rom, heldigvis. Vår vanlige oppakning for tur gikk uansett fint inn og med plass til overs, hvilket vi ikke kan si om Model 3 eller i-Pace.

Aksellerasjonen er helt grei. Jeg følte ikke på noe tidspunkt at bilen var for tung. Den er svært lettkjørt. Quattro'en spiser seg frem lett som en lek. Kjørte litt i Comfort, og litt i Sport/Dynamic. Og slik jeg vanligvis kjører, og som kona definitivt kjører, er det Comfort som vil bli brukt til daglig. Kjapp nok ut av lyskryss. Kjapp nok til trygge forbikjøringer.

Forbruket ble som forventet. Med både høydemeter, mye gass og brems, litt økonomisk (normal) kjøring, slaps på veiene, klimaanlegget på 22 grader, endte turen på ca 28 kWh per 100 km.

Så hvorfor jeg sa fra meg plassen min på e-tron, og i stedet bestilte Model 3, forstår jeg ikke. Sinnsyk i gjerningsøyeblikket, tydeligvis. Men jeg lot meg vel rive med av den negativismen som har herjet om e-tron, og følt litt for blindt på alle de som har skrytt plassen i Model 3 opp i skyene. Samt at fristelsen for Model 3 rett og slett var for stor (og kona er verdens absolutt dårligste sjåfør).

Jeg gikk inn i prøvekjøringen av e-tron med den innstilling at jeg håpte jeg ble skuffet, og at pessimismen ble manifestert. I stedet sitter jeg her nå og ønsker meg tilbake i førersetet på e-tron. Forhandler mente at om noen få uker ville det være mulig å få ha bilen på overnattingsbesøk. Så får jeg vente til da med å se om det blir kjøp eller ei. Basert på gårsdagens prøvetur er det en meget klar helning mot kjøp.

 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4613
15.02.19 07:45

God oppsummering, barnimagen. Ut fra det man leser på forum rundt omkring kan man lett få feil inntrykk av folk som mener bil er bil, og «rekkevidde trumfer alt» osv...

Men kjøreopplevelse trumfer alt, spør du meg.

Forfun
ForfunInnlegg: 5578
15.02.19 08:30

Jeg er 90% sikker på at jeg sier i fra meg plassen. Men skal teste, kanskje jeg havner i samme situasjon som barnimagen? Veldig mye positive tilbakemeldinger. Utfordringen er om dette er bilen for meg.  

fcuk
fcukInnlegg: 15602
15.02.19 08:41

Så bra e-tron ser ut til å være, så tør jeg nesten ikke tenke på hvor bra Taycan blir.

Forfun
ForfunInnlegg: 5578
15.02.19 09:15
fcuk: Så bra e-tron ser ut til å være, så tør jeg nesten ikke tenke på hvor bra Taycan blir.

Jeg er mer spent på e-tron GT. Håper den er mer spiselig prismessig. Selv om den også er en klasse over hva jeg har lyst til å bruke penger på.

Litt usikker på om jeg blir lykkeligere av å kjøpe e-tron. På den skalaen kan jeg treffe bedre ved å kjøpe en Fiat 124 spider for eksempel. E-tron er så dyr at det begynner å bli alternativ å ha to bensinbiler.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4613
15.02.19 10:02

Tror dessverre ikke at etron GT og Taycan blir så billige ferdigutstyrt som folk håper på.

Jeg satser på elbiler som bruksbiler og bensinbiler som helgetur-biler eller kosebiler. En elbil kan vel umulig glede en bilentusiast fullt ut som en sportsbil?

(Innlegget ble redigert 15.02.19 10:03)

VGstig
VGstigInnlegg: 1174
15.02.19 15:15
Kompressor-V8: «rekkevidde trumfer alt»

I tillegg til at det er dette biljournalistene maser mest om tror jeg det er mange som glemmer at man kjører hjemmefra med full tank hver morgen. Skjønner at noen har lang vei til hytta men ut fra sytingen skulle man tro at alle hytter ligger minst 30 mil hjemmefra.

For daglig pendling til jobb er det uproblematisk med 15 mil èn vei hvis man har e-tron. I tillegg får man masse kjøreglede for 2-3 kroner pr mil.

MacanT
MacanTInnlegg: 11595
15.02.19 19:46
Kompressor-V8: En elbil kan vel umulig glede en bilentusiast fullt ut som en sportsbil?

Tja, si ikke det. Taycan får visstnok både gearbox og Porsche kjøreegenskaper så alt er mulig, time will show.

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/porsche-taycan-specs-sale-date-performance

The channelling of drive is handled by a two-speed gearbox - a choice that also differs from the single-speed gearboxes used by most electric cars. This has been chosen for its ability to provide a second gear for sustained high-speed performance, which Porsche considers crucial if its new electric car is to make a mark on typical Porsche customers.

In a move aimed at imbuing the Taycan with the sort of rear-biased handling traits that have characterised Porsche models through the years, the two electric motors have varying outputs, with the one at the rear more powerful than the one at the front. A torque vectoring function on both axles also regulates the amount of drive sent to each individual wheel.

 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13971
16.02.19 08:39
MacanT: Taycan får visstnok både gearbox og Porsche kjøreegenskaper så alt er mulig, time will show.

Men hvor mange hundre kilo mer enn din bil vil vekten bli?

Og i tillegg til vekten er det fortsatt en gedigen nedtur å bytte ut gromlyd med lyden av en trikk.

(Innlegget ble redigert 16.02.19 08:41)

MacanT
MacanTInnlegg: 11595
16.02.19 14:55
Iseran2770: Men hvor mange hundre kilo mer enn din bil vil vekten bli? Og i tillegg til vekten er det fortsatt en gedigen nedtur å bytte ut gromlyd med lyden av en trikk.

Jeg tror vekten vil bli 5-700 kg mer enn min, så den blir en god del tyngre og sannsynligvis ikke like leken. Å andre siden kjørte jeg nettopp en Panamera Turbo S E-Hybrid som jo veier godt over 2300 kg uten at den føltes plagsomt tung av den grunn.

Men som du sier blir nok bortfallet av gromlyden en stor nedtur. Mindre støy vil jeg derimot sette stor pris på, veistøyen i en 911 GTS er dessverre meget høy med mindre man kjører på helt nytt veidekke og det gjør man jo sjelden og nesten aldri her i Norge.

Jeg har dog ikke helt bestemt meg om jeg kommer å gå for en Taycan. Får voldsomme tvil hver gang kjører min 911, senest igår hadde jeg en fin tur i den.

(Innlegget ble redigert 16.02.19 14:57)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4613
16.02.19 15:16

Jeg kjørte nylig en panamera e-hybrid, riktignok v6. Den synes jeg var litt tung og hybridsystemet kler ikke bilen. Min gamle GTS var langt mer sporty og leken, til tross for at den er mindre moderne. Har kjørt den nye Panamera turbo med bare bensinmotor, og da blir den etter min mening en bedre bil.

Men hybridsystem og elbil har jeg funnet ut at det ikkegår an å sammenligne. Audi e-tron på 2,7 tonn føles faktisk lettere og mer velkjørende enn en helt ny Cayenne e-hybrid som faktisk kjentes litt for tung og den tok ikke vekten av batteriene så bra. Det overrasket meg mye, for Cayennen er jo en god del lettere. Cayennen er nok bedre med ren bensinmotor. Det er små nøyanser, men nok til at jeg irriterte meg over det da je kjørte både Panamera hybrid og Cayenne hybrid.

(Innlegget ble redigert 16.02.19 15:18)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg