Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trafikkuhell og beslaglagt førerkort.

NYTT TEMA
Justice 96
Justice 96Innlegg: 31604
30.12.17 19:42

Bil A blinker til venstre og skal svinge av veien, står stille pga motgående trafikk, uten andre lys enn blinklys. Bil B kommer bakfra i 60 km/t, ser stillestående bil for seint, antagelig pga uoppmerksomhet kombinert med mangel på lys hos bilen som blir påkjørt.

Førerkort til fører i bil B beslaglagt på stedet. Ingen mistanke om rus, ingen personskader, men de materielle skadene er store. Noen som aner hvor lenge førerkortet blir beslaglagt?

Vedkommende er yrkessjåfør og er således avhengig av førkortet for å tjene til livets opphold. Regner med det vil bli tatt hensyn til i en evt straffeutmåling? 

(Innlegget ble redigert 30.12.17 19:47)

xorcist
xorcistInnlegg: 2512
30.12.17 20:04

Var det mørkt? I dagslys er det vel ikke påbudt med lys bak på bilen (moderne biler har som regel kjørelys foran uten lys bak når det er lyst ute). Hvis det ikke var mørkt eller på annen måte redusert sikt så skjønner jeg ikke helt hva bil A sine manglende baklys har med saken å gjøre.

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5303
30.12.17 20:14

Dette er jo en typisk situasjon, hvor mange mener at bil A har feilen, siden han står stille uten sikkelig belysning.

Selv ved mørkt så syns jo det blinkende lyset, og bremselysene.

De færreste setter på handbremsen og slipper bremsepedalen når dem står å venter på møtende bilr.

Og de færreste latt bilen stå uten å bremse eller ha handbremsen på...

Jeg mener det er 90% sikkert at bilen som skulle til venstre, faktisk sto med bremselys tent. Da har det ingenting å si, om eventuelle kjørelys bak ikke var tent.

 

Den andre siden: Jeg syns politiet er ofte alt for raske til å ta førerkortet. (uavhengig av person trafikk, eller yrkestrafikk)

Du sier ingenting om personer, så jeg regner med en ulykke helt uten personskader. og bare stygg bulk i kjøretøy.

Da mener jeg generelt at det ikke er straffesak, med 3 måneder uten førerkort (selv ikke 3 uker som jeg mener politiet har på seg for å lage en sak ut av det, når dem tar lappen fra folk)

Dette er da en rein økonomisk sak. Yrkessjaføren skal erstatte skader på bilen som skulle svinge til venstre. (forsikkringselskapet selvsagt)

Men uansett, yrkessjaføren vil aldri kunne laste bilisten for dette.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9619
30.12.17 21:37
Justice 96: Vedkommende er yrkessjåfør og er således avhengig av førkortet for å tjene til livets opphold. Regner med det vil bli tatt hensyn til i en evt straffeutmåling?

Nei det bør en ikke regne med.

Heller motsatt, for av en yrkessjåfør som kjører 8-15 timer om dagen bør en forvente mer av en folk som kjører maks 40 timer i mnd

Justice 96
Justice 96Innlegg: 31604
31.12.17 02:31
xorcist: mørkt

Ikke mørkt som kveld, nei. Ulykka skjedde i halv fire tida på ettermiddagen. Dårlig lys og sikt, men ikke mørkt. 

Justice 96
Justice 96Innlegg: 31604
31.12.17 02:32
Bill_Babba: personskader

Bilfører i bil A ble sendt til sykehus for sjekk, men trolig ingen (alvorlige) skader. De to personene i bil B slapp fra det med skrekken. De materielle skadene derimot er ganske store. 

(Innlegget ble redigert 31.12.17 02:35)

Justice 96
Justice 96Innlegg: 31604
31.12.17 02:49
Bill_Babba: laste

Ingen som prøver å laste fører A. Jeg bare lurte på hva som er vanlig praksis, og OM det evt var mangel på baklys ved dårlig sikt, kunne være formildende for fører B. 

Det med at jeg nevner mangel på lys, var bare for at fører B påstår at han ikke så bilen før det var for seint. Registrerte kun at det blinket i blinklys rett før smellet. Mulig fører A har tatt foten av bremsa, for å sette i gang med å krysse veien. Men som dere sier, bremselys har mest sannsynlig lyst på et eller annet tidspunkt. Så da tyder mye på at fører B har vært uoppmerksom i tiden før smellet. Noe politiet og har uttalt. 

(Innlegget ble redigert 31.12.17 02:58)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9619
31.12.17 10:58


Grunnen her for førerkort beslag er att en person blei tatt inn til sjekk. 

Uten det hadde det bare vært ren forsikringssak.

Be han bare ringe politistasjonen og få møte med juristen, Snakke med han/hun. Legg frem situasjonen på en ordentlig måte.

 

Han vil nok ikke få "noe ekstra" hverken strengere eller mildere for å være yrkessjåfør.

Men godt mulig dette ikke anses som veldig alvorlig. Ikke en gang sikkert dem lager større sak en bot av dette. Kan hende med litt flaks att juristen anser en advarsel er nok...

Siden politibetjenten ikke foreslo forenklet-forelegg på stedet, så er dette en jurist sak.

Men dessverre, noen ganger kan juristen værra en drittsekk også.

Men viktigste for han det gjelder er å ta kontakt, presentere dette på en rolig og fornuftig måte.

(Innlegget ble redigert 31.12.17 11:00)

sl500
sl500Innlegg: 11188
31.12.17 14:02
Justice 96: Vedkommende er yrkessjåfør og er således avhengig av førkortet for å tjene til livets opphold. Regner med det vil bli tatt hensyn til i en evt straffeutmåling?

Nei,det bryr ikke politiet eller retten seg døtten om.
Men ja det kan sitte en politijurist der ute som vektlegger slike forhold inne i hodet sitt før de lager vedtak om lengde på førerkort beslaget.

sl500
sl500Innlegg: 11188
31.12.17 14:18

Kan også legge til at vanlig praksis i slike saker er førekortbeslag i 3-6 måneder.

LOB
LOBInnlegg: 295
31.12.17 16:39

Disse nye EU reglene om kjørelys er helt meningsløse og trafikkfarlige. Det er en grunn til at vi innførte DRL på 70- tallet i Sverige og på 80-tallet i Norge.  Hvor mye drar 2 st led-baklys, 4, 6 eller 8w? Forby isteden rumpevarmer eller noe hvis disse watten er så viktige å redusere. Det er fortsatt lovlig å bruke lys både bak og frem hele døgnet så hvorfor noen velger å kjøre uten baklys er forunderlig!? 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18386
31.12.17 17:40

Ikke noe rus, ikke noen personskader.
Vel, det fornuftige hadde vært en sak mellom forsikringsselskapene og eller fører B.
Punktum!

Ut fra en del hendelser kan det se ut som om å beslaglegge førerkortet er blitt en motesak.
Man kan lese om beslag ut fra de minste forhold...

Men trenger man politi pga innbrud o.l så har de stengt...

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18386
31.12.17 17:48
LOB: Disse nye EU reglene om kjørelys er helt meningsløse og trafikkfarlige.

Nei, mener jeg.
De fleste biler, i alle fall, er jo slik at lysene tennes når lysforholdene tilsier det.
Altså utregnet ut fra det menneskelige øye versus lys.

Kommer man for nærme en slik bil uten at denne har baklys på, så ligger ikke problemet på baklyset, men på føreren som kommer for nærme.
Man har da ikke problemer med å se slike biler når man ligger bak dem.

Det har vært en del i media om dette i det siste, med politi som indirekte maser om at man likevel skal ha på lysene, eller vi burde si at de mener at man bør...

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9619
31.12.17 18:08
return_of_drakkar: De fleste biler, i alle fall, er jo slik at lysene tennes når lysforholdene tilsier det.

Det forutsetter att vannsekken i førersetet har vridd bryteren over til auto. 

Står den feks til 0, så slås kjøre lys seg på fordet, dette er da enten litt svakere nær lys, eller de ledd stripene mange i dag har.
 Og ingenting bak.

Er veldig mange som kjører rundt og ikke vet att dem faktisk må sette bryteren til auto for auto lys.


return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18386
31.12.17 19:42
hillebillys: Det forutsetter att vannsekken i førersetet har vridd bryteren over til auto. Står den feks til 0, så slås kjøre lys seg på fordet, dette er da enten litt svakere nær lys, eller de ledd stripene mange i dag har.
Og ingenting bak. Er veldig mange som kjører rundt og ikke vet att dem faktisk må sette bryteren til auto for auto lys.

Jo, men her er nok saken mye at hvis man kjøper en bil så bør man få en innføring i hvordan lysene virker.
Det tar ikke mange minuttene!

Jeg har min på auto.
Da lyser led-kjørelys foran og intet bak helt til sensorene eventuelt setter på (det oppskrytte) xenon foran og lysene bak.

Justice 96
Justice 96Innlegg: 31604
31.12.17 22:15

Takk for alle svar. Blir spennede å følge saken videre. Vedkommende skal til politiet over nyttår for å høre mer om den videre saksgang og om beslaget av førerkort opprettholdes. 

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6652
31.12.17 22:23

tipper førerkortbeslag i 3 mnd..

 

Vet om et tilfelle hvor den ene bilisten ikke overholdt vikeplikten i 60 sone. 2 kondemnerte biler + sjekk på sykehus uten påviste personskader som resultat.. Dette medførte beslag i 3 mnd..

(Innlegget ble redigert 31.12.17 22:24)

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6652
31.12.17 22:33

§ 1-3.Forholdsmessighet ved fastsettelse av tapsperiodens lengde

Ved fastsettelsen av perioden for tap av førerett mv. skal det legges vekt på den virkningen tap av føreretten antas å ville få for innehaveren, såfremt virkningen fremstår som vesentlig mer byrdefull enn det som normalt kan påregnes. Avgjørende ved vurderingen er likevel hensynet til trafikksikkerheten og eventuelle allmenne hensyn.

 

(Innlegget ble redigert 31.12.17 22:33)

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6652
31.12.17 22:36

§ 2-5.Trafikkfarlige lovbrudd

2. Vikeplikt, påkjørsel bakfra

Ved ileggelse av straff for overtredelse av reglene om vikeplikt eller reglene om stans foran hindring, jf. trafikkreglene § 7 og § 13 nr. 1, bør perioden for tap av førerett fastsettes fra 3 til 6 måneder, dersom overtredelsen har ført til trafikkuhell med mindre omfattende personskader og/eller omfattende materielle skader, eller til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått.

(Innlegget ble redigert 31.12.17 22:37)

Justice 96
Justice 96Innlegg: 31604
01.01.18 00:43

Fine bidrag. Takk skal du ha. 

kytec
kytecInnlegg: 35347
01.01.18 00:52
sl500: Kan også legge til at vanlig praksis i slike saker er førekortbeslag i 3-6 måneder.

Er det ikkje mykje kortere tid om bil B ikkje har noko ansvar?

Nærmere 3 uker?

Men ein skal vel kunne stoppe før alle ev hindringer, så det er vel ansvar? 

kytec
kytecInnlegg: 35347
01.01.18 00:53
Justice 96: Vedkommende er yrkessjåfør og er således avhengig av førkortet for å tjene til livets opphold.

Kan han være sidemann til lappen er tilbake eller er det slutt på det?

kytec
kytecInnlegg: 35347
01.01.18 00:54
Justice 96: Regner med det vil bli tatt hensyn til i en evt straffeutmåling?

Neppe. Om noko så blir heller ein yrkessjåfør strengere straffa. 

mf_6
mf_6Innlegg: 3743
01.01.18 19:23
hillebillys: Siden politibetjenten ikke foreslo forenklet-forelegg på stedet, så er dette en jurist sak.Men dessverre, noen ganger kan juristen værra en drittsekk også.
Men viktigste for han det gjelder er å ta kontakt, presentere

Ja, slik det er, er det jo mange tilfeldigheter som avgjør om det blir beslag av førerkort. Tilfeldigheter som den alminnelige bilfører ikke er herre over. Det eneste som ikke er tilfeldig, er hvis en fra politiet er inblandet i ulykke. Da blir det ikke beslag.

Om et trafikkuhell resulterer i personskade avgjøres mange ganger også av tilfeldigheter. Hvordan motpartens bil er utrustet sikkerhetsmessig, om det brukes sikkehetssele etc.

Vi gjør alle feil i trafikken. Men mange ganger er det flaks eller andre trafikkanters dyktighet som avgjør om det fører til en ulykke eller ikke.

Bilførere er vel eneste gruppen her i landet som kan straffes før etterforskningen tar til.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9619
02.01.18 12:37
return_of_drakkar: men her er nok saken mye at hvis man kjøper en bil så bør man få en innføring i hvordan lysene virker.

Følger du litt med i by trafikken (Nesten hvilken som helst by) 
Så er det flere ting endel bør få innføring i ved bilkjøring en lysbruk.  

Justice 96
Justice 96Innlegg: 31604
02.01.18 13:05

Lensmannen sender saken videre i dag. Normalt ryker førerkortet i 3-5 måneder. Blir opp til juristen. Høres ikke noe derfra innen 3 uker kan lappen hentes ut igjen. 


Angående at han var yrkessjåfør: ifølge politiet gjorde det saken hans verre, for han kjører strekningen såpass mye og burde vite at krysset han kræsjet i var kjent for ulykker. Noe som selvsagt er et godt poeng.


Er nok bare for vedkommende å forberede seg på en lengre ferie. Og apropos det. Når man mister lappen og har bilen som arbeidsplass, får man arbeidsledighetstrygd via NAV? Eller utgår det når ledigheten er selvforskyldt? 

promille_krapylet
promille_krapyletInnlegg: 27280
04.01.18 21:03
Justice 96: ngående at han var yrkessjåfør: ifølge politiet gjorde det saken hans verre, for han kjører strekningen såpass mye og burde vite at krysset han kræsjet i var kjent for ulykker. Noe som selvsagt er et godt poeng.

Nei, man er ikke synsk fordi om man kjører en plass ofte.

promille_krapylet
promille_krapyletInnlegg: 27280
04.01.18 21:04
Justice 96: Vedkommende er yrkessjåfør og er således avhengig av førkortet for å tjene til livets opphold. Regner med det vil bli tatt hensyn til i en evt straffeutmåling?

Førerkortbeslag er ikke en straff.

Justice 96
Justice 96Innlegg: 31604
24.01.18 08:41

Update. Etter 3 uker hadde ikke juristen gjort en dritt med saken, så førerkortet måtte fint leveres tilbake. Forøvrig er det kommet frem (trafikkamera på ulykkespunktet) at føreren av bilen som ble påkjørt, kjørte med lysene avslått i skumring/gråvær/snøfall. Forsikringsselskapet til den som kjørte på, forlanger således skylddeling. 

(Innlegget ble redigert 24.01.18 08:42)

xorcist
xorcistInnlegg: 2512
24.01.18 14:36

Interessant om manglende baklys var fordi automatikken i bilen ikke skjønte at lysene burde vært på eller om det var fordi fører ikke hadde skrudd på lys manuelt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester