Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Seat tilbake i Norge.

NYTT TEMA
Batistuta
BatistutaInnlegg: 128
13.07.17 17:42

http://www.tv2.no/broom/9237651/

Møller skal igjen selge Seat i Norge. Fire modeller skal ta's inn. Ateca,Arona, Leon og Ibiza.

Jeg synes dette er bra. Liker Ateca og Leon utseendemessig. Får jo my skryt i UK begge disse modellene. Hvis Ateca blir en billigere  Tiguan blir den nok en stor suksess i Norge.

Hva tenker dere andre?

ferrek
ferrekInnlegg: 15649
13.07.17 20:26

Jeg er positiv! Bil til Skodapriser med freshere design er velkomment. De har også mye spennende på gang fremover. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13340
13.07.17 20:37

Det er nok bare SUV'en som har mulighet til å lykkes i det norske markedet.

Leon Cupra har fått mye skryt i tester. Et opplagt alternativ for de som mener at 4wd er noe herk (ekstra vekt og mindre morsomt :-). Her får man 300 hk og forhjulsdrift. Noe bare Honda og muligens Renault driver med (vet ikke om Megane RS har passer 275 ennå).

(Innlegget ble redigert 13.07.17 20:39)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15916
13.07.17 20:41
Iseran2770: Her får man 300 hk og forhjulsdrift. Noe bare Honda og muligens Renault driver med.

Nye Hyundai i30 N kan vel sies å være i samme klassen med 270 HK og 353 Nm.

Iseran2770
13.07.17 20:55
nometalhorse: med 270 HK

271 bhp betyr vel 275 hk

Burkar
BurkarInnlegg: 8562
14.07.17 10:46

Ibiza er en bil jeg godt kunne hatt i garasjen som bil nummer 2. I en stor sammenligningstest nylig kåret Autocar Ibiza til klassens beste, foran nye Fiesta.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3928
15.07.17 00:46

Det vil jo bare stjele kunder fra Skoda, ergo seg selv. Dog er Leon Cupra en kul hot hatch.

(Innlegget ble redigert 15.07.17 00:49)

Burkar
BurkarInnlegg: 8562
15.07.17 11:11

Njæ, tror likegodt Seat kan ta kunder fra Ford, Mazda og andre folkelige merker. Distribusjonskanalvalget de tar blir litt spennende.

Trolljegern
15.07.17 15:50

Hva tenker du på med distribusjonskanalvalget?

Jan
JanInnlegg: 5062
15.07.17 15:54
Trolljegern: Hva tenker du på med distribusjonskanalvalget?

I artikkelen det linkes til i åpningsinnlegget står det litt om dette.

Det snakkes om utradisjonelle måter å selge bil på, som netthandel osv.

AlvaroC
AlvaroCInnlegg: 432
15.07.17 16:14
Trolljegern: Det vil jo bare stjele kunder fra Skoda, ergo seg selv

Tror man vil stjele like mye fra VW og andre produsenter. Skoda gir vel mye plass for lite penger.  Seat er vel et litt sportsligere og sprekere valg for dem som vil ha noe litt annet enn Golf som naboen. 

Virker jo om VAG lar Seat og Skoda være litt mer uavhengige etterhvert og ikke så tydelig billigmerker basert på gammel VW-teknikk. Så absolutt bra at man forsøker med import igjen. Spesielt er jo nye Ibiza interessant, Polo blir jo relativt kjedelig i forhold. 

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30602
15.07.17 16:50
Jan: Det snakkes om utradisjonelle måter å selge bil på, som netthandel osv.

Det er kanskje noe lignende det Bilia driver med på bruktbil. Kjenner ei som jobber med nettsalg hos de. 

For øvrig er det mulig å søke jobb i Seats som E-commerce manager hos Seat, hvis man ønsker det: "Rollen som E-commerce Manager vil få fullt ansvaret for nettbutikken til SEAT og for vår digitale kommunikasjon."

Iseran2770
15.07.17 17:09
AlvaroC: Skoda gir vel mye plass for lite penger.

Her er du inne på noe vesentlig. Salget til Skoda består vel hovedsakelig av Octavia og Superb i stasjonsvognutgave. Seat har lite eller ingen ting i det segmentet.    

ferrek
15.07.17 18:09

Leon ST er vel nærmest identisk med Octavia. I klassen over har de ikke noe. Men med SUVen deres Ateca i tillegg har de mange nok modeller til å være relativt attraktive. 

Someone
SomeoneInnlegg: 24691
15.07.17 19:31

Spørsmålet er hvordan de helt skal få det til når de har vært helt borte noen år?

Iseran2770
15.07.17 22:10
ferrek: Leon ST er vel nærmest identisk med Octavia.

Jeg trodde at Octavia stasjonsvogn hadde mer plass innvendig enn Golf stasjonsvogn og at Leon ST var som Golf stasjonsvogn.

Men Skoda og stasjonsvogner er ikke området jeg har satt meg best inn i.

Iseran2770
15.07.17 22:14

Jeg kunne kjøpt bil på nettet. Jeg vet på forhånd hva jeg skal ha av ekstrautstyr og i 9 av 10 tilfeller lar jeg meg ikke påvirke av selgers mening om hva man "må ha".

Men siden innbyttebilen er veldig viktig hver gang jeg kjøper ny bil er selvsagt netthandel totalt uaktuelt.

ferrek
15.07.17 22:24

Octavia er vel et lite hakk større enn Golf, allikevel er Gilf stiv stor nok for mange, Leon ST bør derfor ha sitt publikum. Avhengig av pris. At du får den i "Alltrack"-versjon må passe nordmenn godt.

(Innlegget ble redigert 15.07.17 22:25)

AlvaroC
16.07.17 12:49
ferrek: Leon ST er vel nærmest identisk med Octavia.

Leon ST er vel også noen cm kortere enn Golf stv. så føler det er mer naturlig å sammenligne Leon med Golf. Salget av Golf stv. er vel relativt begrenset og usikker på om Leon ST blir noen storselger også. Tror mange ser på Octavia pga. at den nærmer seg klassen over plassmessig, til en pris som ligger under Golf. Det samme kan vel sies for Superb vs Passat. 

Leon ST ser ikke ut til å utmerke seg spesielt med bakseteplass i forhold til andre stv. i C-klassen, mens Octavia har noen cm ekstra, og det er vel først og fremst her det kniper litt for kjøpegruppen (barnefamilier). 

Jan
16.07.17 13:13
Iseran2770: Jeg kunne kjøpt bil på nettet.

Jeg også.

Å oppsøke bilforetninger for å se på ny bil, kan være en selsom opplevelse. Det fikk jeg erfare nylig.

Som nevnt i andre tråder, har jeg en stund vært i kjøpemodus for ny bil. Derfor tok jeg med min kjære en lørdag formiddag til Møller bil Drotningsvik, som er en tre VW butikker her i byen. Formålet var å se nærmere på Golf Sportsvan, og kanskje skrive kontrakt.

Vi kom til en butikk helt uten andre kunder, selgeren satt opptatt i en høyrøstet telefonsamtale som stort sett dreide seg om fotball og andre private saker.

Golfen stod midt på gulvet og vi brukte 10-15 minutter på å prøvesitte alle plasser, samt granske bagasjerom og motorrom, samt beskue bilen fra alle mulige vinkler.

Selgeren avsluttet telefonsamtalen, og gikk forbi oss mens han nynnet og så opp i taket. Så dro han mobilen opp av lomma og ringte en venn for å snakke om kveldens grilling.

Vi gikk.

Windsor
WindsorInnlegg: 6635
16.07.17 13:45
Jan: Vi gikk.

Forstår jeg godt. 

Sånne historier er jo egentlig helt utrolig. Spesielt når du hadde med kona. De fleste selgere ser jo på det som sikkert tegn på at paret er klar til å bruke penger.

Kan forstå litt mer når en 20 åring labber inn og skal se på en R8 selv om det også er litt farlig å ikke ta seriøst.

ferrek
16.07.17 13:49

Med tanke på at nybilkjøpere er i 1,2 bilbutikker før de signerer kontrakt er det overraskende at forhandlere og selgere har råd til ikke å snakke med alle. Det er ikke så mye gulvtrafikk hos forhandlere i 2017. 

Jan
16.07.17 14:09

Det kan tilføyes at vi begge er godt voksne med en presentabel ytre fremtoning.

Vi var også pent kledd, da vi skulle til byen for å spise lunch på restaurant etter å ha sett på bil.

Iseran2770
16.07.17 14:43
ferrek: Med tanke på at nybilkjøpere er i 1,2 bilbutikker før de signerer kontrakt er det overraskende at forhandlere og selgere har råd til ikke å snakke med alle.

En annen merkelig sak i historien til Jan er at han antyder at det kun var en selger i den butikken. Finnes det så små bilforhandlere i Bergen?

Jeg kikker ofte på utstillingen av nye biler når jeg venter på hjulskift, og er da som regel overhodet ikke i kjøpsmodus. Men jeg får ikke lov til å gå i fred i mange minutter før en av selgerne tar kontakt.

Jan
16.07.17 14:56
Iseran2770: En annen merkelig sak i historien til Jan er at han antyder at det kun var en selger i den butikken. Finnes det så små bilforhandlere i Bergen?

Forklaringen på det, var sikkert at det var en lørdag i begynnelsen av juli.

Jeg så i hvert fall bare den ene selgeren.

Når jeg sjekket nettsiden deres, fant jeg nettopp ut at de har hele 6 selgere ansatt.

Trolljegern
16.07.17 15:27

Er salget av Golf stv begrenset? Synes jeg ser Mk7 stv hele tiden jeg...

Jeg droppet forøvrig å kjøpe bil hos den første Audi-forhandleren jeg var innom da ingen av 3 selgere kom bortom meg på 20 minutter, når minst en av dem stod og snakket uvesentligheter. Caps og joggedress hindrer deg ikke å kjøpe dyr bil, det burde flere selgere lære seg. Gidder da ikke pynte meg når det er jeg som skal bruke pengene...

(Innlegget ble redigert 16.07.17 15:34)

AlvaroC
16.07.17 15:58
Trolljegern: Er salget av Golf stv begrenset? Synes jeg ser Mk7 stv hele tiden jeg...

Alt er jo relativt da, men i forhold til 5-dørs kombi så må man vel kunne si det. Og i alle fall i forhold til Octavia som knapt selges som noe annet enn stv. i Norge. Min spådom blir da at man trolig vil ha en litt annen fordeling for Leon enn for Octavia.

thomzi
thomziInnlegg: 23074
16.07.17 16:57

Hyundai tilbyr jo dette allerede, med cartopia.no.  Fin og oversiktlig løsning. De har også en fysisk butikk, men gir uansett 5000/10 000kr i rabatt når man bestiller via hjemmesiden deres selv om man bestiller via en av pc'ene i butikk.

Trolljegern
16.07.17 18:05

Jeg kunne gjerne bestilt på nett da jeg hadde med meg config til forhandler, men det er ofte det er ekstrautstyr som er dårlig beskrevet/forklart som det er kjekt å få oppklaring fra av forhandler.

Jan
16.07.17 18:13
Trolljegern: Jeg kunne gjerne bestilt på nett da jeg hadde med meg config til forhandler, men det er ofte det er ekstrautstyr som er dårlig beskrevet/forklart som det er kjekt å få oppklaring fra av forhandler.

Man har også et virvar av kampanjer og pakker.

Det er heller ikke alle konfiguratorene som er like bra. En av de dårligste jeg har sett på i nyere tid, er Fords.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg